Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Du är tvåa på den pucken, jag la upp den i TW200-tråden.
Men hojenär oreggad så jag vet inte riktigt om jag tycker den är värd 4k. Då kan jag ändå få frakten gratis om jag samtidigt hämtar en bil i Kiruna.

Jag har ett par roligare motorer, YZ125, TM125SMR, CRF250.... men att sätta en motor i det chassit känns som att vaska motorn.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
https://www.blocket.se/annons/uppsala/yamaha_tr1_cafe_racer/89553560


Måste säga att den faktiskt imponerade litegrann efter alla dår-hojar som presenterats på sistone. Seriöst bygge med schysst stuk och bra utförande (vad jag kan se). Platsbyggt avgassystem, flyttade fotpinnar, styret på rätt ställe, snygg lack osv. Möjligen däcken då... :hej

Men annars helt ok!

(Tyvärr kan jag inte ta någon skärmdump på den enhet jag använder... men någon kanske kan hjälpa till med den saken)
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
https://www.blocket.se/annons/uppsala/yamaha_tr1_cafe_racer/89553560


Måste säga att den faktiskt imponerade litegrann efter alla dår-hojar som presenterats på sistone. Seriöst bygge med schysst stuk och bra utförande (vad jag kan se). Platsbyggt avgassystem, flyttade fotpinnar, styret på rätt ställe, snygg lack osv. Möjligen däcken då... :hej

Men annars helt ok!

(Tyvärr kan jag inte ta någon skärmdump på den enhet jag använder... men någon kanske kan hjälpa till med den saken)
För en liten skvätt mindre pengar skulle jag kanske kunnat avlösa nuvarande ägare från sin börda. Men färgen på tanken är imho avskyvärd. En skvätt ordentlig färg så.. Bifogar screenshot.
445893638fbc1841ea8a818bdc5f4610.jpg
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
https://www.blocket.se/annons/uppsala/yamaha_tr1_cafe_racer/89553560


Måste säga att den faktiskt imponerade litegrann efter alla dår-hojar som presenterats på sistone. Seriöst bygge med schysst stuk och bra utförande (vad jag kan se). Platsbyggt avgassystem, flyttade fotpinnar, styret på rätt ställe, snygg lack osv. Möjligen däcken då... :hej

Men annars helt ok!

(Tyvärr kan jag inte ta någon skärmdump på den enhet jag använder... men någon kanske kan hjälpa till med den saken)

Jag är lite orolig för att cylindrarna är HENade
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
https://www.blocket.se/annons/uppsala/yamaha_tr1_cafe_racer/89553560


Måste säga att den faktiskt imponerade litegrann efter alla dår-hojar som presenterats på sistone. Seriöst bygge med schysst stuk och bra utförande (vad jag kan se). Platsbyggt avgassystem, flyttade fotpinnar, styret på rätt ställe, snygg lack osv. Möjligen däcken då... :hej

Men annars helt ok!

(Tyvärr kan jag inte ta någon skärmdump på den enhet jag använder... men någon kanske kan hjälpa till med den saken)

För en liten skvätt mindre pengar skulle jag kanske kunnat avlösa nuvarande ägare från sin börda. Men färgen på tanken är imho avskyvärd. En skvätt ordentlig färg så.. Bifogar screenshot.
445893638fbc1841ea8a818bdc5f4610.jpg


Underbar, en fröjd för ögat. Lackad i Yamahas typiska tävlingsfärg... :zpy

Nej, men ärligt - den är snygg. Lägga speedblocksen uppe på tanken är ett djärvt grepp som alluderar till sjuttiotalet och tankmattorna som låg på Puch Dakota och Honda 125 B6. :rolleyes:

Jag hade hellre sett speedblocksen där dom skall vara och tanken lackad gul. Då hade totalintrycket blivit mycket bättre - som en fabrikshoj som sluppit ut på gatan, typ.

Att låta sadeln glida in under tankslutet är ett udda grepp för att man inte skall "mind the gap."
Om det funkar vet man inte förrän man fått gå några varv kring hojen.

Bakre cylinderns dragning av avgasröret ger harmoni och ett lyft av helheten när det så snyggt följer linjerna på motorn - väldigt prydligt.

Effektjägaren i mig blir lite sur över skillnaden i längd fram till samlingen, but Hey! det är en TR 1 vi tittar på. Här är redan innan bara så mycket hästkrafter förlorade att man kan gråta åt det...

