SM i roadracing på Falkenberg Avbruten på grund av krasch

Nu är rubriceringen även Vållande till annans död. 🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️
(Vet inte om man skall ta diskussionen här och någon borde skapa en minnestråd för Jocke i minneslunden eller..?)

Att ändra rubriceringen till Vållande låter väldigt konstigt.

Vållande är ju "Den som av oaktsamhet orsakar annans död, döms för vållande till annans död".
Att i starten, i dryga hundra knyck (höftar på hastighet lite här, men ungefär), med typ 1m till andra förare bredvid samt framför ses som oaktsam när någon kraschar bredvid/framför blir väldigt konstigt.
Oaktsam är ju enligt lagens mening: "Vårdslöshet eller slarv"
(Källa: https://www.aklagare.se/ordlista/o/oaktsamhet/)

Vad skulle föraren som körde på JJ gjort liksom. Bromsat ned...Hinner inte, väjt in i en medtävlande...vållande där med då.

Om det är något de går vidare med och det håller så blir det nog inge mera racing i den form vi har idag.
Samma sak med alla andra former av motorsport där det finns medtävlande. Dragracing, rallycross, banracing, crossåkande...Med tanke på antalet tragiska olyckor på crossbanor sista åren så borde det ju fällts många där.

Olyckan är tragisk. Speciellt för JJs familj men även för alla andra inblandade. Mina tankar går till er alla :hjarta
Om något skall ske så är det väl att banornas och arrangörernas uppgift att se till att starterna kan bli säkrare.

(Vet inte om man skall ta diskussionen här och någon borde skapa en minnestråd för Jocke i minneslunden eller..?)

Att ändra rubriceringen till Vållande låter väldigt konstigt.

Vållande är ju "Den som av oaktsamhet orsakar annans död, döms för vållande till annans död".
Att i starten, i dryga hundra knyck (höftar på hastighet lite här, men ungefär), med typ 1m till andra förare bredvid samt framför ses som oaktsam när någon kraschar bredvid/framför blir väldigt konstigt.
Oaktsam är ju enligt lagens mening: "Vårdslöshet eller slarv"
(Källa: https://www.aklagare.se/ordlista/o/oaktsamhet/)

Vad skulle föraren som körde på JJ gjort liksom. Bromsat ned...Hinner inte, väjt in i en medtävlande...vållande där med då.

Om det är något de går vidare med och det håller så blir det nog inge mera racing i den form vi har idag.
Samma sak med alla andra former av motorsport där det finns medtävlande. Dragracing, rallycross, banracing, crossåkande...Med tanke på antalet tragiska olyckor på crossbanor sista åren så borde det ju fällts många där.

Olyckan är tragisk. Speciellt för JJs familj men även för alla andra inblandade. Mina tankar går till er alla :hjarta
Om något skall ske så är det väl att banornas och arrangörernas uppgift att se till att starterna kan bli säkrare.

Du kan slappna av, det kommer bli nedlagt efter att dom utrett vad som hänt.

Min gissning är att brottsrubriceringen vållande till annans död i det här skedet handlar om att polisen vill utreda om arrangörerna kan ha gjort något felaktigt som skulle kunna vara brottsligt.

Jag hoppas den förare som nu lever med den här olyckan på näthinnan har ett bra stöd. Väldigt tungt att ha med sig.

Säger som Wiseguy; ”Vad skulle föraren som körde på JJ gjort liksom. Bromsat ned...Hinner inte, väjt in i en medtävlande...vållande där med då.”

Rubriceringarna skorrar och låter hårda men bör nog ses som ”arbetsnamn”. Kan inte se hur någon skulle kunna dömas för något här.

Du kan slappna av, det kommer bli nedlagt efter att dom utrett vad som hänt.
Precis, utan ett brottsrubricering enligt brottsbalken kan polisen inte inleda en förundersökning och tilldelas resurser för denna. Det finns en avliden som inte dött en naturlig död, då brukar "Vållande..." vara den grund på vilken man utreder.

Det är en mycket tragisk händelse i ett startfält där samtliga är medvetna om de risker man utsätter sig för - och som man personligen till stora delar inte kan påverka. Det förhindrar inte att vi alla känner oerhört mycket för Jocke, hans familj men även övriga inblandade.

En präst menade en gång att vi skulle måla upp en inre bild av den känsla vi haft någon gång då vi varit som lyckligast och därefter föreställa oss att den känslan varade för evigt. Sensmoralen var att det var så vi kunde föreställa oss tillvaron efter jordelivet. Det var väl i vart fall en trösterik tanke och i så fall lär ju Jocke vara oslagbar på alla underlag med sina tvåhjulingar som aldrig rasar eller havererar.

Vila i frid, Jocke.

Last edited:
Jag hoppas den förare som nu lever med den här olyckan på näthinnan har ett bra stöd. Väldigt tungt att ha med sig.

Säger som Wiseguy; ”Vad skulle föraren som körde på JJ gjort liksom. Bromsat ned...Hinner inte, väjt in i en medtävlande...vållande där med då.”

