Strul med Hojen :(

Chippen

wwhhaa pttsssiii wwhhaa pttssiii whhaaaa
Gick med
4 Jan 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
Turbo Gixxer
Hmm inge roligt att komma hem från semestern i Usa... Efter att inte ha kört Turbo hojen på en hel månad är jag glad som fan när jag äntligen ska ut och åka
Startar hojen och knäpper på mig hjälmen och ska kliva på då jag känner lukten av bensin, stänger av fort som fan och ser en pöl 10*10 cm på backen rinner även längs motorn uppe från under tanken.

Monterar bort tanken och ser att där Xtra spridarna sitter i plenumet är det fullt med soppa i 3 av 4:a "spridar hål" ena soppa slangen till fuel railen läcker lite om jag rör den lite, men "spridar hålet" närmast slangen är torr...

Monterar bort fuelrailen och torkar bort bensinen ur hålen monterar tillbaka allt och drar åt lite slang klämmor, provstartar hojen med tanken lite uppfälld så jag ser om det är tätt och det läcker ingenting...

Skruvar dit tanken och tar en prov sväng på gatan.. gasar man lite börjar den blöddra och spotta... går inte rent fått upp temp och allt ok så jag brummar ut på vägen fortfarande spottar den och fräser, provar byta hi/lo switch men ingen skillnad.

När jag åkt ca 2km och gasar på från ca 70-100km/h bara dör den, whaaahaa.. bböööö tvär dö! provar att starta inget händer! batteriet börjar bli dåligt så ringer tjejen så hon kommer med kablar, men inget liv.... får putta hem skiten och det var fan ingen lek :(

Finns ju några riktiga proffs här va tror ni kan ha hänt? funkade klockrent sista gången jag åkte innan semestern? hoppas nån har nån ide :) Mvh Chippen
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
CHIPPEN_no1 skrev:
2363856 Hmm inge roligt att komma hem från semestern i Usa... Efter att inte ha kört Turbo hojen på en hel månad är jag glad som fan när jag äntligen ska ut och åka
Startar hojen och knäpper på mig hjälmen och ska kliva på då jag känner lukten av bensin, stänger av fort som fan och ser en pöl 10*10 cm på backen rinner även längs motorn uppe från under tanken.

Monterar bort tanken och ser att där Xtra spridarna sitter i plenumet är det fullt med soppa i 3 av 4:a "spridar hål" ena soppa slangen till fuel railen läcker lite om jag rör den lite, men "spridar hålet" närmast slangen är torr...

Monterar bort fuelrailen och torkar bort bensinen ur hålen monterar tillbaka allt och drar åt lite slang klämmor, provstartar hojen med tanken lite uppfälld så jag ser om det är tätt och det läcker ingenting...

Skruvar dit tanken och tar en prov sväng på gatan.. gasar man lite börjar den blöddra och spotta... går inte rent fått upp temp och allt ok så jag brummar ut på vägen fortfarande spottar den och fräser, provar byta hi/lo switch men ingen skillnad.

När jag åkt ca 2km och gasar på från ca 70-100km/h bara dör den, whaaahaa.. bböööö tvär dö! provar att starta inget händer! batteriet börjar bli dåligt så ringer tjejen så hon kommer med kablar, men inget liv.... får putta hem skiten och det var fan ingen lek :(

Finns ju några riktiga proffs här va tror ni kan ha hänt? funkade klockrent sista gången jag åkte innan semestern? hoppas nån har nån ide :) Mvh Chippen

Att det börjar att läcka mellan railen och spridarna kan bero på 3 saker: 1 O-ringarna är för olja och tål inte bränsle och har torkat medans du var borta.

2 O-ringarna tål inte att du "spetsar" med E 85 torkar och börjar att läcka (har hänt mig när jag testade med E 85.

3. Håldelningen inte 100% mellan rail och plenium så att det blir lite känsligt och börjar att läcka.

4. skiten har helt enkelt lossnat


Det andra felet att den stannar låter som elfel, förutom att fixa ett fräscht batteri så är det dax att felsöka, ett kopplingsschema multimeter, tålamod obs absolut inga starkvaror i samband med felsökning (logiken blir inte så bra)

Jag skullebörja felsökningen i det området som någon var och kopplade in saker i senast dvs i anslutning till mcxpress EFIn, kabeln från orginalsprutet som talar om varvtalet, kablaget från MAP sensorn samt matning (+).

