Köpråd mindre kombibil tack.

Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Hej alla glada.
Kommer med ännu en biltips-tråd, tänkte utnyttja den gemensamma erfarenheten här. :tummenupp

Jag har nu en Volvo 855-93'a som ska bytas ut mot en mindre, billigare variant.
Jag älskar 855'an som modell, men har ledsnat på dess dyra drift & underhållskostnader.
Men bilen kan ses som ett önskemål på vad jag vill ha ungefär, i komfortväg.

Jag är även väldigt nöjd med mina Mitsubishi Galant från -88-92, alldeles underbara bilar men som tyvärr inte har någon riktig kombi.
(Nyare galanterna är för stora.)

Så, detta är mina önskemål:

- Bra kombi till hunden (stor schäfer), låg lasthöjd (ingen kant).
- Bensinsnål (billig skatt är också ett plus).
- Rymlig förarplats (är ingen pygmé), baksätespassagerare däremot bryr jag mig inte om.
- AC är ett krav, även elhissar på alla dörrarna ska finnas.
- Hyfsat bra komfort.
- 40-50 tusen i inköp.
- Runt milleniumskiftet i årsmodell hade jag tänkt mig.

OBS! Långfärdskomfort är inte hög prioritet. (Kör sällan långt/motorväg)

Jag har denna gång struntat i att ha några restriktioner på fabrikat, då jag ska ha en hyfsat fräsch bil, och kan skruva själv.
(Så att jag tittar på "skitmärken" är jag fullt medveten om. :))

Dessa modeller har jag sneglat på: (Obs! Alla kombimodeller alltså)

- Opel Astra
- Mitsubishi Lancer
- VW Golf
- Renault Megane
- Ford Focus
- Nissan sunny (?)

Opeln ser väldigt bra ut avseende på form & storlek på kombin.
Så den får ses som en måttstock på detta.

Erfarenheter & tips mottages tacksamt om dessa modeller, men även andra förslag är välkomna. :Bugar
 
Last edited:

Grötboll

Full gas, motorras.
Gick med
2 Feb 2006
Ort
Dalarna
Hoj
CBR600
War-psycho skrev:
2497201

- Opel Astra
- Mitsubishi Lancer
- VW Golf
- Renault Megane
- Ford Focus
- Nissan sunny (?)

Astran är en bra bil, undvik dock 1,6:an då den brukar kunna dra lite mycket olja.
Focusen är med en bra bil jämfört med tidigare Fordar, billig i både inköp och drift.
Titta annars på en Vectra Kombi, tyvärr lite litet kombiutrymme men bör kunna husera en fullvuxen Schäfer utan problem. Vectrorna drar ganska lite soppa och är lättare att hitta med AC och liknande (har själv en Vectra -96 som jag är nöjd med).
De bilarna jag tagit upp ovan är billiga att försäkra och förhållandevis billiga i skatt.
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Grötboll skrev:
2498421 Astran är en bra bil, undvik dock 1,6:an då den brukar kunna dra lite mycket olja.
Focusen är med en bra bil jämfört med tidigare Fordar, billig i både inköp och drift.
Titta annars på en Vectra Kombi, tyvärr lite litet kombiutrymme men bör kunna husera en fullvuxen Schäfer utan problem. Vectrorna drar ganska lite soppa och är lättare att hitta med AC och liknande (har själv en Vectra -96 som jag är nöjd med).
De bilarna jag tagit upp ovan är billiga att försäkra och förhållandevis billiga i skatt.
Hahaha... satt precis å kollade lite på vectror. :D

Egentligen gillar jag inte dom, men såg att den tydligen drog mindre än lillasyster Astra enligt Begbilsguiden.
Men kombin lär ju knappast vara mindre än dom andra bilarna jag tittar på (t.ex. Astran)?
Vovven ska inte ha för stort heller, lagom är bäst.
Intressant att höra att det var 1,6'an som drog olja, bra att veta att det inte gällde alla motorerna på Astran.

Bra tips som jag tackar för. :tummenupp

Keep 'em comming.
 

Grötboll

Full gas, motorras.
Gick med
2 Feb 2006
Ort
Dalarna
Hoj
CBR600
War-psycho skrev:
2498472
Men kombin lär ju knappast vara mindre än dom andra bilarna jag tittar på (t.ex. Astran)?

Vectran har mindre utrymme än astran vad gäller kombibiten, tyvärr, men är så mycket mera bil än en Astra.
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Grötboll skrev:
2498602 Vectran har mindre utrymme än astran vad gäller kombibiten, tyvärr, men är så mycket mera bil än en Astra.
Är det så?

Trodde det mest var att resten var större, som gjorde att proportionerna såg annorlunda ut. :)

Nåväl, det ser ut att vara tillräckligt iallafall, även om modellen inte tilltalar mig så mycket.
Men praktiska & ekonomiska argument måste väga tyngst denna gång.
Blir till att åka runt å prova de olika modellerna tror jag, för att se vilka som passar mig/oss bäst.
Sen får vi se vilka varningsflaggor som folk här hissar på de olika modellerna.

