Mossberg Racing satsar på Miljö

Dr.Bike

Guest
#Olsson# skrev:
2695864 Det ser ju ut som värsta skam. Inget enhetligt certifikat. Statoil har ju inte ens ett cert-nummer. Det verkar som att de bara slår mynt av det. Pengarna in på Statoils +konto. Någon utsläppsrätt verkar det ju inte fråga om eller? "Har klimatneutraliserat förbrukning för 2007 motsvarande en utsläppsmängd av koldioxid på 500 ton." Vem ska tro på det -- det gör man ju bara om man äger ett seriöst värdepapper för det? Jag trodde det var lite mer seriöst organiserat än att sätta en söt panda på ett s k "cert" som man inte vet vad det är. Men men påhittiga är dem i alla fall! :tummenupp

Man kanske skulle trycka upp egna cert o sälja? :yoparty


edit: www.miljoborsen.se Till o med websidan ser ju ut som de klassiska MC-skam-sajterna, inklusive fula typsnitt såklart. :lol

Som ja sa...hela tiden...
Mygel och båg samt en stor portion självbedrägeri för dem som betalar och fortsätter smutsa ner, men nu med gott samvete.
Usch.

Men...vi lever ju i den bästa av världar som Voltaire sa.
Så självfallet kommer ingen fuska med detta. :rolleyes:
Eller hur?

Sa nån kedjebrev/nigeriabrev?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
#Olsson# skrev:
2695864 Det ser ju ut som värsta skam. Inget enhetligt certifikat. Statoil har ju inte ens ett cert-nummer. Det verkar som att de bara slår mynt av det. Pengarna in på Statoils +konto. Någon utsläppsrätt verkar det ju inte fråga om eller? "Har klimatneutraliserat förbrukning för 2007 motsvarande en utsläppsmängd av koldioxid på 500 ton." Vem ska tro på det -- det gör man ju bara om man äger ett seriöst värdepapper för det? Jag trodde det var lite mer seriöst organiserat än att sätta en söt panda på ett s k "cert" som man inte vet vad det är. Men men påhittiga är dem i alla fall! :tummenupp

Man kanske skulle trycka upp egna cert o sälja? :yoparty


edit: www.miljoborsen.se Till o med websidan ser ju ut som de klassiska MC-skam-sajterna, inklusive fula typsnitt såklart. :lol

Citat från Statoils sida:

"Genom att du betalar för de utsläpp du har, ser Statoil till att reducera motsvarande mängd CO2, någonstans i världen. Ur klimatsynpunkt är minskade utsläpp lika värdefulla oavsett var på jorden de genomförs. Vår tjänst bygger på de verktyg för att minska utsläppen av koldioxid som togs fram inom ramen för Kyotoprotokollet – framförallt handel med utsläppsrätter och investering i växthusgasreducerande åtgärder."

Vad är problemet?


Såklart skulle du kunna trycka upp egna cert och sälja. Om det är att lura folk du är ute efter så går det. Såklart! Är det viktigt för dig så sätt igång...
 
Last edited:

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Måste säga att jag tycker ide´n med att köpa utsläppsrätter låter helt rätt - oavsett om systemet funkar som man har tänkt sig eller inte, och oavsett om nivåer och priser är lagda så att det kan få några rimliga effekter eller inte - något jag iofs inte har någon som helst aning om.
I alla fall bra tänkt och bra initiativ av M.M

Har någon möjligen tänkt på att man, samma syfte, skulle kunna plantera ett par hektar granplantor ? eller kanske odla raps ? eller något annat som binder koldioxid medans det växer ?

Har för mig att man gjorde något sådant projekt i F1 ( är ute på lite hal is här nu ) för något år se´n - kanske vore något för SWEMO .....eh visst....det är klart........men visst vore det en kul tanke !? Om man körde på etanol i racingsammanhang och sammtidigt "odlade" fram motsvarande mängd som man förbrukar........och kanske sammtidigt köpte upp utsläppsrätter för den mängd som sporten släpper ut.....så skulle man ju gjöra dubbel nytta...på något vis.....

