80 talet, Sveavägen

En_Rochinna

-=Emilia=-
Gick med
31 Mar 2006
Ort
Odensala
Hoj
Yamaha tzr
ta det rätta ta R1a
haha det fungerade också ;) men mitt var bättre :D

vi kommer förvisso också bli gamla men vi kommer stillgostrong
 

SAMURAJEN

Medlem, javisst.
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Krylbo
Hoj
Suzuki Hayabusa Turbo -03
Matte6605 skrev:
2084371 Klockan är strax efter 18.00 och allt det normala folket börjar sakta att droppa av för att lämna plats för dessa otäcka skinnklädda djurliknande saker på sina maskiner.
Personalen städar undan allt som kan vara olämpligt att ha framme under kvällstid samtidigt som rutorna börjar skallra och ett välbekant muller sprider sig över stan för att leta sig mot Sveavägen och Mc Donalds, Vi befinner oss på 80 talets senare hälft, Själv färdas jag på Katana från 82 med kanske i dagen mått aningens tjejig färg men otroligt frän då. Spättorna som kommer med tunnelbanan till Rådmansgatan med hjälm i handen för att kanske få åka lite hoj, Hela Sveavägen vibrerar av motorcyklars dån och människors prat och skratt.
McD är i vårat våld, Man kan faktiskt säga att det var vårat, Vi ägde det från 19.00 tills det stängde under antagligen halva 80talet, Vi ägde faktiskt trottoaren hela vägen från Odengatan till Rådmansgatan.
Vad hände sedan? Var e ni? Påsen den enda människa jag vet som njöt av att wobbla
Micke J från Vallentuna, Krullet, Kenta, Robban A, Länken, Några nämnda massor glömda men inte mindre uppskattade. Du som hade ”Make my day” Katanan har du kvar din apasnabba volvo med dieselmärke som piskade skiten ur jänkarna på kymlingelänken.

Vore kul om denna tråden fick oss att minnas lite och för er som inte va med, kanske förstå varför vi har så svårt att vara ödmjuka när vi vet att vi e bäst *ler*

Glad Påsk föresten
/Matte

Mors Matte !

Japp, man var där i slutet på 80-talet med den Gula katanan på bilden, då utrustad med en av dom första turbo satserna som Marklund byggde.

//CL
 

Bifogat

  • Katana +2.jpg
    Katana +2.jpg
    135.3 KB · Visningar: 2,968

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
Matte6605 skrev:
2084371 Klockan är strax efter 18.00 och allt det normala folket börjar sakta att droppa av för att lämna plats för dessa otäcka skinnklädda djurliknande saker på sina maskiner.
Personalen städar undan allt som kan vara olämpligt att ha framme under kvällstid samtidigt som rutorna börjar skallra och ett välbekant muller sprider sig över stan för att leta sig mot Sveavägen och Mc Donalds, Vi befinner oss på 80 talets senare hälft, Själv färdas jag på Katana från 82 med kanske i dagen mått aningens tjejig färg men otroligt frän då. Spättorna som kommer med tunnelbanan till Rådmansgatan med hjälm i handen för att kanske få åka lite hoj, Hela Sveavägen vibrerar av motorcyklars dån och människors prat och skratt.
McD är i vårat våld, Man kan faktiskt säga att det var vårat, Vi ägde det från 19.00 tills det stängde under antagligen halva 80talet, Vi ägde faktiskt trottoaren hela vägen från Odengatan till Rådmansgatan.
Vad hände sedan? Var e ni? Påsen den enda människa jag vet som njöt av att wobbla
Micke J från Vallentuna, Krullet, Kenta, Robban A, Länken, Några nämnda massor glömda men inte mindre uppskattade. Du som hade ”Make my day” Katanan har du kvar din apasnabba volvo med dieselmärke som piskade skiten ur jänkarna på kymlingelänken.

Vore kul om denna tråden fick oss att minnas lite och för er som inte va med, kanske förstå varför vi har så svårt att vara ödmjuka när vi vet att vi e bäst *ler*

Glad Påsk föresten
/Matte
Själv var jag bara hangaround på den tiden, men kul var det. Han som hade ”Make my day” Katanan kallades lill-Lasse, har jag för mig. Jag kommer ihåg att han och hanns kompisar alltid skulle rejsa om pengar ute på Kista-rakan :hihi .

