"skyddskläder" till sm/enduro hoj

XpsEkan

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2007
Ort
Eslöv
Hoj
någon 125(ska köpas)
Hej!
bara undrar vad alla ni som kör en sm/enduro hoj har för skydd när ni kör på väg,tycker de ser lite konstigt ut att koma me ett skinställ på t.ex. en enduro:va
 

Willegard

Medlem
Gick med
2 Feb 2007
Ort
Västerås
Hoj
Bobber!!
Kör i "crosskläder"?
Eller, ett par lite stoppade byxor(cross brallor) och en snygg hood, det är ruggit snyggt!
 

Mr EmCom

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
japp gör jag med så ofta jag kan,

men min mamma har tydligen fått för sig/ läst att försäkringen inte gäller om ja inte har tillfredställade skydsutrustning på mig, å hon tror att det ända som fugerar är ett par rediga laderhosen så :gnissla

jag ska nog köpa ett motardställ till nya hojen.
 

XpsEkan

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2007
Ort
Eslöv
Hoj
någon 125(ska köpas)
japp gör jag med så ofta jag kan,

men min mamma har tydligen fått för sig/ läst att försäkringen inte gäller om ja inte har tillfredställade skydsutrustning på mig, å hon tror att det ända som fugerar är ett par rediga laderhosen så :gnissla

jag ska nog köpa ett motardställ till nya hojen.

haha,undra varför hon tror att den inte skulle gälla:va ,de e ju fan bättre att ha skyddsutrustning än att köra som moppefuckona(i shorts o t-shirt)och skulle försäkringen straffa dig för att du inte vill bli skadad om du ramlar,låter ju helt sjukt
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
2853115 haha,undra varför hon tror att den inte skulle gälla:va ,de e ju fan bättre att ha skyddsutrustning än att köra som moppefuckona(i shorts o t-shirt)och skulle försäkringen straffa dig för att du inte vill bli skadad om du ramlar,låter ju helt sjukt
Saken är den att det inte är säkert att den är godkänd och räknas då som att han kör utan. Man kan välja mellan försäkring om man har eller inte har. Blir billigare premie om man har skyddsutrustning.
 

Mr EmCom

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
2853115 haha,undra varför hon tror att den inte skulle gälla:va ,de e ju fan bättre att ha skyddsutrustning än att köra som moppefuckona(i shorts o t-shirt)och skulle försäkringen straffa dig för att du inte vill bli skadad om du ramlar,låter ju helt sjukt
fattar inte va du menar riktigt, men hon tycker att ryggplatta och knä/smalbenskydd armbågskydd hjälm å en tjocktröja och crossbyxor inte är tillräkligt..
men men, som sagt, ska du ha en crossmoddel/sm saffa crossskydd kommer se mycket tuffare ut. och det ÄR säkert.
men om man ska glida 200meter på asfalt så är skin bättre. men hur ofta kör man så fort på landsväg med en 2-t
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
japp gör jag med så ofta jag kan,

men min mamma har tydligen fått för sig/ läst att försäkringen inte gäller om ja inte har tillfredställade skydsutrustning på mig, å hon tror att det ända som fugerar är ett par rediga laderhosen så :gnissla

jag ska nog köpa ett motardställ till nya hojen.

Har inget med skydda att göra är bara lite nyfiken vad hade du tänkte handla för hoj senare? :)
 

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
2853030 Hej!
bara undrar vad alla ni som kör en sm/enduro hoj har för skydd när ni kör på väg,tycker de ser lite konstigt ut att koma me ett skinställ på t.ex. en enduro:va
har allt..

Skinnställ - det absolut säkraste alternatiet..dock ganska stelt, fett kallt på vntern och sjukt varmt på sommaren..kan nog de lite mysko ut på "cross" men fett på sm..


Goretex - fodrade "cross" kläder med insydda skydd. Samma som på bilden, fast blå/vit. Är uppbyggt av många lager. som man kan plocka ur. ett lager för vindskydd och ett vattentätt. Plockar man ur dem två, är det bara själva skyddslagret, där skydden och det slitstarka materialt sitter, blir det svalt och skönt. Funkar även på hösten när det blåser och e kallt, om man har lagren i..

Skyddsjacka- Ett typ nät med alla skydden fastsydda i. Skyddar förmodligen inte så bra om man rammlar på asfallt, då nätet är jätte tunt och lär slitas upp. Men det är riktigt svalt och bra..känns som man har en vanlig t-shirt på sig. Funkar bara på sommaren..
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
har allt..

Skinnställ - det absolut säkraste alternatiet..dock ganska stelt, fett kallt på vntern och sjukt varmt på sommaren..kan nog de lite mysko ut på "cross" men fett på sm..


Goretex - fodrade "cross" kläder med insydda skydd. Samma som på bilden, fast blå/vit. Är uppbyggt av många lager. som man kan plocka ur. ett lager för vindskydd och ett vattentätt. Plockar man ur dem två, är det bara själva skyddslagret, där skydden och det slitstarka materialt sitter, blir det svalt och skönt. Funkar även på hösten när det blåser och e kallt, om man har lagren i..

Skyddsjacka- Ett typ nät med alla skydden fastsydda i. Skyddar förmodligen inte så bra om man rammlar på asfallt, då nätet är jätte tunt och lär slitas upp. Men det är riktigt svalt och bra..känns som man har en vanlig t-shirt på sig. Funkar bara på sommaren..

Har man inte nåt över skyddsjacken är väll typ som ett kropps skyd som man har under skinstället, jacken eller nån tröja osv?
 

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Jag inskaffade ett par mc-jeans inför denna säsongen. Tycker iaf jag är snyggt.
Sedan ryggplatta armbågsskydd o en hood över, eller en vanlig mc-jacka och mc-boots förstås.
 

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
2854905 Har man inte nåt över skyddsjacken är väll typ som ett kropps skyd som man har under skinstället, jacken eller nån tröja osv?
jo, visst har man(men behöver ej) det..en tröja utanpå gör ju inte direkt att det blir säkrare när man klotar..men det kan ju bli en aning varmare...men dte är väll inte direkt n höjdare att klota på asfalt med i vilket fall..

och ja, dte är samma skydd som sitterinsydda i många andra ställ..armbåg,axel..men den har även ryggskydd,bröstskydd och finns dem med njurplatta..
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
fattar inte va du menar riktigt, men hon tycker att ryggplatta och knä/smalbenskydd armbågskydd hjälm å en tjocktröja och crossbyxor inte är tillräkligt..
men men, som sagt, ska du ha en crossmoddel/sm saffa crossskydd kommer se mycket tuffare ut. och det ÄR säkert.
men om man ska glida 200meter på asfalt så är skin bättre. men hur ofta kör man så fort på landsväg med en 2-t

oh oh oh oh jag vet :) varje dag :yoparty :yoparty

kör med skinnställ crosshjälm ryggskydd och sm stövlar plus skinnhandskar. och det känns inte att lowsidea med det på :)
 

Marzz

[--O---O-->
Gick med
24 Dec 2006
Ort
Ske-å
Hoj
Fz6n
Har inget med skydda att göra är bara lite nyfiken vad hade du tänkte handla för hoj senare? :)

Försäkrade nyligen min Dt, jag letade igenom alla försäkringsföretag och vissa (dom vanligaste) krävde att man hade godkänd utrustning sammt godkända lås. :tummenupp :)
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top