Alla ni som kör med Sydskanes Emse på Sturup

Clown/lukt/BENS

Clownen luktar BENSIN!!
Gick med
15 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
R1 -04, ERF#47
Maverick_ou812 skrev:
2214362

Helt OT: Har du ett svart/vitt eller vit/svart skinnställ med två röda streck på?

Ja ett Berik med lite rött på ben o rygg.

Håller med om det som Corben skriver, men det framställs nästan som om alla avåkningar är "oansvariga". Tror att när man kör på bana så provar man att utveckla sin körning, man provar köra lite snabbare, provar välja andra spår, iom detta så ökar risken för misstag. O det är väl där det sunda förnuftet får komma in, o att utvecklas i rätt takt.

Sen är det tragiskt alla dessa som går omkull på uppvärmingsvarv o efter målflagg. Kanske man skulle låta instuktör ligga först 2-3 varv(lr vad som nu krävs) tills däcken är varma.Tror tyvärr att dessa "onödiga" avåkningar står för merparten av rödflaggen.

Ett annat problem som säkert är en bidragande faktor(enligt mig) är hur folk gör sina gruppval. Blev själv anvisad o byta grupp o det borde kanske göras oftare, då det finns folk i röd som borde köra i gul o tvärt om.

Låt Instruktörer tillsammans med ban-/depåpersonal o förare anvisa vilken grupp man skall köra i. Detta skulle säkert leda till mer harmoniska grupper, där folk håller mer jämnt tempo o förhoppningsvis skulle kunna känna sig mindre stressade av andra.

OBS! Min signatur har inget med inlägget o göra!!
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Clown/lukt/BENS skrev:
2214808 Ja ett Berik med lite rött på ben o rygg.

Håller med om det som Corben skriver, men det framställs nästan som om alla avåkningar är "oansvariga". Tror att när man kör på bana så provar man att utveckla sin körning, man provar köra lite snabbare, provar välja andra spår, iom detta så ökar risken för misstag. O det är väl där det sunda förnuftet får komma in, o att utvecklas i rätt takt.

Sen är det tragiskt alla dessa som går omkull på uppvärmingsvarv o efter målflagg. Kanske man skulle låta instuktör ligga först 2-3 varv(lr vad som nu krävs) tills däcken är varma.Tror tyvärr att dessa "onödiga" avåkningar står för merparten av rödflaggen.

Ett annat problem som säkert är en bidragande faktor(enligt mig) är hur folk gör sina gruppval. Blev själv anvisad o byta grupp o det borde kanske göras oftare, då det finns folk i röd som borde köra i gul o tvärt om.

Låt Instruktörer tillsammans med ban-/depåpersonal o förare anvisa vilken grupp man skall köra i. Detta skulle säkert leda till mer harmoniska grupper, där folk håller mer jämnt tempo o förhoppningsvis skulle kunna känna sig mindre stressade av andra.

OBS! Min signatur har inget med inlägget o göra!!
Bra, då vet jag vem det är som kommer flygande förbi till nästa gång och vem jag skall försöka hänga på. Du kör snabbt, gör snygga omkörningar och väljer fina spår. :tummenupp

I övrigt har du tre mycket intressanta förslag! :tummenupp
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Här kommer ett inlägg fr en som är helt novis när det gäller bankörning, så ha överseende om det jag säger är tokigt (läs hela inlägget innan du reagerar).
En tanke kan ju vara att varje enskild avåkning automatiskt leder till 4 veckors avstängning. Denna avstängning hävs efter utredning/samtal med depåansvarig/funktionär om det visar sig att vederbörande inte varit vårdslös eller oaktsam. På så sätt så kanske fler kör med eftertanke och gott omdöme för att slippa att bli granskad "under lupp" och riskera att avstängningen inte hävs om något inträffar.

EDIT: Förslaget om att låta funktionär leda det/de första 1-2 varvet/en tills däcken är värmda och den värsta adrenalinrushen inför körning lagt sig är kanonbra :tummenupp
 
Last edited:

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Ort
sKåNe
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
Kan tyvärr bara hålla med, det är mycket tråkigt att se så många avåkningar, helt i onödan.... :(

Clown/lukt/BENS skrev:
2214808 Ja ett Berik med lite rött på ben o rygg.

