Mossberg Racing satsar på Miljö

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
jorpes skrev:
2682955 ... Men så är det väl så att då stiger priset (efterfrågan ökar), när vi alla räseråkare skall köpa utsläppsrätter, och därmed tvingas industrin till effektivare och miljövänligare produktion för att hålla sina kostnader nere...

[Så kanske man kan tänka, finns säkert motargument]
Det finns motargument, främst från storproducenterna av utsläpp. Men att det ska kosta att släppa ut nåt är rätt. Greed works!

Gratis utsläpp existerar endast på grund av att luft och vatten (hav) inte omfattas av marknadsekonomin. Ingen äger dem och de drabbas därför av allmänningens tragedi - överutnyttjande. Det som ingen äger tar ingen ansvar för. Utsläppsrätter är inte en perfekt lösning men bra nog och framförallt den bästa vi har.
 

Mr Vader

Galaxhärskaraspirant!
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Granne med Gelleråsen.
Hoj
DBS
Jag tycker det är ett bra initiativ... om alla tar sitt "miljöansvar" har miljönissarna färre argument till att göra livet surt för oss motorintresserade...:tummenupp
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
sandstream skrev:
2683263 1953 hade Norrland ingen snö och sin varmaste december någonsin. Vädret svänger och det är lite tragiskt att alla hakar på tidningarnas miljöpropaganda påhejade av miljöivrarna utan att ta ett steg bakåt och kolla hur vädret sett ut i ett längre perspektiv.

Vädret och klimatet svänger, och har alltid gjort. De svängningar i klimatet vi ser nu faller inom de naturliga svängingarna (just precis) i ett längre perspektiv!

Däremed inte sagt att människan inte påverkar miljön. Och visst är det bra att vi har en debatt om miljöfrågor.

Men vädret svänger också i det korta perspktivet. Förra vintern kom i november (med minusgrader) och försvann i mars/april! Vintern dessförinnan liknar innevarande vinter. Då var det mildväder ända in i januari. Sedan hade vi vinterväder (med minusgrader) i februari och mars.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
sandstream skrev:
2683263 1953 hade Norrland ingen snö och sin varmaste december någonsin. Vädret svänger och det är lite tragiskt att alla hakar på tidningarnas miljöpropaganda påhejade av miljöivrarna utan att ta ett steg bakåt och kolla hur vädret sett ut i ett längre perspektiv.
Det är extemerna som är påfallande tydliga och allt oftare återkommande. Jag tror på massdöd inom 50 år.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Inte för att vara sån. Men utsläppsrättigheter köpte jag för länge sen. Men passa er, Svenska NaturskyddsFöreningen kommer jaga er mycket för att ni ska bli medlemar sen.
 

sandstream

Guest
magnus_moss skrev:
2683319 Faktiskt står det i tidningen idag att "Sannorlikheten att det varmare klimatet beror på naturliga variationer är liten". det är FN:s klimatpanel IPCC som uttalar sig på detta sätt... Så det är nog ställt utom allt tvivel att vi HAR påverkat miljön. Att sen denna vinter är en tillfällighet eller ej... det är ju svårt att veta säkert
Samma FN som i hösta kom med en rapport som visade att världens djurhushållning och verksamheten kring den bidrar mer till växthuseffekten än vad alla jordens fordon gör tillsammans.
WilleZL skrev:
2683349 Vädret och klimatet svänger, och har alltid gjort. De svängningar i klimatet vi ser nu faller inom de naturliga svängingarna (just precis) i ett längre perspektiv! Däremed inte sagt att människan inte påverkar miljön. Och visst är det bra att vi har en debatt om miljöfrågor.
Precis! :tummenupp

Tycker Magnus initiativ är jättebra men gillar inte när kvällstidningar och miljöivrare försöker få folk att tro att den varma vintern vi har i år är början på något fruktansvärt. Hoppas de skriver lika mycket om den otroliga nerkylningen nästa år när det är -20 grader i Stockholm.
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Argumentet att det är bra för sporten att vara politiskt korrekt kan jag köpa. Men finns det verkligen någon som inbillar sej att det är bra för miljön att sporthojåkare köper utsläppsrätter så är man rätt lurad.

Bra för miljön är möjligen att ni tar cykeln till jobbet och lägger racingen på hyllan. Annars kommer det inte göra minsta skillnad på något sätt. Marknadsmekanismer styr och luften är global alltså blir oljan och kolet billigare om färre länder köper (läs dyra utsläppsrätter) och då kan övriga länder bränna fossila bränslen billigare, svårare än så är det inte. All heder åt Mossberg som i alla fall försöker.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
sandstream skrev:
2683444 Samma FN som i hösta kom med en rapport som visade att världens djurhushållning och verksamheten kring den bidrar mer till växthuseffekten än vad alla jordens fordon gör tillsammans.
Precis! :tummenupp

SANT! Kor rapar metan som är katastrofalt för växthus effekten. Men det gör det ju ÄNNU viktigare att vi tillsammans gör något! Kör mindre bil/hoj, samåk till racerbanan, åk kollektivt, bli vegetarian...
Sen kommer ju den aspekten

Blip skrev:
2683465 Argumentet att det är bra för sporten att vara politiskt korrekt kan jag köpa. Men finns det verkligen någon som inbillar sej att det är bra för miljön att sporthojåkare köper utsläppsrätter så är man rätt lurad.

