Hjälp mig med en Rookie guide:

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Ort
I ett hus på landet
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
Gustav O skrev:
2588021 Är det Bergskurvan som sak ändras?
Det sista vet jag ju sedan länge. :tummenuppp

Bergskurvan kommer finnas kvar då det inte är själva svängen utan hastigheten innan som är problemet. Vet dock inte hur mycket som är officiellt än, så jag kanske bör avstå från att skriva mer...

Det är väl redan OT så det räcker.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Alx skrev:
2588024 Bergskurvan kommer finnas kvar då det inte är själva svängen utan hastigheten innan som är problemet. Vet dock inte hur mycket som är officiellt än, så jag kanske bör avstå från att skriva mer...

Det är väl redan OT så det räcker.
OK. OT fast intressant. :)
 

Chippen

wwhhaa pttsssiii wwhhaa pttssiii whhaaaa
Gick med
4 Jan 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
Turbo Gixxer
Läste lite om Rokie 1000 stod att fri trimning var tillåten, är det tillåtet med överladdning då? :)

Citerar:Fri trimning och fria däck ger förarna möjlighet att välja ett koncept som passa just dem och deras plånbok.
 

KennethN

N-TRADE RACING
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
BMW S1000RR -2015
Inte turbo eller lustgas får användas. Annars kan du modifiera friskt om du vill. Vanligtvis körs det dock med standardhojar och standardtrim som t.e.x på min hoj. PowerCommander, helsystem, tunnare topplockspackning och lite annat extra lull-lull.
 

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Ort
I ett hus på landet
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
nazurro skrev:
2587071 Detta är säkert självklart för många men jag känner mig osäker på hur saker och ting går till och jag vill inte missa något. Har jag glömt något? Stämmer min lista? Andra tips att tänka på om man är helt grön och tycker att det är allmänt svårt att greppa vad som krävs för att race:a?

Detta har du säkert tänkt på redan men man vet aldrig!

Krachkåpor till hojen, finns det? Båt, är hojen najjad? Inget glykol hoppas jag! Extra fälgar har du det? Kan va bra så man slipper vela allt för mycket och byta däck hela tiden.

Lite annat småplock, depåstöd, bensindunkar och två miljoner andra saker som man glömmer, tappar bort och snubblar på.
 

sandstream

Guest
KennethN skrev:
2588070 Inte turbo eller lustgas får användas. Annars kan du modifiera friskt om du vill. Vanligtvis körs det dock med standardhojar och standardtrim som t.e.x på min hoj. PowerCommander, helsystem, tunnare topplockspackning och lite annat extra lull-lull.
Kompressor är väl också förbjuden, tyckte Micke sa det på licenskursen.

Om någon undrar varför det är fritrimning i en rookie-klass och inte i tex NSBK så är det för att vi rookisar ska kunna köpa hojar från de som tävlat i andra klasser plus att arrangören och konkurrenterna inte behöver fundera på om någon köra med en "olaglig" hoj.
Alx skrev:
2587985 Gå med i LMS eftersom du bor i Linköping. Medlemsskap kostar 400 kr för aktiv medlem, träningarna kostar då 50 kr/gång mot 250 kr om man är med i en annan klubb. Det finns dessutom alltid ett helt gäng hjälpsamma och kunniga personer på plats på träningarna då de inte kan avstå från korv och cigg i depån även om de inte har någon hoj kvar!
LMS verkar vara en bra klubb med trevliga medlemmar så jag funderar start på att bli medlem hos er nästa år.
Om er bana dessutom får ett par nya kurvor vore det en höjdare eftersom just banan är det som gör att jag ibland funderar på klubben på Gelleråsen istället, lite mer variation på den banan.
 

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Ort
I ett hus på landet
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
sandstream skrev:
2588180
LMS verkar vara en bra klubb med trevliga medlemmar så jag funderar start på att bli medlem hos er nästa år.
Om er bana dessutom får ett par nya kurvor vore det en höjdare eftersom just banan är det som gör att jag ibland funderar på klubben på Gelleråsen istället, lite mer variation på den banan.

:tummenupp

Nya kurvor och nya medlemmar är alltid trevligt! Ett till plus med vår klubb, vet inte hur andra träningar på andra banor är, är ju att det alltid finns en hjälpande hand att tillgå om man har problem med något!

Ses nästa säsong!
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
sandstream skrev:
2588180
LMS verkar vara en bra klubb med trevliga medlemmar så jag funderar start på att bli medlem hos er nästa år.
.



nej för helvete du skriver alldeles för mycket här och har säkert en egen vilja sådan vill vi inte ha. Slät-strukna slynglar utan fart är välkommna resten måste passera "weyskeyyy" testet med mig för att få vara med :)

björn
 
Last edited:

sandstream

Guest
Alx skrev:
2588190 :tummenupp Nya kurvor och nya medlemmar är alltid trevligt! Ett till plus med vår klubb, vet inte hur andra träningar på andra banor är, är ju att det alltid finns en hjälpande hand att tillgå om man har problem med något! Ses nästa säsong!
Låter bra :tummenupp
björn.e skrev:
2588261 nej för helvete du skriver aldeles för mycket här och har säkert en egen vilja sådan vill vi inte ha. Slät strukna slynglar utan fart är välkommna resten måste passera "weyskeyyy" testet med mig för att få vara med :) björn
Jag är inte lika kaxig i verkligheten :rodnar
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Bra tråd.