Nummerskylten sitter på rätt ställe, det är bakflyttat, minizoomen är bara så tyken - cykeln är snygg och genomarbetad.

Men det är ett par saker som skaver - rejält!

Ekerhjul är hur snyggt som helst - men varför så bred fälgbana fram? Det är bakfälgsbredd fram, och då föjer att det är bakdäck man har att välja på i fram
Vips så var det ingen caféracer längre, när hojen står på två gummirullar i stället för ett tydligt fram- och bakdäck. Det retar mig, och det sänker hojen till att vara bara yta och utseende.
Och självklart - när vi är nere i bottenslammet bland "firmor" som bygger om hojar på beställning eller spekulation, så är det som borde varit ett framhjul vänt bak och fram.

Man kan bara skratta åt eländet. Hur mycket snygga saker som än hamnat på hojen, så faller allt när däcken är monterade bak och fram.
Det är den bästa affischtavlan att ropa ut "samtliga inblandade i detta bygge är klåpare".
Det är den bästa VDN-deklarationen att man bara bryr sig om yta och saknar grundläggande förståelse för motorcykeldynamik.
Ändå skall man bygga åt andra. Och ta betalt för det!
Jag tycker det är för djävligt, och det drar en pajasfilt över hela den här byggscenen.

Yta yta yta.

Elak? Wait for it.

TR1 är en populär hoj att bygga på, och vi har genom åren sett många snygga byggen på temat.

Snygga, men det roar mig ofantligt att så många är så angelägna att blottlägga och visa upp cykelns absolut sämsta egenskap:

TR1an är ett FUKKING GÅNGJÄRN att köra!
Det är en av dom absolut vingligaste, veligaste och mest vettlöst oprecisa hojarna som finns att köra.
Den simmar på vägen rakt fram, och vingelvaggar sig genom kurvor som en full, dräktiga anka man bundit ihop benen på. Det är den i särklass mest osköna körupplevelse jag haft på någon literhoj någonsin, och man sitter bara och retar sig på det brutala ramflexet. Jag klev av den första TR1an jag körde, då när modellen var ny, slet av sidokåpor och lös in med en ficklampa för att se om något ramrör var av. Testify!
Precis så sladdrig känns en TR1a när man börjar kräva lite.

När man ser den där pressade plåtramen blir man ändå mer förvånad. Är det en scooter...?
Kan man se någon färgchippning där det rör sig? Hur länge kan man vicka en plåtbit fram och tillbaka?

Detta - hojens största svaghet är man alltså angelägen att visa upp när man bygger om hojar idag. Det, och ett överbrett bakhjul monterat fram, roterande åt fel håll...

Yta yta yta, utan förståelse för varken funktion eller historia. Jag ser samma sak gång på gång:
Hojar som skall passa en viss sorts skägg. Hojar som sideorder till halvstekta hamburgare och picklad rödlök. Folk som går omkring med fönsterglas i sina glasögonbågar - för att just bågarna blir ett statement.

Well, let me tell you something:

En caféracer handlade aldrig om yta. Inte i första hand, och knappt ens i tredje hand.
Det var effekt och funktionalitet. Det var trimning bortom det vettiga, det var portning till gränsen för cave-in och det var borrning av avgrundshål att stoppa kolvar avsedda för helt andra hojar i.

Det var väghållning och uppstyvning, det var Dresdasvingar och det var Harrisramar - även om just Sverige var mer Rickmanland.

Allt blev inte bra, då heller - men allt strävade mot snabbhet. En otrimmad gunghäst med gångjärn mitt på hade aldrig kvalat in då, och borde inte göra det nu heller.

En caféracer var till för att köras fort mellan caféer - inte stå parkerad framför ett. Hela kvällen.

Kanske skulle min magsurhet dämpas om man gav fan i att förvanska historien genom snylta på begrepp. De scramblers som annonseras ut är ett skämt, och de flesta caféracers värre ändå.
"Caféscrambler" verkar vara benämningen på något som varken är det ena eller andra, och allt rörs ihop till en köckemödding av drömmar, feluppfattningar och inkompetens.

Fuck!

Vad skall man kalla en hoj som TR1an i annonsen?
Snygg, och med tilltalande linjer - men med absolut zero capability ute på vägen?

Caféracer? Absolut inte!
Det är ett hån mot decennier av farttradition.

