Suzuki Bandit 1200 (startar igen) händer inget när jag trycker på startknappen

Däremot har jag kontinuitet mellan inkommande jord till icu och jord i ramen OCH plus från batteriet till startmotorn när tändningen är på. Ska det vara så?

Ja. Det brukar lika konstant spänning till startmotorn. Den bryts av solenoiden tills dess att startström ges från brytaren.

Ja. Det brukar lika konstant spänning till startmotorn. Den bryts av solenoiden tills dess att startström ges från brytaren.
Nja, så är det inte. Det finns ingen solenoid på startmotorn. I stället har man en startkoppling på vevaxeln.
Men jag antar att du menar startreläet i din kommentar :giggle:

Däremot har jag kontinuitet mellan inkommande jord till icu och jord i ramen OCH plus från batteriet till startmotorn när tändningen är på. Ska det vara så?
Citerar mig själv. Det är otydligt skrivet. Jag har alltså kontinuitet både från + och - fram till samma sladd på ICU. Det borde väl vara bara jord i svart/vit?

Citerar mig själv. Det är otydligt skrivet. Jag har alltså kontinuitet både från + och - fram till samma sladd på ICU. Det borde väl vara bara jord i svart/vit?

Hur mäter du när du får detta resultat? Mäter du spänning mellan svart/vit kabel och till jord (ramen eller minus till batteriet) ?

Jag "ringer" mellan jord och kabel och bat + och kabel. Som jag gör om jag vill kolla att en kabel är hel. Multimetern piper om det inte är avbrott. Sorry för min usla terminologi!

Last edited:
Jag "ringer" mellan jord och kabel och bat + och kabel

Förmodar att du mäter resistans "summrar" och då kan du få lite olika fenomen där strömmen kan ta andra vägar genom komponenter. När du reistansmäter ska mab se till att den del av kretsen man mäter är losskopplad från andra saker. Har du dessutom spänning när du resistansmäter kan det bli hur galet som helst.

Du ska mäta spänning i den felsökning du gör. Ställ multimetern på DC och lämpligt område (brukar ofta vara 20V).

Börja att mäta att du har spänning mellan jord (minus på batteriet eller ramen) och på orange/gul och orange/vit på ICU då tändningen är påslagen och ICU inkopplad. Då vet du att du har spänning in och ut från ICU.

Har hara telefon så jag hoppas jag såg rätt i schemat.

Förmodar att du mäter resistans "summrar" och då kan du få lite olika fenomen där strömmen kan ta andra vägar genom komponenter. När du reistansmäter ska mab se till att den del av kretsen man mäter är losskopplad från andra saker. Har du dessutom spänning när du resistansmäter kan det bli hur galet som helst.

Du ska mäta spänning i den felsökning du gör. Ställ multimetern på DC och lämpligt område (brukar ofta vara 20V).

Börja att mäta att du har spänning mellan jord (minus på batteriet eller ramen) och på orange/gul och orange/vit på ICU då tändningen är påslagen och ICU inkopplad. Då vet du att du har spänning in och ut från ICU.

Har hara telefon så jag hoppas jag såg rätt i schemat.

Stort tack för det! Kollar imorgon när jag är tillbaka.

Det som är intressant är att veta var du har avbrott i spänningsmatningen till eller ifrån ICU. När du vet detta kan man eventuellt i ett senare skede ta och resistansmäta för att hitta tex eventuellt kabelbrott.

Nu startar den jättefint :-) Jag hittade inte felet men det var kortis mot jord någonstans. jag kopplade ur Carb Thermo Switch och kollade om den funkade för jag hade felet någonstans där och när jag kopplade in den igen startade hojen. Antingen kablarna fram dit eller switchen gissar jag. Imorgon ska jag plocka ihop hojen och ta en sväng, det blir roligt!

Nu startar den jättefint :-) Jag hittade inte felet men det var kortis mot jord någonstans. jag kopplade ur Carb Thermo Switch och kollade om den funkade för jag hade felet någonstans där och när jag kopplade in den igen startade hojen. Antingen kablarna fram dit eller switchen gissar jag. Imorgon ska jag plocka ihop hojen och ta en sväng, det blir roligt!

En fundering här vet du var du hade kortslutningen? Om du hade kortis mot jord nånstans vid termo switchen borde säkringen 3 gått, har du bytt säkring? Känns ut som att du kan ha ett intermittent fel som spökar då du även fick igång hojen efter att putsat på startknappen.

Vid denna typ av fel vill jag veta var felet var, är inte så kul att bli stånde nånstans och så vill inte hojen starta igen.

Nej du har rätt! Det är fel nånstans och jag vet inte var. Tidigare har säkringen gått men inte varje gång. Dock gjorde den det igår. Jag misstänker att det är nåt fel från Thermo switchen och till jorden på carb heaters. Det är 11⁰ här nu och det skulle kunna betyda att felet är där idag igen. Switchen öppnar under 15⁰ ungefär. Efter att jag hade kollat switchen så hade jag inte längre kontakt med jord i säkringsboxen på säkring 3.

Nej du har rätt! Det är fel nånstans och jag vet inte var. Tidigare har säkringen gått men inte varje gång. Dock gjorde den det igår. Jag misstänker att det är nåt fel från Thermo switchen och till jorden på carb heaters. Det är 11⁰ här nu och det skulle kunna betyda att felet är där idag igen. Switchen öppnar under 15⁰ ungefär. Efter att jag hade kollat switchen så hade jag inte längre kontakt med jord i säkringsboxen på säkring 3.

Det låter ju ut lite logiskt att felet skulle kunna vara temperaturrelaretat och komma och gå beroende på temperaturen om termokontakten är öppen eller sluten.

Kan ju tänkas att du skulle ha kortis i nåt av värmeelementen så att säkringen går då temokontakten aktiverar kretsen. Bör väl gå att felsöka med att kyla kontaken med is i en påse och mäta resistans till jord för att kolla efter kortslutning, sen kan man värma med varmluftspistol och mäta igen för att se om kortslutningen kommer och går.

Som sagt jag gillar att hitta felen så man vet😉

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...