...man kan hitta på många funderingar.....
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
sandstream skrev:
2695829 Nej, jag försöker bara ifrågasätta mediadrevet.
Om du backar klockan 30 år så var samma forskarkår eniga om att vi var på väg mot en ny istid.
Eftersom det står i artikeln att 1998 var det varmaste året sedan 1850 kan man ju undra lite vad som hände 1999 - 2006. Varför vart det inte varmare då?
Vad är det för istidsdebatt du pratar om? Jag minns att under åttiotalet så pratades det i massmedia mycket om "atomvintern", dvs att ett fullskligt kärnvapenkrig skulle kunna utlösa en ny istid. Om det är det du menar så vad är problemet? Om det är något annat du menar så får du gärna förklara mer och gärna ge någon källa.

Ska du ifrågasätta mediadrevet genom att spekulera helt hämningslöst? Du återkommer till frågor som vad jag kan förstå det inte råder någon oenighet om. Det tar dig tjugo minuters googlande att se att uppvärmningen pga växthuseffekten släpar med ca ett sekel. Det är den tid det tar innan effekten gör sig gällande. Där verkar det inte råda någon som helst oenighet.
 

sandstream

Guest
Bingo skrev:
2696082 Vad är det för istidsdebatt du pratar om? Jag minns att under åttiotalet så pratades det i massmedia mycket om "atomvintern", dvs att ett fullskligt kärnvapenkrig skulle kunna utlösa en ny istid. Om det är det du menar så vad är problemet? Om det är något annat du menar så får du gärna förklara mer och gärna ge någon källa.
I mitten av 70-talet var forskarkåren övertygade om att vi var på väg mot en ny istid pga den kalla period vi var inne i. Bland annat hade den amerikanska tidningen Newsweek en artikel 1975 där forskarna varnade för den kommande istiden och där ett av förslagen för att motverka en istid var att smälta delar av polarisen. Självklart skrevs det om detta på fler ställen men jag har inte lagt ner någon större tid på att forska i var och när det skrevs då många runt omkring mig var med på den tiden och bekräftar att det var dessa tongångar som genomsyrade klimatdiskussionen.

EDIT: Sökte lite och hittade det här inlägget på SH:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=379239&postcount=4
Bevisar inte så mycket mer än att det verkar ha varit flera som fick veta att vi var på väg mot en ny istid.

EDIT 2: Lite mer info här: http://illconsidered.blogspot.com/2006/02/they-predicted-cooling-in-1970s.html

EDIT 3: Ännu en artikel med info om att debatten svängde i slutet av 70-talet: http://144.63.180.2/dynamiskt/kultur/did_11486720.asp
Weart pekar ut ett paradigmatiskt skifte i synen på globalt klimat. indkantringen från istidsvarningar till larm om en accelererande växthuseffekt ägde rum under slutet av 70-talet.



Nu har även Expressen skrivit om att brittiska Met Office tror att 2007 kan bli det varmaste året sen 1850: http://www.expressen.se/index.jsp?a=819082

Notera även Sveriges varmaste år:
Varmaste åren i Sverige
Antal grader över årsmedeltemperaturen:
1934 5,0
1938 5,0
1990 4,9
2000 4,9
2006 4,8
1989 4,8
1930 4,5
1949 4,5
1975 4,5
1953 4,4
1943 4,3
1992 4,3
2002 4,3

Sverige är inne i en varmare period precis som vi var på tex 30-talet.

Bingo skrev:
Ska du ifrågasätta mediadrevet genom att spekulera helt hämningslöst? Du återkommer till frågor som vad jag kan förstå det inte råder någon oenighet om. Det tar dig tjugo minuters googlande att se att uppvärmningen pga växthuseffekten släpar med ca ett sekel. Det är den tid det tar innan effekten gör sig gällande. Där verkar det inte råda någon som helst oenighet.
Det finns som sagt forskare som hävdar att vi inte alls påverkar den globala uppvärmningen i samma utsträckning som en del tror. FNs rapporter om den globala uppvärmingen har som tidigare skrivits kritiserats hårt.

