Fz 750 klubbens mc-snack-tråd.

Vilken årsmodell har du på din Fz-750?


  • Antal röstningar
    0

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
ja fy fan.. funderar på att sälja hojen billigt nu då det ser helt hopplöst ut. Har ju iofs fått det fina erbjudandet att åka ner till kalmar med en påse kanelgifflar och på så sätt få hjälp, men det är ju lite väl långt nu när man är bil-lös också...

Har nån ett garage till övers närmre än kalmar??
 
Last edited:

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
ja fy fan.. funderar på att sälja hojen billigt nu då det ser helt hopplöst ut. Har ju iofs fått det fina erbjudandet att åka ner till kalmar med en påse kanelgifflar och på så sätt få hjälp, men det är ju lite väl långt nu när man är bil-lös också...

Nån som vill fynda på en fin fz?

Vad är det jag läser? :confused: Hädar du? Klart du inte ska sälja din Fz!
Du löser det nog! Fz'n kostar inget att äga, så när tillfället ges kan du fixa den.

Vi väntar på dig i kalmar!:tummenupp
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Jaha.. ett tokryck senare hade man beställt alla delar som behövs plus två st Pirelli sport demon. :yoparty

Nu gäller det bara att hitta nån som har ett garage nära och bra eller nån som vill köra ner mig till kalmar. :Rockbanan
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Låter bra som fan!!
Jag sitter och väntar på mina öhlinsfjädrar och bakdrev.
Sen i maj planerar jag på att byta däck till Bridgestone BT014.

Nu börjar jag känna vårdoften i luften!:)
 

Valpen

Älska dig själv när ingen annan gör det
Gick med
17 Jan 2005
Ort
Uddevalla
Hoj
Kawasaki ZX6R såld...husaberg super motard såld..Fiddy Ten7, Honda CBR 600fs
om du med renovering menar byta packboxar så kan jag säga att det är inte så svårt som man tror, men det tar tid. gjorde det på min gamla fz 750 -89
 

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
BMW S1000XR 2017 | KTM 625 SXC 2004 | HONDA VFR 750FJ 1988 | R1 -06 (Såld) | KTM 990 SMT (Såld)
Är det nån av er med 89:eek:r som kör med 150dim bakdäck? Och påverkar det köregenskaperna på nåt sätt eller är det bara för syns skull?

Det blir ju i alla fall liiiite bredare än originalet =)

edit: hehe, jag var ute i garaget och kollade nu precis. Det satt visst ett Avon 130 på fälgen som är byggd för 140 :tummenupp
 
Last edited:

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Vind i seglet...

Nu så har det börjat blåsa lite åt rätt håll.
Jag ringde på ett garage som jag ville hyra, men det var redan uthyrt visade det sig. *Svordomar och kräksljud* :mad: tänkte jag, och planerade vidare på en kalmartripp.
Pratade med en åkarkompis i går. Vi hade pratat om det garaget innan, och han frågade om jag ringt på det. När jag då säger att det redan var uthyrt så klämmer grabbfan ur sig att det han som hyrt det.
*yeeey* :hihi :tungan :hihi

Så nu står bettan för första gången på ett bra tag i ett riktigt garage. Det bästa med det är att det är ca 250 meters promenadväg för mig dit, och inte som tidigare mellan en och 7 mil.

Hur som haver, två nya däck (Pirelli Sport demon) är beställda, ett paket med smått och gott från Lelles är beställt och nya medbringare till frambromsarna borde ligga på posten idag.

skönt att det händer nåt.
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Är det nån av er med 89:eek:r som kör med 150dim bakdäck? Och påverkar det köregenskaperna på nåt sätt eller är det bara för syns skull?

Det blir ju i alla fall liiiite bredare än originalet =)

edit: hehe, jag var ute i garaget och kollade nu precis. Det satt visst ett Avon 130 på fälgen som är byggd för 140 :tummenupp

Jag kör med 160, men det förstör köregenskaperna. Men 150 är beprövat och ska funka riktigt bra!:tummenupp

Nu så har det börjat blåsa lite åt rätt håll.
Jag ringde på ett garage som jag ville hyra, men det var redan uthyrt visade det sig. *Svordomar och kräksljud* :mad: tänkte jag, och planerade vidare på en kalmartripp.
Pratade med en åkarkompis i går. Vi hade pratat om det garaget innan, och han frågade om jag ringt på det. När jag då säger att det redan var uthyrt så klämmer grabbfan ur sig att det han som hyrt det.
*yeeey* :hihi :tungan :hihi

Så nu står bettan för första gången på ett bra tag i ett riktigt garage. Det bästa med det är att det är ca 250 meters promenadväg för mig dit, och inte som tidigare mellan en och 7 mil.