Rubriceringarna skorrar och låter hårda men bör nog ses som ”arbetsnamn”. Kan inte se hur någon skulle kunna dömas för något här.
Jag pratade med Klas ca 20-30 minuter efter olyckan och jag fattade först inte att det eventuellt var han som kört över Jocke.

Jag, Humlan, Clifford och några till stod och pratade då säger Klas (som är väldigt tom i blicken) jag vet inte om jag körde över honom eller hojen.

Jag har inte sett klippet och vill fortfarande inte se det. Men en hoj kommer ett par sekunder efter de andra så frågan är om en lyckats bromsa ner och väja under eller helt enkelt fått en skitstart.

Filmen det pratas om, är det någon som har filmat med mobilen på högkant, eller filmar banan/arrangören/Svemo officiellt? Om inte så kanske det inte vore så dumt att filma starten, dels för att ha koll på tjuvstarter, och dels för att kunna utreda den här typen av olyckor.

Och då menar jag inte nödvändigtvis att hitta en syndabock, utan att för att få underlag till säkerhetsarbetet. Sen går inte allt att bygga bort heller, RR är farligare än filateli, så är det bara, men ibland kan ju små detaljer ändå göra stor skillnad.

Jag är tekniskt okunnig, såklart :) Men jag trodde att det fanns system inom motorsporten som specifikt minskade risken för motorstopp vid starter genom att reglera varvtal/bränsleflöde osv? :va Finns det inte har jag fel och det är inte en möjlig lösning isf :död
Jag kan inte gå i god för alla modeller, men på min håller den enbart varvtalet på en viss nivå, det går alltså inte att bara dumpa kopplingen och tro att den ska bara iväg av sig självt...

Det finns tekniska löningar inom andra motorsporter, ex. dragracing. Men det lär ju bli en ganska stor investering att implementera på en motorcykel.
Om folk fick träna mer på starter tror jag vi lättare skulle kunna undvika motorstopp, kanske skulle det till och med kunna vara obligatoriskt med startträning efter kvalet istället för valfritt.

Jag pratade med Klas ca 20-30 minuter efter olyckan och jag fattade först inte att det eventuellt var han som kört över Jocke.

Jag, Humlan, Clifford och några till stod och pratade då säger Klas (som är väldigt tom i blicken) jag vet inte om jag körde över honom eller hojen.

Jag har inte sett klippet och vill fortfarande inte se det. Men en hoj kommer ett par sekunder efter de andra så frågan är om en lyckats bromsa ner och väja under eller helt enkelt fått en skitstart.
Usch så hemskt, han kan inte må något vidare, hoppas han får bra med stöd!

Jag kan inte gå i god för alla modeller, men på min håller den enbart varvtalet på en viss nivå, det går alltså inte att bara dumpa kopplingen och tro att den ska bara iväg av sig självt...

Det finns tekniska löningar inom andra motorsporter, ex. dragracing. Men det lär ju bli en ganska stor investering att implementera på en motorcykel.
Om folk fick träna mer på starter tror jag vi lättare skulle kunna undvika motorstopp, kanske skulle det till och med kunna vara obligatoriskt med startträning efter kvalet istället för valfritt.
Alltså, ju mer jag grubblar desto mer tror jag att endurancestart inte vore så dumt. De tidtagningsprogramvaror jag använt har ”start at first passing” och jag tror dessa två bitar ihop kan vara grejen. Är hojen tjurig står man vid sidan av banan. Får man tjuvstopp har man förmodligen rull nog att köra åt sidan. Svårigheten är väl som vanligt att få acceptans. Det är ingen brist på folk med svart bälte i argumentationsteknik.

Alltså, ju mer jag grubblar desto mer tror jag att endurancestart inte vore så dumt. De tidtagningsprogramvaror jag använt har ”start at first passing” och jag tror dessa två bitar ihop kan vara grejen. Är hojen tjurig står man vid sidan av banan. Får man tjuvstopp har man förmodligen rull nog att köra åt sidan. Svårigheten är väl som vanligt att få acceptans. Det är ingen brist på folk med svart bälte i argumentationsteknik.
Jag tänker att en Endurancestart, men utan själva löpmomentet över banan, skulle kunna vara en lösning.
En annan tanke är rullande start, som i bilracing.

Slutade inte endurancestarter användas i vanliga race just för att de innebär en större risk för att krascha in i varandra under start?

Vet inte men det borde bli mer ”vanliga” ihopkrokningar i så fall tror jag, med bättre sikt. Eller?
Om någon i fronten av fältet får en dålig start kommer de svänga ut i banan rakt framför någon från bakänden som är uppe i 100+.
Jag gillar enduracestarter, men de är stökigare än gridstarter.

Last edited:
Jag har svårt att se att endurancestart skulle göra saken bättre... Man tar möjligtvis bort ett riskmoment men man tillför samtidigt ett annat.

Knattestarter i gokart var/är(?) rullande (gäller ju alla klasser förutom vxl-kart förvisso) med omkörningsförbud före startlinjen.

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard