Mossberg Racing satsar på Miljö

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Disclaimer: jag tillhör dem som tror på att koldioxidutsläppen påverkar klimatet men det ska jag försöka hålla utanför på samma sätt som att det är ointressant om jag är sosse, rödhårig eller vänsterhänt eller inte.

Kan vi göra oss kvitt oljeberoendet kan vi vända arslet åt både arabvärlden, USA och Ryssland.
ETT sätt är att tillverka sprit och elda upp den, ett ganska bra sätt eftersom vi har ganska gott om uran (Solenergi borde också funka. Islänningarna sänker bara ner mäsken i en gejser).
För min del räcker detta som skäl till att vilja elda på utvecklingen.

Ett annat skäl är att vi tydligare ser energilagen (fysik, inte politik) in action, vi måste ha balans mellan odling och konsumtion om vi inte ska upprepa Påskön.
Detta visar tydligt att det egentligen inte är dyrt med miljöarbete utan billigt med nedsmutsning, jämför t.ex med att dumpa avfall i en märgelhåla jämfört med källsortering och återvinning.
Eftersom jag också tror att ekonomi är ett kretslopp där vi bara byter tid med varandra borde detta gynna Sverige som samhälle snarare än att kosta, förutsatt att vi klarar allt på egen hand.
Vill man tänka globalt får man det men då riskerar vi problemen vi ser idag: regnskog som skövlas för att ge plats åt sockerodlingar, destilleringsanläggningar som drivs med fossil olja vilket gör att man lika gärna kunde hällt oljan i sin tank i stället med mera profiteringproblem (eller titta på de afrikanska "destrueringsanläggningarna" för gamla fartyg...).

Sedan anser jag att även etanol egentligen är fel eftersom det inte finns tillräckligt mycket kolvätebaserade kilowatt på jordens yta för att ersätta oljan helt.

Däremot är vätgas grymt intressant, vid förbränning återgår den direkt till samma råvera den producerats av utan massa tidsödande mellanprocesser.
Svårt att överföra till befintliga fordon bara. Synd, eftersom kärnkraftsverk av praktiska skäl oftast byggs vid havet som i sin tur brukar innehålla ganska mycket vatten.

OT: jag läste några oljedebattinlägg från miljöpartiet igår och blev mörkrädd. De verkar vara mer intresserade av att återgå till 1600-talet än att jobba miljövänligt. Dåligt påläst var personen i fråga också, påstod att man inte kan ersätta olja med el. Verkar inte fattat att en watt är en watt och kan omvandlas lite hur som helst.

Gå på. Flejma mej nu.

Edit: några stavfel, ett förtydligande
 
Last edited:

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
KTM 690 SMC R och Suzuki GSXR-600R
sandstream skrev:
2693436 Är det muséet som ligger vid universitet?

Jepp...

Det står så här på deras hemsida NRM.se om utställningen:
FN:s klimatpanel anser att det inte längre råder något tvivel om att vi människor bidrar till uppvärmningen av klimatet på jorden.

IPCC tre senaste rapporter har väl blivit ganksa kraftigt kritiserade men framkommer det på utställningen?. Vad säger Teddy som varit där?
 

sandstream

Guest
Hårding skrev:
Det står så här på deras hemsida NRM.se om utställningen:
FN:s klimatpanel anser att det inte längre råder något tvivel om att vi människor bidrar till uppvärmningen av klimatet på jorden.
Med andra ord är utställning färgad av den ena "sidans" åsikter, synd.

