Mikuni bryggfråga?

Peaceinn

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Ort
bakomflötet
Hoj
suzuki
Många har börjat köra med mikuni bryggor på deras tävlingsbilar i rallycross och jag tycker det ser väldigt fränt ut men mitt problem är att jag inte har en 2.5 litersmotor utan jag har en 7liters v8 som jag vill sätta dubbla brygger på.
Hur mycket flödar en brygga av mikunis störst förgasare och vad heter den modellen?
Sen om ni har mer tips mottages det gärna.

Obs jag vet att det är en bil jag frågar om men vet inget annat ställe att fråga om mikuni på.

Tack på förhand.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Inga problem du kan åka med HSR45 eller 48 om du tvunget skall ha det största annars räcker deras RS40 troligen utmärkt.

Kan du tänka dig annat än Mikuni så är jag varm förespråkare för Keihin FCR 39 eller 41, underbara att bestycka (om man kommer åt bränsleskruven i botten) och fantastisk trottelrespons.

Vad varvar spisen?


EDIT Tankekrycka
 
Last edited:

Peaceinn

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Ort
bakomflötet
Hoj
suzuki
Frågade en speedshop ägare vad han trodde och han trodde inte det skulle räcka så han ville sälja ett weber kitt åt mig ruskigt dyrt så tror ni att det räcker.
Motorn är som sagt på 7liter uppskattat varv dryga 6000 och en försök på närmare 600hk.
Jag vill vara först i världen med mikuni v8.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Peaceinn skrev:
2058321 Frågade en speedshop ägare vad han trodde och han trodde inte det skulle räcka så han ville sälja ett weber kitt åt mig ruskigt dyrt så tror ni att det räcker.
Motorn är som sagt på 7liter uppskattat varv dryga 6000 och en försök på närmare 600hk.
Jag vill vara först i världen med mikuni v8.

Klart att det räcker en HSR48 flödar nästan garanterat mer än din topp. Mikuni anger 270CFM (dock inte vid vilket undertryck men det är en jänkesida så säkert vid deras vanliga 5månvarv och 4 störstängers undertryck). Den används ju på div välhottade Harleybyggen med högre varv och liknande volym.

Vet dock inte vad 8st HSR48 kostar då de mig veterligt endast säljs styckvis....
 

Peaceinn

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Ort
bakomflötet
Hoj
suzuki
270cfm X 8 är alldeles mer än tillräckligt hur mycket flödar en vanlig gasare typ 36:eek:r eller någon annan kanske någon av dom du tipsade om Keihin FCR 39 eller 41 och sitter dom på någon standard cykel ville ha det enkelt och så billigt som möjligt genom att köpa bryggor på en skrot.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Peaceinn skrev:
2058352 270cfm X 8 är alldeles mer än tillräckligt hur mycket flödar en vanlig gasare typ 36:eek:r eller någon annan kanske någon av dom du tipsade om Keihin FCR 39 eller 41 och sitter dom på någon standard cykel ville ha det enkelt och så billigt som möjligt genom att köpa bryggor på en skrot.
Köper du bryggor på en skrot får du CV förgasare dvs vakumstyrda och inte riktiga trottelförgasare, men där finns rätt många rs38 bryggor på begmarknaden betydligt trevligare förgasare att jobba med och underbart ljud samt trottelrespons som är milsvid bättre.
Har tyvärr ingen uppgift på flöde men lite google kan nog hjälpa.
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Peaceinn skrev:
2058267 Många har börjat köra med mikuni bryggor på deras tävlingsbilar i rallycross och jag tycker det ser väldigt fränt ut men mitt problem är att jag inte har en 2.5 litersmotor utan jag har en 7liters v8 som jag vill sätta dubbla brygger på.
Hur mycket flödar en brygga av mikunis störst förgasare och vad heter den modellen?
Sen om ni har mer tips mottages det gärna.

Obs jag vet att det är en bil jag frågar om men vet inget annat ställe att fråga om mikuni på.