Bra info iallafall. :tummenupp
 

Grötboll

Full gas, motorras.
Gick med
2 Feb 2006
Ort
Dalarna
Hoj
CBR600
Kolla så att kamrem är bytta på rätt intervaller och fullstämplad bok om du är intresserad av en Opel, kamremmarna ska bytas med 6000 mils intervall vilket lätt kan bli dyrt om man åker mycket (fast det är klart att ett kamremsras blir mycket dyrare :tungan ).
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Grötboll skrev:
2498740 Kolla så att kamrem är bytta på rätt intervaller och fullstämplad bok om du är intresserad av en Opel, kamremmarna ska bytas med 6000 mils intervall vilket lätt kan bli dyrt om man åker mycket (fast det är klart att ett kamremsras blir mycket dyrare :tungan ).
Japp, servicebok & svensksålt är ett krav på den bil jag köper denna gång, oavsett märke. :)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Förutom Golf då är den enda av de där jag har kört Focusen. Och jag måste säga att det fanns nog inte en enda sak som var bättre med Forden än med Golfen.

BTW: det har även funnits en VW Polo kombi men jag är lite osäker på vilka årsmodeller det isf handlar om. Men det är samma sak där, Golfen är en bättre bil (om man nu inte vill ha en extremt liten kombi alltså).
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Esquire skrev:
2499143 Förutom Golf då är den enda av de där jag har kört Focusen. Och jag måste säga att det fanns nog inte en enda sak som var bättre med Forden än med Golfen.

BTW: det har även funnits en VW Polo kombi men jag är lite osäker på vilka årsmodeller det isf handlar om. Men det är samma sak där, Golfen är en bättre bil (om man nu inte vill ha en extremt liten kombi alltså).
Golfen ser bra ut, men den äldre (90-tal) verkar trång hos föraren, den nyare verkar dock väldigt intressant, fast är aningen dyr i inköp.

Extremt litet är jag inte ute efter, Volvo 855'an är ju inte heller så jättestor i kombin, det är mer restan av bilen som är stor/tung.
Så så stor skillnad blir det nog inte för vovven, det gäller bara att hitta nån modell med lagom stor kombi, men ändå har bra förarmiljö åt en svenskbyggd husse. :)

Wiseguy skrev:
2498753 En VW Golf/Passat dielsel, lastbilsreggad. Drar 0,6-0,7 billig skatt och faktiskt ganska rolig att köra med KCR-box (trim-box).
Jo, det där har jag faktiskt funderat på även med Volvo 855/V70, men frågan är hur länge lastbilsreggade dieselbilar kommer undan med så billig skatt i framtiden.
Det ryktas ju om en regeländring där inom en snar framtid.
T.ex. snackas det om att det ej går att lastbilsregga personbilar på det sätten idag, utan man måste välja en som redan är lb-reggad. (men jag kan ju ha fel såklart)
Så frågan är hur länge de befintliga bilarna får vara ifred? :rolleyes:

Nån med mer info/tips/erfarenheter om detta?
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
BMW G310GS 2021
Jag var och hämtade hem min "nya" Nissan Primera kombi idag. Ser för jävla tråkig ut, men med en hyfsat rapp motor och riktigt bra köregenskaper. Stort skåp med gott om plats för vovven också. Att de enligt rykten skall vara så gott som skottsäkra också gör ju inte saken sämre.
Priserna är också helt ok jämfört med bilar med mera *status* (Vilket jag skiter armtjockt i)

Du slipper också kamremsproblemet, kedja i 2.0:an
 
Last edited:
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
zopilote skrev:
2503145 Jag var och hämtade hem min "nya" Nissan Primera kombi idag. Ser för jävla tråkig ut, men med en hyfsat rapp motor och riktigt bra köregenskaper. Stort skåp med gott om plats för vovven också. Att de enligt rykten skall vara så gott som skottsäkra också gör ju inte saken sämre.
Priserna är också helt ok jämfört med bilar med mera *status* (Vilket jag skiter armtjockt i)

Du slipper också kamremsproblemet, kedja i 2.0:an
Intressant tips... har haft faktiskt Primeran med på listan tidigare, men tog bort den då den drack lite mer soppa än de övriga, den är ju lite större än mina andra alternativ.
Så även om jag gillar japanska bilar så föll den bort i konkurrensen. :wiggle

Kamrem ser jag inte som ett problem heller, eftersom såna går ganska lätt att byta för mig. :)
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
ozeo skrev:
2503221 skoda octavia då :va
el en sån här kanske :tummenupp
http://www.blocket.se/vi/9517631.htm?ca=4_s
Även Octavian var på tapeten förut, men jag gillar inte den krökta bakluckan, funkar inge bra med schäferöron som alltid hamnar i skarven. :)
Så därför har jag valt bort såna modeller.
(Subaron gillar jag inte alls, både ful & fel för mig.)

Dom bilar jag listat ovan har ganska raka bakluckor, vilket är ett av mina önskemål/krav.
(Det var det jag menade med "form" på kombin.)

Men det är bra tips jag får iallafall. Keep'em comming. :tummenupp
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top