En fråga ang. trängselskatten/bluffen...

Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Kom å tänka på en sak...

Ni vet snacket om att trafiken minskat i Stockholm efter trängselavgifterna infördes ?

Visst, det bidrar säkert en del, men mycket av jämförelserna görs ju med samma tid förra året.
Samtidigt har bensinpriset höjts dramatiskt under det gångna året.

Ni ser inget samband ? :va

Kan en del av den minskade trafiken helt enkelt bero på att många redan skattats bort från bilismen redan INNAN trängselavgifterna infördes ?

Jag tror att ALLA ökade kostnader för framförallt icke-höginkomstagare gör att trafiken minskat.
Så frågan är om det är rätt att säga att just trängselskatterna minskat trafiken.

Jag tror att staten ser sin chans att suga ut mer stålar ur folket, och gärna ljuger om trängselskatternas resultat/effekt i verkligheten.

Vad tror ni, är jag helt ute å cyklar... eller kan jag ha en poäng ? :rolleyes:
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
War-psycho skrev:
2096236 Kom å tänka på en sak...

Ni vet snacket om att trafiken minskat i Stockholm efter trängselavgifterna infördes ?

Visst, det bidrar säkert en del, men mycket av jämförelserna görs ju med samma tid förra året.
Samtidigt har bensinpriset höjts dramatiskt under det gångna året.

Ni ser inget samband ? :va

Kan en del av den minskade trafiken helt enkelt bero på att många redan skattats bort från bilismen redan INNAN trängselavgifterna infördes ?

Jag tror att ALLA ökade kostnader för framförallt icke-höginkomstagare gör att trafiken minskat.
Så frågan är om det är rätt att säga att just trängselskatterna minskat trafiken.

Jag tror att staten ser sin chans att suga ut mer stålar ur folket, och gärna ljuger om trängselskatternas resultat/effekt i verkligheten.

Vad tror ni, är jag helt ute å cyklar... eller kan jag ha en poäng ? :rolleyes:
Du är mao inne på samma idé som en del politiker, att höja bensinpriset för att få bukt med trafik- och miljproblemen...

Nja, räkna lite snabbt, vad kör en medelbilist per dag i Sthlm? Dra till med 5 mil. Har man ont om stålar, så har man förmodligen en bil som drar relativt lite soppa, säg 0,7 liter/mil. Dvs 3,5 liter per dag. Hur mycket har priset höjts sen förra året, säg 1,50. En passage under billigaste tiden är 10:-, förmodligen har man två passager, och inte under billigaste tiden heller...

Sen är det väl inte höjda skatter som ligger bakom höjningen av bensipriset heller?

Tror mao inte på konspirationsteorin...
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
War-psycho skrev:
2096236
Vad tror ni, är jag helt ute å cyklar... eller kan jag ha en poäng ? :rolleyes:

Du cyklar. Snittpriset på bensin för årets första tre månader 2006 är avrundat 1,16kr högre än motsvarande månader 2005. Bensinskatten för samma tre månader 2006 är endast 2 öre högre än motsvarande månader 2005. Med andra ord tror jag inte det är troligt att trafikminskningen beror på att folk "skattats bort" från bilismen.

Källa: SPI
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Trängselavgifterna tycks ha haft en alldeles utmärkt effekt. Använd vilken annan stad som helst som referens...

Den förbättrade luftkvaliteten kommer att spara åtskilliga människors hälsa och liv. Om detta är berättigat med tanke på att låginkomsttagare drabbas hårdast är en annan diskussion. Ur miljö- och folkhälsosynpunkt kan man dock inte betrakta försöket som annat än lyckat.
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Sluta tjafsa om "konspirationsteorier" och dylikt.
Det har inte jag försökt påskina.

Poängen var att många under de senare åren sett över sitt bilbehov... byter till bränslesnålare bilar m.m.
Detta för att många upplever att det blir allt dyrare med bil.

Dom senare åren har förutom bensinen, även fordonsskatten höjts rejält.
(Personbilar 25%, lätta lastbilar 40%, och nu sist höjts till samma nivå som personbilarna)

Att kostnaderna för att åka bil har ökat markant de senaste åren borde det iallafall inte råda något tvivel om.

Så jag tror att det finns FLER anledningar, än BARA trängselskatterna som bidragit till minskningen.
Men att detta inte riktigt kommer fram, när politikerna snackar om succén med trängselskatterna.

Visst har dom gjort nytta, något annat har jag inte påstått.
Men det kanske inte enbart är trängselskatterna som som är orsaken till minskningen.

Snarare att det i kombination med de andra ökade kostnaderna, har minskat trafiken.
 
Last edited:
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top