Tack på förhand.
Ring Jp han kan att om det där. Skälv håller jag på att montera dellorto 34 hojförgasare på min 1,6l golfmotor, enligt Jp så skulle det igentligen vara 36 men nu kom jag över dessa förgasarna så jag skall prova. Enligt Jp räcker en 41 brygga till en 2liters bilmotor
http://www.jpmotorsport.se/
 

pops

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
örebro
Hoj
gsxr 1000 k7
tror inte 8st rs 36or räcker till mer än ca 350hk
4st rs 36 or brukar maxa ut vid ca 160 drivhjuls hk
rs 40 räcker nog inte heller till 600hk
du får nog köra med weber 48 or eller liknande
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Peaceinn skrev:
2058352 270cfm X 8 är alldeles mer än tillräckligt hur mycket flödar en vanlig gasare typ 36:eek:r eller någon annan kanske någon av dom du tipsade om Keihin FCR 39 eller 41 och sitter dom på någon standard cykel ville ha det enkelt och så billigt som möjligt genom att köpa bryggor på en skrot.

Mikunis USA importför anger följande flöde

HSR42 213 CFM
HSR45 237 CFM
HSR48 270 CFM

Misstänker att FCR41 bör flöda ungefär lika mycket som HSR42 då de är av samma trotteltyp och liknar varandra på många punkter. FCR41 är de största gasare som finns i kompletta bryggor vilket är nödvändigt av ekonomiska skäl, en HSR 45 går på 300$ stycket.:brinnerup

Räcker omkring 200CFM i flöde fungerar FCR41 annars är det nog kört på motorcykelfronten såvida du inte vill punga upp för 8xHSR...

EDIT:
Hade lite tråkigt så jag tog fram excel och räknade lite. OBS detta är endast teoretiska siffror och behöver därför inte stämma med verkligheten.

HSR42 213 CFM= 6000L/min= komplett fyllning av cylindern vid max 6900 varv.
 
Last edited:

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Jag har byggt en 2,2 liters volvo b-20 med rs 36:eek:r på en gång för massa år sen.Funkade riktigt bra.
Först i världen med mikuni på en vinkelåtta blir nog svårt då det redan finns satser att köpa t.o.m.

Här har du adress till en som kan svara på alla dina frågor om mikuni.

www.stibomotor.se
tel/08-974050

mvh//jacke
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Om där är någon som är intresserad så skickar jag här med ett excelark med mina beräkningar. Notera dock att de endast är teoretiska.

Öppna filen i word där kommer upp ett missanpassat excelark, dubbelklicka på arket så öppnas excel. (pga excelfiler får inte bifogas på SH)
 

Bifogat

  • förgasare.doc
    61 KB · Visningar: 118

Peaceinn

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Ort
bakomflötet
Hoj
suzuki
Har nu pratat med en som säger så här att från mikunina så suger den ur en i taget så det blir alltså ca 200cfm per cylinder att jämföra med att när den suger igenom en 4 portars holley till exempel så blir det från alla portarna, alltså t.e.x 750cfm till en cylinder om det är en 750gasare.
Enligt teoretiska uträkningar så till min motor skulle jag ha 798cfm så då räcker det inte ens med 16 stycken mikuni.
En mikuni 38 per 0,5 cylinder var vad som sades på ett ungefär jag har nästan en liter per cyl.
KTMJACKE: får gärna länka till ett mikuni v8 bygge och ännu hellre till en mikuni sats då jag är väldigt intresserad, för finns det så är det fränt. :yoparty
Ska pröva med stibo där om han säger nej ger jag upp och satsar på weber.
Tack för all hjälp.
 
Last edited:

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Peaceinn skrev:
2060043 Har nu pratat med en som säger så här att från mikunina så suger den ur en i taget så det blir alltså ca 200cfm per cylinder att jämföra med att när den suger igenom en 4 portars holley till exempel så blir det från alla portarna, alltså t.e.x 750cfm till en cylinder om det är en 750gasare.
Enligt teoretiska uträkningar så till min motor skulle jag ha 798cfm så då räcker det inte ens med 16 stycken mikuni.
En mikuni 38 per 0,5 cylinder var vad som sades på ett ungefär jag har nästan en liter per cyl.
KTMJACKE: får gärna länka till ett mikuni v8 bygge och ännu hellre till en mikuni sats då jag är väldigt intresserad, för finns det så är det fränt. :yoparty
Ska pröva med stibo där om han säger nej ger jag upp och satsar på weber.
Tack för all hjälp.

Hur stora Webrar är det du tittar på?
Hur stora halsringar kan du använda i dessa?

Jmf halsringarnas diameter med den största mikunin du kan hitta, och ta sen hänsyn till allt "skrot" som sitter i vägen genom en Weber, spjäll och spridare.

