ER6-tråden

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Sitter dagligen och letar dagligen på blocket efter sådana här vackra maskiner.
Kollar främst på 06-07 som jag tror blir en bra första hoj.

Är det någon som har något tips om vad man ska kolla på när man letar fel?
Bilkunskapen är stor med hojar kan jag ingenting om så är tacksam för hjälp!

Mvh
 

tiasb

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2009
Ort
Mölndal
Hoj
2018 Kawasaki Z900
Köp min er6a som finns med i köp/sälj annonserna här på sporthoj så slipper du leta fel :)

Hittar du något annat så tror jag du ska göra som med bil, leta efter olje dropp vid motorn, kolla om det läcker något vid framgaffeln, känna om lagerna är ok fram resp bakdäck.
 

Safe1

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Monster 695
Nu har er6an gått snart 600mil :) hur långt har era gått so far? ;)

Fan va du kör:) Men jag förstår dig, det är jäkligt kul. Själv har jag inte kört någe bana ännu men funderar starkt på det. Min har gått 154 mil. Precis satt på nya tail tidyn från R&G, blev riktigt nöjd. Satte dock på den lilla fula röda reflexen oxå på regplåten men måste väl ha den tyvärr.
 

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
Var och tittade på massor med er-6or med tjejens systerson och my god vad många som hade dålig broms!
Tror folk att det ska vara så eller vad är grejen?
Min 12a har jag på läge 3 och bromsar endast med 2 fingrar utan att klämma de andra. Kan till och med ha den på läge 4 och fortfarande bromsa med 2 fingrar.
Tror också många tyvärr förbiser bytet av bromsslangar (vart 4e år) och vet att många verkstäder bara trycker in de skitiga kolvarna in i oket när dom sätter på nya belägg.

Prova rengör kolvarna med tandborste och bromsvätska , pumpa ut kolvarna en bit men inte för mycket för då säger de plopp och kolven hoppar ur och massa bromsvätska rinner ut.

Detta gjorde markant skillnad på hojen vi gjorde detta på , man kan nu bromsa med 2 fingrar om den är i läge nr 1 vilket absolut inte gick innan!
Vi luftade också bromsarna och bytade vätskan.

Du kan också prova att sätta ett buntband runt frambromshandtaget under natten för att sedan klippa bort bandet på morgonen, detta verkar vara ett lyckat recept för många!
Givetvis så ska du dra in frambromshandtaget så där är tryck när du sätter buntbandet.


Ang belägg: Jag kommer att köpa Vesrah RJL till min när mina belägg är slut , kör väldigt mycket bana och är ganska kräsen när de gäller bromsar. Har också bara hört positivt om Vesrah RJL
Nu har beläggen kommit :tummenupp

Provade att pumpa ut kolvarna lite som du sa för att göra rent, men nu är frågan hur jag får in kolvarna igen? :crash Var ju inte bara att trycka tillbaka de med fingrarna upptäckte jag :brinnerup Blir jag tvungen att tömma bromsvätskan eller finns det något annat finurligt sätt att trycka tillbaka kolvarna på? Bara att ta något verktyg/don och pressa så gott man kan?
 
Last edited:

JHI

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ER6-n 2012
Nu har bettan snart gått över 300 mil! :)

En fråga: Vet någon vad det kan kosta att lacka om tanken i originalfärg på en ER6?

För det finns nog inte en polering i världen som kan rädda mig från denna repan...? Förbannade j*a väglagning!

Gruskornet låg och gnuggade sig ett tag mot tanken innan jag drog stenen mot tanken vid stoppet (hade packning bak på vilket innebar att jag var tvungen att kliva av rakt ut från hojen och dra benet över). Antar att den satt sig mot en söm eller liknande i skinnstället.

Framöver blir det att inhandla knäskydd eller liknande mot sidorna på tanken för bättre skydd/grepp. :)

bild.jpg
 

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
Nu har beläggen kommit :tummenupp

Provade att pumpa ut kolvarna lite som du sa för att göra rent, men nu är frågan hur jag får in kolvarna igen? :crash Var ju inte bara att trycka tillbaka de med fingrarna upptäckte jag :brinnerup Blir jag tvungen att tömma bromsvätskan eller finns det något annat finurligt sätt att trycka tillbaka kolvarna på? Bara att ta något verktyg/don och pressa så gott man kan?
Svarar mig själv: jag tog i lite mer, då var det inga problem att få tillbaka kolven... har fått dit nya beläggen nu, hoppade dock över att göra rent kolvarna, jag hade i så fall varit tvungen att krångla med depåstöd bak/fram för att montera av hela framdäcket, då jag inte är jättesugen att spilla rengörningsmedel/bromsvätska på däck och skivor... så det får bli när jag har mer tid.

