Modell samt artikelnr. SAAB turbo

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Är det någon som vet vad det sitter för turbo i SAAB 9-5 Aero (den som tillverkas nu), Hade varit tacksam för modell samt art.nr..
Tänkte ev. ha en sådan på knarren
 

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Ort
Varberg
Hoj
Husaberg FS650 -02
Silverryggen skrev:
2368897 Är det någon som vet vad det sitter för turbo i SAAB 9-5 Aero (den som tillverkas nu), Hade varit tacksam för modell samt art.nr..
Tänkte ev. ha en sådan på knarren

Garret td04 sitter det på aeron :)

EDIT: du ville ha art nr med ja; 9172180 hos Saab
 
Last edited:

Freco

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Umeå
Hoj
Kawasaki ZX-12R -01
TD04HL-15T sitter det i.

Men visst är det Mitsubishi som tillverkar dom? T28 osv är Garret
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
De flesta som turboladdar de gamla 1100R-spisarna kör med TD04-16T med 7:ans avgashus. Det gör jag också, och det funkar fint :tummenupp Den håller trycket uppe hela vägen upp till varvstoppet och jag laddar ändå hyfsat mycket, 1,4 bar.
 

pops

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
örebro
Hoj
gsxr 1000 k7
[PlastRaket] skrev:
2371843 Det är bara 5:ans avgashus på den turbon (=för litet), köp en från volvo's 5:eek:r istället då är det 7:ans

5ans hus klarar av att pumpa luft till 300hk
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
pops skrev:
2372455 5ans hus klarar av att pumpa luft till 300hk

:tomten ! Det är inte avgashuset som pumpar luften, det är kompressorn. Ska du pressa ur den stackars kompressorn 300HK så blir det mycket varmt.
#5:ans är nog heller knappast att föredra. Det blir bara en massa värme med så litet avgashus. Ska du upp över 300HK så kanske det vore bättre med en 19T#7
 

pops

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
örebro
Hoj
gsxr 1000 k7
[PlastRaket] skrev:
2372571 :tomten ! Det är inte avgashuset som pumpar luften, det är kompressorn. Ska du pressa ur den stackars kompressorn 300HK så blir det mycket varmt.
#5:ans är nog heller knappast att föredra. Det blir bara en massa värme med så litet avgashus. Ska du upp över 300HK så kanske det vore bättre med en 19T#7


saab tunern hirsch tar ut 300hk med den turbon. så det ska nog inte vara
några problem med värme på en hoj. man ligger ju inte lika länge på fullt gas med hoj. Man får ju bättre respons med mindre turbo
ska man över 300hk så är ju ett 18#6 ett bra alt
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Jo tack, jag har ägt ett antal Saabar. Alla har jag trimmat via någon trimfirma + lite eget trix&fix och i samtliga fall så är det nog så att det har gått att kräma ur lite mer effekt en kort stund men turbon slaknar rätt fort. Det blir varmt, mycket varmt och turbon orkar inte leverera tryck när man varvar lite så du har fel om du tror att aeroturbon är något monster. Den värme som den pressar ur sig och det mottryck som det lilla avgashuset har är saker som gör att man helst ska hålla sig ifrån den krabaten.
Kompressorn räcker visst till för en normal hojturboinstallation men avgashuset är onödigt litet. Det kostar inte mer att skaffa en bättre turbo från en Volvo 5:a om man säger så.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
[PlastRaket] skrev:
2372956 Det kostar inte mer att skaffa en bättre turbo från en Volvo 5:a om man säger så.

Jo, i detta fallet gör det det, det var därför jag frågade om just en sån, inkl artnr...
 

pops

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
örebro
Hoj
gsxr 1000 k7
nu säljer hirsch nya bilar o lämnar garanti mm o dom lämnar 300hk
det är inte så stor skillnad mellan 5ans o 6ans hus som du tror
o det är mycket lättare o hitta en 15#5 till bra pris
 

Powerwheelie

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Kawaskai ZX-10R
Garrett GT1752 till Suzuki GSX 1100

Vill bara höra om någon har synpunkter på den turbo, Garrett GT1752, som jag tänker använda till min GSX 1100 som ska få konstgjord andning i vinter.
Den kommer ska tas från min nuvarande Saab 9-5 som ska försees med en fet-turbo inom kort.

Tacksam för synpunkter.

//Powerwheelie
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Lite slö i botten kanske, själv skulle jag snott en turbo från en A4 eller Passat från 90-talet, dvs en KKK03 - iaf om du inte siktar på mer än ca 220 hästar. De skickar på betydligt bättre från låga varv. Även K24'an från S60R'en ger mycket vrid - nästan lite FÖR mycket.
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
andersbrink skrev:
2388540 Lite slö i botten kanske, själv skulle jag snott en turbo från en A4 eller Passat från 90-talet, dvs en KKK03 - iaf om du inte siktar på mer än ca 220 hästar. De skickar på betydligt bättre från låga varv. Även K24'an från S60R'en ger mycket vrid - nästan lite FÖR mycket.

Usch, det känns inte roligt att gå upp i ringen mot en sån mästare som du men tänker du verkligen på samma saab-turbo som han frågar efter, GT17 är ju så liten att man kan få fart på den med ett sugrör:) K24:an är ju en riktigt stor turbo, god för nästan 400 pållar. Tänkte du på gamla T3:an lr? Då skulle jag hålla med dig direkt! :tummenupp
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top