År 2027 - nedlagd kärnvapenbas - asfaltstouring

Låg sitthöjd och bekväm?

Jag är en härdad man, men det var nära att frukosten kom upp nu. Och nej, jag vill inte veta hur du hittar såna där :sissy

Oj, inte ens tänkt tanken. Det kanske är absolut smidigaste.. Ska undersöka saken :)
Jag tycker ni ska köra genom Finland. Vägen Åbo-Helsingfors är kanske inte våldsamt händelserik men iaf mer händelserik än Tallin-Riga-Kaunas-Suwalki per kilometer. Mycket fina småvägar vid sidan av storvägarna. En möjlighet beroende på tid är också Kapellskär-Mariehamn och så ta småfärjorna mellan öarna till finska fastlandet.

Baltikum är betydligt plattare, och när jag var där för nio år sen så var en påfallande stor del av vägnätet inte asfalterat, ibland i kombination med ryggradskomprimerande ”washboard”-yta. Detta kan vara en fördel eller en nackdel beroende på vem man är.

Skickar med några bilder från en övergiven Sovjet-byggnad mitt inne i centrala Kaunas (Litauen) som kanske minner om domedagstemat i trådtiteln och visar på kontrasterna mellan nytt och gammalt man ofta hittar i Baltikum.

Bifogat

• IMG_1317.jpeg
    IMG_1317.jpeg
    2 MB · Visningar: 10
  • IMG_1310.jpeg
    IMG_1310.jpeg
    1.4 MB · Visningar: 9
  • IMG_1299.jpeg
    IMG_1299.jpeg
    3 MB · Visningar: 9
  • IMG_1321.jpeg
    IMG_1321.jpeg
    2.7 MB · Visningar: 9
Last edited:
Restips - från chatgpt, men jag tror inte han varit där själv :lol -ursäkta alla radbrytningar, blir så när man kopierar svaren

Absolut. Om du vill göra en MC-resa där själva resmålen är övergivna fort, bunkrar, kustbatterier, krigsmuseer och minnesplatser från andra världskriget, finns det faktiskt en väldigt bra rutt genom Baltikum och norra Polen.
Jag skulle lägga tyngdpunkten på Estland → Lettland → Litauen → nordöstra Polen → Gdańsk, snarare än att försöka täcka hela Polen.

https://images.openai.com/static-rsc-4/wRNT5fPXzn_Lzl9V3pKcpB5ikcfNOqvz-xuB0W6mjVCIDGnkYfJb0r8MYbFYcBDE4BRTZfMHY9ykcPUHmV3Z0BO3Fny-_Urm1tRcim23dY2MpFEife1MnFNZU9Tocitk6VDoP5qlKtKq-JO8T9fIkovwd-CsFBCOkhjkZga12u6tF6MNhKW4FuzuIUkPA3uv?purpose=fullsize

https://images.openai.com/static-rsc-4/6GxQGqJxHO7hDkYXrUCCnOnobA39XO5t7U41vPiS-JTHytBXgWVdGpIbshEmrs_1yNrUjFys-GMhDKMa73DXdOB-s5J1HiY0We3UTaD3fUYHTJ8icpHl9q4sIr83U2xBJwKiOD0XL9Nl_pq7sEfzefzUU6CCGFw62Grseqb5Qn1hHsrDkfqYMNH1q6S2vvR4?purpose=fullsize

https://images.openai.com/static-rsc-4/lnZuo4EHh50L92EJmyO23MVTpDbfbTfM_voOeUzbBpctQ1kGxEbwq-xqAHUbBGjZtJ5aLfcPlQ-L1xTTyJkvCW09C_jaG7scVXy-YnW_kA4lIBlYe1XQiP1rDDwnSZ7rACj8-UHtpNmp7Pg2xwitgTZYy1D-xy2hoPU4BiOI6GxpKD-T2K8wmQ89jiV-nM7M?purpose=fullsize