Håller med om det som Corben skriver, men det framställs nästan som om alla avåkningar är "oansvariga". Tror att när man kör på bana så provar man att utveckla sin körning, man provar köra lite snabbare, provar välja andra spår, iom detta så ökar risken för misstag. O det är väl där det sunda förnuftet får komma in, o att utvecklas i rätt takt.

Clown/lukt/BENS skrev:
2214808Sen är det tragiskt alla dessa som går omkull på uppvärmingsvarv o efter målflagg. Kanske man skulle låta instuktör ligga först 2-3 varv(lr vad som nu krävs) tills däcken är varma.Tror tyvärr att dessa "onödiga" avåkningar står för merparten av rödflaggen.

Vet inte hur det var nu i söndags eftersom jag inte var där, men tanken är att det ska vara en instruktör som ligger först och sätter tempot under de första varven.

Clown/lukt/BENS skrev:
2214808Ett annat problem som säkert är en bidragande faktor(enligt mig) är hur folk gör sina gruppval. Blev själv anvisad o byta grupp o det borde kanske göras oftare, då det finns folk i röd som borde köra i gul o tvärt om.

Tycker själv också att det borde göras förflyttningar mellan grupperna när detta är möjligt.

Tycker också att när en förare från en snabbare grupp anmäler sig till en långsammare grupp pga platsbrist och då inte anpassar sitt tempo/omkörningar till tempot i den gruppen borde bli vägrad att boka sig i långsammare grupp i framtiden.

Clown/lukt/BENS skrev:
2214808Låt Instruktörer tillsammans med ban-/depåpersonal o förare anvisa vilken grupp man skall köra i. Detta skulle säkert leda till mer harmoniska grupper, där folk håller mer jämnt tempo o förhoppningsvis skulle kunna känna sig mindre stressade av andra.

Det jobbas på detta!!! :tummenupp
 

Clown/lukt/BENS

Clownen luktar BENSIN!!
Gick med
15 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
R1 -04, ERF#47
Maverick_ou812 skrev:
2214924 Bra, då vet jag vem det är som kommer flygande förbi till nästa gång och vem jag skall försöka hänga på. Du kör snabbt, gör snygga omkörningar och väljer fina spår. :tummenupp


Tackar... phuu blev lite nervös där ett tag, satt o fundera på om jag gjort något dumt, men kunde inte komma på någon speciell incident..... :tummenupp

Angående det jag skrev om att instuktörer o ban-depåpersonal o förare tillsammans skulle anvisa grupp, en enkel variant skulle kunna vara o kanske dela in grupper efter vilka tider man kör runt på. Olika tidsintervall till olika grupper, ex. 1,15 - 1,22 rödgrupp, 1,23-1,30 gul grupp, 1,30- grön.

Då skulle (tror jag) man få mer homogena grupper, färre omkörningar, färre som försöker hänga på en mkt snabbare förare, förhoppningsvis mindre stress.
 

Flemming76

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Ort
Brönshöj, Danmark
Hoj
SV650S (2000)
Jäg er Dansk medlem af SSME, tyvärr er mit svensk inte bra, hoppas det går.

Maverick_ou812 skrev:
2214362 Det jag menar är att danskarna i fråga (3 st, en Laverda, en SV650S och CBR:en) "värmde" sina däck i två kurvor trots att varningen kom om att vägbanan blivit ca 10 grader kallare än föregående pass.

Der var 3 danske SV650S igår: en röd, en gul, og en orange (min). Om du tycker jeg ikke varmede mine däck forsvarligt, skick mig en email.

Om nogen tycker jeg nogensinde körer uansvarligt, da sig det til mig! En personlig kommentar må alle körere være tillfreds med, det er ju det bedste for ens egen säkerhet. Om du ser nogen kör oansvarigt, da er det oansvarigt af dig inte at sige det, och bara vänta på en olycka. Personlig kritik går til den rette person, og ni slipper generelisere om nogen gruppe av mennesker (t.ex. Danskere). Jeg tror icke om alle svenskere at ni körer som Ghostrider till och fra banan.
Likevis sagde jeg igår efter körningen til depåchefen at han skal sige til mig direkt om han nogensinde tycker jeg icke körer forsvarligt. Om han siger "ganske mange körere i röd grupp körer över formåga", er det da de rette der funderer på det? Han vet givetvis præcis hvem han mener.