Jag håller på att förbereda mig så smått med diverse utensilier och annat som ska vara klart inför debutsäsongen 2007.

Spännande, det är förnamnet!

Fortsätt ösa på med tips.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
hållundan skrev:
2588340 Bra tråd.

Jag håller på att förbereda mig så smått med diverse utensilier och annat som ska vara klart inför debutsäsongen 2007.

Spännande, det är förnamnet!

Fortsätt ösa på med tips.


ge mig sprit så ger jag dig varvtider :7peta
 

Chippen

wwhhaa pttsssiii wwhhaa pttssiii whhaaaa
Gick med
4 Jan 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
Turbo Gixxer
Ni som kör vad har ni för budget+ hur mycket går en säsong på? exl hojen då...
 

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Ort
I ett hus på landet
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
björn.e skrev:
2588331 im going to cruchhhhh u like äj wöörm :D

Du ska inte skrämma bort de nya rookisarna :fatta!

Tänk på att även du var ung och dumm en gång i tiden, nu är du inte ung längre! :tungan

Gjorde inte du en lista för ett tag sen med bra-att-ha-grejer inför ett race? Släng upp den här vet ja!
 
Last edited:

MC Doktorn

Guest
Alx skrev:
2588024 Bergskurvan kommer finnas kvar då det inte är själva svängen utan hastigheten innan som är problemet. Vet dock inte hur mycket som är officiellt än, så jag kanske bör avstå från att skriva mer...

Det är väl redan OT så det räcker.

Intressant och bra
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Alx skrev:
2588378 Du ska inte srämma bort de nya rookisarna :fatta!

Tänk på att även du var ung och dumm en gång i tiden, nu är du inte ung längre! :tungan

Gjorde inte du en lista för ett tag sen med bra-att-ha-grejer inför ett race? Släng upp den här vet ja!


ne jag frågade chrille och det gänget och dom hade egentligen bara ett svar öl och ha kul sen var det nått med "förstår du hur fort vi kör" men det är ju en helt annan historia. I dag ska ju slynglarna ha en 06 med pling pling grejor för att visa sig i depån jag vill ha mer urtids RR. Men visst jag kan förtatta i ihopp nått lite mer seriöst en Rookiebibelen.

björn
 

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Ort
I ett hus på landet
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
MC Doktorn skrev:
2588383 Intressant och bra

Ja, det var ett måste med en förändring. Synd bara att vi fick vara med om det vi fick innan det hände något!

björn.e skrev:
2588395 ne jag frågade chrille och det gänget och dom hade egentligen bara ett svar öl och ha kul sen var det nått med "förstår du hur fort vi kör" men det är ju en helt annan historia. I dag ska ju slynglarna ha en 06 med pling pling grejor för att visa sig i depån jag vill ha mer urtids RR. Men visst jag kan förtatta i ihopp nått lite mer seriöst en Rookiebibelen.

björn

Nått vettigt måste ju en gammal räv som du ha att komma med! Förutom ha aldrig nylackade kåpor på hojen! ;)
 
Last edited:

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
björn.e skrev:
2588395 ne jag frågade chrille och det gänget och dom hade egentligen bara ett svar öl och ha kul sen var det nått med "förstår du hur fort vi kör" men det är ju en helt annan historia. I dag ska ju slynglarna ha en 06 med pling pling grejor för att visa sig i depån jag vill ha mer urtids RR. Men visst jag kan förtatta i ihopp nått lite mer seriöst en Rookiebibelen.

björn
Jag kommer köra budgeträjsing, folköl, biltemalack, sunkig räjsbuss (om det blir någon) och bibehålla "det gamla rookietänket". Givetvis kör jag på en ex-ex-ex-ex Rookie600 R6 portad, trimmad, sned, vurpad och lagad från 2000. Inga bling blingstuff här inte. Okej, lite öhlins, men, de har väl knappast blivit genomgånga sedan hedenhös. Så, jag kommer nog mest garva, hela tiden.
 

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Ser Kaknästornet från köket
Hoj
RSV1000R
Det hade dock varit kul med en budgetkalkyl som någon ovan frågade efter så sådana mörka lömska typer som jag vet hur mycket dollars man ska lura gamla tanter på för att ha råd att bli fattig...

(I en eventuell sådan budgetkalkyl kan man både ha topNåttch och budgetbudget förslag, så man kan jämföra lite själver)(bara ett förslag)
 
Nyheter
Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Sneak Peak på nya Husqvarna 801 Svartpilen!

Snart är det dags för Husqv...

Start2Ride är tillbaka 2024

Sveriges största provkörnin...

Top