300 km/h

Svedenblad

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Univega 21vxl -96
I mitt garage står en Honda Super Blackbird -98. Inbitna Hondafantaster har sagt att den skall göra 300 km/h. Jag har själv letat efter fakta och sett ett otal antal hastigheter. Som i bilvärlden så tror jag även att många motorcyklar lider av "glädjemätare". Chris Hummelshöj från Danmark körde en Super Blackbird med en mätarhastighet på ~305 km/h i programmet På2Hjul i DR1 i slutet av 90-talet. Jag har hört att han har mist sitt liv körandes motorcykel, vet dock inte om detta är sant :va .

Nu till frågorna.

1.Är det någon här som har kört sin Blackbird i 300km/h, orginal, och som fått det bekräftat?
2.Finns det någon plats, gärna nära Stockholm, där man lagligt kan varva ur sin motorcykel på högsta växel i form av en flygraka eller liknande?

Jag har varit på Tullinge men där skall det byggas fastigheter!?! och därför är det en stor grushög i korsningen mellan rakorna. :huvet
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
I mitt garage står en Honda Super Blackbird -98. Inbitna Hondafantaster har sagt att den skall göra 300 km/h. Jag har själv letat efter fakta och sett ett otal antal hastigheter. Som i bilvärlden så tror jag även att många motorcyklar lider av "glädjemätare". Chris Hummelshöj från Danmark körde en Super Blackbird med en mätarhastighet på ~305 km/h i programmet På2Hjul i DR1 i slutet av 90-talet. Jag har hört att han har mist sitt liv körandes motorcykel, vet dock inte om detta är sant :va .

Nu till frågorna.

1.Är det någon här som har kört sin Blackbird i 300km/h, orginal, och som fått det bekräftat?
2.Finns det någon plats, gärna nära Stockholm, där man lagligt kan varva ur sin motorcykel på högsta växel i form av en flygraka eller liknande?

Jag har varit på Tullinge men där skall det byggas fastigheter!?! och därför är det en stor grushög i korsningen mellan rakorna. :huvet

Undvik testa det i trafiken..men testa gärna här! Tror det blir som förra året, med flygande km, du får kvitto på mätningar vad hojen gör!
http://www.xtremeracing.se/main.php?sprakID=2&menyID=5&umenyID=2
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Som i bilvärlden så tror jag även att många motorcyklar lider av "glädjemätare".

Så är det.
Vanliga cykeldatorer som inte är av allra billigaste modell borde väl hänga med upp i 300. Jag körde i alla fall uppåt 240 med min på förra hojen. Iofs tar man inte hänsyn till att hjulet eventuellt utvidgar sig lite när det går så fort (kanske försumbart), men det borde bli mer rätt än med vanliga hastighetsmätaren i alla fall.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Du måste vara en lycklig man, som lever i villfarelsen att det lagligt går att toppa sin motocykel, dessutom nära Stockholm.

OM det fanns ett sånt ställe, skulle det vara något slags
motorcykel-Christiania där vanliga lagar o förordningar ställs åt sidan till förmån för folk som vill köra 300 blås?

Du blir nog tvungen att tänja någon lag en smula, även på Autobahn nästan.
 

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki GSXR1000
I mitt garage står en Honda Super Blackbird -98. Inbitna Hondafantaster har sagt att den skall göra 300 km/h. Jag har själv letat efter fakta och sett ett otal antal hastigheter. Som i bilvärlden så tror jag även att många motorcyklar lider av "glädjemätare". Chris Hummelshöj från Danmark körde en Super Blackbird med en mätarhastighet på ~305 km/h i programmet På2Hjul i DR1 i slutet av 90-talet. Jag har hört att han har mist sitt liv körandes motorcykel, vet dock inte om detta är sant :va .

Nu till frågorna.

1.Är det någon här som har kört sin Blackbird i 300km/h, orginal, och som fått det bekräftat?
2.Finns det någon plats, gärna nära Stockholm, där man lagligt kan varva ur sin motorcykel på högsta växel i form av en flygraka eller liknande?

Jag har varit på Tullinge men där skall det byggas fastigheter!?! och därför är det en stor grushög i korsningen mellan rakorna. :huvet


Annars kan du maxxa genom en av polisens fartkontroller, och faktiskt stanna när han vinkar in dig. Då tror jag att du ganska exakt får veta hur fort det gick (glöm inte att dom brukar dra av 3 km/h).
 

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Ort
I Grotta
Hoj
tyvärr ingen nu = (
Så är det.
Vanliga cykeldatorer som inte är av allra billigaste modell borde väl hänga med upp i 300. Jag körde i alla fall uppåt 240 med min på förra hojen. Iofs tar man inte hänsyn till att hjulet eventuellt utvidgar sig lite när det går så fort (kanske försumbart), men det borde bli mer rätt än med vanliga hastighetsmätaren i alla fall.

gps, är nog en av de prylar som visar exakt hastighet--- om du har en sån.-...
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Nej, den lär inte göra 300 ärliga. Skulle tippa på 280-290 en bra dag. Över 300 på mätaren dock, om nu det är värt nått :)
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
gps, är nog en av de prylar som visar exakt hastighet--- om du har en sån.-...

Precis, det är ju en ännu bättre lösning. De handhållna GPS:er jag har provat har dock inte haft så stora och tydliga siffror att man skulle vilja sitta och glo på dem i 300 knyck och försöka se vad det står samtidigt som fartvinden sliter i hjälmen. Iofs kanske dom ibland kan lagra maxhastighet så att man kan kolla i efterhand.
 

