Träna och tävla Supermoto med din 125a

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Fan att man är så seg på att skaffa motardhoj, inte gjort det än :huvet

Lite prisfrågor när tråden ändå är igång:
Köpa transponder?
Hyra transponder?
Licens?
Engångslicens?
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Fan att man är så seg på att skaffa motardhoj, inte gjort det än :huvet

Lite prisfrågor när tråden ändå är igång:
Köpa transponder?
Hyra transponder?
Licens?
Engångslicens?

Köpa transponder ~2900:- (minns inte exakt)
Hyra transponder ~300:- (beror på vem man hyr av)
Engångs enklare tävling 250:-
Engångs natinell tävling 400:-
Helårslicens ~2800:- (minns inte exakt)


Idag är jag JÄTTEGLAD för vi fick i helgen som var dela ut de allra första pokalerrna i 250-klassen :D :tummenupp
Länk till den tråden här

Jag själv fick en av dem, den minsta. Jag körde på en lånad CRF250R -04. Det ENDA jag gjorde med den innan (förutom säkerhetsgrejerna, dvs najjning osv) var att byta däck. Standard bromsar, standard fjädring, standard fälgar osv osv. Jag rörde inte en enda skruv. Mest för att visa att det är fullt möjligt att göra så OCH till en väldigt billig kostnad. Ska se om jag inte kan hitta nån bild från rejset....
 
Last edited:

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Köpa transponder ~2900:- (minns inte exakt)
Hyra transponder ~300:- (beror på vem man hyr av)
Engångs enklare tävling 250:-
Engångs natinell tävling 400:-
Helårslicens ~2800:- (minns inte exakt)


Idag är jag JÄTTEGLAD för vi fick i helgen som var dela ut de allra första pokalerrna i 250-klassen :D :tummenupp
Länk till den tråden här

Jag själv fick en av dem, den minsta. Jag körde på en lånad CRF250R -04. Det ENDA jag gjorde med den innan (förutom säkerhetsgrejerna, dvs najjning osv) var att byta däck. Standard bromsar, standard fjädring, standard fälgar osv osv. Jag rörde inte en enda skruv. Mest för att visa att det är fullt möjligt att göra så OCH till en väldigt billig kostnad. Ska se om jag inte kan hitta nån bild från rejset....

Låter bra :)

Har fixat en hoj att köra med till våren nu iaf :yoparty
får se om en 125 2t enduro kan hänga med
nån som körde 2takt i nåt av rejsen? hur gick det för den/dom?

Hur många körde i 250 klassen på ett ungefär?
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Låter bra :)

Har fixat en hoj att köra med till våren nu iaf :yoparty
får se om en 125 2t enduro kan hänga med
nån som körde 2takt i nåt av rejsen? hur gick det för den/dom?

Hur många körde i 250 klassen på ett ungefär?
Härligt Igge, vi ser fram emot premiären :)
Årets sista träning förra året va på nyårsafton så det finns gott om tid ännu ;)
Det spelar mer roll vem som sitter bakom spakarna än hojen, jag lovar. Bara träna massor så klarar man massor.
Ingen 2t i 250 tyvärr, det var en 125EXC anmäld men han dök aldrig upp. En CR500 i rookie dock. Vi var tyvärr bara fyra som körde i 250, men det viktiga var ATT vi körde och att priser delades ut :)

PS vi kanske ska börja säga S3 redan nu eftersom det kommer bli namnbyten till nästa år. S3 blir då det som idag kallas 250 (S1 = 450 och S2 = open).
 
Last edited:

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Härligt Igge, vi ser fram emot premiären :)
Årets sista träning förra året va på nyårsafton så det finns gott om tid ännu ;)
Det spelar mer roll vem som sitter bakom spakarna än hojen, jag lovar. Bara träna massor så klarar man massor.
Ingen 2t i 250 tyvärr, det var en 125EXC anmäld men han dök aldrig upp. En CR500 i rookie dock. Vi var tyvärr bara fyra som körde i 250, men det viktiga var ATT vi körde och att priser delades ut :)

PS vi kanske ska börja säga S3 redan nu eftersom det kommer bli namnbyten till nästa år. S3 blir då det som idag kallas 250 (S1 = 450 och S2 = open).

Jag ser också fram emot det :)
Har dock lite mek på Gasgasen innan jag kan köra, men kan ju hoppas på att jag får ordning på den i vettig tid så man kan köra igen

Om det är lika många nästa år kanske jag platsar i topp 5 :D


Orkar inte starta ny tråd eller söka så jag frågar här:
Gjutna (sporthojsfälgar), nackdelar? Priset är ju en bra fördel, och eftersom jag har 21/18 nu så kan jag inte ha däcken som finns för utlåning.
17 fram 18 bak, tillåtet?