Har börjat köra in beläggen nu, har bara bromsat halvhårt men märker klar skillnad, både på bett och att handtaget tar längre ut... Svårt att säga mer innan man bromsar maximalt.
 

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
Bettan blir kvar!

Har efter många om och men beslutat mig för att behålla Bettan. Hade långtgående planer på att byta till en Z750 men de planerna är nu skrotade.

Då jag tycker bankörning är så mycket roligare än att köra landsväg så började jag istället fundera på att köpa typ en R6. Men då försäkringen på en sådan är löjlig så skrotade jag den planen också, dessutom vill jag fortfarande ha en gathoj för småturer, och på den vill jag ha ABS...

Så, lösningen blir att banmodda Bettan. Nya bromsbelägg är nu monterade (Carbone lorraine sbk5), växelindikator beställd, Sportbar styre (version 3) samt justerbara fotpinnar. Öhlinsfjädrar fram förmodligen till nästa säsong...

Då har man en snorbillig hoj att försäkra men som ändå är kul (för mig iaf) på bana. :tuttar

Kör nu med Pirelli Diablo Rosso 2, tycker de är riktigt bra (är väl inte tillräckligt snabb ännu för att tycka att de är dåliga :tungan), inte minst i regn, men nästa däckbyte provar jag nog pirelli diablo rosso corsa.
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Rengöra kolvarna gör mycket för bromsverkan och hur pass långt in handtaget tar . Tröga kolvar kräver mer hydraltryck..
Putta in skitiga kolvar tillbaka in i oket är väl inte att rekommendera då skiten på kolvarna kan sätta sig i packningen som drar tillbaka kolven efter man släppt bromshandtaget. Så länge bromsarna inte ligger på så har man inget problem dock.
Er6an tävlas det också med på en del ställen i världen bla frankrike.
Det som behövs är väl främst en Ny bakdämpare då den som sitter orginal är skit om man ska jämföra med många andra mc modeller.
Även andra bromsbelägg och lite större bromspump bör göra stor skillnad på bromsverkan.
Jag kör själv på dunlop sportsmart och vill väl påstå att jag pressar ganska hårt med dom och har inte fått något toksläpp än och dom verkar hålla länge dock är dom lite trögstyrda enligt mig.

Det går att köra fort med er6an... Fortare än vad många tror :yoparty
 

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
Rengöra kolvarna gör mycket för bromsverkan och hur pass långt in handtaget tar . Tröga kolvar kräver mer hydraltryck..
Putta in skitiga kolvar tillbaka in i oket är väl inte att rekommendera då skiten på kolvarna kan sätta sig i packningen som drar tillbaka kolven efter man släppt bromshandtaget. Så länge bromsarna inte ligger på så har man inget problem dock.
Er6an tävlas det också med på en del ställen i världen bla frankrike.
Det som behövs är väl främst en Ny bakdämpare då den som sitter orginal är skit om man ska jämföra med många andra mc modeller.
Även andra bromsbelägg och lite större bromspump bör göra stor skillnad på bromsverkan.
Jag kör själv på dunlop sportsmart och vill väl påstå att jag pressar ganska hårt med dom och har inte fått något toksläpp än och dom verkar hålla länge dock är dom lite trögstyrda enligt mig.

Det går att köra fort med er6an... Fortare än vad många tror :yoparty
Japp ska se till att rengöring av kolvarna hamnar högt på "tod-do"-listan. Bakdämparen (förspänning..) har jag ställd på max, det som stör mycket mer än den, tycker jag, är bristen på bett/känsla i frambromsen (hoppas det blir bättre nu då..) samt att gaffeln dyker för mycket och "packar ihop" sig.. Men blir jag snabbare så kommer jag säkert gnälla på bakdämparen också :tungan

Så Sportsmart gör hojen trögstyrd, trodde inte det var möjligt hehe, tycker hojen nästan är för kvickstyrd i vissa lägen :D

Appropå Sportsmart, jag kände på mitt Pirelli Diablo Rosso 2 bakdäck efter ett pass på bana förra veckan och tyckte det var varmt, fick dock en aha-upplevelse när jag direkt efter kände på bakdäcket på en annan hoj som var skodd med just Sportsmart, Sportsmart:en kändes nästan dubbelt så varmt, detta trots att vi höll ungefär samma tempo :) Nu är ju Sportsmart ett sportigare däck men jag trodde inte skillnade i värme skulle vara SÅ stort, antar att skillnaden i grepp är ungefär motsvarande.. :)
 

MaudF

Liten, grön o elak!
Gick med
4 Jul 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
Kawasaki er-6f ABS -08, ZX6-RR -05, Ninja 650 2019
samt att gaffeln dyker för mycket och "packar ihop" sig.. Men blir jag snabbare så kommer jag säkert gnälla på bakdämparen också :tungan

