Vägar vid uppkörning på Tullinge

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Sant så sant, blev bara så jäklar nojig när man råkade snubbla in i den här tråden. "What have been seen cannot be unseen", tyvärr. Åker troligtvis dit och letar efter lurigheter, känns bra att ha gjort det. Om jag hittar något lurt kan jag länka i streetview. Sen om det hjälper en vid uppkörningen... det är en annan femma!

Ta det försiktigt bara, det är många självmordsbombare ute på Bulten på helger och kvällar.
 

sashaeli

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2014
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha XT660X -04
Tjena allihopa!

Jag hade min uppkörning idag (7 juni 2014) på Tullinge med en snubbe som hette Micke. Klarade på första försöket! :D Vill börja med att säga att jag körde endast privat, i 5veckor med farsan. Inte en enda körlektion, bara en jävla massa slöseri med pengar om du har någon du kan övningsköra med privat :)

Uppkörningen


Säkerhetskontroll: Drivpaketet (kolla kedjan och drevet)

Lågfartsbana A: Kör med kopplingen bara, inget gaspådrag (om din hoj är tillräckligt stark vilket de flesta är) Jag fick själva välja år vilket håll jag ville börja svängarna

Högfartsbana: Jag hade aldrig övat på högfartsbanan innan uppkörningen så lite nervös var jag. Kör 50km/h genom hela banan tills du kommer du till sista konan, då kan du börja bromsa och dra ner till tvåans växel. Jag rev en kon och höll inte 50km/h så jag fick göra om det. Gick perfekt nästa gång

Bromsprov 70/90: Obs: min hoj har ingen ABS. Bakhjulet låste sig på 70km/h men jag släppte lite på bakbromsen och fick en kontrollerad inbromsning. Micke sa att om bakhjulet låser sig blir man inte kuggad på, så länge man vet hur man ska "låsa upp" hjulet

Ett tips är att köra 70km/h samt 90km/h och öva på inbromsningen när du kör bort för att vända.


Ut i trafiken

Körde ut från förarprovstället och svängde direkt till vänster (50km/h). Efter 100m typ så svängde jag in till höger på en grusväg mot Hacksjön. Kör 45-50km/h på raka sträckorna och sakta ner kanske till 35km/h i svängarna. Kör i det högra spåret. Kör inte långsammare än så för det blir många kuggade på. Om du känner att du inte riktigt vågar köra "så snabbt" på grusvägen är du tyvärr inte redo för att ta MC-kort, så enkelt är det. Vi körde hela vägen tills man kommer till en vändplats, vända och körde tillbaka. Väl ute vid Pålamalmsvägen så svängde vi till höger (70km/h). Vi körde tills vi kom till S-svängen där det blir 50km/h, där svängde vi till vänster på Kronoparksvägen. Vid T-korsningen svängde vi till vänster. Tänk på att det är cykelöverfart där. Här kommer vi in i villaområdet. Vi svänger höger i rondellen. Här är vägarna 40km/h på Flottiljvägen och 30km/h på alla småvägar runt omkring. Vi körde runt i villaområdet ett bra tag och hamnade till slut vid Huddingevägen/Flottiljvägen. Akta, här finns en skymd stoppskyld precis efter man åker under bron. Vi svängde till höger och körde på Huddingevägen tills vi kom till en bensinmack där jag behöver tanka höhö. Behövde egentligen inte tanka direkt men det var jävligt skönt bara att stanna och ta det lite lugnt. Vi körde vidare på Huddingevägen och svängde till höger på Pålamalmsvägen. Vi körde förbi förarprovstället och genom S-kurvan vid Lida. Vi vände vid nån typ grus/berg fabrik eller nåt. Åkte tillbaka till förarprovstället och BAM, klar :) Vi körde i prick 31 minuter


Ni som läser det här är troligtvis som mig, nervösa och vill veta EXAKT vad som kommer komma på provet. Tyvärr kommer ni troligtvis inte få exakt samma körning som jag men det här borde hjälpa ändå.

FALSKA RYKTEN OM UPPKÖRNING

- Man ska visa bromsberedskap och sätta foten över bromsen vid varje korsning
Svar: Nej. Självklart ska du vara beredd att bromsa om det kommer en bil men om du har fri sikt och ser att ingen kommer inte fan behöver du lägga foten över bromsen (så sa Micke typ haha)

- Du måste köra exakt 50km/h på 50-väg, 70km/h på 70-väg, osv
Svar: Nej. För det första, är det nästan omöjligt. Sen om du fokuserar så mycket på farten kommer du missa andra grejer som händer run omkring. Håll en fart som känns som den rätta och kolla lite då o då att det stämmer. Lite över och lite under gör inget.

Jag hoppas det här hjälper er och om ni har några frågor så är det bara o fråga! Lycka till!
 

tophat

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2014
Ort
Ösmo
Hoj
Yamaha XJ600 -87

Grattis!
Jag körde upp den 24 maj med Micke och det gick fint.
Körde inte samma runda som dig, men första grusvägen körde jag också på.
Pangade på lite väl snabbt där och han frågade efteråt om folk sagt till mig att man ska köra 70 på den vägen... Tror det står ungefär så i denna tråden ;)

Så ett råd till andra är att hålla lagom hastighet på grusvägen.
 

MonsterFish19xx

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB Seven Fifty 1997
Fixade kortet idag (2014-06-12) i Tullinge. Hade en snubbe vid namn Mats som uppkörningsförrättare. Trevlig kille!


Körde ca. 30 min. i trafikdelen.
1. Höger ut från trafikverket
Körde ca. 10 min.
2. Blev uppmanad att "vända på lämplig plats" typ 100 meter innan en mycket lämplig plats så det fick fint.
3. Körde tillbaks och förbi trafikverket.
4. Blev uppmanad att följa skyltar mot Tullinge. Missade skylten mot Tullinge och blev genast uppmanad att "vända på lämplig plats" vilket inte var några problem. Fortsatte nu rätt väg mot Tullinge.
5. In i bostadsområdet. Höger/vänster några gånger.
6. Blev uppmanad att stanna intill vägkanten i en ganska så brant backe.
"Då kör vi vidare" löd nästa order direkt efter att jag stannat. (Glömde att blinka ut men han sa ingenting om det.)
6. Sedan körde vi tillbaks till trafikverket.
7. GODKÄND!!! Fan va skönt =)



Lycka till önskar jag er alla som väntar på uppkörningen och försök att slappna av! Det kommer att ordna sig :tummenupp
 

Bejjan

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2014
Ort
Vaxholm
Hoj
Gpz1100,Blackbird xx.
Hej på Er!

Har läst mycket matnyttigt här på forumet men blev nu medlem��

Har uppkörning i Tullinge 21/7 och har lite funderingar kring säkerhetskontrollen(funktionskontroll?)

Är det som med B uppkörningen att man kontrollerar lampor osv eller bestämmer dom vad som skall göras?

Jag menar att om "hen" säger att jag skall kika på drivpaketet är det BARA det som skall kollas?
Eller är det en självklarhet att man kollar lampor,bromsar,fjädring etc..?

Tacksam för svar från Er som grejat det��
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Du kommer få en uppgift i säkerhetskontrollen att lösa, ex "kontrollera bromssystemet", eller kontrollera "elsystemet" o s v. Du ska sedan göra alla kontroller inom just det området men aldrig en hel säkerhetskontroll på hela motorcykeln.
 

Bejjan

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2014
Ort
Vaxholm
Hoj
Gpz1100,Blackbird xx.
Stort tack Pricken!

Skulle även behöva få bekräftat vilka hastigheter som gäller på 2 vägar,då jag läst olika på forumet:
Vägen ut till Lida 50? 70? Är jag blind, ser för f*n inga skyltar!?

Grusvägen mot Runsten (raktfram i korsningen Tungelsta-Södertälje.50?70?.


Vad jag förstått är grusvägen mot Hacksta 50?
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
När du kör ut från Trafikverkets område är det 50 km/h!... Många gör fel redan där.
Vägen ut mot Lida bör också vara 50 km/h, lite osäker där dock.

Vad gäller grusvägen är jag inte säker men på LV257 (Slingerbulten) är det 50 km/h förbi korsningen. Så är inte grusvägen skyltad annorlunda kan det alltså vara 50 km/h på den också. Men det bör sitta skyltar där eftersom hastighetsbegränsning bara gäller fram till nästa vägkorsning. Lite osäker dock så jag ska låta det vara osagt.
 

Bejjan

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2014
Ort
Vaxholm
Hoj
Gpz1100,Blackbird xx.
Ja det känns mest logiskt då det är 50 där man svänger in vid Lida.

Åkte runt år rekade för nån timme sedan och jag ser INGEN skyltad hastighet varken på grusvägarna eller Lida vägen. :huvet

Bara hoppas på det bästa��
 

Sam_uraj

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2014
Ort
Tumba
Hoj
Suzuki GSXR 600 K9
Hade uppkörningen i torsdags 08.15 i Tullinge och fixade lappen.
Klarade säkerhetskontroll, krypkörningen, höghastighetsbanan och bromsproven fint och sedan bar det ut i trafiken. Vi tog höger direkt och körde i riktning mot Rosenhill. I T-korsningen tog jag vänster mot Tungelsta och fick vända på lämpligt ställe och sen köra tillbaka. Fick olika uppgifter under körningen samt start i lutning men det var inga problem, tog cirka 20 minuter totalt.

För er som undrar så är vägen ut mot Lida 50 och grusvägen mot hacksjöbanan är 70.
Lycka till!
 

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Farsta
Hoj
R1 -98
Körde upp för micke för 3-4 år sedan.

Krypkörningen gick bra och bromsprovet men när jag skulle ut i trafiken började det ÖSREGNA ungefär som i helgen här i sthlm. Såg ingenting på grusvägen så micke sa " har du möjlighet att köra lite fortare ". Körde inte i något bostadsområde, var väl ute i 15 minuter om jag inte minns helt fel!

Körde upp för micke även för mitt B-kort, dock var det ca 6 år sedan.
 