MartinB skrev:
Däremot är vätgas grymt intressant, vid förbränning återgår den direkt till samma råvera den producerats av utan massa tidsödande mellanprocesser. Svårt att överföra till befintliga fordon bara. Synd, eftersom kärnkraftsverk av praktiska skäl oftast byggs vid havet som i sin tur brukar innehålla ganska mycket vatten.
Är inte så insatt i alternativa bränslen till fordon men du kanske vet vad det är man använder när det måste kylas ner ordentlig för att fungera?
Läste om ett alternativ med gas där problemet var att atomerna i gasen var så små att de gick igenom tanken. Lämnade man bilen för länge så vart tanken tom.
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hej!
Fram tills nu har inte jag riktigt fattat vart de pengarna man betalar (t.ex. Statoil) för en utsläppsrätt går... Men nu har jag pratat med en Titti Norlin på Energimyndigheten och hon sa så här:
Sverige fick 21 miljoner utsläppsrätter som stora företag (=de som omfattas av utsläppsrätter) fick gratis. Denna tilldelning var baserad på Sveriges (och därmed deras) faktiska utsläpp minus en liten minskning. När jag då ber att få köpa en utsläppsrätt av Statoil så går dom ut och köper av de företag som förbättrat sin produktion och därmed sparat. Detta innebär alltså att mina pengar finansierar energibesparingar hos förbrukarna. . Dagens avtal gäller till 2007 års utgång. 2008 kommer ett nytt där det blir ytterligare en sänkning av "gratistilldelningen" till företagen.
Här börjar det nu bli intressant. För att från och med 2008 kan företag gå in och spara energi i andra länder (tex Kina) och därmed skaffa sig en kvot man kan elda upp här i Sverige. Man kan ju lätt tänka sig att 100000 kronor kan göra större energibesparingar i Kina än i Sverige! Detta innebär att De utsläppsrätter som utfärdas här i EU kommer att påverka även utanför EU.

Vidare frågade jag om detta med "Är man överens om att vi har ett problem? USA tex. står ju utanför..." På detta svarade hon att:
-Visst kan man hitta de som anser att det är naturliga fenomen. Men det faktum att det är en hel massa länder i EU som gått med tyder ju på att det är ett reellt problem. Att USA inte gått med beror på att de anser sig gör så mycket inom landet att det inte behöver gå med....

Så... I dagsläget känns det som att Utsläppsrätter faktiskt gör nytta. Och ännu mer så efter 2008 då de även kommer att verka utanför EU.
 
Last edited:

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
sandstream skrev:
2693436 Är det muséet som ligger vid universitet?
Japp. Ta med hela familjen. Det finns stora ytor för barn att springa på och ett bra matsäcksrum med micro. Det finns även en skaparverkstad för barn, restaurang och Cosmonova. Sådär på stående fot får jag det till att de har sex utsällningar med mer info än man hinner smälta. Borta är min barndoms minnen från det muséet, då de dötrista permanenta utställningarna mest bestod av glasburkar med döda djur och olika växter. Nu är utställningarna pedagogiskt utformade och berättande, det finns något för alla åldrar.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
sandstream skrev:
2693514 Med andra ord är utställning färgad av den ena "sidans" åsikter, synd.

Är inte så insatt i alternativa bränslen till fordon men du kanske vet vad det är man använder när det måste kylas ner ordentlig för att fungera?
Läste om ett alternativ med gas där problemet var att atomerna i gasen var så små att de gick igenom tanken. Lämnade man bilen för länge så vart tanken tom.

Vissa tror att lustgas måste kylas för att funka, annars har jag missat detta helt.
Vätgas är vad jag vet den enklaste molekyl som finns så om det ska sippras igenom stål eller kolfiber bör det i så fall vara den? Har inte hört om detta men det behöver inte betyda att det inte stämmer.

För övrigt lär man ha fått en fusionsreaktor att leverera mer kräm än den drog själv, får man ordning på sådant kan man i princip ha en i källaren eller bakluckan eller mellan knäna. Coolt med elmotorer, i princip samma vrid på alla varvtal.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
magnus_moss skrev:
2693519
Så... I dagsläget känns det som att Utsläppsrätter faktiskt gör nytta.

Det är ingen nyhet att systemet med utsläppsrätter generellt anses som effektivt. Det har använts i många år med framgång på olika utsläpp, vatten och luft -- det är bara nytt för sverige liksom.

