Caferacer GSX 1100E -80

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Nu är hojen färdig demonterad, tvättad och tvättad och tvättad. Trodde aldrig att något kunnde vara så skitigt, 26 års skit.

Stoppat in motorn igen och kunde inte hålla mig, utan var tvungen att prov montera framgaffeln och baksvingen.

Köpte ett bakhjul från en gsxr750 -92 idag oxå.
Tack peter för tipset :tummenupp

En sak som oroad mig lite var markfrigången, men efter lite provande och räknande borde få minst 13 cm. :bow

Bild 1
Allt ner plockat och tvättat

Bild 2
En liten teaser :tungan
 

Bifogat

  • PICT0040.jpg
    PICT0040.jpg
    90.8 KB · Visningar: 223
  • PICT0044.jpg
    PICT0044.jpg
    91.8 KB · Visningar: 329
Last edited:

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Blir hur ball som helst ju!:tummenupp

Ska du förstärka ramen på något sätt, den kanske inte lever upp till övriga delar tänkte jag...

Markrigången under biken ser ut att bli i minsta laget, lite svårt att se utan fälgar dock. Hoppas det fixar sig!

Vad blir det för framlyse och bakdel?
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
matte_mannen skrev:
2516944 Blir hur ball som helst ju!:tummenupp

Ska du förstärka ramen på något sätt, den kanske inte lever upp till övriga delar tänkte jag...

Markrigången under biken ser ut att bli i minsta laget, lite svårt att se utan fälgar dock. Hoppas det fixar sig!

Vad blir det för framlyse och bakdel?

Jo förstärkningar på ramen blir det, se sidan 3. Det är faktiskt nästa etap.

Framgaffeln, tro det eller ej, går faktist nästan ner till undre delen av motorn. Ser lite kort ut på bilden bara. Den nya gaffeln är bara ca 8 cm kortare än org. (utan belastning på) och den nya gaffeln är ju hårdare fjädring i, så det borde inte vara något problem.

Det blir hemmafixad bakdel och dubbla små runda framlysen.

// Linus
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Mares skrev:
2517167 Jo förstärkningar på ramen blir det, se sidan 3. Det är faktiskt nästa etap.

Framgaffeln, tro det eller ej, går faktist nästan ner till undre delen av motorn. Ser lite kort ut på bilden bara. Den nya gaffeln är bara ca 8 cm kortare än org. (utan belastning på) och den nya gaffeln är ju hårdare fjädring i, så det borde inte vara något problem.

Det blir hemmafixad bakdel och dubbla små runda framlysen.

// Linus


neeeeeej inte dubbla 2 små :argpådato =mindre vackert,,detta bygge måste ha nå kaxigt eller runt,,bara är så..
snyggt iaf :tummenupp
kan bli lite lågt om du har systemet under el kommer de upp nånstans?
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
ozeo skrev:
2517195.
snyggt iaf :tummenupp
kan bli lite lågt om du har systemet under el kommer de upp nånstans?

Det blir nog org. systemet som ska kapas och nya ljuddämparrör ev den mindre storleken kommer tillverkas. Det måste ju låta när mna kommer:yoparty
Hoppas, korsande fingrar, att det blir minst 10 cm markfrigång. Annars får man lösa det på något sätt.

// Linus
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Tufft bygge :tummenupp Vilken hoj kommer svingen från?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mares skrev:
2517205 Det blir nog org. systemet som ska kapas och nya ljuddämparrör ev den mindre storleken kommer tillverkas. Det måste ju låta när mna kommer:yoparty
// Linus

Annars tycker jag att de klassiska 4-1 V&H-systemen med megafon, som ofta satt på de där hojarna när det begav, sig är riktigt busigt. Kanhända kan du komma över ett begagnat sånt om du inte vill handla ett nytt?

Tuffa hojar det där, här själv åkt runt på en GSX750 på 80-talet.

Om man har aversion mot stor rund framlampa så är ju den fyrkantiga formen på de tidigare modellerna ngt att fånga upp kanske. Att göra någon egen integrerad och snygg tolkning av den gamla fyrkantiga lampan sas. Den var ju rätt speciell för de där modellerna.

Lycka till! :tummenupp

/J
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kamikaze kid skrev:
2517636 KerKer....
Det var grejjor det.

En megafon som var helt utbränd innuti!

Mums!

:nicka
Jupp! ...och med en genomskinlig armerad pvc-slang från oljepåfyllningen till en cola-burk som vevhusvent. RS-brygga med trattar, stumstag bak och doften av gummirök och bränd Castrol RS.

80-talets onsdagsnätter på kistarakan!:kär
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Jo V&H pipor är coola och låter maffigt, men väger lite mycket.
Allt, och då menar jag allt som inte behövs kommer att åka av mer eller mindre. Hojen väger ju 243 kg torr, vilket jag inte kan förstå hur?:va
ramen väger typ 20 kg, motorn under 100 kanske 80 eller något. Sving, hjul och framgaffel typ 50 och resten av kaross m.m typ 20 = ca 200 kg...

Ska bli kul att väga in den efter bygget är klart.
Ska testa och kapa org. systemet och se hur det blir iaf.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mares skrev:
2517755 Jo V&H pipor är coola och låter maffigt, men väger lite mycket.
Allt, och då menar jag allt som inte behövs kommer att åka av mer eller mindre. Hojen väger ju 243 kg torr, vilket jag inte kan förstå hur?:va
ramen väger typ 20 kg, motorn under 100 kanske 80 eller något. Sving, hjul och framgaffel typ 50 och resten av kaross m.m typ 20 = ca 200 kg...