Bingo skrev:
2691943 Nja, det beror på ett fenomen som kallas för precession. Begreppet står för att jorden vobblar fram runt sin egen axel, på samma sätt som en leksaksgyro. Perioden är ca 30 000 år och fenomenet får till effekt att solinstrålningen på framförallt norra halvklotet varierar.
En tänkt förlängning av jordaxeln hade ritat en cirkel på natthimeln om ca 30 grader (om jag minns det rätt). Det är altså inte fråga om några minimala förändringar i jordens lutningsplan.
För t ex ca 3 600 år sedan, under "pyramidegyptisk" tid, var Beta Draconis, Thuban, polstjärna. Längre fram kommer Vega att bli polstjärna. Men om 30 000 år kommer polstjärnan åter igen att göra skäl för sitt namn.
Tro mig dock när jag säger att detta fenomen är VÄL KÄNT bland astronomer och klimatforskare.
Hittade denna info som säger att det är 100.000 år mellan de olika lägena för jorden i förhållande till solen, inte 30.000 år:
I figuren nedan (samma diagram som visats tidigare i tråden med temperatur och koldioxid, sandstreams anm.) kan man se att i intervaller om ca 100 000 år har klimatet växlat mellan istider och varmare perioder. Den huvudsakliga orsaken till detta är jordens bana runt solen. Omloppsbanan skiftar hela tiden mellan två lägen, en i stort sett cirkulär bana och en eliptisk bana. Tiden mellan dessa båda ytterlägen är cirka 100 000 år. Vi kallar detta Milankovitch-cykeln.

Du kanske avsåg något annat?
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
sandstream skrev:
Hittade denna info som säger att det är 100.000 år mellan de olika lägena för jorden i förhållande till solen, inte 30.000 år:
I figuren nedan (samma diagram som visats tidigare i tråden med temperatur och koldioxid, sandstreams anm.) kan man se att i intervaller om ca 100 000 år har klimatet växlat mellan istider och varmare perioder. Den huvudsakliga orsaken till detta är jordens bana runt solen. Omloppsbanan skiftar hela tiden mellan två lägen, en i stort sett cirkulär bana och en eliptisk bana. Tiden mellan dessa båda ytterlägen är cirka 100 000 år. Vi kallar detta Milankovitch-cykeln.

Du kanske avsåg något annat?
Jag lämnar allt det andra...

Inom astronomilitteraturen brukar man koppla ihop istiderna med precessionen. När jag säger koppla ihop så menar jag att det ibland är nån sidoanmärkning eller mindre utvikning om saken.

Precessionen är något annat än milankovitch-cyklerna, ja. Dem har jag aldrig sett kopplas ihop med väder och klimat på jorden, men astronomilitteratur brukar av naturliga skäl inte fördjupa sig i de frågorna. Däremot nämns ibland att solfläcksaktiviteten har ett samband med vädret på jorden. Även solfläcksaktiviteten förefaller vara cyklisk.

Edit: 26 000 år är nog ett mer korrekt värde på precessionen. Minns inte riktigt.
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger

sandstream

Guest
Bingo skrev:
2696172 Den enda auktoritet jag erkänner på detta område är Burnham's Celestial Handbook. Jag har alla tre banden. Obligatorisk kvällslitteratur :fakta
Inte lätt att diskutera men någon som redan vet sanningen :D
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
magnus_moss skrev:
2695913 Citat från Statoils sida:

"Genom att du betalar för de utsläpp du har, ser Statoil till att reducera motsvarande mängd CO2, någonstans i världen. Ur klimatsynpunkt är minskade utsläpp lika värdefulla oavsett var på jorden de genomförs. Vår tjänst bygger på de verktyg för att minska utsläppen av koldioxid som togs fram inom ramen för Kyotoprotokollet – framförallt handel med utsläppsrätter och investering i växthusgasreducerande åtgärder."

Vad är problemet?

Problemet är att idén med systemet är ju just att man köpt rätten till något och att den rätten har ett ekonomiskt värde. Jämför pengar (sedlar) eller aktier -- så länge du har sedlarna i din hand så har du en rätt. (rätt att handla) Vad har man för rätt med ett hemmagjort certifikat med en panda på? Svar: Ingen alls. Den förlorar ju i värde bara att det står ens namn på. På en börs, är det så astronomiskt mycket mer reglerat med lagar och man trycker liksom inte upp nya aktier eller pengasedlar hur som helst. Dessa panda-brev är helt enkellt inte trovärdiga. (tills någon visar på motsatsen)

Vad sedan statoil säger att de ska åta sig är ju lika mycket värt som alla de otaliga organisationer som säljer hjälp-tjosan till någon stackars grupp, men stoppar 70% i fickan. D v s man vet inte var pengarna tar vägen.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
#Olsson# skrev:
2696185
Vad sedan statoil säger att de ska åta sig är ju lika mycket värt som alla de otaliga organisationer som säljer hjälp-tjosan till någon stackars grupp, men stoppar 70% i fickan. D v s man vet inte var pengarna tar vägen.