Det finns ju lite andra möjligheter oxå, vi lever ju på 2000-talet så varför inte sprut?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Peaceinn skrev:
2060043 Har nu pratat med en som säger så här att från mikunina så suger den ur en i taget så det blir alltså ca 200cfm per cylinder att jämföra med att när den suger igenom en 4 portars holley till exempel så blir det från alla portarna, alltså t.e.x 750cfm till en cylinder om det är en 750gasare.
Enligt teoretiska uträkningar så till min motor skulle jag ha 798cfm så då räcker det inte ens med 16 stycken mikuni.
En mikuni 38 per 0,5 cylinder var vad som sades på ett ungefär jag har nästan en liter per cyl.

Hur är det nu med matten här.....

Din motor är på 875cc per cylinder och skall inte varavas längre än 7000RPM, har jag förstått dig rätt?
Om jag har förstått dig rätt så betyder det att vid 7000RPM kan din motor max suga i sig 6000L/min och cylinder DET ÄR ETT MAXIMUM cylindern kan inte överfylla sig själv.

Hela poängen med att installera mikunis är ju att varje cylinder suger genom en egen förgasare med ett flöde som är avstämt till motorns krav istället för att suga genom en jätteförgasare som ger kass gashastighet. Du behöver garanterat inte 750CFM flöde då dina toppar troligen inte flödar mer än 200CFM per cylinder. Visa mig den beräkning som resulterar i att du behöver förgasare som flödar 798CFM till varje cylinder. Ta en titt i mitt excelark och räkna lite själv istället för att lystna på försäljare.

6000L/min motsvarar flödet från en HSR42 perfekt då den flödar 6031L/min. Den bästa lösningen tror jag skulle vara att köpa två bryggor Keihin FCR41 då de flödar ungefär lika bra som HSR42 men de är betydligt överkommligare i pris då de säljs i färdiga bryggor istället för individuellt.

EDIT: Jag skickade med en uppdaterad variant av excellet som är mer pedagogiskt
 

Bifogat

  • förgasare2.doc
    69.5 KB · Visningar: 103
Last edited:

Peaceinn

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Ort
bakomflötet
Hoj
suzuki
"How To Calculate CFM:
Engine size (CID) x maximum RPM / 3456 = CFM
CFM @ 100% volumetric efficiency

(Example: 350 CID x 6000 RPM = 2,100,000 / 3456 = 608 CFM)

Approximately 608 CFM would be required for this engine. However, most Street engines are capable of achieving only about 80% VE; a modified street engine with ported heads, headers, intake and carburetor can achieve about 85% VE; a fully modified race engine can achieve 95% or greater VE. The CFM number arrived at with this formula must be factored by this percentage. "

Detta är taget på Holleys hemsida och det var genom det jag räknade, jag personligen är inget räknegeni har bara letat och detta är vad jag hittat.

"På Trickflows A460 toppar partnr: TFS-5440T801 har de helt enkelt slopat hela avgasporten från ford och i gjutit dit hela chevas avgasport som är mycket bättre tillsammans med fordens grymma insugsport som flödar över 400 cfm" detta hittade jag om toppen jag vill använda om det hjälper nån.

Vill inte ha sprut vill ha 8 gasare enbart för att det vore fränt om man får det att funka.
Tack för all hjälp.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Peaceinn skrev:
2061263 "How To Calculate CFM:
Engine size (CID) x maximum RPM / 3456 = CFM
CFM @ 100% volumetric efficiency

(Example: 350 CID x 6000 RPM = 2,100,000 / 3456 = 608 CFM)

Approximately 608 CFM would be required for this engine. However, most Street engines are capable of achieving only about 80% VE; a modified street engine with ported heads, headers, intake and carburetor can achieve about 85% VE; a fully modified race engine can achieve 95% or greater VE. The CFM number arrived at with this formula must be factored by this percentage. "

Detta är taget på Holleys hemsida och det var genom det jag räknade, jag personligen är inget räknegeni har bara letat och detta är vad jag hittat.

"På Trickflows A460 toppar partnr: TFS-5440T801 har de helt enkelt slopat hela avgasporten från ford och i gjutit dit hela chevas avgasport som är mycket bättre tillsammans med fordens grymma insugsport som flödar över 400 cfm" detta hittade jag om toppen jag vill använda om det hjälper nån.

Vill inte ha sprut vill ha 8 gasare enbart för att det vore fränt om man får det att funka.
Tack för all hjälp.