TurboBuser

NR Racing
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Med GixxerLady
Hoj
Buse-07 Fullvuxen med 313 rwhp!
Som i bilvärlden så tror jag även att många motorcyklar lider av "glädjemätare". Chris Hummelshöj från Danmark körde en Super Blackbird med en mätarhastighet på ~305 km/h i programmet På2Hjul i DR1 i slutet av 90-talet.
Nu till frågorna.


Har lekt lite med min GPS i helgen och när den visar 280 så har hastighetsmätaren gått i bott (300) så minst 20 km/h fel i dom farterna i allafall.
Garagepolarens Blackbird visar också + men vet inte exakt hur mycket.
Vi får la lägga oss bredvid varandra i 100 och kolla nån dag.
 

Svedenblad

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Univega 21vxl -96
Du måste vara en lycklig man, som lever i villfarelsen att det lagligt går att toppa sin motocykel, dessutom nära Stockholm.

OM det fanns ett sånt ställe, skulle det vara något slags
motorcykel-Christiania där vanliga lagar o förordningar ställs åt sidan till förmån för folk som vill köra 300 blås?

Du blir nog tvungen att tänja någon lag en smula, även på Autobahn nästan.

Jag tog för givet att ni skulle inse att jag menade på ett inhägnat område :rolleyes: Därav jag skrev lagligt

Undvik testa det i trafiken..men testa gärna här! Tror det blir som förra året, med flygande km, du får kvitto på mätningar vad hojen gör!
http://www.xtremeracing.se/main.php?sprakID=2&menyID=5&umenyID=2

Startade denna tråden för att se om det finns något ställe där man inte behöver testa det i trafiken. Det vore en trafikfara för en själv och andra. Tack för länken! Det var något sådant jag var ute efter.

Jag har av egen erfarenhet testat gps med bil på autobahn. Hastighetsmätaren visade 200km/h medans gps:en visade 187 km/h vilket ger en felmarginal, i det här fallet, på 8,7 %.
 
Last edited:

daemon

'Red daemon'
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
YZF-R1
Skaffa en GPS.

De borde kunna ge dig en ganska bra hint om viken hastighet du har.

Jag har testat med min gamla GARMIN. Den visar vilken topphastighet jag har kört under en sträcka. Jag lita mer på den än mätaren på hojjen.
 

Svedenblad

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Univega 21vxl -96
Skaffa en GPS.

De borde kunna ge dig en ganska bra hint om viken hastighet du har.

Jag har testat med min gamla GARMIN. Den visar vilken topphastighet jag har kört under en sträcka. Jag lita mer på den än mätaren på hojjen.

Hur är det med GPS nu för tiden? Då vi åkte i Tyskland så var man tvungen att hålla en konstant hastighet relativt länge för att få en korrekt siffra.

De måste finnas en raka inhägnad där man kan komma upp i hastigheten. Frågan är bara vart? Om vi inte begränsar oss till Stockholmsområdet utan sydsverige?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

De måste finnas en raka inhägnad där man kan komma upp i hastigheten. Frågan är bara vart? Om vi inte begränsar oss till Stockholmsområdet utan sydsverige?

Mantorp! :tummenupp Dit drog jag min 750 tvåtaktare första gången som 18-åring i mitten på 80-talet!
 

Rockskane

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2006
Ort
Malmö
Hoj
Busa
Citat från Allt om MC 2006-05-26

Nyligen körde engelska hojtidningen MCN världens snabbaste hojar i ett stort test. Allt för att utröna vilken som är den allra snabbaste och hur snabb den egentligen är.

De maskiner som kördes i ovalen var BMW K 1200S, Honda Super Blackbird, Kawasaki ZX-12R, Kawasaki ZZR 1400 och Suzuki Hayabusa. Resultatet blev som följer.

1. Kawasaki ZZR 1400, 303 km/h

2. Kawasaki ZX-12R, 291,8 km/h

3. Suzuki Hayabusa, 290,2 km/h

4. BMW K 1200S, 269,4 km/h

5. Honda Super Blackbird, 267,8 km/h
 

TurboBuser

NR Racing
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Med GixxerLady
Hoj
Buse-07 Fullvuxen med 313 rwhp!
Nyligen körde engelska hojtidningen MCN världens snabbaste hojar i ett stort test. Allt för att utröna vilken som är den allra snabbaste och hur snabb den egentligen är.

De maskiner som kördes i ovalen var BMW K 1200S, Honda Super Blackbird, Kawasaki ZX-12R, Kawasaki ZZR 1400 och Suzuki Hayabusa. Resultatet blev som följer.

1. Kawasaki ZZR 1400, 303 km/h

2. Kawasaki ZX-12R, 291,8 km/h

3. Suzuki Hayabusa, 290,2 km/h

4. BMW K 1200S, 269,4 km/h

5. Honda Super Blackbird, 267,8 km/h




Vilka årsmodeller var det av respektive hoj?
 

Svedenblad

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Univega 21vxl -96
Gamla Blackbird har ju lite mer kräm än nya. :)

:yoparty

Det borde komma en uppföljare till Blackbirden snart kan man tycka. 10år för en modell är en lång tid. Har hört rykten om en v4 eller om det var en v5a. Tycker det är intressant med fart då det känns lite som motorcykelvärldens interna tävling om prestige, då man bortser från väghållning.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top