Nej, man skall kalla det för vad det är:
Skådebröd!

En skyltfönsterattrapp, som ser lika fräscht ut vecka efter vecka - eftersom det inte går att använda till något mer än att titta på.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En såndär FT500 stötte vi på en gång i Vennesund längs Helgelandskysten. Ägaren var en nästan exakt kopia av Lasse Kongo fast i 70-årsåldern. Klädd i gabardinbyxor, öppen kruka och en skinnpaj från slutet av 1960-talet. På hojen en genomvidrig toppbox.

När vi körde av färjan drog han iväg. I typ 120 på den lilla norska böljande asfaltsvägen. Vi startade tillsammans och vi hann inte ikapp förrän vägen delade sig mot Brønnøysund och vi tog olika håll.

Den enda Honda jag sett som läckte olja för övrigt. Om jag minns rätt hade den gått 16.000 mil.



Buy quality, cry once
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
”Klädd i gabardinbyxor, öppen kruka och en skinnpaj från slutet av 1960-talet. På hojen en genomvidrig toppbox. ”



Buy quality, cry once

Haha såna ska man passa sig för att köra ikapp med .
Kollade upp denna hoj och den verkade bara ha gått 1700mil på senaste besiktningen 2018
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Hade den stått närmare så hade jag köpt bums.
Kul att det hänger snöskor bakom den, ingen skoter.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hade den stått närmare så hade jag köpt bums.
Kul att det hänger snöskor bakom den, ingen skoter.

Ett par sparkstöttingar, en sådan där snösläde som bara funkar på luftsnö, men blir ett dödsstraff i västkustens blötsnö. Lite brasved - och ytterligare en hoj bakom FTn, med box på. Undrar vad det kan vara?

Notera gärna att bilderna som Checkster lagt upp kommer från två olika tillfällen.
Ute i det fria sitter fortfarande den stora bäversvansen kvar på, men i skjulet är den smakfullt nedtrimmad.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det står en skoter bakom, den med toppboxen alltså. Det man ser av framfälgen och styret skulle kunna tyda på det. Hondakvaliteten ruckar man inte på.

Profilen är alltså då troligen en Äkta Hojåkare som ser motorcykeln som ett lämpligt fortskaffningsmedel i vardagen. Det skulle INTE förvåna mig om skoteroverallen hänger på en krok intill, tillsammans med hjälmen - som har elvisir.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Den lär vara borta innan dagen är slut.
Den ligger helt klart utanför coronaförbudet mot "onödiga resor".

Dem är inte vacker, men en encylindrig landsvägshoj är aldrig fel. En av de fåtal av den sorten som faktiskt skulle må bra av en liten customisering. Nåt måste göras år bakpartiet, om man säger...
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Dem är inte vacker, men en encylindrig landsvägshoj är aldrig fel. En av de fåtal av den sorten som faktiskt skulle må bra av en liten customisering. Nåt måste göras år bakpartiet, om man säger...

Såg att det fanns en tråd från 2015 här då Chronic byggde om en FT500

d2d6625fe1e9c62c9911fbbb99d42a0e.jpg

3b3bf6197b77e2a2bd7ce0e031944ce3.jpg
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Precis eXacKt! Vi vill ha dem HONade med gender-specifika kulor.

HON:
View attachment 453670

HEN:
View attachment 453671

Sven Gren med sitt tredje ben:
View attachment 453672

Tror faktiskt att vi har ett problem som vi får ta upp med "språket" i SR P1!
Backar man bandet till -80 talet så pratades det hening i tidningar typ Bilsport, men när man lämnade cylindern till 125:an hos Dr. Lagerblad på Delta så sa han att han skulle hona cylindern.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Tror faktiskt att vi har ett problem som vi får ta upp med "språket" i SR P1!
Backar man bandet till -80 talet så pratades det hening i tidningar typ Bilsport, men när man lämnade cylindern till 125:an hos Dr. Lagerblad på Delta så sa han att han skulle hona cylindern.
Inga normala människor säger hena.. måste vara nån sinnessjuk östkustgrej eller nåt någon som aldrig honat en cylinder får för sig att det heter..
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hörde att man i <valfri obygd> säger ”höna cylindern”... :hej


Buy quality, cry once
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
För h-vete, måste en norrbottning läxa upp fjollträskare, sillstrypare och halvdanskar...?

Engelska = honing
Svenska = hening
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Top