Når jeg har kørt om nogen, har jeg ofte selv frågat køreren i pitten om det var OK, eller om jeg var for tæt på. Ikke alle har samme grænser.

Ses på Banan :)
Flemming76
 

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Ort
sKåNe
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
Flemming76 skrev:
2215023 Jäg er Dansk medlem af SSME, tyvärr er mit svensk inte bra, hoppas det går.



Der var 3 danske SV650S igår: en röd, en gul, og en orange (min). Om du tycker jeg ikke varmede mine däck forsvarligt, skick mig en email.

Om nogen tycker jeg nogensinde körer uansvarligt, da sig det til mig! En personlig kommentar må alle körere være tillfreds med, det er ju det bedste for ens egen säkerhet. Om du ser nogen kör oansvarigt, da er det oansvarigt af dig inte at sige det, och bara vänta på en olycka. Personlig kritik går til den rette person, og ni slipper generelisere om nogen gruppe av mennesker (t.ex. Danskere). Jeg tror icke om alle svenskere at ni körer som Ghostrider till och fra banan.
Likevis sagde jeg igår efter körningen til depåchefen at han skal sige til mig direkt om han nogensinde tycker jeg icke körer forsvarligt. Om han siger "ganske mange körere i röd grupp körer över formåga", er det da de rette der funderer på det? Han vet givetvis præcis hvem han mener.

Når jeg har kørt om nogen, har jeg ofte selv frågat køreren i pitten om det var OK, eller om jeg var for tæt på. Ikke alle har samme grænser.

Ses på Banan :)
Flemming76


Tycker du har helt rätt!!!! Man ska aldrig någonsin generalisera!!!!

Helt rätt i övrigt också :tummenupp

P.S. Är dock helt säker på att Maverick inte hade för avsikt att generalisera!!!
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Clown/lukt/BENS skrev:
Ett annat problem som säkert är en bidragande faktor(enligt mig) är hur folk gör sina gruppval. Blev själv anvisad o byta grupp o det borde kanske göras oftare, då det finns folk i röd som borde köra i gul o tvärt om.

Det är vettigt att göra så, samtidigt så gör det att folk bokar sig ännu mer snett i hopp om att bli flyttade. Så det finns två sidor av det myntet.
Jag hade nog hellre sett att folk helt enkelt bokar sig i rätt grupp eller skiter i det. ELLER anpassar tempot!!!

Jag själv kör oftast i röd eller vit grupp, men har inga problem att gå ut i gul grupp, men då anpassar jag min körning efteråt. Är det ett fritt varv, då gasar jag. Men när jag kommer ifatt folk, du tar jag det lugnt. Ligger bakom en stund o kollar läget innan jag letar ett vettigt stället att gå om på. Hittar jag inte det, undviker jag omkörning. Alla har roligare på banan då. Det handlar om att visa hänsyn. Att det ska vara så svårt.

/T
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
CorbenDallas skrev:
Det handlar om att visa hänsyn. Att det ska vara så svårt.

/T
Men va fan, om det är ett problem så varna folk. Dra ett svart streck vid någons namn när denne är vårdslös eller hänsynslös. Tre streck -> tack för den här säsongen, vi ses kanske nästa år.

Åker man väl själv ut bara för det... :gnissla
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Bingo skrev:
2215055 Men va fan, om det är ett problem så varna folk. Dra ett svart streck vid någons namn när denne är vårdslös eller hänsynslös. Tre streck -> tack för den här säsongen, vi ses kanske nästa år.

Åker man väl själv ut bara för det... :gnissla

Problemet är att då gnäller folk om att det inte finns nån regel som säger hur fort man får köra i dom olika grupperna. O så länge dom kört om på utsidan så tycker Rossi-wannabeesarna att det är okej att köra i gul grupp.

Men jag håller med, det är kanske en metod. Eller så kan vi införa böter, så kan depåchefen bjuda flaggisarna på burgare efter körningen...


För övrigt så har vi haft ögonen på dig länge Bingo... :tungan
 

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Ort
sKåNe
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
Bingo skrev:
2215055 Men va fan, om det är ett problem så varna folk. Dra ett svart streck vid någons namn när denne är vårdslös eller hänsynslös. Tre streck -> tack för den här säsongen, vi ses kanske nästa år.

Tråkigt om det ska behövas.....

