Fz 750 klubbens mc-snack-tråd.

Vilken årsmodell har du på din Fz-750?


  • Antal röstningar
    0

Stigen

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2007
Ort
Tierp
Hoj
Yamaha FZ 750
Två tips för FZ 750 åkare

1. För er som får ont i baken vid långtouring kan ett sätt att förbättra komforten vara att ta av sadelöverdraget och limma på ett sträckstarkt tyg. Sadeln blir därigenom fastare.

2. Roffes motor i Stockholm har 17st dynojet kit som de förmodligen kommer att kunna sälja ner emot halva priset för den som är intresserad.
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
1. För er som får ont i baken vid långtouring kan ett sätt att förbättra komforten vara att ta av sadelöverdraget och limma på ett sträckstarkt tyg. Sadeln blir därigenom fastare.

2. Roffes motor i Stockholm har 17st dynojet kit som de förmodligen kommer att kunna sälja ner emot halva priset för den som är intresserad.


Angående punkt nummer två så har jag en fråga.
Ingår installation och bänkning då, och vad är 'ner emot halva priset' i svenska kronor räknat?
 

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Ort
I en lite 2:a
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.
styrlager

jaha då sitter man med tummen mitt i handen och svär.
Hur :mad: skall man få bort nedre lagret och tillhörande lagerbana.
Lagret är omöjligt att banka bort och lagerbanan i ramen är så fint gömd att inte en 1mm kant finns att banak på...

Skitig trött och hjälplös.
:huvet

Någon som gjort detta innan?

Blir inget köra denna helgen...
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
jaha då sitter man med tummen mitt i handen och svär.
Hur :mad: skall man få bort nedre lagret och tillhörande lagerbana.
Lagret är omöjligt att banka bort och lagerbanan i ramen är så fint gömd att inte en 1mm kant finns att banak på...

Skitig trött och hjälplös.
:huvet

Någon som gjort detta innan?

Blir inget köra denna helgen...

Synd att jag har verkstadshandboken i garaget, annars hade jag kunnat svara direkt.
Duger det om du får svar på din fråga i morgon?
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
1. För er som får ont i baken vid långtouring kan ett sätt att förbättra komforten vara att ta av sadelöverdraget och limma på ett sträckstarkt tyg. Sadeln blir därigenom fastare.

2. Roffes motor i Stockholm har 17st dynojet kit som de förmodligen kommer att kunna sälja ner emot halva priset för den som är intresserad.

2. Pris?
 

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Ort
I en lite 2:a
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.
Eniac.
Det blir utmärkt. Mycket nyfiken på vad den säger.

Har en manual som säger att det skall gå att banka ur nedre lagerbanan oavnifrån med en stång..... de har tydligen inte min hoj som objekt när de skrev den boken. Övre lagrerbanan var en enkel match ... lite bankande och en snus senare så var det löst.

Undre lagret är inte en enkel match. Visst med en gigantisk avdragare som yamaha säljer går det nog mycket lätt men den har jag av förstålig anledning inte jag tillgång till. Trasigt är i alla fall lagret nu och jag kan inte montera ihop hojen igen.... totalt mörker alltså.

Har både en lagerbana och lager (båda nedre) som jag inte får bort.

Lonsdale kommer att mobba mig nu när jag mest kan skruva isär och ta sönder ... blir trött jag bara tänker på det.:D

/Blysläden .... funderar snart på en riktig hoj där jag slipper tillbringa nätterna på jobbet och skruva.
 

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Ja du, det är riktigt skitdumt gjort på FZ:an. Lagerbanan i ramen fick jag ut genom att slipa två jack i ramen precis ovanför kanten på banan, annars var det stört omöjligt att få nåt grepp.

Undre lagret (på styrstången) slipar man ett spår med vinkelslipen, nästan ända igenom (man vill ju inte skada styrstången). Sen klappar man till ett par (?) gånger med hammare och ett kraftigt dorn så brukar det spricka och blir ganska lätt att knacka bort!

Lycka till! :tummenupp


/Mange
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
I min verkstadsmanual står det skrivet ungefär såhär : 'sätt i avdragaren och skruva tills lagerbanan kommer ut'
Tror att Spondons lösning är bäst.
 

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Ort
I en lite 2:a
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.
Hej igen

Lagret är borta. Det vart inte så svårt när jag väl började och fick ett tips om huggmejsel som tillhygge. Tog max 2min att få bort utan några märken i stången. Nu när man vet hur det går till är det mycket lätt.

Lagerbanan i ramen skrattar fortfarande hånfullt åt mig :mad:

Fyllt magen så snart skall jag försöka igen.

Lackat övre styrkronan ... inga mer nycklar till och repa den i framtiden.

/Blysläden
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Sådärja.

Framhjulet på plats. Avgassystemet monterat. Batteri islängd och bättan startad! Yeey!

Var lite kinkig först, men efter en del harvande med startmotor och choke så kom den. Återstår bara att byta kedjelås och sen är det premiärdursdags!
 