En typisk onsdag: Först ute på Brostugan. Där det var det en blandning av race-bilar och motorcyklar och nästan inga poliser. Sedan åkte man in till Sveavägen, fortfarande lite poliser. Där kunde man finna sänkta hojar med slicks och stumstag bak och tjejer som satt på muren i väntan på att få åka med. Samtidigt samlades alla stygga bilar nere vid VenergrensCenter i väntan på kvällens race. Senare på kvällen var det race på Kista-rakan. Alla var där! Bilar och hojar, alla rejsade mot alla.

Några som var där: Anders med sin lustgasmatade 1100R, Lill-Lasse med sin "Make My Day" Katana, Putte med sin neonfärgade Katana, Flamman med sin ISR, Ronnie med någon grymt snabb Corvette, Lars-Inge med skåpet, Per med sin turbomatade BMW E21 och Kjelle med sin turbo-Ascona mfl.

Det var bättre förr, med mindre poliser alltså :tungan
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
blir varm när man läser sånt här..jag ville va med förr :4skrika
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Lite för sent

Fick inte lätt hojkort förrän 91, då var man där ofta. Åkte före på kistarakan när de satt upp kameror och körde slut på filmen. Skitkul ända tills farbror blå kom och tyckte att man borde vara hemma och sova (som 16-åring på den tiden var ens första reaktion att hålla med, inte skrika snutjävel och köra ifrån dem...). Jäkligt kul hade man i alla fall. Tyvärr flyttade jag från sthlm några år därefter...
 

Matte6605

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2006
Ort
Fjugesta
Hoj
Gsx1100x (s)
Roger_SWE skrev:
2085741 Själv var jag bara hangaround på den tiden, men kul var det. Han som hade ”Make my day” Katanan kallades lill-Lasse, har jag för mig. Jag kommer ihåg att han och hanns kompisar alltid skulle rejsa om pengar ute på Kista-rakan :hihi .

En typisk onsdag: Först ute på Brostugan. Där det var det en blandning av race-bilar och motorcyklar och nästan inga poliser. Sedan åkte man in till Sveavägen, fortfarande lite poliser. Där kunde man finna sänkta hojar med slicks och stumstag bak och tjejer som satt på muren i väntan på att få åka med. Samtidigt samlades alla stygga bilar nere vid VenergrensCenter i väntan på kvällens race. Senare på kvällen var det race på Kista-rakan. Alla var där! Bilar och hojar, alla rejsade mot alla.

Några som var där: Anders med sin lustgasmatade 1100R, Lill-Lasse med sin "Make My Day" Katana, Putte med sin neonfärgade Katana, Flamman med sin ISR, Ronnie med någon grymt snabb Corvette, Lars-Inge med skåpet, Per med sin turbomatade BMW E21 och Kjelle med sin turbo-Ascona mfl.

Det var bättre förr, med mindre poliser alltså :tungan

Japp Lill Lasse hette han nog, Jodå jag ve en han gasade emot några ggr.. Min katana va knallrosa med texten Samuraj Motor på tanken.

/Matte
 

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lusasken
Hoj
Trehundra kubikare
Roger_SWE skrev:
Per med sin turbomatade BMW E21 och Kjelle med sin turbo-Ascona mfl.

De två var med i nån halvgammal Bilsport va? Båda bilarna var röda?
En sisådär 4-500hk klämde de ur dom om jag minns rätt :tummenupp
 

DUCKEN

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2005
Ort
STHLM
Hoj
CBR1000RR
fråga från en veteran vad gör man idag ???????????
skulle va kul att träffa alla från 80 talet, Dom som hängde på sveavägen
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Ja de va tider de

Då gasa man omkring på den gammla gröna Kawa 750an ,körde bakhjulet
så mycke man orkade

Körde även i ankdammen utanför Mcd , Jag och Fyrstenhoffen haha :D :D

make my day katanans ägare hänger här på forumet " Di max" tror ja han heter här
 

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
rejser skrev:
2086165 De två var med i nån halvgammal Bilsport va? Båda bilarna var röda?
En sisådär 4-500hk klämde de ur dom om jag minns rätt :tummenupp
Stämmer bra :tummenupp
Jag tror att Per har kvar sin BMW. Den stod hemma i hans garage för ett par år sedan.
 