Bra för miljön är möjligen att ni tar cykeln till jobbet och lägger racingen på hyllan. Annars kommer det inte göra minsta skillnad på något sätt. Marknadsmekanismer styr och luften är global alltså blir oljan och kolet billigare om färre länder köper (läs dyra utsläppsrätter) och då kan övriga länder bränna fossila bränslen billigare, svårare än så är det inte. All heder åt Mossberg som i alla fall försöker.

Helt rätt! Köra mindre eller effektivare är ETT sätt som ger effekt. Men... Utsläppsrätter som köps av någon som inte använder dom till att köra mer gör att det blir mindre utsläpp totalt sett!:fakta
 
Last edited:

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
magnus_moss skrev:
2683472

Helt rätt! Köra mindre eller effektivare är ETT sätt som ger effekt. Men... Utsläppsrätter som köps av någon som inte använder dom till att köra mer gör att det blir mindre utsläpp totalt sett!:fakta

Nej, jag vill hävda att utsläppsmängden ökar ändå. Utsläppen är ju globala och ex kina, USA och indien är inte med i handeln med utsläppsrätter. Lokalt sett minskar du givetvis utsläppen men det är ju i princip helt ointressant.
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
:klappar :klappar :klappar

bra gjort moss :tummenupp

även om jag tror att motorsporten (den på land) står för en försvinnande liten del så säger hjärtat att all nöjes-utsläppning av koldioxid borde... jag vet inte riktigt.. men en sak är säkert och det är att det går åt helvete för tellus just nu. synd att det ärså kul att bränna bensin.

Blip skrev:
2683502 Nej, jag vill hävda att utsläppsmängden ökar ändå. Utsläppen är ju globala och ex kina, USA och indien är inte med i handeln med utsläppsrätter. Lokalt sett minskar du givetvis utsläppen men det är ju i princip helt ointressant.

vilken rätt har vi att begränsa deras utsläpp av koldioxid om vi själva inte bryr oss. Kina och indien är inte så intressant i dagsläget (i koldioxidfrågan, (för tillfället verkar de mer intresserade av att släppa ut så mycket kemikalier som möjligt)) Värre blir det om 10-15 år då i alla fall kina går om oss i välfärdsfrågan och alla kinesiska familjer vill ha en eller två SUV :näsblod
 
Last edited:

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
Ett jättebra initiativ.
Genom att visa mijöengagemang och ansvar blir det lite svårare för alla som helst skulle vilja avskaffa motorsport, och de är ganska många.
Genom att vara miljöorienterade så tar vi de bästa argumenten ur munnen på de som vill avskaffa och förbjuda motorsport.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Blip skrev:
2683502 Nej, jag vill hävda att utsläppsmängden ökar ändå. Utsläppen är ju globala och ex kina, USA och indien är inte med i handeln med utsläppsrätter. Lokalt sett minskar du givetvis utsläppen men det är ju i princip helt ointressant.

För att kunna gnälla på andra så bör man vara ett gott föredöme. Om några år så kan EU säga till alla (tex USA) som inte är med i detta att Nu djävlar får ni skärpa er!!!
Sitta och säga att "Det är ingen ide att göra något för dom därborta gör inget ändå"... Det kan man ju göra men jag gör det inte.
Dessutom cyklar jag jämt (bilen är full av alger på utsidan) och åker kollektivt i ett kör. Bra grejor, som du så riktigt påpekar.:tummenupp
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Blip skrev:
2683502 Nej, jag vill hävda att utsläppsmängden ökar ändå. Utsläppen är ju globala och ex kina, USA och indien är inte med i handeln med utsläppsrätter. Lokalt sett minskar du givetvis utsläppen men det är ju i princip helt ointressant.
Varför skulle de inte minska globalt när de minskar lokalt? Är de olika produktionsanläggningarna i världen ett kommunicerande kärl så att det som inte kommer ut på ett ställe kommer ut på ett annat? Kommer utsläppsrätterna att bli så dyra att all produktion flyttar till länder där man inte betalar för några utsläppsrätter?

Fundera ett varv till. Ditt resonemang har någon bärighet men är väl förenklat.
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
När vi ändå snackar miljö kan man väl ta upp en annan fråga...
När kommer första miljö sporthojen?? Antar att det redan finns någon form av miljö hojar...

Men när kommer Yamaha r1 suzuki mm komma med en etanol version???
Jag tycker detta är ganska intressant. Kan väl inte vara så svårt att göra om hpojarna till etanol i stället för vanlig soppa???
 

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
08
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Mozzberkh!!!!!!!
Du är så grym! Jag hejar på dig, behöver du depå "flicka" nästa år är jag där! :tummenupp
Men det står skrivet i stjärnorna att jag kommer å göra allt för att få spöa dig, Jorpes, Oscar m fl minst en gång nästa år!

Trodde först att du skulle tanka etanol eller nåt :rolleyes: bra initiativ!
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
sunkan skrev:
2683903 Kan väl inte vara så svårt att göra om hpojarna till etanol i stället för vanlig soppa???

Now we´re talkin´!!!
Vad fattas? Högre komp? Kan inget om detta...
 

sandstream

Guest
Lite OT kanske men vad är nackdelen med etanol jämfört med bensin i racingsammanhang?
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
magnus_moss skrev:
2684009 Now we´re talkin´!!!
Vad fattas? Högre komp? Kan inget om detta...

Känns som det inte kan va sådan sjukt stor skillnad.
Med tanke på att man kan köra etanol bilar med vanlig bensin. Den enda skillnaden jag vet blir då är att etanol bilen tappar typ 20hk när den går på vanlig bensin.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top