Senaste nytt om mina Bonnevillar

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Mest elände:
Köpte mej ju en bromsbänk för att ställa in min dragbike i. Började med att jag kom till 190hk (180NM) vid ett bar och 7000rpm sen exploderade min kopplingskorg. Gjorde ett program till CNC'n och stoppade in en aluminiumklump och körde och åt lite mat.. När jag kom hem så hade verktyget kört fast och konan börjat slira, spindeln var total skrot.. Hittade en likadan fräs hos maskingården för 50,000 så jag fick köpa den och ta spindeln så länge, hämtar resten senare. Efter en dags jobb så var maskinen igång och en fin korg färdig.
Upp i bänken och körde lite lätt på 6000rpm när motorn tvärdog och låste upp hjulet så däcket fick en fin grop där rullen slirade. Tog av en kåpa och såg att veven var mitt av, blocket var skrot och allt satt fast. Hade inte tid att riva så jag vet ej vad fan som hände.

Plockade fram min förra hoj (PSB Bonnie, fast nu med wheeliebar) och mappade lite i bänken, upptäckte att spridarna bara räckte till 1bar, inte 2bar som jag körde 6.14 med i fjor, så jag fick nöja mig med 140hk. Ville ju köra eftersom jag låg 2a i kupen (MC-Outlaw i TOYO). Både motor och turbo var ganske slut efter vissa missöden i fjor så jag trodde inte den skulle hålla för så många repor men den höll precis så längesom den skulle, 8 kvalrepor och ett nytt rekord för den hojen i första eliminerings rundan (6.04). På mållinjen så exploderade kopplings centrumet och for ut igenom kåpan (tålde inte trycket från lock-upen) men det gjorde inte så mycket för jag åkte ut mot Anders Jakobssons ProStock, sen började det regna.
Får trösta mej med att jag blev 2a i kupen, inte för att jag körde fort men vissa andra hade rätt mycket otur förra tävlingen, och jag hade rätt mycket tur.
Och så kom det en ny motor från USA idag, det skadar ju inte. Hoppas ha ihop min dragbike till Winternats, men man måste ju jobba också så det blir tight som vanligt.
Nån som vill köpa en Bonneville så har jag ett par att välja på, från nästan original till nästan inget original:D
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
Missär...
Men du är en eldsjäl!

Det är väl inte samma kopplingskorg som på daytonorna?
hehe...
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Totte skrev:
2397256 Missär...
Men du är en eldsjäl!

Det är väl inte samma kopplingskorg som på daytonorna?
hehe...

Nja, dom är nog rätt lika för dom använder samma lameller, iaf på dom äldre... skicka hit en korg i vinter så kollar jag om mina billet korgar funkar. En original Bonnie korg tål max 130hk om man kör dragracing med lock-up, förstärker man med en ring och shimsar upp ryckutjämnarfjädrarna (eller svetsar plattan i drevet) så tål den 180hk
 

smen

Intressanta män luktar diesel
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Blentarp
Hoj
Suzuki Katana-82 1327cc turbo.
Du kommer till att bli tuffare än Fantomen. Om man tänker på att "motgång härdar" :rolleyes:
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Om du mot förmodan skulle behöva ett komplett chassie utan motor så hojta till. Körd 3 mil innan motorn revs ut.

Anledningen hittar du här
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
RedBaron skrev:
2397450 Om du mot förmodan skulle behöva ett komplett chassie utan motor så hojta till. Körd 3 mil innan motorn revs ut.