Menar du på fullaste allvar att Statoil skulle riskera den ENORMA mängd dålig PR de skulle få om de inte gjorde något BRA/Korrekt med pengarna de får in på utsläppsrätter?
Tror du på fullaste allvar att dom inte tänker uppfylla sitt åtagande att använda pengarna i enlighet med Kyoto-avtalet?
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
sandstream skrev:
2696179 Inte lätt att diskutera men någon som redan vet sanningen :D
Ja men skriv då att det är en länk som handlar om klimat, mänska, så man begriper vad ditt inlägg handlar om. Jag trodde du länkade till nåt om astronomi.

Men visst, jag trodde att istiderna bestämdes av precessionen, och där har jag säkert fel. Fast din länk ger typ inget svar heller. En snabbkoll hittar en förvirrad artikel i svenska wiki:

"Orsaken till att en istid inträffar är variationer i styrka i de solstrålar som träffar jorden (något som man när de gäller kortare kalla perioder har kunnat knyta till antalet solfläckar på solen). Den förste att knyta istiderna till dessa fenomen var den serbiske vetenskapsmannen Milutin Milankovitch som konstaterade detta 1938. Det krävs dock mer än ökad solfläcksaktivitet för att en verklig istid skall uppträda och den främsta orsaken är troligtvis variationer i jordaxelns lutning [är ej samma sak som precession, min anm] något som inträffar med jämna mellanrum."

Engelska wiki är som vanligt bättre:

"It is very unlikely that the Milankovitch cycles can start or end an ice age (series of glacial periods):

* Even when their effects reinforce each other they are not strong enough.
* The "peaks" (effects reinforce each other) and "troughs" (effects cancel each other) are much more regular and much more frequent than the observed ice ages...

The present ice ages are the most studied and best understood, particularly the last 400,000 years, since this is the period covered by ice cores that record atmospheric composition and proxies for temperature and ice volume. Within this period, the match of glacial/interglacial frequencies to the Milanković orbital forcing periods is so close that orbital forcing is generally accepted. The combined effects of the changing distance to the Sun, the precession of the Earth's axis, and the changing tilt of the Earth's axis redistribute the sunlight received by the Earth. Of particular importance are changes in the tilt of the Earth's axis, which affect the intensity of seasons."

Letar man lite mer hittar man snart en massa info om vilken roll koldioxid har när istider startar och slutar. Länken jag la ut igår innehåller en del lättläst stoff i frågan.

Men du, under länken "Global uppvärmning" ( i din länk) till vänster kan man läsa:

"Temperaturtrenden det senaste århundradet pekar mot högre värden och huvudsakligen beror detta på solen och mänsklig påverkan."

"Motståndare till teorin om växthuseffekten hävdar ofta att förhöjd solaktivitet är den enda orsaken till den globala uppvärmningen. En klar majoritet av forskarna upskattar dock detta bidrag till högst 25%, och bidraget från mänsklig verksamhet till att vara den dominerande orsaken, särskilt för den kraftiga ökningen de senaste årtionden."

Vad har du för kommentarer till det?
 
Last edited:

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
nej varför det,vore väl som att amerikanska presidenter skulle riskera sitt jobb för en avsugning eller nån skulle renovera sin lägenhet för flera miljon(96) av jobbets fondkassa.
Nej ni vad lågmoraliga ni är,bensinbolag har väl om nån alltid tagit sitt ansvar vid eventuella utsläpp bevisade efter flera års juridik ioffs och inte har väl de
köpt upp hundratals patent på alternativa drivmedel eller så.
Statoil är faktiskt jätte seriösa och äger tom patentet på RME som de flesta bilar kan gå på istället för diesel men det är ingen som tillverkar det och vill man tillverka det ändå så får man till statoil betala ca 3 kr litern.
även shell har tagit sitt miljöansvar och säljer nu svavelfattigt diesel som istället för att eldas upp runt om i trafiken eldas direkt utan rening direkt vid raffenaderiet,det kallar jag miljötänk det...


ps.mossberg jag älskar din ide i grund och botten både pr och framför allt att köpa rättigheter sånt sabbar system och tvingar fram lösningar till slut.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
magnus_moss skrev:
2696238 Menar du på fullaste allvar att Statoil skulle riskera den ENORMA mängd dålig PR de skulle få om de inte gjorde något BRA/Korrekt med pengarna de får in på utsläppsrätter?
Tror du på fullaste allvar att dom inte tänker uppfylla sitt åtagande att använda pengarna i enlighet med Kyoto-avtalet?

