Coating Kolvar

Ramkvist

"Det kostar att betala" Ramkvist d.ä
Gick med
11 Nov 2005
Ort
Sörforsa Hälsingland
Hoj
´92 med fläkt
Grabbarna på jobbet erbjöd sig att "kall-coating" på kolvtopparna till gixxer men jag har ingen erfarenhet av detta. (Keramisk coating)
Kollade lite på nätet men det känns tryggare att få kommentarer här på SH.
Företag jag tittade på tog 350:-/kolv. Hemma skulle det kosta "butterkaka till halvnio fika".

Skall man även ta och coata toppen oxå!
Övrigt borde det väl räcka med 2/10 som värmeskydd.

Tips både :mad: / :tummenupp tages.

Mvh
Ramkvist/Berglock
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Kolven kommer på egen hand att bli coatad med tiden, fast av sot - som också fungerar som en värmebarriär. Det skadar inte att belägga kolvtoppen, motorn kommer att gå lite-lite kallare till att börja med. Att belägga topplocket i förbränningsutrymmet, well... det kommer att bli belagt med koks väldigt snabbt även där. Vill man räkna hem de sista 0.34 hästkrafterna man kanske kan hitta i motorn så ska man coata.

Trots coating slipper man inte härdsmälta vid en lite för klen soppablandning eller spikningar/detonation.

Tävlingskör man sin hoj kan man coata, annars inte.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Är det i princip gratis så varför inte, hade dock aldrig betalt någon större summa för det i en gatmotor just därför att där skall man inte ligga så nära detonationsgränsen att coatingen spelar en avgörande roll.....

Kan du fråga dem om de kan tänka sig att ta för att behandla några små tvåtaktstoppar och kolvar, hade nämligen viljat testa det i en 2-t racer.....
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Ramkvist skrev:
Grabbarna på jobbet erbjöd sig att "kall-coating" på kolvtopparna till gixxer men jag har ingen erfarenhet av detta. (Keramisk coating)Mvh
Ramkvist/Berglock

Kan man verkligen värmeisolera hur som helst i förbränningsrummet?
Kan inte kolvarna kyla gaserna, så blir det mer energi som vill in i toppen istället. Isolerar man toppen också får ventilerna skit för det och cylinderväggarna.
Jag skulle vara försiktig med det.
 

Ramkvist

"Det kostar att betala" Ramkvist d.ä
Gick med
11 Nov 2005
Ort
Sörforsa Hälsingland
Hoj
´92 med fläkt
andersbrink skrev:
Kolven kommer på egen hand att bli coatad med tiden, fast av sot - som också fungerar som en värmebarriär. Det skadar inte att belägga kolvtoppen, motorn kommer att gå lite-lite kallare till att börja med. Att belägga topplocket i förbränningsutrymmet, well... det kommer att bli belagt med koks väldigt snabbt även där. Vill man räkna hem de sista 0.34 hästkrafterna man kanske kan hitta i motorn så ska man coata.

Trots coating slipper man inte härdsmälta vid en lite för klen soppablandning eller spikningar/detonation.

Tävlingskör man sin hoj kan man coata, annars inte.

Tänkte köra PSB-klassen, men det ekonomiska ligger inte på topp, prio 1 var ett set smidda JE 8:1, men :tuttar lirar inte på samma våglängd.

Såg detta som ett försiktigare alt. att använda orginalkolvarna.
Ännu en ny fråga till dig Brink
Matte är inte min starka sida men om man kör 98 okt med 130# munstycke och vill köra 50/50 98 - E85 blir det 140# pga kvatratiskt mått??? för att få ca:15-18% mer bränsle.
Laddning ca:1,1 bar på ett T04-18
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ramkvist skrev:
Tänkte köra PSB-klassen
<snip>
Matte är inte min starka sida men om man kör 98 okt med 130# munstycke och vill köra 50/50 98 - E85 blir det 140# pga kvatratiskt mått??? för att få ca:15-18% mer bränsle.
Laddning ca:1,1 bar på ett T04-18

Du kan coata kolvarna för att det går att göra, vid härdsmältesyndrom varken hjälper eller stjälper det.

Någon här på SH har gjort en applikation för just blandning av olika bränslen, sök lite på sporthoj så finner du.

Hur du sen ska bestycka är helt omöjligt att säga på förhand. Det enda rätta är att bestycka våldsamt fett så att den blöddrar och svartryker på fullgas, backa sen av därifrån - och det ska göras i bänk med Lambda. Justera in till Lambda 0.85, dvs lagom mycket fett. Börja med minst storlek 147.5 på huvudmunstyckena och två storlekar större på lågfartarna. Observera att lågfartarna MÅSTE vara Mikuni original och inte några piratmunstycken - då skiter det sig direkt (blir tokfett). Höj trottelnålen så mycket det går, lägg gärna en extra M3 bricka under så att den höjs lite mer än max. Trottelnålarna MÅSTE vara originalnålarna, kör du med smala Dynojet-nålar får du leta efter avbrytna trottelnålsspetsar i förbränningsutrymmet.
 

Ramkvist

"Det kostar att betala" Ramkvist d.ä
Gick med
11 Nov 2005
Ort
Sörforsa Hälsingland
Hoj
´92 med fläkt
Då var beräkningen åt rätt håll om jag förstår dig rätt.
Dynacrap :huvet används inte i denna cykel.
Fick svar på frågan jag glömde ställa ang. lågfart.

Då skippar jag coatingen.
Det lär bli den vanliga visan innan sommaren är slut. Införskaffa smidda JE.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Principiella vitsen med att värmeisolera förbränningsrummet är att mer värme gör att gaserna ökar i temp och
därmed tryck. Bättre verkningsgrad helt enkelt. Men då måste ju oxå soppan och ventiler o dyl tåla det.
Annars är det ju ingen vits med det. Knackrisken borde oxå öka, kanske råkar passera 100 %, inte så bra....
Jag tror mao inte det är nån större ide.
/u
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top