Övningsköra med handledaren i bil bakom

Nattugglan

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Funderar på att köpa en Honda hornet eller Ducati monster
Hej.

Jag undrar om man får övningsköra med handledaren i bil bakom.
För att min mamma har mc-körkort men hon kan inte köra pågrund av att hon fick det när hon tog bilkörkort.

Sen har jag en till fråga,Hur gör man när man ska köpa BEG motorcykel och inte kan test köra den pågrund av att jag inte har något körkort?

//Filip
 

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Ort
Östermalm
Hoj
R6-99
Nattugglan skrev:
2673645 Hej.

Jag undrar om man får övningsköra med handledaren i bil bakom.
För att min mamma har mc-körkort men hon kan inte köra pågrund av att hon fick det när hon tog bilkörkort.

Sen har jag en till fråga,Hur gör man när man ska köpa BEG motorcykel och inte kan test köra den pågrund av att jag inte har något körkort?

//Filip

Nej du får inte köra med handledaren i bil bakom, däremot om din morsa sitter bakpå din Ducce så är det helt lagligt.:D

Är väl bara att testa på en parkering eller så, om du nu ska vara helt laglig får du be morsan sitta bakpå när du testar:)
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Har du någon som kan något om hojar och kan köra ta med den. Annars är det väl bara att du ber ägaren köra den till en avskilld plats så är det bara prova själv.
 

Nattugglan

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Funderar på att köpa en Honda hornet eller Ducati monster
Tror inte morsan skulle vilja sitta bakom mig när jag kör.
Hon skriker redan när jag kör med bilen så det lär nog inte bli något körkort för mig.:näsblod

Sen har jag ingen polare som redan har körkort för mc pågrund av att dom flesta verkar tycka att bil är bättre och håller sig till att åka cross på bana istället

aja tack för svaren iaf :)
 
Last edited:

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Ort
Östermalm
Hoj
R6-99
Nattugglan skrev:
2673651 Tror inte morsan skulle vilja sitta bakom mig när jag kör.
Hon skriker redan när jag kör med bilen så det lär nog inte bli något körkort för mig.:näsblod

aja tack för svaren iaf :)

Hehe förstår att hon inte vill sitta bak, vill inte min heller. Du kan ju alltid skaffa nån billig lättstyrd 750cc hoj (så du kan köra upp med din egen hoj) och övningsköra själv med hjälp av nån polare ute på landet, där det knappt är nån trafik, sen öva konbana och sånt som tar tid och ta några få körlektioner för att få koll på vilka moment du ska öva på. Ta det lugnt:)
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
När ja skulle ta körkortet så fundera ja massa på dedär vem ja skulle övningsköra med o hit o dit..det sluta med att jag aldrig ens hann övningsköra privat innan jag hade kortet, räckte me 3 lektioner på körskolan sen fick ja inte ens köra mer där för de va bara onödigt, så mitt tips e att köra några ggr på körskolan o se ifall du ens måste te o köra privat, sen kanske din mor är lite mer villig att sitta bak om du kört ett par ggr redan.
 

danjel

Real Men Ride Twins
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Västerås
Hoj
Mattsvart Ducce 750s -01
du kör inte olagligt förrän polisen kommer på dig:arsele
nämen som sagt så kan du köra med henne bakpå eller så kan du köra på t.ex en parkering så länge hon har uppsikt över dig
annars är ett hett tips att fråga om någon släller upp som handledare här på SH! vet att flera har gjort så tidigare för nån liten slant eller fika..!:tummenupp
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Nattugglan skrev:
2673645 Hej.

Jag undrar om man får övningsköra med handledaren i bil bakom.
För att min mamma har mc-körkort men hon kan inte köra pågrund av att hon fick det när hon tog bilkörkort.

Sen har jag en till fråga,Hur gör man när man ska köpa BEG motorcykel och inte kan test köra den pågrund av att jag inte har något körkort?

//Filip

Svar 1 nej, tyvärr..men skulle faktiskt vara mycket säkrare med handledaren i bilen bokom istället för en ovan vinglandes med passagerare.

Köp hoj med någon insatt, testköra är den allra sista biten i ett mc-köp, det är ialla fall inte det första man frågar om...jag har själv köpt 2 hojar mitt i vintern, utan möjlighet till någon "riktig" provkörning.
 

bsajanne

Först in i kurvan väljer spår!
Gick med
29 Jul 2003
Ort
Märsta
Hoj
Multistrada 1100 -08
När jag läser din insändare så tycker jag det är läge för dig att läsa på lite grann på t.ex. vägverkets www.vv.se hemsida om körkort. (Låter som moralpekpinne men är inte menat så). Det finns en hel del som du kan läsa om där utan att få det hela förvrängt via medlemmar på sporthoj. (Inte pik till nån utan för att du själv ska veta och inte tro på allt som står här).
T.ex så ska din mamma vara väl förtrogen med att köra mc om hon ska vara din handledare. Din beskrivning av henne här på sporthoj ger inte det intrycket.
När du ska köpa mc, ta med en kompis som kan provköra och en som kan kolla skicket på mcn. Ha inte för bråttom. Det finns gott om hojar på marknaden. Hornet och Monster är bra val. För att veta vad försäkringen kostar, innan du köper hoj, så kolla på www.insplanet.se eller http://www.bilsport-mc.com/

:) Dröm sött och ha nu en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År.:)
 

Glenn_23

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Gullspång
Hoj
Honda 929-rr
men du kan väll provköra ändå anntar att du kör lika bra utan kort... men om du vurpar är de ju bara att köpa...
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top