Td025

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Har precis upptäckt att det tillverkas en serie turboaggregat med den beteckningen. Verkar vara väldigt små aggregat. Eller turbiner rättare sagt. Det är väl det som beteckningen står för.

Jag lyckas inte hitta någon info om modellerna. Letar efter typ mappar, eller i alla fall någon form av uppgifter om min/max flöde för kompressorna. Är det någon här som möjligtvis har såna uppgifter eller vet var jag kan finna dem?

EDIT: Kan kompressorns beteckning berätta något om vilket flöde den klarar kanske?
Jag ser ett samband mellan namnet och flödet för kompressorerna ur TD04-serien.
09B verkar ha bra verkningsgrad vid tryckförhållandet 2 och volymflödet 0,09 m³/s
15G verkar ha bra verkningsgrad vid tryckförhållandet 2 och volymflödet 0,15 m³/s
Detta verkar stämma någorlunda på de flesta kompressorer.

Kan man då anta att TD025-3C lämpar sig för upp till kring 0,03 m³/s ?
 
Last edited:

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Bearing skrev:
2404654 Har precis upptäckt att det tillverkas en serie turboaggregat med den beteckningen. Verkar vara väldigt små aggregat. Eller turbiner rättare sagt. Det är väl det som beteckningen står för.

Yep, 37 mm's turbinhjul = TD025. Finns även TD02 som är 34 mm.

Jag lyckas inte hitta någon info om modellerna. Letar efter typ mappar, eller i alla fall någon form av uppgifter om min/max flöde för kompressorna. Är det någon här som möjligtvis har såna uppgifter eller vet var jag kan finna dem?

Som vanligt är det så bittert att jag har dem, men de är confidentiella. Jag kan väl iof kväka ur mig något om max/minflöde om du har en specefik kompressor du vill veta mer om.

EDIT: Kan kompressorns beteckning berätta något om vilket flöde den klarar kanske?
Jag ser ett samband mellan namnet och flödet för kompressorerna ur TD04-serien.
09B verkar ha bra verkningsgrad vid tryckförhållandet 2 och volymflödet 0,09 m³/s
15G verkar ha bra verkningsgrad vid tryckförhållandet 2 och volymflödet 0,15 m³/s
Detta verkar stämma någorlunda på de flesta kompressorer.

Jo, detta är ju tanken; att siffran ska vara flödet vid bästa verkningsgrad och tryckförhållande 2. Stämmer i huvudsak, men inte alltid.

Kan man då anta att TD025-3C lämpar sig för upp till kring 0,03 m³/s ?

Jepp. Men finns 03C till den turbinen? Normalt sett är det 40 mm's kompressorer till TD025, hittar ingen 03C med större än 37 mm.

Funderar du på dubbelturbo, eller är det världens minsta motor som ska turbokonverteras? Spill it! :D

/J
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
RG500-Johannes skrev:
2404912Funderar du på dubbelturbo, eller är det världens minsta motor som ska turbokonverteras? Spill it! :D
:) Jag tänkte turbokonvertera en 125 cc 4-takts kinamotor.

Har sett på nätet att andra försökt men inte riktigt lyckats. Jag tror att det beror på att dom använt en för stor turbo.

Kinamotorerna brukar ha varvstoppet vid 8000 rpm, så säg att de ger max effekt vid 7500 rpm och då har 80% VE. Då förbrukar de: 0,125/2 * 7500/60 * 0,8 liter/s = ca 6 liter/s = 0,006 m³/s.
Om man laddar en bar kommer den förbruka ungefär det dubbla, alltså ca 0,012 m³/s.

Man borde alltså behöva en kompressor som har surgelinjen vid 0,012 m³/s med PR=2. Och helst vid lägre flöde än så för att få ett register och bättre verkningsgrad. Finns det någon sån kompressor?

Jag såg en sida där en svensk kille som trimmat sin kinamotor ordentligt visade bilder från när han bänkat den. Den hade 137 cc och gav 15 hk på bakhjulet vid 10000 rpm. Jag räknade lite och kom fram till att det skulle motsvara ca 0,011 m³/s. Laddar man 1 bar med den skulle komressorn behöva ha surgelinjen vid 0,022 m³/s, PR=2.

Min grundtanke var att köpa en turbo, en 125cc 4t pocket-/dirtbike och "smacka ihop" dom på några dagar. Det vore ju helskoj.
Men jag har inte hittat någon turbo som är tillräckligt liten. Det kanske skulle gå om jag trimmade motorn mycket med tändbox, kamaxel, portning, förgasare osv men det har jag inte tid med.

Jag har inte gett upp det helt, men just nu är jag inne på att låta det förbli en kul ide bara.
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Bearing skrev:
Kinamotorerna brukar ha varvstoppet vid 8000 rpm, så säg att de ger max effekt vid 7500 rpm och då har 80% VE. Då förbrukar de: 0,125/2 * 7500/60 * 0,8 liter/s = ca 6 liter/s = 0,006 m³/s.
Om man laddar en bar kommer den förbruka ungefär det dubbla, alltså ca 0,012 m³/s.

Man borde alltså behöva en kompressor som har surgelinjen vid 0,012 m³/s med PR=2. Och helst vid lägre flöde än så för att få ett register och bättre verkningsgrad. Finns det någon sån kompressor?

Att lägga maxeffektpunkten nära surgelinjen är ju något man verkligen vill undvika, så du skäller ju upp på rätt träd när du säger att kompressorn bör vara signifikant mindre än så.

Tänk också på att mappen är korrigerad till 20 C / 1013 mbar, och du kommer inte ha de förhållandena när du brummar i mappen. Säg att du ligger någonstans runt 50 grader i inloppet (om du kör med halvrisig LLK), då hamnar du på en faktor 2,16 i volymflöde. Kanske inte världens största deal, men iaf.

Men nog är väl TD025-03C lämplig för det du är ute efter?

Ska jag bläddra lite bland mapparna och kolla om det finns något gottigt?

/J
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
RG500-Johannes skrev:
2411840Men nog är väl TD025-03C lämplig för det du är ute efter?
Hmm, det är ju möjligt att jag tänker fel. Jag tycker den verkar vara för stor.
RG500-Johannes skrev:
Ska jag bläddra lite bland mapparna och kolla om det finns något gottigt?

/J
Om du känner att du vill och har tid och möjlighet så får du gärna göra det. Men hoppas inte på att jag börjar bygga om du hittar nån som passar, det gäller att kunna få tag på den billigt också för mig. TD025-03C hittade jag ny på ebay för en billig peng.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top