Men det kan kanske kännas lite felfokuserat när allmänheten(som ju tillåts släppa ut hur mycket som helst) börjar handla(med aftonbladet i sikte :D och media gör en grej av det. Man missar idén liksom. Visst helt ok, men samtidigt skevt, beroende på vilket perspektiv man väljer. Själva uppmärksamheten är väl det mest positiva -- vilket såklart är kanonbra ur ett RR-perspektiv.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
#Olsson# skrev:
2694403 Det är ingen nyhet att systemet med utsläppsrätter generellt anses som effektivt. Det har använts i många år med framgång på olika utsläpp, vatten och luft -- det är bara nytt för sverige liksom.

Men det kan kanske kännas lite felfokuserat när allmänheten(som ju tillåts släppa ut hur mycket som helst) börjar handla(med aftonbladet i sikte :D och media gör en grej av det. Man missar idén liksom. Visst helt ok, men samtidigt skevt, beroende på vilket perspektiv man väljer. Själva uppmärksamheten är väl det mest positiva -- vilket såklart är kanonbra ur ett RR-perspektiv.
Var/vad har man testat på detta sätt? Idén är ju inte ny, men jag trodde att detta var första gången man låter marknaden sätta priset.

Det där med att man missar idén om man släpper in kreti och pleti får du allt förklara lite närmare. Det låter mycket underligt, det uttalandet.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
sandstream skrev:
2693514 Med andra ord är utställning färgad av den ena "sidans" åsikter, synd.
Men Sandstream... Du argumenterar bara mot dina fördomar. Det krävs inte mycket googlande innan man inser att många saker är "förnekare" och "alarmister" ense om. Det krävs heller inte mycket googlande för att inse att i detta sammanhang så är "ena sidan" jämförbar med han den brittiske astronomen sir vad-han-nu-hette som tillsammans med ett par indiska astronomer tar avstånd från big bang-teorin och istället har en egen teori (som i korthet går ut på att universum skapas hela tiden, i centrum). Det är tre-fyra astronomer som står bakom den teorin, men de får relativt mycket uppmärksamhet just av det enkla skäl at de avviker.

Praktiskt taget alla klimatforskare är överens om att människan har del i uppvärmningen. Alla är överens om att vi står för den branta stigningen av koldioxidhalten i atmosfären. Men några menar att det inte är så farligt medan de allra flesta säger att vi har problem som väntar om hörnet. En mot hundra är iofs två sidor, men du ser problemet.

Jag fick en länk från en på "din" sida för några dagar sedan. En rätt ok sida fån en sansad klimatforskare. I första stycket om växthuseffekten så skrev han nåt i stil med att det inte råder någon tvekan att människan är inblandad.

Den här sidan tycker jag var rätt kul. Särskilt diskussionerna efter varje artikel :D

http://www.realclimate.org/index.php/archives/2004/12/index/

magnus_moss skrev:
Så... I dagsläget känns det som att Utsläppsrätter faktiskt gör nytta. Och ännu mer så efter 2008 då de även kommer att verka utanför EU.
Jepp, så blir det.

Det var förresten en artikel om handel med utsläppsrätter i Financial Times igår. Den var intressant på så sätt att den hanterade utsläppshandeln på nästan samma sätt som handel med aktier, kakao eller guldterminer på vilken annan börs som helst. Marknaden skiter i det underliggande värdet. Vilket är bra, då kommer vi bort från ideologi och känslosamhet.

En intressant sak var att ca 90% av världens handel med utsläppsrätter sker i London.
 
Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Bingo skrev:
2694714 Var/vad har man testat på detta sätt? Idén är ju inte ny, men jag trodde att detta var första gången man låter marknaden sätta priset.

Har inge koll men i USA har det hållt på sedan runt 1990. "Acid Rain", "Clean Air Act", "Clean Water Act" tror jag de heter.