Du kan alltid labborera försiktigt med oljemängden för att styva upp något fram tills du fått bytt till något annat.
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Biker byt till tjockare gaffel olja så blir framfjädringen mycket bättre. Vet ej vad rosso 2 kan köras på för tryck på bana men med rosso corsa ska du ligga mellan 1.93-2.2 bar kallt bak o fram 2.13-2.4 bar kallt enligt Pirelli usa. Fick du ordning på den konstiga gången efter du bytte framdäck ?
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
hej alla ER6 ägare

nu är det dags att fråga om hjälp, vill beställa en pakethållare och någon hårdskalsväska till den. Ska passa min er6f 2007 och vara hyffsat lättmonterad. Finns säkert någon som är ute och reser där och har bra tips/länkar till webbutiker. Hjälp mig! :)
 

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Ort
Finspång
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
Nu har bettan snart gått över 300 mil! :)

En fråga: Vet någon vad det kan kosta att lacka om tanken i originalfärg på en ER6?

För det finns nog inte en polering i världen som kan rädda mig från denna repan...? Förbannade j*a väglagning!

Gruskornet låg och gnuggade sig ett tag mot tanken innan jag drog stenen mot tanken vid stoppet (hade packning bak på vilket innebar att jag var tvungen att kliva av rakt ut från hojen och dra benet över). Antar att den satt sig mot en söm eller liknande i skinnstället.

Framöver blir det att inhandla knäskydd eller liknande mot sidorna på tanken för bättre skydd/grepp. :)
Jag hade nyss in min hoj på rep efter en marksyning och de bytte ut tanken med motiveringen att det var ungefär samma pris som att skicka den på omlackering. Jag har det för att de sa att en ny lackad tank gick på 6k. Du kan ju dock höra runt och se om någon kan tänka sig göra det skattefritt men då är ju risken att du inte får perfekt resultat.
 

permerup

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2012
Ort
Skåne
Hoj
ER6-n 2006
Äntligen köpt hoj och det blev ju en er6-n, gul som rapps :) men nu piper det från tanken det följer varven någorlunda men man hör det inte när motorn överröstar. jag antar att pumpen behöver rensas för det rasslar lite under en knapp sekund när pumpen startar då man slår på tändningen. min gissning är att pipet också kommer från pumpen för jag har testat att köra med locket öppet och det låter ändå.

Då kommer jag till min fråga som är hur och vilka bra tipps finns det på att komma åt pumpen och göra en liten "renovering" det är en 2006 och gått 1600mil så tycker det skulle räcka med att rensa den om det nu är lite skit där.

Har någon annan upplevt pipet och kansek har några idéer förutom att pumpen är igensatt?


Tackar för svar och trevligaste tråden på sh :tummenupp
 

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
Biker byt till tjockare gaffel olja så blir framfjädringen mycket bättre. Vet ej vad rosso 2 kan köras på för tryck på bana men med rosso corsa ska du ligga mellan 1.93-2.2 bar kallt bak o fram 2.13-2.4 bar kallt enligt Pirelli usa.
Tack för tipset, ska prova med tjockare gaffelolja när jag får tid, verkar vara lite pyssel :) Jag har kört "gattryck" (2.25 fram 2.5 bak) men tänkte prova 2.1 fram och 2.3 bak nästa gång.
Fick du ordning på den konstiga gången efter du bytte framdäck ?
Konstiga gången? Nu hänger jag inte riktigt med :)
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Med mina dunlop sportsmart kör jag 2.5 bak och 2.25 fram.
Vid bana rekommenderar dunlop 1.9 bak och 2.1 fram .
Har två polare som kör diablo rosso corsa och supercorsa och deras däck höll 2-3 bandagar typ sen var de slut på sidorna , nu kör båda rätt så bra och 1000cc maskiner . Greppet har dom aldrig klagat på men jag vill gärna ha lite livslängd på mina däck och där är sportsmart kanon.
 

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
Med mina dunlop sportsmart kör jag 2.5 bak och 2.25 fram.
Vid bana rekommenderar dunlop 1.9 bak och 2.1 fram .
Mer tryck fram än bak?
Har två polare som kör diablo rosso corsa och supercorsa och deras däck höll 2-3 bandagar typ sen var de slut på sidorna , nu kör båda rätt så bra och 1000cc maskiner . Greppet har dom aldrig klagat på men jag vill gärna ha lite livslängd på mina däck och där är sportsmart kanon.
Blir det stor skillnad i slitage om man går ner några hg i tryck? Hur länge räcker ett Sportsmart för dig? Är Sportsmart motsvarigheten till Pirellis diablo rossa corsa?
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top