Nano-behandling av hojen...

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Jag har genom min vackra och milda utforming blivit utsedd till UMCC´s testpilot för TC-nanos lackbehandling

Så var behandlinge klar sent på torsdagskvällen och det verkar såhär långt vara lovande. Vi kommer i klubben få ett tillfälligt erbjudande om att köpa ett paket innehållande:
Art.nr 1120 Nanoformering Fälg 152,50:-
specialrengöringsmedel 70ml+ Behndlingsflaska 30ml
Art.nr 1165 Nanoformering lack 202.50:-
Clean & Polish 100 ml + Lackförsegling 30ml
Art.nr 1010 Bilglas (för glas) Nanoformering + Cleaner, förpackad i plast
152,50:-
Obs ej avsett för polykarbonat ( plastvisir och vindruta på mc)

För hela paketet har vi fått ett inroduktionspris på 507,50:-


Joakim Pahlm, som företräder TC-nanos produkter, behandlade min hoj noggrant som referensobjekt och ni kan därför vända er till mig för frågor om vad jag tycker. Jag själv tjänar inget på försäljningen utan kommer själv att köpa ett av paketen som klubben får köpa. Endast 20 paket har vi till förfogande. Jag har mer information om produkterna för den som vill veta mer.

Om TC-nano fungerar får jag alltså troligtvis veta under perioden som kommer. Det är för tidigt att säga för min personliga del men jag kan notera följande redan:
Ytan på min hoj är helt klart förändrad, utöver att den har finnish såsom den ser vaxad ut så verkar den helt klart vara glattare, eller halare...
Rengöringsmedlet som fanns med till fälgen löste smutsen förvånadsvärt bra utan att vara alkaliskt. (alkaliska rengöringsmedel kan vara agresiva mot vissa typer av fälgar, vilket detta medel inte verkar vara) Rutan verkar vara behandlad med en effekt som liknar rain-ex men kommer förhoppningsvis sitta längre.

Som kemilärare så kan jag spontant säga såhär:
Nanoprodukter som är "äkta" nanoprodukter innebär en total förändring i vilka egenskaper som nya material kan ha. Man kan med denna teknik skräddarsy produkterna bättre och minska mängden lösningsmedel. Det finns alltså anledning att titta på dessa nya produkter. Flera av dom stora vaxtillverkarna har lanserat och utvecklar nanoprodukter, Har scannat internet och hittat flera sådana produkter så det verkar som de flesta vax-tillverkare är intresserade för nanoteknik i sina produkter.

Jag har dessutom fått en fin dekal på rutan där det står:
.... denna BIL är behandlad med....
Den som kommenterar ordvalet bil i relation till min stora, bekväma motorcykel på ett för mig stötande sätt kommer omedelbart bli ofrivillig organdonator :D
 
Last edited:

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
riverrafter skrev:
2406977
Jag har dessutom fått en fin dekal på rutan där det står:
.... denna BIL är behandlad med....
Den som kommenterar ordvalet bil i relation till min stora, bekväma motorcykel på ett för mig stötande sätt kommer omedelbart bli ofrivillig organdonator :D
Kan man köpa valda delar av dessa produkter eller är det hela paketet som gäller? (fälgrengöringen lät intressant)

Alltid roligt när dessa BMW-ägare skriver in sig i ett hörn, fast det blev nästan för enkelt att komma på något fyndigt nu.
Vänder på steken och säger att är det någon som vill kalla min 600:a eller för den delen 300:an för bil blir jag nästan lite stolt och förvånad. Kanske skulle slå till på hela paketet ändå bara för dekalens skull. :D
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
RJ skrev:
2407072 Kan man köpa valda delar av dessa produkter eller är det hela paketet som gäller? (fälgrengöringen lät intressant)

Alltid roligt när dessa BMW-ägare skriver in sig i ett hörn, fast det blev nästan för enkelt att komma på något fyndigt nu.
Vänder på steken och säger att är det någon som vill kalla min 600:a eller för den delen 300:an för bil blir jag nästan lite stolt och förvånad. Kanske skulle slå till på hela paketet ändå bara för dekalens skull. :D
ja du, vet inte, men finessen är att men efter man rengjort fälgen förseglar fälgytan så man bara behöver spola av fälgen. Gäller väl antagligen alu-fälgar. Har man lackade fälgar skall man antagligen lika gärna använda lack-produkten.

Har inte hunnit spola av hojen för att se hur det funkar men det verkar vara en bra produkt än så länge. Har gått för lite användartid så att säga i mitt test...:)

Dessutom så är det inga stora förpackningar, utan Det är ju mer tänkt som en engångsbehandling som man upprepar efter ett år. finessen är ju att efter man fixat detta skall man inte behöva avfettning eller liknande utan man spolar bara med vatten....