Här kan du handla tror jag:

http://www.emissionstrading.com/

edit bättre länk: http://www.chicagoclimatex.com/

Det där med att man missar idén om man släpper in kreti och pleti får du allt förklara lite närmare. Det låter mycket underligt, det uttalandet.

Jag menar inte att kleti o pleti sabbar något eller ens är en stor grej, men när man hör mer om Mossberg (som inte var först ute i media) och andra privatister än om systemets funktion och effekter (de stora effekterna) så blir det lite missvisande. Det mesta man hör om detta är ju just att någon "nisse" (minsann) köpt.
 
Last edited:

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
KTM 690 SMC R och Suzuki GSXR-600R
magnus_moss skrev:
2695002 Engelska forskare spår att 2007 kan bli det varmaste året på 150 år. Detta pga växthuseffekten och El Nino. I DN idag och på radion nyss.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=602432&previousRenderType=6

Vad skönt då att SMHI är försiktiga i sina kommentarer om uttalandet för annars hade väl expressen gjort en löpsedel av det.


Intressant länk om alarmisterna, ingen förnekelse men däremot något om alarmismen i media.
http://epw.senate.gov/public/index.cfm?FuseAction=PressRoom.PressReleases&ContentRecord_id=153e3a47-e54a-41d0-9997-ab22464f881e&Region_id=&Issue_id

http://epw.senate.gov/pressitem.cfm?party=rep&id=264777
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hårding skrev:
2695661 Vad skönt då att SMHI är försiktiga i sina kommentarer om uttalandet för annars hade väl expressen gjort en löpsedel av det.


Intressant länk om alarmisterna, ingen förnekelse men däremot något om alarmismen i media.
http://epw.senate.gov/public/index.cfm?FuseAction=PressRoom.PressReleases&ContentRecord_id=153e3a47-e54a-41d0-9997-ab22464f881e&Region_id=&Issue_id

http://epw.senate.gov/pressitem.cfm?party=rep&id=264777

Såg också att SMHI var försiktiga i sin kommentar. Klokt.

Det var en intressant web-sida. Såklart är problemet komplext. Media har en enorm makt att kunna bestämma vad som ska vara den "heta" nyheten i varje ögonblick. När man läser länken så är det ett par intressanta detaljer som slår mig:

"As the Democrats rush to pass costly carbon cap legislation in the next Congress" - Varför är det viktigt att såga "costly"? Kan man ana att det är en talesman för de Konservativa som skrivit det?

"Carter explained, “If, could, may, might, probably, perhaps, likely, expected, projected ...Wonderful words. So wonderful, in fact, that environmental writers scatter them through their articles on climate change like confetti. The reason is that – in the absence of empirical evidence for damaging human-caused climate change – public attention is best captured by making assertions about 'possible' change. And, of course, using the output of computer models in support, virtually any type of climatic hazard can be asserted as a possible future change" - Visst har han rätt i att man kan med datamodeller få fram vilka resultat som helst men samtidigt kan man ALDRIG VETA någontin säkert om framtiden. ALLA artiklar om forskningsrön innehåller orden could, may might osv.

"Slutet är intressant också. Att Bush har en "emissions-plan" som vissa anser vara bättre än Kyoto-avtalet visste jag inte. Tänk om den är det. Hmmmm...
Frågan är dock hur bra den är när man läser: " What is disappointing is that the President’s program gets more positive press in other countries than it does here". Jag har inte sett någon positiv press:va

Det vore verkligen tråkigt om ett reellt problem skulle komma i skymundan av att forskare har full upp med att argumentera med varandra om vem som har rätt.... Istället för att tillsammans försöka lösa problemen!
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Sådär ja , nu har jag också köpt utsläppsrättigheter.
1000 liter 98 oktan (hojen) och 1000 liter diesel (racebussen), 488kr

Blev totalt 4,7 ton CO2 !!!!!!!

