turbo på dr,n?

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
öhh..nu vart de invecklat utan dess like..
ni får gärna räkna..
nästan 800 kubik iaf sen vet inte jag nå mer :näsblod
behövs mer info så säg till för jag misstänker man inte bara kan räkna så.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Two stroke man skrev:
2509124 Plenumkammaren. Helmholtz resonatorn googla lite eller gå upp till "Ljud och vibb" imorgon. Det är som ett massa-fjädersystem med luften i kammaren som fjädrande del, samt luften i insugsrören som massa.
"Ljud och vibb"? känner inte till det. Något på KTH antar jag. Har du studerat där?

Jag googlade lite på helmholtzresonatorn för länge sedan. Jag förstod att man kan höja fyllnadsgraden vid resonans. Men jag vet inte med hur mycket.
Jag tror ändå att om trycket sjunker 25 % gör det att fyllnadsgraden blir lägre än med fullt tryck trots resonans vid det låga trycket.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bearing skrev:
2509285 "Ljud och vibb"? känner inte till det. Något på KTH antar jag. Har du studerat där?

Jag googlade lite på helmholtzresonatorn för länge sedan. Jag förstod att man kan höja fyllnadsgraden vid resonans. Men jag vet inte med hur mycket.
Jag tror ändå att om trycket sjunker 25 % gör det att fyllnadsgraden blir lägre än med fullt tryck trots resonans vid det låga trycket.

Ja, i Marcus Wallenberg laboratoriet, bakom Drottning Kristinas restaurang.
Hmm, ja det kanske inte funkar lika bra vid överladdning... En ensam stor cylinder dessutom i det här fallet...
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Two stroke man skrev:
2509327En ensam stor cylinder dessutom i det här fallet...
Jo, jag tror att man måste behandla encylindriga annorlunda än flercylindriga. Har man flera cylindrar som tänder jämnt blir det ju en stående våg i plenumet. Men med bara en cylinder blir det ju som ett avbrott varannat varv.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bearing skrev:
2510009 Jo, jag tror att man måste behandla encylindriga annorlunda än flercylindriga. Har man flera cylindrar som tänder jämnt blir det ju en stående våg i plenumet. Men med bara en cylinder blir det ju som ett avbrott varannat varv.

Nej, det ska inte spela någon roll, du får en egensvängning ändå.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
nån som har nå mer tips el nåt..vart lite mycket hokus pokus för mig nu :va
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Vet inte hur du ska lösa det men KLART att du ska försöka bygga turbo!!
Kommer ju bli apcool:tummenupp
Ska själv försöka mig på turbo nästa vinter...

// Linus
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
ozeo skrev:
2510899 nån som har nå mer tips el nåt..vart lite mycket hokus pokus för mig nu :va
Bygg och se om det funkar. Funkar det inte, bygg om tills det funkar :tummenupp Så hade jag gjort eftersom det inte finns så många som byggt turbo på stånkor. Min hoj funkar finfint och där är ingenting som är uträknat.

Jag hade testat med en IHI RHB5 (från Fiat Uno, polaren har nog massor...). Verkar även lagom i storlek.
Grenrör vetefan, har din hoj dubbla avgasportar så du kan köra med dubbla rör ut? Twinentry finns nog inte till RHB5, men om man drar ihop rören precis innan turbon och monterar turbon på samma ställe som Mc-Xpress och Boost2 har gjort (eller, ja, de har väl inte exakt samma placering men nästan iaf) så får man ju dubbla pulser fast med halva gasmängden per puls vid ett visst varv OM man har olika längd på de båda rören. Gäller bara att dimensionera rörlängden. Har du bara en avgasport så får du ju fetepulser man inte så ofta. Men det kan man kanske dela upp senare. Hur är det nu turbogurus, vad driver på turbon bäst? Pulser eller flöde? Jättepulser sällan, eller halva den pulsen fast dubbelt så ofta?
Plenum vet ej, men bygg en burk på runt litern och testa, funkar det inte, bygg en ny.
Vacuumförgasare ska du ha, Mikunis CV-fuggar är bra. Pump och regulator på det, sen jävlar.
Passa på att porta när du ändå rivit motorn.
Byggbyggbygg och lycka till! :tummenupp
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
lahi skrev:
2511085 Bygg och se om det funkar. Funkar det inte, bygg om tills det funkar :tummenupp Så hade jag gjort eftersom det inte finns så många som byggt turbo på stånkor. Min hoj funkar finfint och där är ingenting som är uträknat.