Det är ju inte svårare än att stänga Tostesteronet.... o koppla på dom små grå :)

Klarar man inte det så hör man inte hemma på sådana här körningar!!!
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Det finns ju flaggvakter. Svart flaggan funkar ganska bra till att börja med.

En flagga = av bana för denna rundan,
Två = tack och hej för idag.

Eller har ni slutat med dessa flaggor?

En flagga löser naturligtvis inte alla problem, men att överreagera gör inte det heller.

Börja med att flagga av folk så lär sig folk vad gränsen går.

Gör det enkelt, då funkar det.
Krångliga saker funkar inte i längden.

:hej


Jag valde Grön grupp sist jag körde då jag inte kört bana på två år,och aldrig kört den nya sträckningen och var osäker på om det skulle funka med XR'en.

Jag brukar göra som Corben, ta det lungt bakom dem jag kommer upp bakom och kollar deras nivå, och var jag kan köra om säkert då detta kräver en viss planering med 50 hästar på hjulet...

Att jag sedan vurpa var ren orutin av blöt bana. Jag kör aldrig i blött normalt sett och är helt enkelt inte van vid att greppet skiftar melllan två varv...
Vid nästa regn tillfälle kommer jag köra hem då jag heldre pillar navelludd än kör i reng.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Flemming76 skrev:
2215023 Jäg er Dansk medlem af SSME, tyvärr er mit svensk inte bra, hoppas det går.

Der var 3 danske SV650S igår: en röd, en gul, og en orange (min). Om du tycker jeg ikke varmede mine däck forsvarligt, skick mig en email.

Om nogen tycker jeg nogensinde körer uansvarligt, da sig det til mig! En personlig kommentar må alle körere være tillfreds med, det er ju det bedste for ens egen säkerhet. Om du ser nogen kör oansvarigt, da er det oansvarigt af dig inte at sige det, och bara vänta på en olycka. Personlig kritik går til den rette person, og ni slipper generelisere om nogen gruppe av mennesker (t.ex. Danskere). Jeg tror icke om alle svenskere at ni körer som Ghostrider till och fra banan.
Likevis sagde jeg igår efter körningen til depåchefen at han skal sige til mig direkt om han nogensinde tycker jeg icke körer forsvarligt. Om han siger "ganske mange körere i röd grupp körer över formåga", er det da de rette der funderer på det? Han vet givetvis præcis hvem han mener.

Når jeg har kørt om nogen, har jeg ofte selv frågat køreren i pitten om det var OK, eller om jeg var for tæt på. Ikke alle har samme grænser.

Ses på Banan :)
Flemming76
Din dansk/svenska är alldeles utmärkt. :tummenupp
Den SV650 jag syftade på var röd och ja, jag generaliserade lite. Ledsen för det men efter att ha sett framfarten de två söndagar jag kört och dessutom varit tätt på de DK reggade hojar som gått av så blev det lite svårt att låta bli. Sorry.

Ingen ska påstå att det räcker med lungt tempo fram till snabbvänstern för att värma däcken när temperaturen föll som den gjorde igår. Skulle vilja påstå att det tar minst två varv.
Tror du tar åt för att du vet att du inte tillhör skaran som satsar direkt. Det ska du inte göra.
Vad gäller att prata med de inblandade så tycker jag att Depåchefen tydligt visade att temperaturen sjunkit ca 10 grader och att hans viftande med händerna "sänk tempot" borde vara tillräcklig?

De dagar då jag står som Depåchef kan du lita på att jag ska prata med de inblandade, ingen ska få riskera andras liv o häls på nån av mina körningar och jag vet att jag pratar för ALLA depåchefer nu.

Fortsätt du köra och agera som du redan gör, du får :tummenupp av mig för det.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
CorbenDallas skrev:
För övrigt så har vi haft ögonen på dig länge Bingo... :tungan
Men vaffan, det finns ingen regel om att man inte får köra långsamt i vit grupp :mad:

*Superlight* skrev:
2215069 Tråkigt om det ska behövas.....

Det är ju inte svårare än att stänga Tostesteronet.... o koppla på dom små grå :)

Klarar man inte det så hör man inte hemma på sådana här körningar!!!
Precis min tanke.

Finns det några som dyker upp ofta i sådana här sammanhang (dvs vägrar fatta vad som gäller på banan)? Man vill ju gärna tro att det är engångsföreteelser.
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Flemming76 skrev:
2215023 Jäg er Dansk medlem af SSME, tyvärr er mit svensk inte bra, hoppas det går.



Der var 3 danske SV650S igår: en röd, en gul, og en orange (min). Om du tycker jeg ikke varmede mine däck forsvarligt, skick mig en email.

Om nogen tycker jeg nogensinde körer uansvarligt, da sig det til mig! En personlig kommentar må alle körere være tillfreds med, det er ju det bedste for ens egen säkerhet. Om du ser nogen kör oansvarigt, da er det oansvarigt af dig inte at sige det, och bara vänta på en olycka. Personlig kritik går til den rette person, og ni slipper generelisere om nogen gruppe av mennesker (t.ex. Danskere). Jeg tror icke om alle svenskere at ni körer som Ghostrider till och fra banan.
Likevis sagde jeg igår efter körningen til depåchefen at han skal sige til mig direkt om han nogensinde tycker jeg icke körer forsvarligt. Om han siger "ganske mange körere i röd grupp körer över formåga", er det da de rette der funderer på det? Han vet givetvis præcis hvem han mener.

Når jeg har kørt om nogen, har jeg ofte selv frågat køreren i pitten om det var OK, eller om jeg var for tæt på. Ikke alle har samme grænser.

Ses på Banan :)
Flemming76
Om det var du som körde med oss i Poznan så vet jag att du är en mycket duktig förare, du skottar på bra med din lilla moppe, snyggt och säkert :tummenupp
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
PutteLiten skrev:
2215089 Det finns ju flaggvakter. Svart flaggan funkar ganska bra till att börja med.

En flagga = av bana för denna rundan,
Två = tack och hej för idag.

.
En flagga = Gör inte om det
Två flaggor = Tack för idag slut för idag
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
PutteLiten skrev:
En flagga löser naturligtvis inte alla problem, men att överreagera gör inte det heller.
Är 18 avåkningar att överreagera?
Svartflaggen används rätt ofta men samtidigt. Ska depåchefen och flaggisarna verkligen behöva agera hjärna åt folk? Egentligen?

Det är en väldigt svår bedömning att göra när det handlar om att plocka folk av banan för dom kör som idioter eller har totalt fel spårval eller kör över sin förmåga.
 

Robz

Guest
Clown/lukt/BENS skrev:
2215020 ...Angående det jag skrev om att instuktörer o ban-depåpersonal o förare tillsammans skulle anvisa grupp, en enkel variant skulle kunna vara o kanske dela in grupper efter vilka tider man kör runt på. Olika tidsintervall till olika grupper, ex. 1,15 - 1,22 rödgrupp, 1,23-1,30 gul grupp, 1,30- grön....

Bra tänkt, men tidtagning är endast tillåten i Vit.
Vi har diskuterat möjligheten att varje medlem endast kan boka sig till 2 förutbestämda grupper, dock finns det en del som går från Grön till Röd på några få körningar - med rätta.
Vidare så tror jag inte att problemet ligger i snabba förare i fel grupp. De som tokkör gör det oavsett grupp de befinner sig i, och vurpar oavsett grupp.
Jag tycker det bästa förslaget hittills är att en Instruktör inleder de första 2 varven för att värma däcken, så slipper vi de vurporna i alla fall (Gummibandseffekten kommer i och för sig ändå göra att kurvhastigheten kan bli för hög i "svansen"). Sedan är det ALLAS ansvar att ge varandra feedback, good or bad!

Slutligen så tror jag att vurporna hittills dels öppnat ögonen på många, dels att debatten nu tagit fart på riktigt (vi instruktörer är lite gnälliga av en nu bevisad anledning).
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Nu är inte jag medlem längre men ett förslag som kan gälla alla grupper utom VIT. Sätt en/två snabb/a och säkra föråkare som inte får köras om, han/hon håller ett tempo som även räcker för den snabbaste på banan. Så var det även under Bike Event tiden och även nu på Racing4fun. Föråkaren får endast bli omkörd om vederbörande vinkar förbi.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
CorbenDallas skrev:
2215186 Är 18 avåkningar att överreagera?

Inte alls. Jag tycker det är bra att någon reagerar.
Jeg avsåg mer att man inte skulle hasta och införa något tokigt innan man tänkt igenom det.

Det var inte dig jag avsåg. :)

:hej
 
Last edited:
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top