RideKit – vill ni ge ärlig feedback på en ny tjänst för MC-kläder?

RideKit

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2026
Hoj
Yamaha MT09
Hej!

Jag bygger RideKit: https://ridekit.se

Idén uppstod när jag själv försökte sätta ihop en komplett MC-outfit och upptäckte hur svårt det är att jämföra plagg, märken och butiker på ett samlat ställe.

RideKit ska hjälpa förare att kombinera hjälm, jacka eller skinnställ, byxor, handskar och stövlar utifrån bland annat körstil, storlek och budget. Tanken är även att omfatta motocross, snöskoter och vattenskoter.

Sidan är fortfarande under utveckling och viss produktinformation är ännu inte slutgiltig. Jag är därför ute efter ärlig feedback från människor som faktiskt kör – inte bara beröm.

Jag är särskilt nyfiken på:

- Förstår ni direkt vad tjänsten ska hjälpa till med?
- Vilka delar känns användbara respektive onödiga?
- Saknar ni några viktiga funktioner, filter eller produktkategorier?
- Skulle ni använda prisjämförelser och reabevakning för sparade outfits?
- Vad behöver förbättras för att sidan ska kännas trovärdig?
- Hur skulle ni vilja att livevyn av den valda utrustningen fungerade?

Testa gärna sidan på både mobil och dator. All rak och konstruktiv kritik uppskattas!

Hur ofta köper man hel uppsättning egentligen? Du skulle visa de olika kiten den sätter ihop på en modell så man får se hur hela litet som erbjuds ser ut. Storlekarna verkar bara vara bokstavsstorlekar dvs xs-xxxl men många märken erbjuder även sifferstorlekar. Du skulle lägga in klädmärkenas storleksguider så man kan lägga in att man är typ 188 cm och väger 98 kg så tar den fram vilken storlek man bör ha.

Hur ofta köper man hel uppsättning egentligen? Du skulle visa de olika kiten den sätter ihop på en modell så man får se hur hela litet som erbjuds ser ut. Storlekarna verkar bara vara bokstavsstorlekar dvs xs-xxxl men många märken erbjuder även sifferstorlekar. Du skulle lägga in klädmärkenas storleksguider så man kan lägga in att man är typ 188 cm och väger 98 kg så tar den fram vilken storlek man bör ha.
Tack, riktigt bra synpunkter! Du har rätt i att man sällan köper allt samtidigt. Jag har därför gjort det tydligare att varje del kan jämföras och köpas separat.

Nu finns även sifferstorlekar, omvandling mellan bokstavs- och sifferstorlekar samt en vägledande rekommendation utifrån längd och vikt. Storleksguiden kopplas till respektive produkt, men butikens officiella tabell gäller fortfarande.

Livevyn är nästa stora steg. För att visa de riktiga plaggen trovärdigt på modellen behöver vi katalogdata och helst bilder framifrån, bakifrån och från sidan – eller 3D-underlag från märkena.

Uppdateringen finns live på https://ridekit.se. Testa gärna igen och fortsätt gärna med den raka feedbacken!

Jag upplever det som ett extra mellanlager som tar beslut åt mig. Det kanske funkar för den osäkre förstagångsköparen, men jag vill ha mer kontroll, och sen hjälp att hitta dom sakerna till bra pris. Lite mer åt prisjakt-hållet. Jag kör helår, oavsett väder, men jag har skinnställ, och regnställ eller extrajacka efter behov tex. Men i din lösning så blir det automatiskt ett textilställ då, vare sig jag vill eller inte.

Och det kanske är få som har raceställ när dom puttrar runt på sin gamla Virago eller Silverpil, men sidan har mer fokus på posering och matchande kombinationer, än att hitta just dom saker jag vill ha.

Och, varför går det inte att välja svart som färg på hojen? :va

Jag upplever det som ett extra mellanlager som tar beslut åt mig. Det kanske funkar för den osäkre förstagångsköparen, men jag vill ha mer kontroll, och sen hjälp att hitta dom sakerna till bra pris. Lite mer åt prisjakt-hållet. Jag kör helår, oavsett väder, men jag har skinnställ, och regnställ eller extrajacka efter behov tex. Men i din lösning så blir det automatiskt ett textilställ då, vare sig jag vill eller inte.

Och det kanske är få som har raceställ när dom puttrar runt på sin gamla Virago eller Silverpil, men sidan har mer fokus på posering och matchande kombinationer, än att hitta just dom saker jag vill ha.

Och, varför går det inte att välja svart som färg på hojen? :va
tack – du sätter fingret på en viktig svaghet. RideKit ska inte ta beslut åt den som redan vet vad den vill ha.

Jag har därför byggt in två lägen: Guidad matchning för den som vill ha hjälp och Välj själv för den som vill se alla produkter i katalogen, välja exakt produkt och sedan jämföra pris. Helår ska inte längre innebära textil; skinnställ ska också visas och regnställ eller extrajacka blir i stället ett råd efter väder. Svart har också lagts till som färg på hojen.

Du har även rätt om fokus. Matchningen och modellen ska vara hjälpmedel, men kärnan behöver vara att hitta rätt produkt till bäst pris – mer åt Prisjakt-hållet. Ändringarna testas lokalt nu och publiceras när jag gått igenom dem. Tack för rak och användbar feedback!

Jag skulle aldrig ge mig ut i den här sviden ! Det gäller att synas i trafiken. Att jag överhuvudtaget skriver här på SH beror på att jag har synts tydligt för bilister.
1788758563776.png

Jag skulle aldrig ge mig ut i den här sviden ! Det gäller att synas i trafiken. Att jag överhuvudtaget skriver här på SH beror på att jag har synts tydligt för bilister.
Jag sitter är för att jag inte litar på andra trafikanter, trots att jag har väl synliga lampor på hojen. Jag har dessutom ett svart ställ, och jag är inne på tredje decenniet med samma färgval. Risken att bli påkörd bakifrån på allmän väg är låg, och det är därifrån reflexvästar syns.

Jag sitter är för att jag inte litar på andra trafikanter, trots att jag har väl synliga lampor på hojen. Jag har dessutom ett svart ställ, och jag är inne på tredje decenniet med samma färgval. Risken att bli påkörd bakifrån på allmän väg är låg, och det är därifrån reflexvästar syns.
Det kan du bara fortsätta Drömma om.
Fick jag lära mig av en busschaufför i dåligt väder (ösregn) mellan Ingelstad och Växjö. Jag stod framme vid busschauffören och torkade av framrutan med en trasa för ventilationsfläkten hade stannat. Och hon berättade att många tror reflexväst på cyklister syns i skitvädret. Reflexvästen syns inte för halvljuset från bussen går under reflexvästen.
Så bäst är reflexer nere vid skorna. Dom syns i halvljuset vid dåligt väder.
Precis som fungerande bakljus som också syns.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg