Moped först?

Hondacc

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2006
Ort
En bit utanför Göteborg
Hoj
snart, förhoppnignsvis..
Hej!

Jag har en liten fråga, tycker/tror ni att det är bäst om man har lite mopedkunskaper innan man funderar på en lätt mc, rent kostnads- och trafikmässigt?
Har själv knappt kört moped och undrar om jag borde skaffa mig en moped innan jag börjar ta körlektioner. =/

Har hört/läst lite om trafikvana och undrar om man får en sådan fördel genom att att ha kört moped innan man börjar ta körlektionerna för lätt mc att det blir billigare.

Tack på förhand
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Hondacc skrev:
2451348 Hej!

Jag har en liten fråga, tycker/tror ni att det är bäst om man har lite mopedkunskaper innan man funderar på en lätt mc, rent kostnads- och trafikmässigt?
Har själv knappt kört moped och undrar om jag borde skaffa mig en moped innan jag börjar ta körlektioner. =/

Har hört/läst lite om trafikvana och undrar om man får en sådan fördel genom att att ha kört moped innan man börjar ta körlektionerna för lätt mc att det blir billigare.

Tack på förhand


Hur gammal är du?
 

Mr EmCom

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
zinx här på forumet har ingen moped.. han gick diräkt på MC.. han har inga problem.. men ja.. jag tror att det här me växling å skick kommer lättare om du har kört moppe i ett år inann
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Hondacc skrev:
2451348 Hej!

Jag har en liten fråga, tycker/tror ni att det är bäst om man har lite mopedkunskaper innan man funderar på en lätt mc, rent kostnads- och trafikmässigt?
Har själv knappt kört moped och undrar om jag borde skaffa mig en moped innan jag börjar ta körlektioner. =/

Har hört/läst lite om trafikvana och undrar om man får en sådan fördel genom att att ha kört moped innan man börjar ta körlektionerna för lätt mc att det blir billigare.

Tack på förhand
Mitt största problem va att få bort ovanerna från moped körandet.
 

Mr EmCom

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
prulle skrev:
2451413 Mitt största problem va att få bort ovanerna från moped körandet.
ja samma här.. typ att ligga längst till höger vart man än körde.. det tog ett bra tag att vänja sig bort med..
 

Hondacc

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2006
Ort
En bit utanför Göteborg
Hoj
snart, förhoppnignsvis..
Bärgren skrev:
2451365 Hur gammal är du?

16

Citat:
Inskickat av prulle
Visa citerat inlägg Mitt största problem va att få bort ovanerna från moped körandet.
ja samma här.. typ att ligga längst till höger vart man än körde.. det tog ett bra tag att vänja sig bort med..

Så man får ingen större trafikvana med sig från en moped?
Kanske är bättre att övningsköra bil istället, eller? :confused:
 

Somehow

Medlem
Gick med
2 Nov 2004
Ort
Linköping
Hoj
ZX-9R 2002
Jag har aldrig ägt en moped i hela mitt liv men lyckdes ändå ta kortet utan några större problem :)

Tror faktiskt att det ger minst lika mycket att köra bil, eftersom det är trafik-biten som är det svåra(tycker jag iaf), och då är ju bil mer likt MC än vad mopeder är...(placering, hastighet, osv..)
 

ekenz

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
...
Hoj
ingen för tillfället
hujja säger då jag. Men jag tror ärligt talat att det är mkt bättre att gå direkt på mc för om man har kört moped 1-2 år innan så är man ganska trött på att ligga 40-50. Och det skulle vara lite sämre när man får en mc då vill man köra snabbt när man har legat 40-50 med moped. Om man inte har kört moped så tar man det mest lugnt på vägarna i början iaf, vilket jag tror att körskolelärarna uppskattar. Och med en moped så ligger man alldeles för långt åt sidan med så man kan bara bli omkörd. Hoppas ni förstår vad jag skriver orkar inte formulera det på bättre sätt.
 

Tozerd

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Alingsås
Hoj
Honda CBR 600RR -07
Jag hade kört moped i 1 och ett halft år innan MC'n, Bra trimmat dock så man vart van vid omkörningar och att hänga med trafiken. Körskolan tyckte jag körde grymt bra första gången och jag har tjänat mycket på att jag har kört moped innan med körteknik,känsla,bromsningar,växlingar.
 

cybertron

IT-Tekniker, pappa och mc-knutte
Gick med
31 Mar 2006
Ort
Slite
Hoj
Yamaha TT600S -93, TMS 200cc -07 DÖD ,TZR 125cc -87, Yamaha XS 400cc -82 (såld)
Tozerd skrev:
2451680 Jag hade kört moped i 1 och ett halft år innan MC'n, Bra trimmat dock så man vart van vid omkörningar och att hänga med trafiken. Körskolan tyckte jag körde grymt bra första gången och jag har tjänat mycket på att jag har kört moped innan med körteknik,känsla,bromsningar,växlingar.

Likadant för mig faktiskt, en sak som man skall komma ihåg när det gäller moppar (många här har sagt att man har hållt till höger när man körde moppe) är att har man EU-moppe så ÄR man ett reggat trafikfordon och har således lika stor rätt till vägen som en bil eller en mc
dock gäller detta INTE "vanliga" moppar (där man fortfarande skall hålla till höger)

I övrigt så tog jag mitt kort på 3 lektioner (mest balans och lära mig hojen, tog mellankort så det var ju lite skillnad i storlek/tyngd)
men för dig, trådstartaren, skulle jag inte köra en massa moppe (om du inte har en ståendes) utan skulle skaffat mig en lätt mc och kört så mycket som möjligt privat och sen kanske någon/några lektioner och sen köra upp....Självklart är övningskörning med bil ett bra komplement för att få trafikvana!
 
Last edited:

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
2x CBR600RR
Mr EmCom skrev:
2451380 ja samma här.. typ att ligga längst till höger vart man än körde.. det tog ett bra tag att vänja sig bort med..
lärde ingen dig lite grundläggande trafikvett:confused: :confused:
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Tozerd skrev:
2451680 Jag hade kört moped i 1 och ett halft år innan MC'n, Bra trimmat dock så man vart van vid omkörningar och att hänga med trafiken. Körskolan tyckte jag körde grymt bra första gången och jag har tjänat mycket på att jag har kört moped innan med körteknik,känsla,bromsningar,växlingar.


Frågan är då varför du bytade ner dig? :rofl
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
cybertron skrev:
2451805 Likadant för mig faktiskt, en sak som man skall komma ihåg när det gäller moppar (många här har sagt att man har hållt till höger när man körde moppe) är att har man EU-moppe så ÄR man ett reggat trafikfordon och har således lika stor rätt till vägen som en bil eller en mc
dock gäller detta INTE "vanliga" moppar (där man fortfarande skall hålla till höger)

I övrigt så tog jag mitt kort på 3 lektioner (mest balans och lära mig hojen, tog mellankort så det var ju lite skillnad i storlek/tyngd)
men för dig, trådstartaren, skulle jag inte köra en massa moppe (om du inte har en ståendes) utan skulle skaffat mig en lätt mc och kört så mycket som möjligt privat och sen kanske någon/några lektioner och sen köra upp....Självklart är övningskörning med bil ett bra komplement för att få trafikvana!
Min första cp körlärare va pantad i skallen (Tettes i ystad om ni undra) Han påstog att man skulle ligga 1 meter från kanten så man inte störde bilarna :koko

Loy skrev:
2451957 Frågan är då varför du bytade ner dig? :rofl
Både ja å nej han slipper herr blå.
 
Last edited:
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top