Statoil säljer något som de kallar "Klimatneutralisering" och den andra firman säljer "Personliga utsläppsrätter". De är alla påhittade produkter och uttryck, som ett resultat av det ordinarie systemet med handel med utsläppsrätter. Eftersom produkterna inte regleras eller ens existerar annat än hos dessa företag så kan man ju inte hävda att man köper utsläppsrätter.

Varför man per automatik skulle lita på att Statoil gör något vettigt med detta (annat än som kommersiell verksamhet) kan jag inte fatta förens jag ser att det styrs av något tungt regelverk. Du kan väl inte ha missat hur företag blåser (smart och osynligt) och missbrukar folks vilja att göra något gott? Om du hade haft ett värdepapper med vetskapen om att någon annan verkligen har nytta av detta papper, så hade saken varit väldigt annorlunda -- men så är det ju inte.

Ja, nu finns det ju chans att det är en bra grej endå -- men bara med lite tur.
 
Last edited:

sandstream

Guest
Bingo skrev:
Men du, under länken "Global uppvärmning" ( i din länk) till vänster kan man läsa:
"Temperaturtrenden det senaste århundradet pekar mot högre värden och huvudsakligen beror detta på solen och mänsklig påverkan."

"Motståndare till teorin om växthuseffekten hävdar ofta att förhöjd solaktivitet är den enda orsaken till den globala uppvärmningen. En klar majoritet av forskarna upskattar dock detta bidrag till högst 25%, och bidraget från mänsklig verksamhet till att vara den dominerande orsaken, särskilt för den kraftiga ökningen de senaste årtionden."

Vad har du för kommentarer till det?
Eftersom jag inte tillhör den kategorin "motståndare" är det svårt att svara hur de resonerar. Växthuseffekten har alltid funnits och är ett måste för att vi ska kunna leva på jorden.

När det gäller den globala uppvärmningen är jag däremot inte lika säker på att det enbart beror på mänsklig påverkan och att den skulle bero på de ökade koldioxidutsläppet och metangaser från boskap (de sistnämnda ska tydligen vara större än alla världens fordon släpper ut i koldioxid).
 

Dr.Bike

Guest
#Olsson# skrev:
2696185 Problemet är att idén med systemet är ju just att man köpt rätten till något och att den rätten har ett ekonomiskt värde. Jämför pengar (sedlar) eller aktier -- så länge du har sedlarna i din hand så har du en rätt. (rätt att handla) Vad har man för rätt med ett hemmagjort certifikat med en panda på? Svar: Ingen alls. Den förlorar ju i värde bara att det står ens namn på. På en börs, är det så astronomiskt mycket mer reglerat med lagar och man trycker liksom inte upp nya aktier eller pengasedlar hur som helst. Dessa panda-brev är helt enkellt inte trovärdiga. (tills någon visar på motsatsen)

Vad sedan statoil säger att de ska åta sig är ju lika mycket värt som alla de otaliga organisationer som säljer hjälp-tjosan till någon stackars grupp, men stoppar 70% i fickan. D v s man vet inte var pengarna tar vägen.

Exakt kompis!
Men bara för att Bingo och Moss nu ignorerar vad jag säger kommer inte verkligheten att ändra sig iaf... (tråkigt nog)
Utan du Olsson, har helt rätt; Statoil höstar in stålar för sina utsläppsrätter (som de fått gratis) och skrattar hela vägen till banken, samtidit som de gasar på som om ingenting hänt...för vilken myndighetsperson i nåt korrumperat land i tredje världen skall kolla upp det man lovade i Sverige?

DrT är den enda som har en KONKRET och hållbar lösning, d.v.s en ÅTGÄRD som rent fysiskt gör nåt åt utsläppen.

Sorry boys men jag tror verkligen inte på människans inneboende goda som genom utsläppsrätter ger oss en bättre miljö.
Jag är ledsen för det, men jag är den första att bli glad om jag har fel.
Jag är väl lite som Sandis: Vill ifrågasätta saker jag inte litar på.
Hoppas att NI har rätt!
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Dr.Bike skrev:
2696890 Statoil höstar in stålar för sina utsläppsrätter (som de fått gratis) och skrattar hela vägen till banken..

Det är nog många som skrattar hela vägen till banken.

(citat)
4. Det går också att ordna en personlig utformad text på certifikatet.

Jag tänkte ringa o höra om man kunde skicka in en bild på sin favoritpanda att få med på utsläppsrätten -- men de har ingen telefon. :hihi
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top