Tiggare (poll) Brukar ni få sympati nog att ge dom pengar?

Brukar nog ge dom krakarna era pengar?


  • Antal röstningar
    0

Sp3

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Ljungby
Hoj
Speed Triple -01
Det händer att jag tömmer fickorna på mynt när jag är i länder som inte har samma sociala skyddsnät som här.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
juha01 skrev:
2147767 Är dom ärliga och frågar om man kan ge dom en femma till en öl, så brukar jag ge. Frågar dom däremot om busspengar så blir det nobben.

Ibland så har man gett nån burgare och så till någon bättre behövande med. Om ens människovärde har sjunkit så lågt att men letar i papperskorgar efter föda, så har jag svårt att bli förbannad på dom.


Edit: Jag pratar om vanliga uteliggare och inga yrkestiggare med prefabricerade lappar.

Men varför i hela friden skulle du ge dom pengar till öl? Inte fan skulle du ge mig som är hel och ren en femma till öl om jag kom fram till dig på gatan. Öl är lyxkonsumtion. Är en människa törstig kan hin dricka vatten gratis varsom helst..... Dessutom är det kanske inte så lämpligt att ge en alkoholist mer att dricka?
 

MikkE

Guest
jag ger inga pengar. Men senast nu i lördags så tog jag med mig en filt från en bar med uteservering och gav tille en hemlös. Är det någonting man VET att de kommer att ha nytta av som en filt eller bulle och kaffe så är det inte problem. pengar går oftast till droger.
Tar från de rika och ger till de fattiga.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Gav en snubbe som hade ett sånt där plakat allamynt jag hade i fickan. Kände mig nöjd över att ha hjälpt någon. Sen går en annan snubbe med samma plakat tåget... Snaka om att man kan känna sig blåst.

Men jag brukar ge växel till gatumusikanter och visa uteliggare.

Edit: ändrade från tiggare till uteliggare.
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Starstriker skrev:
2148875 Men varför i hela friden skulle du ge dom pengar till öl? Inte fan skulle du ge mig som är hel och ren en femma till öl om jag kom fram till dig på gatan. Öl är lyxkonsumtion. Är en människa törstig kan hin dricka vatten gratis varsom helst..... Dessutom är det kanske inte så lämpligt att ge en alkoholist mer att dricka?
Det är nog för ärligheten som han ger en femma. Oavsett om den som tigger säger att han ska köpa mat eller att det är till bussen så kommer nog pengarna att gå till öl ändå. Då har jag full förståelse för att man ger någon krona till den som iaf är ärlig och inte hymlar med vad han ska ha pengarna eller vilken slags människa han är.

Personligen så måste jag säga att det är sällan jag ger något till uteliggare. Dels för att jag inte brukar ha kontanter på mig (och vill inte låna ut kortet hur som helst) och dels för att det inte finns så särskilt många uteliggare ute på gatorna i ösd.

De som står och spelar "Besame Mucho" på dragspel får aldrig ett öre. :mad:
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Inte fan ger jag pengar till en tiggare...

Vill dom ha pengar så får dom väl jobba för dom som alla andra...

Den enda anledningen till att det finns tiggare i världen är ju för att folk ger dom pengar.. Skulle ingen göra det så skulle dom snart sluta tigga... !
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
ozto skrev:
2149182 Inte fan ger jag pengar till en tiggare...

Vill dom ha pengar så får dom väl jobba för dom som alla andra...

Den enda anledningen till att det finns tiggare i världen är ju för att folk ger dom pengar.. Skulle ingen göra det så skulle dom snart sluta tigga... !
Givetvis gör dem det bara av den anledningen!!! Det är ju så kul att tigga att det mer än väl väger upp för att sova i gångtunnlar på vintern och så.
Hade vi bara slutat vara medmänskliga så skulle de nog insett att det bästa dem kunde göra var att skaffa sig en utbildning sedan uppfinna något smart eller starta en firma å bli skitrika på kuppen. Dj-a slöisar som inte fattar att samhället är uppbyggt så att ALLA kan lyckas! :huvet
Dem hade ju varit betydligt mer företagsamma, och då värda respekt, om de stal ihop pengarna istället.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
MikkE skrev:
2148991
Tar från de rika och ger till de fattiga.

Alla restaurangägare är rika, det är t.ex. därför det är stört omöjligt att få hjälp med finansiering från kreditinstitut för just restaurangverksamhet.
Men okej, din tanke var god. :)

Jag ger väldigt sällan, av någon anledning främst utomlands där de ser ännu skabbigare ut. :va

Faktum är väl att ingen behöver tigga till mat och husrum, det går till annat m.a.o.
 

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
Markus skrev:
2149465 Alla restaurangägare är rika, det är t.ex. därför det är stört omöjligt att få hjälp med finansiering från kreditinstitut för just restaurangverksamhet.
Men okej, din tanke var god. :)

Vi vet alla att restaurangbranschen är fullproppad med svarta pengar. Finns det någon servitör/servitris som inte får delar av lönen svart?! Näjusste!!
Ok, nu blev det massa offtopic, men ja gillar inte de som jobbar svart. Iallafall inte när det är heltidsjobb, jobbar man extra nångång ibland nåra timmar så visst, ta det svart.

Alltså är alla restauranger jätte-rika, och snor oss på skattepengar (genom att inte betala in skatt) och förtjänar att bli av med filtar etc!
:banana :banana

Markus skrev:
2149465Faktum är väl att ingen behöver tigga till mat och husrum, det går till annat m.a.o.