Ska bli kul att väga in den efter bygget är klart.
Ska testa och kapa org. systemet och se hur det blir iaf.

En fördel med V&H var just att de var betydligt lättare än original. Men jämfört med dags system i rosfritt och titan så är de förstås inte så lätta. Man jag skulle uppskatta att V&H väger 50-70% av originalsystemet.

Men testa att bygg du, det är ju roligt att göra systemet själv.

Det riktigt enkla viktminskningrana på gammelhojarna var ju annars att (förutom ersätta originalavgassystemet) ta bort centralstödet, plåtframstänkan, rensa under sadeln och hänga skylten i underkant på ankstjärten. Plasta av sadelunderredet och kasta plåten, bygga batterilåda i alu, kedjeskydd i plast, ev stålsving mot aludito, hålborra skivorna osv. De första 15-20 kg:a var rätt lätta att skala av jämfört med en modern hoj.

Ska bli kul att se hur det blir!! :tummenupp

/J
 

GARAGERÄV

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Ort
västkusten
Hoj
Varierar
Skönt att läsa lite trevliga inlägg om "riktiga" hojar på forumet!

Här är en till som minns hur det var "förr" med megafon och lätthål i allt som verkade tungt.........
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Jörgen Karlsson skrev:
2517944 En fördel med V&H var just att de var betydligt lättare än .....
/J

Jo mycket kommer slängas eller säljas beroende på skick och efterfrågan. Har två stora lådor nu på kanske 15 kg st med gammla delar som inte ska användas. Siktar på att få ner den 20-30 kg iaf. Alla nya kaross deler blir plast och resten alu. förutom det som ska svetsas fast på ramen.

Som sagt ska bli kul att väga in den sedan. Vet någon oxå om 243 kg stämmer som org. torrvikt?
Den den kommer nog väga förmycket iaf. så går jag redan i turbo tankar inför nästa vinter:nicka
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mares skrev:
2518006 Jo mycket kommer slängas eller säljas beroende på skick och efterfrågan. Har två stora lådor nu på kanske 15 kg st med gammla delar som inte ska användas. Siktar på att få ner den 20-30 kg iaf. Alla nya kaross deler blir plast och resten alu. förutom det som ska svetsas fast på ramen.

Som sagt ska bli kul att väga in den sedan. Vet någon oxå om 243 kg stämmer som org. torrvikt?
Den den kommer nog väga förmycket iaf. så går jag redan i turbo tankar inför nästa vinter:nicka

Ang korrekt ursprunglig vikt: Fråga någon i Katana och GSX-tråden vetja. Där finns ju några riktiga experter

Turbo vore coolt! Fast det tuffaste tycker jag, som är lite nostalgisk, skulle vara om du gjorde ett hederligt dåtida bullrigt och asocialt sugmotortrim á la 80-tal på henne. Bigbore-cyllar, portat, kammar och grejer!!
Det är så tuff sång i de där spisarna när det är högkompat och lite trimmat!!! :yoparty

Men turbo är sannolikt billigare förstås..

/J
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Den passar ju inte rakt av. Ca 6 mm för bred och så har den en kraftigare axel än GSX´en. Men det ska ju gå så....
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Mares skrev:
2517755 Jo V&H pipor är coola och låter maffigt, men väger lite mycket.
Allt, och då menar jag allt som inte behövs kommer att åka av mer eller mindre. Hojen väger ju 243 kg torr, vilket jag inte kan förstå hur?:va
ramen väger typ 20 kg, motorn under 100 kanske 80 eller något. Sving, hjul och framgaffel typ 50 och resten av kaross m.m typ 20 = ca 200 kg...

Ska bli kul att väga in den efter bygget är klart.
Ska testa och kapa org. systemet och se hur det blir iaf.

Väger mycket!!! Är ju löjligt lätt i jämförelse med originalet. Kanske fjärdedelen på sin höjd. Och motorn väger in på 82kg, har ju vägt:tummenupp
Tänk på motorns i och ur när du förstärker sedan bara. har ju haft mina funderingar själv. Men det är ju bara ett par av dom på bilden som är möjliga och som ger tänkbar effekt/föstärkning för besväret. Själv blir det nog enkeldämp som ju per automatik förstärker upp ramen. Kolla in Yoshi 1135R:ens ram, ett tips.
/Uffe

Mares skrev:
2518049 Den passar ju inte rakt av. Ca 6 mm för bred och så har den en kraftigare axel än GSX´en. Men det ska ju gå så....

Jo har ju hört det och sett att det ska gå. Bevisligen:tummenupp

/Uffe
 
Last edited:

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Jörgen Karlsson skrev:
2518038 Men turbo är sannolikt billigare förstås..

/J

Med tanke på hur mycket hk/krona med turbo så blir det svårslaget.
Ett annat alt. är att köpa färdigtrimmad motor, inte rätt, men det går.:wiggle
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mares skrev:
2518062 Ett annat alt. är att köpa färdigtrimmad motor, inte rätt, men det går.:wiggle

Det har du rätt i. Jag tänkte just säga det, det finns ju drivor med beg trimdelar och portade toppar mm i gott skick till de där motorerna. I synnerhet som alltfler återställer till original och plockar av godiset!
/J
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top