Bifogat

  • DSC00135.JPG
    DSC00135.JPG
    96.3 KB · Visningar: 67
  • DSC00136.JPG
    DSC00136.JPG
    77.3 KB · Visningar: 71

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Sådärja.

Framhjulet på plats. Avgassystemet monterat. Batteri islängd och bättan startad! Yeey!

Var lite kinkig först, men efter en del harvande med startmotor och choke så kom den. Återstår bara att byta kedjelås och sen är det premiärdursdags!

Grattis! Det trodde du inte i vintras?

Jag är precis tillbaks efter vårens första långtur 30mil.:)
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Grattis! Det trodde du inte i vintras?

Jag är precis tillbaks efter vårens första långtur 30mil.:)

Ditt schwein... hade gärna vart ute och åkt jag med om det inte vart för faktumet att det snöade här i dag. :p

Trodde inte att det skulle bli gjort alls i början på vintern nej, men då hade jag inte ett garage att vara i, och verkade inte få tag på ett heller, men nu så.

Behöver bara en flaska k-sprit och ett par fulltankningar sen så. =D
 

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89

Jag är precis tillbaks efter vårens första långtur 30mil.:)


Vadå, ska man köra med motorcykeln? Då har jag missuppfattat helt, trodde det var meka man skulle göra! Tills man lessnar och säljer skrotet halvfärdigt...:D

Nåja, jag börjar faktiskt se ljuset i tunneln. Kunde provsitta idag med ny sadel (Yamaha R1?!)! Sååå bekvämt jämfört med den ursprungliga idén med 15 mm neoprengummi! Träsmak! :näsblod

Bilder kommer! Ska bygga avgassystem och koppla el imorgon. Planen var att starta upp den denna helg!


/Mange
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Vadå, ska man köra med motorcykeln? Då har jag missuppfattat helt, trodde det var meka man skulle göra! Tills man lessnar och säljer skrotet halvfärdigt...:D

Nåja, jag börjar faktiskt se ljuset i tunneln. Kunde provsitta idag med ny sadel (Yamaha R1?!)! Sååå bekvämt jämfört med den ursprungliga idén med 15 mm neoprengummi! Träsmak! :näsblod

Bilder kommer! Ska bygga avgassystem och koppla el imorgon. Planen var att starta upp den denna helg!


/Mange

Min ideer tog inte slut, men mina pengar.:huvet Så därför har jag tid att köra hoj.
Men jag tycker att min fz är optimal nu. :tummenupp
 

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Ort
I en lite 2:a
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.
lagerbana

Pust och stön .... äntligen är den #¤%&# lagerbanan borta. Fy vilket jobb. Började torsdag kväll och nu 14.30 måndag eftermiddag är den äntligen isärplockad. Skall bara skruva ihop den.... måste vara klar innan morgonen då lagret skall bli en elfirma och inte mcfirma. Borde dock inte vara några stora bekymmer.

Hörs!
 

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Pust och stön .... äntligen är den #¤%&# lagerbanan borta. Fy vilket jobb. Började torsdag kväll och nu 14.30 måndag eftermiddag är den äntligen isärplockad. Skall bara skruva ihop den.... måste vara klar innan morgonen då lagret skall bli en elfirma och inte mcfirma. Borde dock inte vara några stora bekymmer.

Hörs!

Nå, berätta hur du gjorde? :corn

___________________________

Själv har man jobbat effektivt en hel dag (av fyra lediga dagar!!). Det var påskmiddag hit och åkatillIkea dit. Köpte iofs en bil till! En liten ettrig, fransk GTI-klassiker från -89! Så nu har man både bil och båge från 80-talet!


Fick iaf med helgens slit på bild. Avgasrör och bakkåpa på plats! :)
 

Bifogat

  • 070409-02.JPG
    070409-02.JPG
    123 KB · Visningar: 102

iXnay

Godsägare
Gick med
20 Mar 2007
Ort
Borlänge
Hoj
2009 Triumph Speed Triple 1050 15th Anniversary Special Edition
Tack för tipset!

Bestycka gör man i Dynojetbänk (eller liknande). Kostar en slant men smakar desto bättre efteråt!:tummenupp

Är det lösa filter eller insats i originalluftburken? Brukar vara svårt att få vacumfuggarna att lira med lösa filter....

/Mange

Tack för svar

Jo, jag vet om Dynojet men det är väl mest en ekonomisk fråga vad gäller munstycken. De är ju enkla att byta, bara man vet vilken storlek man ska ha.

Det är K&N insats i org. luftburk.

// Jörgen
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Jahapp...
Efter ett par timmar med svordomar...
Blåa tummar...
Mer svordomar...

Så har man tagit ett steg längre från hojsäsongen.
Måste skaffa nytt kedjelås. Och ett riktigt verktyg för att nita ihop skiten.

Varför måste clipslås vara så osäkra?
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top