Jag hade testat med en IHI RHB5 (från Fiat Uno, polaren har nog massor...). Verkar även lagom i storlek.
Grenrör vetefan, har din hoj dubbla avgasportar så du kan köra med dubbla rör ut? Twinentry finns nog inte till RHB5, men om man drar ihop rören precis innan turbon och monterar turbon på samma ställe som Mc-Xpress och Boost2 har gjort (eller, ja, de har väl inte exakt samma placering men nästan iaf) så får man ju dubbla pulser fast med halva gasmängden per puls vid ett visst varv OM man har olika längd på de båda rören. Gäller bara att dimensionera rörlängden. Har du bara en avgasport så får du ju fetepulser man inte så ofta. Men det kan man kanske dela upp senare. Hur är det nu turbogurus, vad driver på turbon bäst? Pulser eller flöde? Jättepulser sällan, eller halva den pulsen fast dubbelt så ofta?
Plenum vet ej, men bygg en burk på runt litern och testa, funkar det inte, bygg en ny.
Vacuumförgasare ska du ha, Mikunis CV-fuggar är bra. Pump och regulator på det, sen jävlar.
Passa på att porta när du ändå rivit motorn.
Byggbyggbygg och lycka till! :tummenupp


hojen har tyvärr bara en ut. tänkte oss på de där o göra nå slags "ormbo" på ena sidan. men de vart ju kört..
att dela en o mixtra med ena o sen dra ihop igen verkar jobbigt..
tänkte iaf försöka få turbon fram som "vanligt"




hur mycket ovanför oljenivå ska turbon ligga?
tänkte ta oljan från oljekylarn,,kan de tänkas stjäla kyla?
tar in från ut på kylarn o ut i in på kylarn..el blir de nå skumt då..

iaf kan de bli ett billigt projekt..rör samt plenum svetsar jag själv..
turbo kanske man får låna så länge av en snubbe,
tryckmätare kan jag kirra på jobbet o sen, vad mer bör man ha.
dump. nå mer?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
ozeo skrev:
2511278 hojen har tyvärr bara en ut. tänkte oss på de där o göra nå slags "ormbo" på ena sidan. men de vart ju kört..
att dela en o mixtra med ena o sen dra ihop igen verkar jobbigt..
tänkte iaf försöka få turbon fram som "vanligt"

hur mycket ovanför oljenivå ska turbon ligga?
tänkte ta oljan från oljekylarn,,kan de tänkas stjäla kyla?
tar in från ut på kylarn o ut i in på kylarn..el blir de nå skumt då..

iaf kan de bli ett billigt projekt..rör samt plenum svetsar jag själv..
turbo kanske man får låna så länge av en snubbe,
tryckmätare kan jag kirra på jobbet o sen, vad mer bör man ha.
dump. nå mer?
Ahaa, jaja, testa med ett rör då. Funkar det inte tillfredsställande så är det bara att bygga nytt.
Jag ligger nog ungefär på mingränsen i fall, och jag har turbinaxeln ca 13 mm över oljenivån. Funkar fint, men ha inte kortare fall än så.
Var du ska ta oljan vågar jag inte uttala mig om, jag kan inte anatomin på en DR... det får någon annan svara på.
Pump och regulator måste du ha, Mc-Xpress har bra grejor. Vacuumförgasare har du kanske redan?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
lahi skrev:
2511330 Ahaa, jaja, testa med ett rör då. Funkar det inte tillfredsställande så är det bara att bygga nytt.
Jag ligger nog ungefär på mingränsen i fall, och jag har turbinaxeln ca 13 mm över oljenivån. Funkar fint, men ha inte kortare fall än så.
Var du ska ta oljan vågar jag inte uttala mig om, jag kan inte anatomin på en DR... det får någon annan svara på.
Pump och regulator måste du ha, Mc-Xpress har bra grejor. Vacuumförgasare har du kanske redan?
japp. vaccum.
vad kostar en pump o regulator ungefär?
vill gärna ha billigt o bra än dyrt o skitbra :rolleyes:

hitta denna för en 600, nåt o ha?
Adjustable fuel pressure regulator for carbs + turbo.
One fuel outlet to the carbs.