/Nitrous
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
magnus_moss skrev:
2695718"As the Democrats rush to pass costly carbon cap legislation in the next Congress" - Varför är det viktigt att såga "costly"? Kan man ana att det är en talesman för de Konservativa som skrivit det?
Hela dokumentet är ju en pressrelease från en republikansk senator...
 

Strider

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Hemma
Hoj
R1 -05 till salu
magnus_moss skrev:
2695718

...Såklart är problemet komplext. Media har en enorm makt att kunna bestämma vad som ska vara den "heta" nyheten i varje ögonblick.

...Det vore verkligen tråkigt om ett reellt problem skulle komma i skymundan av att forskare har full upp med att argumentera med varandra om vem som har rätt.... Istället för att tillsammans försöka lösa problemen!

Javisst har du rätt problemet är komplext, extremt komplext tom.

Vilket ju automatiskt leder till att media, allmänhet mm söker enkla lösningar och budskap på det svåra. Vilket sedan leder till att en massa individer repeterar ett budskap som papegojor. Vart tog det kritiska tänkandet och ifrågasättandet vägen.

Frågar du fem forskare om något så lär du ju få minst fem olika svar med en massa ord som "if, could, may, might, probably, perhaps, likely, expected, projected" osv. Forskare är väl som alla andra människor, dvs lika prestigfulla som vem som helst i att ha rätt i ett ämne. Skillanden mot dig och mig är väl att de vet en hel del mer än du och jag inom sina specialområden.

För övrigt tycker jag att det är bra att du sätter fokus på det här området och kan det få oss alla att tänka till och reflektera lite till över framför allt våra egna handlanden och beteenden så ärdet jättebra.


Nej, nu skall jag åka och handla en ny bensinbil. Jag ser hellre att det blir lite varmare på jorden för att jag släpper ut lite mer koldioxid än att min nya bli släpper ut mer kväveoxider och andra cancerframkallande ämnen som jag tror är sämre för mitt barn om jag valt en dieselbil.

Att välja en etanol som drivmedel framställd i en energikrävande process som kan innebära förbrukande fossila bränslen, kan det verkligan vara bra?
 

sandstream

Guest
Bingo skrev:
2694743 Men Sandstream... Du argumenterar bara mot dina fördomar.
Nej, jag försöker bara ifrågasätta mediadrevet.
Om du backar klockan 30 år så var samma forskarkår eniga om att vi var på väg mot en ny istid.
magnus_moss skrev:
2695002 Engelska forskare spår att 2007 kan bli det varmaste året på 150 år. Detta pga växthuseffekten och El Nino. I DN idag och på radion nyss.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=602432&previousRenderType=6
Eftersom det står i artikeln att 1998 var det varmaste året sedan 1850 kan man ju undra lite vad som hände 1999 - 2006. Varför vart det inte varmare då?
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
magnus_moss skrev:
2682757
Köpa utsläppsrätter:
http://www.klimat.statoil.se/Default.aspx?page=227

Här är ett annat ställe att köpa på. Lite dyrare dock…
http://www.miljoborsen.se/gpage7.html


Det ser ju ut som värsta skam. Inget enhetligt certifikat. Statoil har ju inte ens ett cert-nummer. Det verkar som att de bara slår mynt av det. Pengarna in på Statoils +konto. Någon utsläppsrätt verkar det ju inte fråga om eller? "Har klimatneutraliserat förbrukning för 2007 motsvarande en utsläppsmängd av koldioxid på 500 ton." Vem ska tro på det -- det gör man ju bara om man äger ett seriöst värdepapper för det? Jag trodde det var lite mer seriöst organiserat än att sätta en söt panda på ett s k "cert" som man inte vet vad det är. Men men påhittiga är dem i alla fall! :tummenupp

Man kanske skulle trycka upp egna cert o sälja? :yoparty


edit: www.miljoborsen.se Till o med websidan ser ju ut som de klassiska MC-skam-sajterna, inklusive fula typsnitt såklart. :lol
 
Last edited:
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top