Måste hänvisa frågan till Joakim, eller du kan själv ringa han på:
070-325 44 40
 

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
ZX12R -02 i delar
Jag testade på lyset och rutan och insekterna regnar bort...
Provade även att torka bort dom torrt och de försvann utan minsta spår.
Ska nog inhandla och testa på hela hojen. Jag är duktig på att skit ner den.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Mell skrev:
2413471 Jag testade på lyset och rutan och insekterna regnar bort...
Provade även att torka bort dom torrt och de försvann utan minsta spår.
Ska nog inhandla och testa på hela hojen. Jag är duktig på att skit ner den.
Jag har testat att tvätta hojen och det var bara att ta lite vatten och en mjuk svamp så försvann insekterna lika fort som dom kom dit...
Lysande !
 

kattcalle

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2005
Ort
Enar
Hoj
Skurk
Vad jag har hört av en kompis som sysslar med proffsrekond så fungerar nanobehandling "sådär". Det är jättebra, men ska tydligen bara hålla ett relativt kort tag. Det är tydligen bättre att köra på en riktig lackförsegling.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
kattcalle skrev:
2414525 Vad jag har hört av en kompis som sysslar med proffsrekond så fungerar nanobehandling "sådär". Det är jättebra, men ska tydligen bara hålla ett relativt kort tag. Det är tydligen bättre att köra på en riktig lackförsegling.
Med detta paket finns det med en produkt som "förseglar", så jag tror inte det är ett problem med hållbarheten.
Vet du om han menar det här märket (TCnano), eller om han menade alla (nano-vaxer)?
Ja jag vet ju lixom inte, vet bara att detta funkar hitills bättre än de vaxer jag kört själv.
Finessen med detta verkar mer vara hur enkelt det blir att tvätta hojen. Skall man bygga upp en lyster så finns det säkert bättre produkter

Sedan blir jag lite fundersam på hur din kompis menade:
Det funkade "sådär", men ändå var det jättebra?
Riktig lackförseglig var bättre, men på vadå?
** Lyster i lacken ?
** Förenkling av tvätt ?
** vattenavrinning på rutan ?
** behandling på fälgen ?
** Hållbarhet över tid ?

Kan du kolla det, skulle vara kul att veta ?!?
 

kattcalle

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2005
Ort
Enar
Hoj
Skurk
riverrafter skrev:
2415490 Med detta paket finns det med en produkt som "förseglar", så jag tror inte det är ett problem med hållbarheten.
Vet du om han menar det här märket (TCnano), eller om han menade alla (nano-vaxer)?
Ja jag vet ju lixom inte, vet bara att detta funkar hitills bättre än de vaxer jag kört själv.
Finessen med detta verkar mer vara hur enkelt det blir att tvätta hojen. Skall man bygga upp en lyster så finns det säkert bättre produkter

Sedan blir jag lite fundersam på hur din kompis menade:
Det funkade "sådär", men ändå var det jättebra?
Riktig lackförseglig var bättre, men på vadå?
** Lyster i lacken ?
** Förenkling av tvätt ?
** vattenavrinning på rutan ?
** behandling på fälgen ?
** Hållbarhet över tid ?

Kan du kolla det, skulle vara kul att veta ?!?
Alla nanoprodukter. Enligt honom fungerar dom bra, rent funktionsmässigt men achilleshälen är hållbarheten. Han ansåg dock att en "vanlig" lackförsegling är lika effektiv på all områden du skriver ovan. Fördelen var tydligen att det var så snabbt att jobba med.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
kattcalle skrev:
2415535 Alla nanoprodukter. Enligt honom fungerar dom bra, rent funktionsmässigt men achilleshälen är hållbarheten. Han ansåg dock att en "vanlig" lackförsegling är lika effektiv på all områden du skriver ovan. Fördelen var tydligen att det var så snabbt att jobba med.
Okej, då förstår jag.
Naturligtvis borde det väl bli bättre ju mer arbete man lägger ner osv.
Hållbarheten tar tyvärr längre tid för mig att kontrollera. Men det fungerar än så länge otroligt bra.

Jag lovade att jag skulle samla upp eventuella beställningar. Mest för att John har väl inte tid med allt här i världen. John och jag skall beställa ett paket var. De som vill vara med och beställa kan göra det här eller till mig personligen. Produkten kommer ut i butikerna runt umeå på lite kortare sikt. Skall man beställa så går det bara ett tåg genom mig.

Stopptid nu på Lördag, efter det vill jag inte jollra något mer med beställningar.(då har jag redan beställt mitt paket...)
 

Emen

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Jag antar att det räcker till en hel bil å inte bara en båge. :näsblod
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Emen skrev:
2423307 Jag antar att det räcker till en hel bil å inte bara en båge. :näsblod
Han sa 1bil eller 2bågar.
Jag tror nog snarare att man kan snåla lite med tjockleken så räcker det till mer... men det är bara min uppfattning efter ha jobbat lite med medlet.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Sluttid för beställning

De som skulle ha ett kit med nanobehandling måste höra av sig nu. Sluttid för beställning är uppnådd. Jag har legat hemma sjuk i förkylning och sista tid var i fredags. Om någon är missad så får ni höra av er snarast till mig för nu lämnar jag in beställningen.
Jag har fått in några beställningar. Dessa är ju naturligtvis noterade, men jag menar om det var någon fler...
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Jepp

Fick avin för några dagar sen, har inte hunnit hämta ut det. Hinner förhoppningsvis imorgon. 560:- per skalle blev slutnotan med frakten.
Jag messar dig mitt nummer direkt så kan vi höras om hur du får det...
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top