🇪🇪 Estland – mycket intressant för bunkrar och kustförsvar​

1. Tallinn – Patarei
  • Gammal kustfästning från tsartiden som senare användes av både tyskar och Sovjet.
  • Mycket speciell miljö precis vid havet.
  • Obs: Patarei-komplexet är för närvarande delvis/temporärt stängt, så detta bör kontrolleras innan resan. Patarei sjöfästning
2. Tallinn – Maarjamäe
Maarjamäe memoriaal
  • Stor sovjetisk minnesplats med koppling till andra världskriget.
  • Inte ett klassiskt tyskt bunkerbesök, men intressant om du vill se hur krigshistorien tolkats under olika regimer.
3. Estlands norra kust
Här skulle jag definitivt lägga in några stopp vid gamla kustbatterier och sovjetiska/tyska försvarsanläggningar. Det finns förvånansvärt mycket kvar ute i skogen och längs kusten.

Det finns dessutom en ny militärhistorisk karta över Baltikum med omkring 280 platser, inklusive bunkrar, kustförsvar, slagfält, museer och minnesplatser. Den är gjord specifikt för att hjälpa besökare att hitta sådana platser.

Lettland – kanske bästa landet för "övergivna militäranläggningar"

4. Liepāja / Karosta ⭐⭐⭐⭐⭐

Det här skulle jag absolut ha med på en MC-rutt.

Karosta är en enorm gammal militärstad och flottbas. Området innehåller bland annat:
  • gamla kaserner
  • kustbatterier
  • bunkrar
  • ammunitionsförråd
  • militära byggnader
  • övergivna sovjetiska anläggningar
  • gammalt militärfängelse
Det var en stängd militärzon under Sovjettiden och de sista sovjetiska soldaterna lämnade först 1994.

5. Karostas norra fort ⭐⭐⭐⭐⭐

Northern Fort

Det här är nästan exakt den typ av plats jag tror du är ute efter.

Gamla enorma betongfort ligger delvis söndersprängda och delvis rasade ner mot Östersjön. De byggdes ursprungligen kring sekelskiftet 1900, alltså före WWII, men användes under flera senare konflikter och ockupationer.

MC-mässigt: väldigt bra stopp – du kan köra ut till området och sedan gå omkring.

6. Karosta kustbatteri nr 2​

Här finns ett bevarat batterikomplex med bland annat underjordiska konstruktioner och gamla ammunitionsutrymmen. Det finns numera en militärhistorisk utställning där.

7. Karosta fängelse

Karosta Prison Museum

Inte specifikt WWII, men väldigt intressant eftersom samma militärfängelse användes under flera olika regimer. Byggnaden är i stort sett bevarad.

🇱🇹 Litauen​

8. Kaunas – Ninth Fort ⭐⭐⭐⭐⭐

Devintas Fortas

Det här är ett måste om du är intresserad av WWII-historia.

Nionde fortet är en del av Kaunas stora ryska fästningssystem. Under den tyska ockupationen blev platsen ett centrum för massmord; museet dokumenterar både nazisternas och den sovjetiska regimens användning av platsen.

Det är dessutom ett riktigt fort med:
  • vallgravar
  • kasematter
  • underjordiska delar
  • tunnlar
  • gamla militära byggnader

Så här får du både militär anläggning och WWII-historia på samma plats.

9. Kaunas Fortress – övriga fort

Det intressanta är att du inte behöver nöja dig med Ninth Fort.

Det finns flera fort kvar runt Kaunas. Exempelvis:

7th Fort of the Kaunas Fortress

och

6th Fort of the Kaunas Fortress

För en MC-resa kan det vara roligare att göra en liten "fort-runda" runt Kaunas än att bara besöka Ninth Fort.

🇵🇱 Polen – här blir det riktigt intressant​

När du kommer in i nordöstra Polen skulle jag lägga flera dagar.

10. Wolf's Lair / Wolfsschanze ⭐⭐⭐⭐⭐

Det här är sannolikt resans viktigaste WWII-anläggning.

Wolf's Lair

Hit flyttade Hitler sitt högkvarter på östfronten.