Nu har jag något vettigt att komma med faktist (till skillnad från mitt ovan skrivna).

Om du tänker på att det finns härbärgen till hemlösa etc, så är problemet att de ej tar in onyktra (alkohol/narkotika) personer. Så då är det polisen och fyllecell som gäller, men där finns inte plats osv.

Vet inte om socialjouren har möjlighet att ge dem mat och säng, tvivlar..
 

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
Markus skrev:
2149652 Så tiggeriintäkterna går till hotellnota tror du? Det tror inte jag.
Nej, det gör det inte. Men det är fel o säga att man alltid kan få mat och sovplats. Men sköter dom sig (dvs är nyktra) är det klart de har möjlighet att få det.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
scud skrev:
2149658 Nej, det gör det inte. Men det är fel o säga att man alltid kan få mat och sovplats. Men sköter dom sig (dvs är nyktra) är det klart de har möjlighet att få det.

Ja, så med andra ord:
De som tigger gör det för att få pengar till något annat än husrum.
(Vilket var det jag skrev från början).
 

urf

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Beijing
Hoj
SPS med extra senap och en H*nda CRM 250
Mr Helmut skrev:
2147524
Skulle aldrig få nog sympati för någon som tagit sig hit från annat land för att tigga pengar (skaffa jobb som vanligt folk :mad: )

Varfor ar det battre med infodda tiggare? Fattar inte logiken riktigt.

Har i Kina och andra fattiga lander brukar jag ofta ge tiggare en slant. I Sverige ger jag endast nar jag ar pa moder Teresa-humor eller nar nagon verkligen ser ut att behova en hutt/sil.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
urf skrev:
2149746 Varfor ar det battre med infodda tiggare? Fattar inte logiken riktigt.

Har i Kina och andra fattiga lander brukar jag ofta ge tiggare en slant. I Sverige ger jag endast nar jag ar pa moder Teresa-humor eller nar nagon verkligen ser ut att behova en hutt/sil.

Man borde ju vara mera motiverad , kan kalla det yrkes proffs inom tigga. Antagligen kostade det nog en del att ta sig hit mera enklare tiggare som hamnat på gatan tycker jag känns mer naturligt än sånna som reser land å rike för att få pengar av folk, men de kanske är en smaksak.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Starstriker skrev:
2148875 Men varför i hela friden skulle du ge dom pengar till öl? Inte fan skulle du ge mig som är hel och ren en femma till öl om jag kom fram till dig på gatan. Öl är lyxkonsumtion. Är en människa törstig kan hin dricka vatten gratis varsom helst..... Dessutom är det kanske inte så lämpligt att ge en alkoholist mer att dricka?


Som någon sa tidigare, för att dom är ärliga!

Den dagen jag ser dig stå och skaka av abstinens på en söndagmorgon utanför hemköp och ber att få en femma till en folkis, så lovar jag att du får det av mig!

Själklart så är det inte bra att ge en alkis mer sprit, men dessa gossar har nog inga planer på att sluta ändå.

Det finns säkert inget bra sätt att förklara sitt handlande om man hårddrar det, men jag är iofs också för att knarkare ska få fri tillgång till rena sprutor...
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Idag dök det upp en annan person med samma lapp som den förra "Exakt" och ville att jag skulle köpa en tavla av honom.

"Min dotter har 3 händer och har du opererats..........."
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Maldiani skrev:
2147927 Just på tal det. Har hört att det i Malmö ska finnas en tiggare/burksamlare som tydligen ska vara väldigt förmögen..

Den moderna myten finns nog i alla städer. Här i stan fanns det en som sades vara rik som ett troll men ändå gick han och samlade burkar och köpte kattmat. Så nej, det kan de försöka lura i småbarnen istället.

I thailand finns det riktigt mycket tiggare på en del utmärkande ställen. På Koh Samui var det en blind man som gick omkring med sin fru och dotter och sjöng med till nån musik från nån rutten bandspelare med mick. Han fick 500 baht av mig iaf och han blev helt överlycklig och frun började typ be för mig :3freak
Det sjuka är att här hemma i Sverige så kan jag stoppa ner massa pengar i nån insamlingsburk för nåt katthem men uteliggarna brukar jag bara gå förbi. Nån enstaka gång har de fått nån krona... *är jag människo-fientlig månntro?*
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
juha01 skrev:
2150450 Som någon sa tidigare, för att dom är ärliga!

Den dagen jag ser dig stå och skaka av abstinens på en söndagmorgon utanför hemköp och ber att få en femma till en folkis, så lovar jag att du får det av mig!

Själklart så är det inte bra att ge en alkis mer sprit, men dessa gossar har nog inga planer på att sluta ändå.

Det finns säkert inget bra sätt att förklara sitt handlande om man hårddrar det, men jag är iofs också för att knarkare ska få fri tillgång till rena sprutor...
Fri tillgång till sprutor är jag fruktansvärt emot.
Det är väl bara bra att Darwin tar hand om dom som inte klarar av att leva i ett civiliserat samhälle.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
sEiKo skrev:
2189608 Fri tillgång till sprutor är jag fruktansvärt emot.
Det är väl bara bra att Darwin tar hand om dom som inte klarar av att leva i ett civiliserat samhälle.

DÖD ÅT DOM OCIVILISERADDE !! :yoparty
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top