Anledningen hittar du här
:tummenupp Inget går upp mot att riva ner helt nya hojar och bygga nått annat av dom.
Just nu behöver jag bara motorer, fast man vet ju aldrig så jag kanske hör av mej. Och om du vill ha lite mer pulver så har jag lite grejor. 60+% mer vrid än original vid 3000rpm tex? (904cc plus lite trix)
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
jojje1963 skrev:
2397508 :tummenupp Inget går upp mot att riva ner helt nya hojar och bygga nått annat av dom.
Just nu behöver jag bara motorer, fast man vet ju aldrig så jag kanske hör av mej. Och om du vill ha lite mer pulver så har jag lite grejor. 60+% mer vrid än original vid 3000rpm tex? (904cc plus lite trix)
Det är inte min hoj, utan en polares. Men jag ska vidareförmedla informationen.
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Nu vet jag varför min vev gick av. Dreven på ballansaxlarna har flyttat sig lite varje repa, förmodligen eftersom varvet sjunker himla fort vid växling med quickshift nu när jag kör utan generator, tillslut så tog en ballansaxel i vevstaksbultarna och då blev det stopp, all belastning var då på dreven så veven gick av just innanför drevet nära vevtappen. Vev och block är skrot men resten ser ok ut. Nu får jag nog köra utan ballansaxlar. Nån som vet om man ska ballansera om veven då??
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
Hmmm...
Roligt att du tar upp det där med balansaxeln.
Jag har lämnat bort min motor för lite fixning, och då kom frågan på tal. Men för mig var det åt andra hållet... KAN man ta bort balansaxeln om man balanserar veven med nya stakar/kolvar/lager?

Jag tycker det där med en JÄTTE-balansaxel känns lite waste of weight, sen lär den väl hjälpa till att dra ner effekten.
Men jag har ju 3 cylindrar, medans du har 2 och det känns som att det borde vara sämre balans i min än din.

Ta bort den och prova, men gasa för fan inte för hårt...
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Din är mycket bättre, båda mina kolvar går ju upp och ner samtidigt även om dom bara tänder varannan gång
 

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
Balansaxlar

Finns väl lika mycket teorier som folk som håller på med det här.
Du är nog tvungen att balansera veven för att få så lite vibrationenr som möjligt, det är ju vibrationerna som tar livet av vevaxlarna och inte effekten, vibrationenrna gör ju nämligen så att du får en materialutmatning och sedan sprickor och till slut brister den. Motortillverkarna monterar ju dessa balansaxlar av någon anledning, vibrationer stjäl effekt. Kul projekt du har i varje fall, och lycka till i fortsättningen.
Peter
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
jojje1963 skrev:
2404631 Nu vet jag varför min vev gick av. Dreven på ballansaxlarna har flyttat sig lite varje repa, förmodligen eftersom varvet sjunker himla fort vid växling med quickshift nu när jag kör utan generator, tillslut så tog en ballansaxel i vevstaksbultarna och då blev det stopp, all belastning var då på dreven så veven gick av just innanför drevet nära vevtappen. Vev och block är skrot men resten ser ok ut. Nu får jag nog köra utan ballansaxlar. Nån som vet om man ska ballansera om veven då??
Hade en hd night train -01 ,samma år.Ville hotta till den men fick då veta att balansaxeln i den utgjorde en begränsning.Jag undrade om man inte bara kunde plocka bort den? NEJ blev svaret.Du måste köpa en motor från softtailen utan balansaxel.När jag senare frågade en mek på hd-huset om vad som skillde så viskade han:INGET,axeln är helt enkelt bortplockad.T,o,m lagerlägena finns i det nämnda blocket.Så jag skulle nog testa att plocka bort skiten.Vill du kan du ju utföra en dynamisk balansering hos björks motorrenoveringar i sundsvall.Kan t,o,m balansera axlar med stakarna på,t,ex sukkavevar.

Peterr skrev:
2406482 Finns väl lika mycket teorier som folk som håller på med det här.
Du är nog tvungen att balansera veven för att få så lite vibrationenr som möjligt, det är ju vibrationerna som tar livet av vevaxlarna och inte effekten, vibrationenrna gör ju nämligen så att du får en materialutmatning och sedan sprickor och till slut brister den. Motortillverkarna monterar ju dessa balansaxlar av någon anledning, vibrationer stjäl effekt. Kul projekt du har i varje fall, och lycka till i fortsättningen.
Peter
Min uppfattning är att dom finns av komfortskäl,inte för att dom lämnat ut så dåliga vevar från fabrik att dom "krävs".
 
Last edited:

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Problemet är att en parallel twin vibrerar mer än nått annat, det blir som en 1120cc enstånka, en HD eller en 270 graders Triumph vibrerar mycket mindre. Jag provade utan balansaxlar på en 900cc men både spole och EFI box la av efter 3-4 repor.
Just nu lutar det åt att jag svetsar dreven på plats, håller väl inte i evighet men det är bara en tävling kvar i år, sen får jag forska mer i det här
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top