Det är ett enormt område med:
  • gigantiska armerade betongbunkrar
  • kommandobunkrar
  • förbindelsevägar
  • skyddsrum
  • ruiner
  • skogsvägar

Det var här attentatet mot Hitler den 20 juli 1944 genomfördes.

För en MC-tur är läget dessutom perfekt eftersom du befinner dig i Masurien, med fantastiskt fina vägar och sjölandskap.

11. Mamerki / Mauerwald ⭐⭐⭐⭐⭐

Inte långt från Wolf's Lair.

Här finns en stor samling tyska bunkrar som hörde till Wehrmachts högkvarter.

Det speciella är att många av de gigantiska bunkrarna finns kvar mycket mer intakta än vid Wolf's Lair.

Jag skulle faktiskt besöka både Wolf's Lair och Mamerki.

12. Gdańsk – Westerplatte ⭐⭐⭐⭐⭐

Westerplatte

Här började den tyska invasionen av Polen den 1 september 1939.

Det finns:
  • ruiner
  • bunkrar
  • försvarspositioner
  • minnesmonument
  • gamla kasernområden

Och du kan kombinera det med:

Museum of the Second World War

som är ett av de stora museerna om WWII i Europa.

En rutt jag skulle överväga​

Om utgångspunkten är Sverige skulle jag exempelvis göra:

Sverige → färja till Tallinn

Tallinn
Patarei / Maarjamäe / kustförsvar

Pärnu

Liepāja ⭐⭐⭐⭐⭐
Karosta
Northern Forts
Battery No. 2
Karosta Prison

Klaipėda
kustförsvar / Memelområdet

Kaunas ⭐⭐⭐⭐⭐
Ninth Fort
6th/7th Fort
Kaunas Fortress

Suwałki

Masurien ⭐⭐⭐⭐⭐
Wolf's Lair
Mamerki
flera mindre tyska bunkeranläggningar

Gdańsk ⭐⭐⭐⭐⭐
Westerplatte
Museum of WWII

Gdynia / Hel-halvön

Gdańsk → färja tillbaka till Sverige

Det fina med just den rutten​

Den kombinerar tre saker:

🏍️ bra MC-körning
framför allt Masurien och norra Polen

🏚️ övergivna militära miljöer
framför allt Karosta, kustbatterierna och de tyska bunkrarna

📜 riktig WWII-historia
Ninth Fort → Wolf's Lair → Mamerki → Westerplatte

Och man slipper att resan bara blir en serie museibesök.

Restips - från chatgpt, men jag tror inte han varit där själv :lol -ursäkta alla radbrytningar, blir så när man kopierar svaren

Absolut. Om du vill göra en MC-resa där själva resmålen är övergivna fort, bunkrar, kustbatterier, krigsmuseer och minnesplatser från andra världskriget, finns det faktiskt en väldigt bra rutt genom Baltikum och norra Polen.
Jag skulle lägga tyngdpunkten på Estland → Lettland → Litauen → nordöstra Polen → Gdańsk, snarare än att försöka täcka hela Polen.

https://images.openai.com/static-rsc-4/wRNT5fPXzn_Lzl9V3pKcpB5ikcfNOqvz-xuB0W6mjVCIDGnkYfJb0r8MYbFYcBDE4BRTZfMHY9ykcPUHmV3Z0BO3Fny-_Urm1tRcim23dY2MpFEife1MnFNZU9Tocitk6VDoP5qlKtKq-JO8T9fIkovwd-CsFBCOkhjkZga12u6tF6MNhKW4FuzuIUkPA3uv?purpose=fullsize

https://images.openai.com/static-rsc-4/6GxQGqJxHO7hDkYXrUCCnOnobA39XO5t7U41vPiS-JTHytBXgWVdGpIbshEmrs_1yNrUjFys-GMhDKMa73DXdOB-s5J1HiY0We3UTaD3fUYHTJ8icpHl9q4sIr83U2xBJwKiOD0XL9Nl_pq7sEfzefzUU6CCGFw62Grseqb5Qn1hHsrDkfqYMNH1q6S2vvR4?purpose=fullsize

