Mikuni bryggfråga?

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Dr.Bike skrev:
2064033 Ja - och det är det jag ställer mig frågande till på en sugmotor: VE över 100.

Luffarturbo kan säkert bidraga lite avstämda insug gör det ju, men bara kring det avstämda varvtalet och dess noder.

Ni som har koll på detta, vart hämtar ni siffrorna på VE, och var finner ni VE på 100 och däröver på sugmotorer.
Och ja - att en gammal 2v V8:a skulle ha så högt VE ställer jag mig högst tveksam till. Tittar man på insugskanaler original på många av de gamla spisarna så ser de ju ut som min fars kranskärl...



Klurigt som tusan är ju detta med VE

går bara runt i skallen hehe :va :gnissla

Normalt så ökar inte turboladdning VE , med små aggregat som går hårt in i mottryck kan till och med VE gå ner

Därimot med Stora effektiva aggregat och motorer byggda som vassa sugmotorer, där kan man få ett vikande avgasmottryck

Detta leder då till att en större "volym" luft kan sugas in vid varje insugstakt
Man måste bortse från att luften är komprimerad ,det vet den ju inte om

Vipps har man fått ett högre VE
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
andersson turbo skrev:
2064552 Klurigt som tusan är ju detta med VE

går bara runt i skallen hehe :va :gnissla

Normalt så ökar inte turboladdning VE , med små aggregat som går hårt in i mottryck kan till och med VE gå ner

Därimot med Stora effektiva aggregat och motorer byggda som vassa sugmotorer, där kan man få ett vikande avgasmottryck

Detta leder då till att en större "volym" luft kan sugas in vid varje insugstakt
Man måste bortse från att luften är komprimerad ,det vet den ju inte om

Vipps har man fått ett högre VE

Men Andersson berättar inte du för luften att den är komprimerad vilken elaking du är.....

Hur är det med VE och turbo? borde inte turbons mer homogena luftflöde underlätta att hålla VE högt under en större del av varvtalsområdet då man inte är lika beroende av pulser som i en sugmotor...
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Boris JR skrev:
2064587 Men Andersson berättar inte du för luften att den är komprimerad vilken elaking du är.....

Hur är det med VE och turbo? borde inte turbons mer homogena luftflöde underlätta att hålla VE högt under en större del av varvtalsområdet då man inte är lika beroende av pulser som i en sugmotor...



Nja jag kanske är ute på hal is här men i ett turbosystem

så råder ungefär samma förhållande som för en sugmotor
så länge tryckbalansen är 1-1

Det som får luften att strömma in är ju fortfarande det lägre trycket som råder bakom insugsventilen , betänk här att avgasmottrycket ligger med
och gör att det inte blir nån större skillnad gentimot en sugmotor

Det som gör effektökningen är ju helt enkelt att komprimerad luft innehåller mer syre i en given volym "högre värde"
Alltså inte ett högre VE vilket jag tidigare trodde

När tryckförhållandet blir att mottrycket minskar erhålles en positiv tryckballans och VE ökar

Ett komressor arangemang därimot är ju nåt helt annat
Där jobbar man alltid med positiv tryckballans
Ett område där jag inte besitter nån direkt erfarenhet utav
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Peaceinn skrev:
2062023 VA FAN!!!! Stibo snubben säger, nog går det, blir fan inte klok på det här och dom mattematiskatermerna gör att hjärnan kokar ska iallafall börja leta prylar och se vad summan landar på och därifrån se om det är värt att pröva.
Ett enda weber insug gick på 10000:- sen 4st IDA förgasare på det är inte billigt så får se vad mikuni summan landar på.
Men alla tips mottages fortfarande.
Tack!!!!!!!!
Men det är bara ett insug med plats för webrarna,inte ett insug per fugge.Brukar finnas beggade kit i annonserna i motortidningar för ca 15000.Har även sett kit med liggande webrar där dom korsar varandra typ,men det ser ut att bli väldigt långa insugningsrör på dom tycker jag.Att mikunisarna flödar tillräckligt kan jag garantera.Räcker ju som sagt gott till rallycrossnissarnas 2,5 litersmotorer.
 

Peaceinn

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Ort
bakomflötet
Hoj
suzuki
För att förenkla det hela är nu ett strokerkit beställt 540cui hittade även en keihini41 brygga på ebay lite sugen vart man men det skulle ha varit två.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag har en känsla av att du får svårt att hitta dubbla keihinbryggor på ebay då motorcykelfolket oftast endast har en, fixa två auktioner eller handla en brygga av www.sudco.com

Lycka till med byggandet
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top