Hur som haver, två nya däck (Pirelli Sport demon) är beställda, ett paket med smått och gott från Lelles är beställt och nya medbringare till frambromsarna borde ligga på posten idag.

skönt att det händer nåt.

F*N vad roligt! Då är välkommen till kalmar med en hel hoj i vår!
Det är kanske dags att börja planera en träff för klubben?
 
Last edited:

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(

F*N vad roligt! Då är välkommen till kalmar med en hel hoj i vår!
Det är kanske dags att börja planera en träff för klubben?

Japp.
Frågan är väl bara då om man skall samlas och bara åka lite, eller om man skall mötas upp på någon större träff och radda upp sig?
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Japp.
Frågan är väl bara då om man skall samlas och bara åka lite, eller om man skall mötas upp på någon större träff och radda upp sig?

Precis!
Det vi har pratat om är att ta en helgtour på öland till att börja med, massa fina småvägar.
Men det hade varit jävligt kul om vi kunde göra ett framträdande på en större tillställning också.

Kom gärna med förslag!:tummenupp
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Jahapp.. nu när man börjat skruva lite så känns det bättre.
Någon som har tips på vilka verktyg som behövs för tändstiftsbyte?
Jag har fått för mig att man behöver en 18mm tändstiftsnyckel, ett spärrskaft och en 'mellanlång' (20cm) förlängare.

Ga mig tips fort som attan! =D

Såhär ser det ut just nu i garaget... (ursäkta usel mobilkamera)
 

Bifogat

  • DSC00104.JPG
    DSC00104.JPG
    81.6 KB · Visningar: 106

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Behöver ingen hjälp angående tändstiften längre. Hittade originalverktygen i källaren. =)

Har tagit bort bakjhulet för att byta däck, ryckutjämnare och drivpaket.
Upptäckte en sak som gör mig orolig. det yttre lagret på vänster sida (drevsida) har ett spel i sig som jag inte gillar. Provade att trycka in axeln i det nya drevet jag köpt och upptäckte där samma spel. Skall det vara så? Min teori är 'nej'.

Dagens andra fråga är hur i helvutisios man får loss bakdrevet. har smörjt med allsköns vätskor och vikt ut blecken på plåtarna vid muttrarna, men de vägrar flytta på sig. Tips?

Hursomhaver, såhär ser det ut i garaget nu.
(ursäktar återigen den usla mobilkameran...)
 

Bifogat

  • DSC00111.JPG
    DSC00111.JPG
    94.4 KB · Visningar: 89

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Äntligen!

Äntligen har jag fått leka av mig! Det har blivit två dagar med köra, cirka 20mil.:)
Det slår mig nu när det har varit lite uppehåll, att fasen det är tryck i fz'n!:yoparty

Nu har jag fått alla delar. Nu är det bara att fixa dit allt. Jag byter däck på onsdag, det blir BT-014 fram och bak. Sen om någon vecka är det dags att fixa dit Öhlins dämpare bak, Öhlins fjädrar fram + tjockare olja och nytt drivpaket med större bakdrev.

Är ni snart färdiga ute i stugorna?
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
nja, du ser ju på bilderna hur det ser ut för mig. som om det inte vore nog så har jag åkt på ryggtjafs, och kan nu inte meka. =(
men sakerna finns hemma och väntar på montering.

När jag ändå är i farten så skall jag be att få svar på en fråga.
Vad är det för dimension på packboxen och brickan som sitter längst ut på vänster sida bakaxeln? Alltså, den vid drevet.
Hittar inte måtten i verkstadsmanualen, och vill inte slita sönder sakerna innan jag har måtten.
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
nja, du ser ju på bilderna hur det ser ut för mig. som om det inte vore nog så har jag åkt på ryggtjafs, och kan nu inte meka. =(
men sakerna finns hemma och väntar på montering.

När jag ändå är i farten så skall jag be att få svar på en fråga.
Vad är det för dimension på packboxen och brickan som sitter längst ut på vänster sida bakaxeln? Alltså, den vid drevet.
Hittar inte måtten i verkstadsmanualen, och vill inte slita sönder sakerna innan jag har måtten.

Du behöver inte känna dig stressad det dröjer säkerligen en månad till innan det går att köra för fullt.

Jag vet faktiskt inte vad det är för dimensioner, men om du mailar blysläden så vet han nog:tummenupp
 

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89

När jag ändå är i farten så skall jag be att få svar på en fråga.
Vad är det för dimension på packboxen.....

Jag jobbar imorrn (suuuuuuger att jobba i butik...). Kan kolla om vi har nån hemma att mäta på.

Annars köper man Yamaha original så behöver man inte veta måtten! :7peta :D


/Mange
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top