https://images.openai.com/static-rsc-4/lnZuo4EHh50L92EJmyO23MVTpDbfbTfM_voOeUzbBpctQ1kGxEbwq-xqAHUbBGjZtJ5aLfcPlQ-L1xTTyJkvCW09C_jaG7scVXy-YnW_kA4lIBlYe1XQiP1rDDwnSZ7rACj8-UHtpNmp7Pg2xwitgTZYy1D-xy2hoPU4BiOI6GxpKD-T2K8wmQ89jiV-nM7M?purpose=fullsize

🇪🇪 Estland – mycket intressant för bunkrar och kustförsvar​

1. Tallinn – Patarei
  • Gammal kustfästning från tsartiden som senare användes av både tyskar och Sovjet.
  • Mycket speciell miljö precis vid havet.
  • Obs: Patarei-komplexet är för närvarande delvis/temporärt stängt, så detta bör kontrolleras innan resan. Patarei sjöfästning
2. Tallinn – Maarjamäe
Maarjamäe memoriaal
  • Stor sovjetisk minnesplats med koppling till andra världskriget.
  • Inte ett klassiskt tyskt bunkerbesök, men intressant om du vill se hur krigshistorien tolkats under olika regimer.
3. Estlands norra kust
Här skulle jag definitivt lägga in några stopp vid gamla kustbatterier och sovjetiska/tyska försvarsanläggningar. Det finns förvånansvärt mycket kvar ute i skogen och längs kusten.

Det finns dessutom en ny militärhistorisk karta över Baltikum med omkring 280 platser, inklusive bunkrar, kustförsvar, slagfält, museer och minnesplatser. Den är gjord specifikt för att hjälpa besökare att hitta sådana platser.

Lettland – kanske bästa landet för "övergivna militäranläggningar"

4. Liepāja / Karosta ⭐⭐⭐⭐⭐

Det här skulle jag absolut ha med på en MC-rutt.

Karosta är en enorm gammal militärstad och flottbas. Området innehåller bland annat:
  • gamla kaserner
  • kustbatterier
  • bunkrar
  • ammunitionsförråd
  • militära byggnader
  • övergivna sovjetiska anläggningar
  • gammalt militärfängelse
Det var en stängd militärzon under Sovjettiden och de sista sovjetiska soldaterna lämnade först 1994.

5. Karostas norra fort ⭐⭐⭐⭐⭐

Northern Fort

Det här är nästan exakt den typ av plats jag tror du är ute efter.

Gamla enorma betongfort ligger delvis söndersprängda och delvis rasade ner mot Östersjön. De byggdes ursprungligen kring sekelskiftet 1900, alltså före WWII, men användes under flera senare konflikter och ockupationer.

MC-mässigt: väldigt bra stopp – du kan köra ut till området och sedan gå omkring.

6. Karosta kustbatteri nr 2​

Här finns ett bevarat batterikomplex med bland annat underjordiska konstruktioner och gamla ammunitionsutrymmen. Det finns numera en militärhistorisk utställning där.

7. Karosta fängelse

Karosta Prison Museum

Inte specifikt WWII, men väldigt intressant eftersom samma militärfängelse användes under flera olika regimer. Byggnaden är i stort sett bevarad.

🇱🇹 Litauen​

8. Kaunas – Ninth Fort ⭐⭐⭐⭐⭐

Devintas Fortas

Det här är ett måste om du är intresserad av WWII-historia.

Nionde fortet är en del av Kaunas stora ryska fästningssystem. Under den tyska ockupationen blev platsen ett centrum för massmord; museet dokumenterar både nazisternas och den sovjetiska regimens användning av platsen.

Det är dessutom ett riktigt fort med:
  • vallgravar
  • kasematter
  • underjordiska delar
  • tunnlar
  • gamla militära byggnader

Så här får du både militär anläggning och WWII-historia på samma plats.