Hebbe

Medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600F 2012
Hej!

Tack för alla tips och råd. Jag ska köra upp i Tullinge nu på onsdag och jag skulle därför vilja se fler aktuella inlägg. Jag har varit och kört i området flera gånger och har lagt märke till följande:

1 Det är 50 km/t på Pålamalmsvägen utanför uppkörningsplatsen (det blir 70 när man följer vägen norrut och söderut.

2 Det finns ingen hastighetsskylt på Lidavägen och detta innebär att det är 50 där också.

3 På Rikstensvägen (grusvägen mot Hacksjön) gäller samma som punkt 2.

4 När man kommer norrifrån upphör vägen att vara huvudled där Stenkrossvägen och Kronoparksvägen möts. Fortsätter man söderut på Pålamalmsvägen innebär det alltså att man inte kör på huvudled. Om man följer Pålamalmsvägen ända fram till korsningen till väg 257 så kommer man till en huvudled (dvs. väg 257 är huvudled).

Ni får jättegärna komma med mer information eller beskriva var ni fick köra på uppkörningen
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Hej!

Tack för alla tips och råd. Jag ska köra upp i Tullinge nu på onsdag och jag skulle därför vilja se fler aktuella inlägg. Jag har varit och kört i området flera gånger och har lagt märke till följande:

1 Det är 50 km/t på Pålamalmsvägen utanför uppkörningsplatsen (det blir 70 när man följer vägen norrut och söderut.

2 Det finns ingen hastighetsskylt på Lidavägen och detta innebär att det är 50 där också.

3 På Rikstensvägen (grusvägen mot Hacksjön) gäller samma som punkt 2.

4 När man kommer norrifrån upphör vägen att vara huvudled där Stenkrossvägen och Kronoparksvägen möts. Fortsätter man söderut på Pålamalmsvägen innebär det alltså att man inte kör på huvudled. Om man följer Pålamalmsvägen ända fram till korsningen till väg 257 så kommer man till en huvudled (dvs. väg 257 är huvudled).

Ni får jättegärna komma med mer information eller beskriva var ni fick köra på uppkörningen

Bashastighet på landsväg är 70 km/h men du ska hålla en hastighet du klarar av enligt gällande vägförhållanden.

http://www.korkortsverige.se/a/landsvagskorning
 

Hebbe

Medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600F 2012
Bashastighet på landsväg är 70 km/h men du ska hålla en hastighet du klarar av enligt gällande vägförhållanden.

http://www.korkortsverige.se/a/landsvagskorning

Det kan väl inte vara så att det går över från 50 till 70 utan att detta markeras med hastighetsskylt? Det finns en 70-skylt norr om uppkörningsplatsen och en annan en bit söderut. Däremellan är det 50. Det måste väl därför vara rimligt att anta att det är 50 på alla vägar däremellan om det inte står något annat?
 
Last edited:

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Det kan väl inte vara så att det går över från 50 till 70 utan att detta markeras med hastighetsskylt? Det finns en 70-skylt norr om uppkörningsplatsen och en annan en bit söderut. Däremellan är det 50. Det måste väl därför vara rimligt att anta att det är 50 på alla vägar däremellan om det inte står något annat?

Jag övningskörde på vägarna runt Tullinge. Står det ingen hastighetsskylt när du svänger in på en ny väg är hastigheten bashastighet (70km/h). Vi hade diskussionen vid övningskörning och uppkörning då tex grusvägen jag gick köra saknar skylt. Det är 70 där, MEN du ska köra den hastighet du klarar utan att vara i vägen för andra fordon som klarar en högre hastighet.

Om det minskas till 50 sitter det skyltar.
 

Hebbe

Medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600F 2012
Ok, då litar jag på att det är vad som gäller. Kan man fråga instruktören innan man ger sig av på förarprovet, dvs. tror du att han svarar på frågan eller utgår de från att man bör veta det? Frågade du innan ni gav er iväg?
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Ok, då litar jag på att det är vad som gäller. Kan man fråga instruktören innan man ger sig av på förarprovet, dvs. tror du att han svarar på frågan eller utgår de från att man bör veta det? Frågade du innan ni gav er iväg?

Läs körskoleboken, fråga körskoleläraren. Instruktören anser nog att du ska veta det redan om du ska ha ett körkort.
Gick du in på länken ovan?
 

Hebbe

Medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600F 2012
Jo jag läste informationen som fanns där, men jag måste erkänna att det fortfarande känns lite märkligt. Problemet är att jag har kört med City trafikskola i Bromma och de känner inte till vägarna där (kör alltid upp i Gillinge). Jag ska höra med dem och se om de vet något.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Jo jag läste informationen som fanns där, men jag måste erkänna att det fortfarande känns lite märkligt. Problemet är att jag har kört med City trafikskola i Bromma och de känner inte till vägarna där (kör alltid upp i Gillinge). Jag ska höra med dem och se om de vet något.

Det har inte med en speciell väg att göra utan samma lagar och regler gäller på alla vägar. En trafikskola ska definitivt veta detta.
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top