Vad skulle ni betala för svingförlängare??

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Har sett att det finns färdiga kitt att köpa som man bara monterar på svingens "gammla" fästen där hjulaxeln normalt sitter.

Sen kan man inte köra med axeln över dom 10cm som på dom svetsade utan den sk originaljusteringen flyttas bara bak, gör kanske inget om man alltid ska köra med förlängd hjulbas.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
En förlängning med dragande kedjespännare i stabilt utförande, 2k. Smärtgräns är 3k, men då måste den vara smakfullt gjord. En förlängare med påskjutande spännare är iofs snyggare att se på men håller skit.
 

Moddis

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Luleå
Hoj
KTM 990 Adventure R, Gsxr 750 Turbo dragrace moppe 8,95/266
andersbrink skrev:
2543606 En förlängning med dragande kedjespännare i stabilt utförande, 2k. Smärtgräns är 3k, men då måste den vara smakfullt gjord. En förlängare med påskjutande spännare är iofs snyggare att se på men håller skit.


Nog borde väll M10 rostfri gängstång hålla lite i påskjutande utförande?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Moddis skrev:
2543648 Nog borde väll M10 rostfri gängstång hålla lite i påskjutande utförande?

Problemet då är justermutterns eller justerbultens storlek, man måste ju komma åt att spänna också, helst utan specialverktyg. Inte helt trivialt att göra en bra förlängare.
 

Crille

.
Gick med
16 Jul 2003
Ort
Givetvis
Hoj
.
Moddis skrev:
2543648 Nog borde väll M10 rostfri gängstång hålla lite i påskjutande utförande?

Jag har M10 Rostfritt i min och hittills har det hållt :) *Peppar,Peppar*

Wiseguy skrev:
2543397 1000 lapp utan svetsning.
1500-2000 med svetshjälp.

Det finns ingen som gör dom för 1K, materialet är inte så billigt om man inte har kompisar/vänner som får tag på alu billigt som sjutton...

Sedan tillkommer X antal timmar i fräsen...

Men gör du dom för dessa pengar så fixar jag köpare till dig.... :tummenupp
 
Last edited:

Moddis

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Luleå
Hoj
KTM 990 Adventure R, Gsxr 750 Turbo dragrace moppe 8,95/266
andersbrink skrev:
2543707 Problemet då är justermutterns eller justerbultens storlek, man måste ju komma åt att spänna också, helst utan specialverktyg. Inte helt trivialt att göra en bra förlängare.


Det kan jag tänka mig kan blir trångt på dom som har lite "spädare" sving.
Funkar fint på min än så länge. Men har ju heller ingen effekt att tala om..
 

SlowDog

Kan CNC fräsa
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Hemma
Hoj
Slow and Dark...
andersbrink skrev:
2543606 En förlängning med dragande kedjespännare i stabilt utförande, 2k. Smärtgräns är 3k, men då måste den vara smakfullt gjord. En förlängare med påskjutande spännare är iofs snyggare att se på men håller skit.

Har du ritning på förlängning med dragande spännare kan jag titta på det, bör gå att få till ett bra pris om man gör några st av samma sort

SlowDog
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Crille skrev:
2543760 Det finns ingen som gör dom för 1K, materialet är inte så billigt om man inte har kompisar/vänner som får tag på alu billigt som sjutton...

Sedan tillkommer X antal timmar i fräsen...

Men gör du dom för dessa pengar så fixar jag köpare till dig.... :tummenupp
Nu var ju inte frågan om jag personligen kände för att tillverka sådanna utan vad folk (och jag klassar in mig i kategorin folk) kunde tänkas betala för ett par som passar ens hoj. Det var ju din ursprungliga fråga jag svarade på.

Crille skrev:
jag undrar vad folk skulle tänkas betala för ett par som passar just din hoj....

Sen visst förstår jag att saker och ting kostar att tillverka. Speciellt när det är enstaka exemplar eller mycket små serier.


För min personliga del ifall jag skall lägga ned tex 2000-3000 kr på en svingförlängare så plockar jag nog ett hellre exemplar från staterna.

Men nu skall jag inte förstöra din intressetråd utan Back to topic..
:)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Påbultade svingförlängare är väl inget att rekommendera. Däremot säljer t.ex. Fish's Custom billet prylar. Räkna med 14 SEK per dollar fraktat, tullat och momsat vid köp över 5k SEK.
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Wiseguy skrev:
2545826 Nu var ju inte frågan om jag personligen kände för att tillverka sådanna utan vad folk (och jag klassar in mig i kategorin folk) kunde tänkas betala för ett par som passar ens hoj. Det var ju din ursprungliga fråga jag svarade på.



Sen visst förstår jag att saker och ting kostar att tillverka. Speciellt när det är enstaka exemplar eller mycket små serier.


För min personliga del ifall jag skall lägga ned tex 2000-3000 kr på en svingförlängare så plockar jag nog ett hellre exemplar från staterna.

Men nu skall jag inte förstöra din intressetråd utan Back to topic..
:)

Varför skulle du hellre betala 2-3k för ett par från staterna om du kan få dem för samma pris här?

Jag är övertygad om att det finns de sverige som har kunskapen och tillgång till maskiner för att producera minst lika hög kvalitet som jänkarna gör.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top