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
Jag glömde en viktig person från streetracingen i slutet på 80-talet.
Berra! Lekledaren som skötte alla starter på Kista-rakan :Bugar .
 

MC Doktorn

Guest
Så gamla ni är :7peta ett tecken på det är när man tycker att allt var bättre förr :fakta
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Roger_SWE skrev:
2085741
Några som var där: Anders med sin lustgasmatade 1100R, Lill-Lasse med sin "Make My Day" Katana, Putte med sin neonfärgade Katana, Flamman med sin ISR, Ronnie med någon grymt snabb Corvette, Lars-Inge med skåpet, Per med sin turbomatade BMW E21 och Kjelle med sin turbo-Ascona mfl.

Det var bättre förr, med mindre poliser alltså :tungan
Ronnie, var det han som kallades Rullkams-Ronnie och förekom i Bilsport tillsammans med Tok-Åke Bagarn? Hade även en vass svart Camaro och Åke hade en Nova som till slut hade hel plastkaross.

Jag var inte där, ville gärna vara men bodde långt upp i norr på den tiden. Hade mitt eget slutet på 80-talet längs Nybrogatan i Härnösand. Åkte bara bil då och läste Power och Bilsport....

Det var vissa saker som var bättre förr, bensinpriset till exempel. Dock är hojarna mycket bättre nu.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Och minns ni killen som hade en röd Honda 750 Four renoverad till toppskick och med en snyggt och diskret monterad turbo. Det var en riktig sleeper. Vi brukade dra mot varann med våra tidiga 70-talshojar. Han med turbohondan var för övrigt polare med turboascona-killen i inlägget ovan. Det var reportage i Bike om Hondan minns jag, några nummer efter reportaget om min som var en grön ombyggd tvåtakts Kawa H1 500 trepip med en 750-motor, hemgjorde kammare mm.
Minns även Bikes "Stans snabbaste hoj" tävlingarna som gick på Bromma, körde där -85 och -87.
På väg till Biskoppsudden (där alla samlades på onsdagar innan Brostugan vart mer populär) åkte jag fast för 93 km i timmen i en radarkontroll på Strandvägen (där det är 50) med trepipen 1985 . Det blev 700:- i böter och det nytagna körkoret kortet kvar! Soppan kostade 3.25 liter...
Saknar också de nattliga streetracen vid Kymlingelänken, har åkt förbi där lite nostalgiskt bara för att minnas hur det var med flera 100 pers mitt ute i skogen under trolska sommarnätter. Tyresörakan och skogskyrkogården på onsdagarna nuförtiden är verkligen kul att titta på men de yngre verkar vara mer roade av motorcirkus (vilket jag verkligen gillar att kolla på)
Det kanske beror på ett det är färre som trimmar sina hojar idag eftersom de går som tåget ändå, och när det flesta på sin höjd har ett slipon så är det ju inte så spännande med dragracing. Det blir ju bara förardimensionen kvar, den kreativa dimensionen av motormodifiering är ju halva nöjet.

/Jörgen
 

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Trångsund
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
Palmas skrev:
2086476 Ronnie, var det han som kallades Rullkams-Ronnie och förekom i Bilsport tillsammans med Tok-Åke Bagarn? Hade även en vass svart Camaro och Åke hade en Nova som till slut hade hel plastkaross.

Jag var inte där, ville gärna vara men bodde långt upp i norr på den tiden. Hade mitt eget slutet på 80-talet längs Nybrogatan i Härnösand. Åkte bara bil då och läste Power och Bilsport....

Det var vissa saker som var bättre förr, bensinpriset till exempel. Dock är hojarna mycket bättre nu.


Bagarn var idolen :tummenupp
Fanns det inte nån rask herre som kallades Professorn :va
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top