Men det ser ut som S3 kommer finnas kvar trots få deltagare? Är ju iaf en förare till på väg (jag)
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Jag ser också fram emot det :)
Har dock lite mek på Gasgasen innan jag kan köra, men kan ju hoppas på att jag får ordning på den i vettig tid så man kan köra igen

Om det är lika många nästa år kanske jag platsar i topp 5 :D


Orkar inte starta ny tråd eller söka så jag frågar här:
Gjutna (sporthojsfälgar), nackdelar? Priset är ju en bra fördel, och eftersom jag har 21/18 nu så kan jag inte ha däcken som finns för utlåning.
17 fram 18 bak, tillåtet?

Men det ser ut som S3 kommer finnas kvar trots få deltagare? Är ju iaf en förare till på väg (jag)
Gjutna hjul KAN man hitta billigt som tusan vilket är bra. Att det ser rätt coolt ut (enligt mig iaf) är ett annat plus.
Risken är dock att om man börjar köra med dem på bana med hopp och kanske en del sten och slag osv så kan de spricka. De är helt enkelt inte gjorda för det. Gjutna hjul på enbart gata är såklart inga som helst problem.

Mitt tips för billigaste lösningen blir att köra med 21" slicks fram och leta reda på det bästa tänkbara gatdäcket i 18" som finns. Det kommer funka bra, åtminstone första säsongen. Näst billigast blir att skaffa en 19" bakfälg, kanske bara fälgbana och ekra om med befintligt nav.
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Gjutna hjul KAN man hitta billigt som tusan vilket är bra. Att det ser rätt coolt ut (enligt mig iaf) är ett annat plus.
Risken är dock att om man börjar köra med dem på bana med hopp och kanske en del sten och slag osv så kan de spricka. De är helt enkelt inte gjorda för det. Gjutna hjul på enbart gata är såklart inga som helst problem.

Mitt tips för billigaste lösningen blir att köra med 21" slicks fram och leta reda på det bästa tänkbara gatdäcket i 18" som finns. Det kommer funka bra, åtminstone första säsongen. Näst billigast blir att skaffa en 19" bakfälg, kanske bara fälgbana och ekra om med befintligt nav.

Kollat på det alternativet, bara att dom gjutna fälgarna jag har nys på (dock utan adaptrar) är billigare än att köpa däck till nuvarande fälgar

Men ska få ordning på den (köpte den skuren, men startbar) så ser jag hur budgeten ser ut, med lite tur hinner jag till årets sista träning eller nå sånt :tungan
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Kollat på det alternativet, bara att dom gjutna fälgarna jag har nys på (dock utan adaptrar) är billigare än att köpa däck till nuvarande fälgar

Men ska få ordning på den (köpte den skuren, men startbar) så ser jag hur budgeten ser ut, med lite tur hinner jag till årets sista träning eller nå sånt :tungan



blir fett å halka runt på dom däcken som sitter på:yoparty
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
fan att det är så långt till örebro :huvet

Många ståkkhålmare åker regelbundet ner till oss för att träna. Samåkning är både billigare och roligare :tummenupp


Kollat på det alternativet, bara att dom gjutna fälgarna jag har nys på (dock utan adaptrar) är billigare än att köpa däck till nuvarande fälgar

Men ska få ordning på den (köpte den skuren, men startbar) så ser jag hur budgeten ser ut, med lite tur hinner jag till årets sista träning eller nå sånt :tungan
Har man kunskap, tid och utrustning kan man göra förvånande bra saker för nästan inga pengar. Tyvärr faller det ofta igenom på en eller flera av förutsättningarna. Bara du själv som kan avgöra det ;)

Årets sista träning går traditionsenligt på nyårsafton så du har gott om tid :D
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Många ståkkhålmare åker regelbundet ner till oss för att träna. Samåkning är både billigare och roligare :tummenupp


Har man kunskap, tid och utrustning kan man göra förvånande bra saker för nästan inga pengar. Tyvärr faller det ofta igenom på en eller flera av förutsättningarna. Bara du själv som kan avgöra det ;)

Årets sista träning går traditionsenligt på nyårsafton så du har gott om tid :D

Låter bra :)
Fast cylindern är på renovering och det är en del annat som behöver fixas så det kanske dröjer en del :(

men hur är det med träningar?
så länge det är körbart eller?
isf vad klassas som körbart :tungan
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top