9. Kaunas Fortress – övriga fort

Det intressanta är att du inte behöver nöja dig med Ninth Fort.

Det finns flera fort kvar runt Kaunas. Exempelvis:

7th Fort of the Kaunas Fortress

och

6th Fort of the Kaunas Fortress

För en MC-resa kan det vara roligare att göra en liten "fort-runda" runt Kaunas än att bara besöka Ninth Fort.

🇵🇱 Polen – här blir det riktigt intressant​

När du kommer in i nordöstra Polen skulle jag lägga flera dagar.

10. Wolf's Lair / Wolfsschanze ⭐⭐⭐⭐⭐

Det här är sannolikt resans viktigaste WWII-anläggning.

Wolf's Lair

Hit flyttade Hitler sitt högkvarter på östfronten.

Det är ett enormt område med:
  • gigantiska armerade betongbunkrar
  • kommandobunkrar
  • förbindelsevägar
  • skyddsrum
  • ruiner
  • skogsvägar

Det var här attentatet mot Hitler den 20 juli 1944 genomfördes.

För en MC-tur är läget dessutom perfekt eftersom du befinner dig i Masurien, med fantastiskt fina vägar och sjölandskap.

11. Mamerki / Mauerwald ⭐⭐⭐⭐⭐

Inte långt från Wolf's Lair.

Här finns en stor samling tyska bunkrar som hörde till Wehrmachts högkvarter.

Det speciella är att många av de gigantiska bunkrarna finns kvar mycket mer intakta än vid Wolf's Lair.

Jag skulle faktiskt besöka både Wolf's Lair och Mamerki.

12. Gdańsk – Westerplatte ⭐⭐⭐⭐⭐

Westerplatte

Här började den tyska invasionen av Polen den 1 september 1939.

Det finns:
  • ruiner
  • bunkrar
  • försvarspositioner
  • minnesmonument
  • gamla kasernområden

Och du kan kombinera det med:

Museum of the Second World War

som är ett av de stora museerna om WWII i Europa.

En rutt jag skulle överväga​

Om utgångspunkten är Sverige skulle jag exempelvis göra:

Sverige → färja till Tallinn

Tallinn
Patarei / Maarjamäe / kustförsvar

Pärnu

Liepāja ⭐⭐⭐⭐⭐
Karosta
Northern Forts
Battery No. 2
Karosta Prison

Klaipėda
kustförsvar / Memelområdet

Kaunas ⭐⭐⭐⭐⭐
Ninth Fort
6th/7th Fort
Kaunas Fortress

Suwałki

Masurien ⭐⭐⭐⭐⭐
Wolf's Lair
Mamerki
flera mindre tyska bunkeranläggningar

Gdańsk ⭐⭐⭐⭐⭐
Westerplatte
Museum of WWII

Gdynia / Hel-halvön

Gdańsk → färja tillbaka till Sverige

Det fina med just den rutten​

Den kombinerar tre saker:

🏍️ bra MC-körning
framför allt Masurien och norra Polen

🏚️ övergivna militära miljöer
framför allt Karosta, kustbatterierna och de tyska bunkrarna

📜 riktig WWII-historia
Ninth Fort → Wolf's Lair → Mamerki → Westerplatte

Och man slipper att resan bara blir en serie museibesök.

Dom skulle väl inte säga upp sig från jobbet och bli "Hoj-influensers" på heltid?

Det där tar ju en livstid att hinna med...

Jag är en härdad man, men det var nära att frukosten kom upp nu. Och nej, jag vill inte veta hur du hittar såna där :sissy

Idoget sökande med finslipade sökord med AI hjälp och inhyrda Indier som söker hela dagarna...

Nejdå, den dök upp när jag bara hade valt västerbotten visa billigaste först....
Jag hade faktiskt ingen aning om att något sådant existerade innan jag såg annonsen.
Men lite sugen blir man ju, det är främst den inbyggda kasettbandspelaren och fotplattorna som är erotiskt upphetsande, och dom där konstiga byglarna på sidorna

Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!