Kolla oxå att allt är jordat som det ska.
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
Hade det läckt något mer när du var ute och åkte?
Kan ju ha fått för dåligt me soppa under din rush mellan 70-100 och helt enkelt spikat lite för mycket...
 

Chippen

wwhhaa pttsssiii wwhhaa pttssiii whhaaaa
Gick med
4 Jan 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
Turbo Gixxer
Totte skrev:
2367859 Hade det läckt något mer när du var ute och åkte?
Kan ju ha fått för dåligt me soppa under din rush mellan 70-100 och helt enkelt spikat lite för mycket...
Nej inget mera läck.. och spikade inte. tänder inte när man försöker starta den, känns som nått El fel eller nått, har dok inte haft tid i att skruva, ska försöka hinna i veckan så man kan ut och Lägga långa burnisar på mälarn runt :)
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
CHIPPEN_no1 skrev:
2373950 Nej inget mera läck.. och spikade inte. tänder inte när man försöker starta den, känns som nått El fel eller nått, har dok inte haft tid i att skruva, ska försöka hinna i veckan så man kan ut och Lägga långa burnisar på mälarn runt :)
Men grabbar, rätta mig om jag har fel...

Spikningarna känner du inte. Inte heller om du spikat sönder kolv/topp, utan kompet försvinner bara. Utan komp får du ingen smäll och då startar ju inte grejerna...

När soppan fungerat dåligt, finns det en stor risk att du fått för lite soppa på maxgas och då spikar det (dina bluddringar du snackade om).

Peter...
Du har ju bra erfarenhet av sånt här med dåliga soppaslangar ;-)
Vad säger du?
 

Chippen

wwhhaa pttsssiii wwhhaa pttssiii whhaaaa
Gick med
4 Jan 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
Turbo Gixxer
Totte skrev:
2374699 Men grabbar, rätta mig om jag har fel...

Spikningarna känner du inte. Inte heller om du spikat sönder kolv/topp, utan kompet försvinner bara. Utan komp får du ingen smäll och då startar ju inte grejerna...

När soppan fungerat dåligt, finns det en stor risk att du fått för lite soppa på maxgas och då spikar det (dina bluddringar du snackade om).

Peter...
Du har ju bra erfarenhet av sånt här med dåliga soppaslangar ;-)
Vad säger du?

Tror ändå inte på Spikningar, Inte hört en hoj spika men däremot bil... åkte heller aldrig på fullgas utan pös iväg lungt (arbetsbyxor och t-shirt+hjälm) får ta och göra ett komp test då.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Att den spikat sönder är ju inte troligt, särskilt inte på alla 4cylindrar samtidigt! De flesta spikningar brukar ju höras också, men rätta mig gärna.
 

Chippen

wwhhaa pttsssiii wwhhaa pttssiii whhaaaa
Gick med
4 Jan 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
Turbo Gixxer
-PLM- skrev:
2376106 Att den spikat sönder är ju inte troligt, särskilt inte på alla 4cylindrar samtidigt! De flesta spikningar brukar ju höras också, men rätta mig gärna.
jo exakt så tycker jag med, på bil vet jag hur det låter, nån som vet vad F1 betyder står det där klockan normalt visas i displayen, nån felkod eller?
 

Chippen

wwhhaa pttsssiii wwhhaa pttssiii whhaaaa
Gick med
4 Jan 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
Turbo Gixxer
Står C41 när man kollar felkoderna...

*edit* LIVE AND KICKING!! :yoparty Ringde förre ägaren/byggaren och löste problemet, så jävla skönt! tack för all hjälp grabbar.
 
Last edited:

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
CHIPPEN_no1 skrev:
2384700 Står C41 när man kollar felkoderna...

*edit* LIVE AND KICKING!! :yoparty Ringde förre ägaren/byggaren och löste problemet, så jävla skönt! tack för all hjälp grabbar.

Gött :tuttar

Vad var problemet då? :confused:
 

Chippen

wwhhaa pttsssiii wwhhaa pttssiii whhaaaa
Gick med
4 Jan 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
Turbo Gixxer
Törs fan inte säga det... :) en riktig mek tabbe, hehe va en säkring som va paj :) riktigt pinsamt att inte kolla det först, men blev ju billigt :tummenupp
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top