Holleys sida är en variant som utgår från samma sak som mitt excelleri, den räknar ut det totala flödet du kommer att behöva för att mata alla dina 8 cylindrar vilket är.

Om man räknar på exemplet med 350 CI volym får man följande:
350 Cubic inch volym= 5,73L= 0,716L/cylinder
Maxvarv innan förgasarna får vara strypande faktorn=7000 (är det rimligt)
VE= 0,95 (ett högt värde men med bra kammar och fin portning är det möjligt)
Luftbehov= 0,716*7000*0,95= 4761 L/min

Går man in och tittar i de stora tabellen (i excellarket) ser man att 7461L/min bör en 39mm förgasare flöda altså är 8x Mikuni RS40 säkert perfekt.

Nu är jag huvudsakliigen inte motorbyggare utan mattematiker men vad är meningen att ha en topp som flödar 400CFM på en motor som inte skall varva mer än 7000. 400CFM räcker ju för att fylla cylindern vid 14000RPM varvar det då inte mer än 7000, visst flöde är bra men gashastighet är viktigare..
Portningsgurus ge mig svar.... :Bugar
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Boris JR skrev:
Om jag har förstått dig rätt så betyder det att vid 7000RPM kan din motor max suga i sig 6000L/min och cylinder DET ÄR ETT MAXIMUM cylindern kan inte överfylla sig själv.

Vid noll RPM stämmer det, däremot en modern motorcykelmotor har ett VE långt över 100%.
 

Dr.Bike

Guest
VE över 100 Anders? Nu menar du med turbo? (där stor del av färskgaserna kan fås att gå rätt ut i avgasporten).
Hde vi VE 100 eller däröver skulle du och jag vara arbetslösa vill jag tro, eller så har jag missförstått vad 100 är.

Till BorisJR: De 400 cfm:en som nämns är tyvärr ofta "skryt-cfm". D.v.s i verkliga verkligheten så är flödet beetydligt lägre.
Låt mig förklara: I Amerrkat, iaf på de firmor jag kollat, och de som varit snälla nog att redovisa sina metoder i artiklar, så ses ofta en tom topp UTAN ventil och utan insugningsrör, men MED en rundad kant kring insugsporten (trattkant).
Visserligen är styrningen pluggad, men gör man på detta sätt och mäter flöde då blir det snabbt höga värden.

Därför tycker jag, och många med mig att flödesbänk är rätt ointressant.
Eller rättare: För att göra det BRA och trovärdigt i flödesbänk bör man ha mer verklighetslika förutsättningar.
Bl.a ska toppen stå på ett rör som motsvarar cylindern, med rätt diameter så de skym-effekter som cylinderväggen utgör kommer med, det ska sitta en ventil i som man dessutom kan manipulera upp och ned och det ska helts oxå vara något slags insug med förgasare och kanske t.o.m luftfilter med.

Då lär det inte bli några 400 cfm i DEN porten.

Flödesbänkar - fel använda - med skrytflöde har tyvärr premierat "stora kanaler" genom åren, men som jag sa, rätt använd kan den oxå vara en välsignelse.
Jag hade sånär tänkt bygga en (det är lätt) men jag såg aldrig behovet. Och en trimfirma jag besöker ibland har en, men den har nog varit oanvänd det senaste decenniet.

Allt det här var nog inte svar på frågorna här, men är faktorer och fakta att ta hänsyn till när man pratar flöde i toppar.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Dr.Bike skrev:
2061496 VE över 100 Anders? Nu menar du med turbo? (där stor del av färskgaserna kan fås att gå rätt ut i avgasporten).
Hde vi VE 100 eller däröver skulle du och jag vara arbetslösa vill jag tro, eller så har jag missförstått vad 100 är.

.



VE på över 100 japp , helt möjligt BMW s M motorer har ett VE på 115%

Hayabusan har simulerats till 110% ( med trimkammar)

En räser 600 lär ha mer än så

En gjutjärns v-8a njae kanske inte


Att uppnå högre än 100% VE är ju precis vad portning ,kammar och overlap går ut på
 

pops

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
örebro
Hoj
gsxr 1000 k7
förgasaren flödar 200cfm men den kan inte flöda mer än 30 sek / min
för att den suger ju bara på nervägen så då flödar ju inte mikunin mer än
100cfm det blir lite skillnad på en fyrpotare som kan flöda
till alla cylindrarna
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top