kan man inte ta pump från nån bil el likn?
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
ozeo skrev:
2511401 japp. vaccum.
vad kostar en pump o regulator ungefär?
vill gärna ha billigt o bra än dyrt o skitbra :rolleyes:

hitta denna för en 600, nåt o ha?
Adjustable fuel pressure regulator for carbs + turbo.
One fuel outlet to the carbs.

kan man inte ta pump från nån bil el likn?
Om det är Marklunds regulator för 600 spänn ( MAL252 eller MAL241, dvs med en resp. två utgångar) så är det en sådan du ska ha. Jag kör med en likadan, och det gör nog alla andra också. Mc-Xpress är dessutom billigast!

Pump hos Marklund kostar ju 1300-1400 spänn, men du kan ta en pump från vilken bil med sprut som helst. Saab mfl.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
lahi skrev:
2511449 Om det är Marklunds regulator för 600 spänn ( MAL252 eller MAL241, dvs med en resp. två utgångar) så är det en sådan du ska ha. Jag kör med en likadan, och det gör nog alla andra också. Mc-Xpress är dessutom billigast!

Pump hos Marklund kostar ju 1300-1400 spänn, men du kan ta en pump från vilken bil med sprut som helst. Saab mfl.

okidookie.. låter kalas detta..
kan man använda vad dump som helst el ska de va spec till vissa agregat?
vet inte vad de va denna snubbe hade..kanske han har dump oså.:)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
ozeo skrev:
2511481 okidookie.. låter kalas detta..
kan man använda vad dump som helst el ska de va spec till vissa agregat?
vet inte vad de va denna snubbe hade..kanske han har dump oså.:)
Jodå, ta den dump du hittar. Eller stick till Saab och köp Boschs plast-bypassventil (jag kör den som öppen dump) för ungefär 220 spänn. Håller fint och är snabb (membrandump) och billig. 25 mm anslutning och det räcker till säkert 350-400 hästar, så storleken behöver du inte oroa dig över. Nästa steg är nog 35 mm, men det är lite overkill.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
lahi skrev:
2511748 Jodå, ta den dump du hittar. Eller stick till Saab och köp Boschs plast-bypassventil (jag kör den som öppen dump) för ungefär 220 spänn. Håller fint och är snabb (membrandump) och billig. 25 mm anslutning och det räcker till säkert 350-400 hästar, så storleken behöver du inte oroa dig över. Nästa steg är nog 35 mm, men det är lite overkill.
bra tips :tummenupp
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
lahi skrev:
2511449 Om det är Marklunds regulator för 600 spänn ( MAL252 eller MAL241, dvs med en resp. två utgångar) så är det en sådan du ska ha. Jag kör med en likadan, och det gör nog alla andra också. Mc-Xpress är dessutom billigast!

Pump hos Marklund kostar ju 1300-1400 spänn, men du kan ta en pump från vilken bil med sprut som helst. Saab mfl.

kan man använda pumpen från min zxr750?
sitter en sån på dom o råka ha en över :)
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
nivån på turbon.
vad på turbon ska sitta högre än oljenivån?
ska både in och ut sitta högt också el :va
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
ozeo skrev:
2524833 kan man använda pumpen från min zxr750?
sitter en sån på dom o råka ha en över :)
Ingen aning... Det är väl inte FI på ZXR:en? Vissa har ju pump ändå, men om den orkar vet jag inte. Det får någon annan svara på...

ozeo skrev:
2528307 nivån på turbon.
vad på turbon ska sitta högre än oljenivån?
ska både in och ut sitta högt också el :va
Turbinaxeln ska sitta högre än oljenivån. Annars rinner det in olja i kompressor- och avgashus.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
lahi skrev:
2528626 Ingen aning... Det är väl inte FI på ZXR:en? Vissa har ju pump ändå, men om den orkar vet jag inte. Det får någon annan svara på...


Turbinaxeln ska sitta högre än oljenivån. Annars rinner det in olja i kompressor- och avgashus.

ingen fi men den ska ju ligga på runt 100 hk o de tänkte jag inte plocka ut ur dr,n :rolleyes:
men pump sitter där iaf.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top