Jag skulle reklamera enheterna eftersom det inte fungerar.
Det där låter som det fungerar sämre än när jag kombinerat 2st Cardo + 1st Sena.
Tvek. Både Cardo och Sena är precis lika usla. Ibland lyckas Sena med en modell, ibland lyckas Cardo.
Några exempel från mina egna upplevelser;
Sena SMH10.
Batteriindikatorn är värdelös, visar den 75% vid uppstart är det bara att sätta den på laddning.
Säger enheten "battery low" vid användning så hinner du troligen inte ens ropa "batteri" innan den stängt ner. (Nej, det var inte slitet batteri, testade 4st nya enheter med samma resultat.)
Sena 20S
* Så dåligt vattenskydd att min enhet stendog efter ett par regnväder.
* Inbyggd FM-radio, fast antennen är så dålig att radion inte går att använda, ens under utmärkta förutsättningar.
* Räckvidd "2km" upplevde aldrig att den räckte märkbart längre än SMH10 med "0.9km".
* Audio boost är en funktion de marknadsför, men i praktiken visar den sig bara fungera för telefonsamtal, inte för intercomsamtal...
* Mikrofon på enheten för att slippa ta av sig hjälm & öronproppar. Men mikrofonen är inuti enheten och kan inte höra ut. Blev marginellt bättre om man öppnade laddningsporten.
* Anslöt jag den till något annat än en likadan SMH20 så gjorde den slumpmässiga pipljud, jag kunde aldrig lista ut varför.
* Anslöt jag den till något annat än en likadan SMH20 så kunde den stänga ner ibland.
* Ännu en gång, usel batteriindikator.
* Marknadsför musikdelning, men det fungerar bara till identiska enheter. Detta trots att det inte finns några tekniska hinder för att mixa telefonens och micens ljud.
Cardo Packtalk Edge (men även black, bold, neo etc)
* Talet klipper regelbundet, oavsett vilka inställningar man använder för brusreducering, känslighet, mic-placering.
* Rejäl fördröjning i tal när man använder Mesh-funktionaliteten.
* Rullar man snabbt på volymhjulet så händer ingenting. Bara att göra omtag och rulla långsamt.
* Räckvidd "1.6km", SMH10 med "0.9km" räckvidd når märkbart längre.
* Ansluter jag till ett annat märke på intercom så måste jag stänga av blåtand på telefonen, annars låter hela min tur så här: "Phone connected", "Phone disconnected", "Phone connected".
* Marknadsför musikdelning, men det fungerar bara till enheter som är anslutna via Cardo Mesh OCH blåtand. Detta trots att det inte finns några tekniska hinder för att mixa telefonens och micens ljud.
Slutsats
Vad gäller Sena, så var de medvetna om samtliga ovanstående problem, men löste nog inte ett enda av dem via firmware-uppdateringar eller annan form av kompensation. Cardo är inte på något sätt bättre och brukar skylla ifrån sig när de klåpat ihop skräpkod.
Problematiken jag upplevt är inte begränsad till mig eller bara ovanstående modeller (Sena 50S var ingen höjdare heller). Det räcker med att kolla på recensioner som faktiskt
testar produkterna för att hur det ligger till. Tyvärr finns det massvis av recensioner som inte testar batteritid, räckvidd, MESH, interoperabilitet och övriga funktioner.
Dessa bolag är definitionen av pest eller kolera. De tar överpriser men klarar inte av att leverera kvalitet, funktion eller interoperabilitet.