SM i roadracing på Falkenberg Avbruten på grund av krasch

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Hoj
Ja
Det har tydligen varit en krasch på Falkenbergs banan.
Tävlingen blev abruten på grund av kraschen som tydligen hände i starten.
En person fick åka ambulanshelikopter från platsen. vet inte om det var fler skadade.
Hoppas att det går bra för föraren som fick åka med helikoptern och för alla som var inblandade i kraschen

Det har tydligen varit en krasch på Falkenbergs banan.
Tävlingen blev abruten på grund av kraschen som tydligen hände i starten.
En person fick åka ambulanshelikopter från platsen. vet inte om det var fler skadade.
Hoppas att det går bra för föraren som fick åka med helikoptern och för alla som var inblandade i kraschen
Det är minst 3 förare inblandade. En i andra startled får motorstopp i starten en förare från bakre startleden kör in i honom bakifrån och han dammar omkull och då blir han påkörd av en annan förare. Troligtvis i nacken träffas han. Jag har blivit erbjuden att se klippet men tackade nej. Tänker inte heller berätta vem som har klippet.

Han åkte inte helikopter utan ambulans till Varberg.

Vad jag fått återberättat så ska han andats ivf.

Mycket tråkigt och jag skänker ......... och anhöriga mina tankar och att det gått bra trots allt.

Det är minst 3 förare inblandade. En i andra startled får motorstopp i starten en förare från bakre startleden kör in i honom bakifrån och han dammar omkull och då blir han påkörd av en annan förare. Troligtvis i nacken träffas han. Jag har blivit erbjuden att se klippet men tackade nej. Tänker inte heller berätta vem som har klippet.

Han åkte inte helikopter utan ambulans till Varberg.

Vad jag fått återberättat så ska han andats ivf.

Mycket tråkigt och jag skänker ......... och anhöriga mina tankar och att det gått bra trots allt.
Tack för saklig och respektfull info.

Otroligt tråkigt det inträffade och jag hoppas innerligt att alla inblandade klarar sej och snart är på hjulen igen.

Men asgamarna i pressen verkar aldrig få nog av att rapportera negativt om mc, att folk knivar varandra hit o dit blir en liten gnutta i en hörna, men skulle en mc råkat vara i vägen för en Volvo då blåses det upp.

Enl AB så är de inblandade mc'erna beslagtagna och en brottsrubricering verkar vara förestående. Märkligt...
Bifogar del av AB text.

Avlyst bana...rena tävlingsfordon.

Oavsett AB's märkliga text!!- må de inblandade och anhöriga snart va på banan igen!!

(Har genom åren sett både rejäla avåkningar och även att deltagare dessvärre avlidit till följd av sagda avåkningar....)

Bifogat

• Screenshot_20260510-181954~2.jpg
    Screenshot_20260510-181954~2.jpg
    100.1 KB · Visningar: 64
Otroligt tråkigt det inträffade och jag hoppas innerligt att alla inblandade klarar sej och snart är på hjulen igen.

Men asgamarna i pressen verkar aldrig få nog av att rapportera negativt om mc, att folk knivar varandra hit o dit blir en liten gnutta i en hörna, men skulle en mc råkat vara i vägen för en Volvo då blåses det upp.

Enl AB så är de inblandade mc'erna beslagtagna och en brottsrubricering verkar vara förestående. Märkligt...
Bifogar del av AB text.

Oavsett AB's märkliga text!!- må de inblandade och anhöriga snart va på banan igen!!

(Har genom åren sett både rejäla avåkningar och även att deltagare dessvärre avlidit till följd av sagda avåkningar....)

Det är för att kunna utföra en utredning. Ingen är misstänkt för något.

Bifogar del av AB text.

"Grov vårdslöshet i trafik" På en SM-deltävling i roadracing?
Det märks att antagningskraven sänkts drastiskt till polisskolan.

Så oerhört sorglig läsning. 😥

Expressens chefredaktör (som kör roadracing på fritiden) var tydligen en av de inblandade i olyckan.

Inget att göra sig lustig över. Vila i frid.

Jag hade inte hunnit läsa hela tråden och sett att någon avlidit. Men samtidigt är det ju fakta att det är helt absurt att tro sig kunna tillämpa "vårdslöshet i trafik" beträffande en incident på en racingbana så jag lät inlägget ligga kvar. Polismannen ifråga är fortfarande en idiot.

Så oerhört sorglig läsning. 😥

Expressens chefredaktör (som kör roadracing på fritiden) var tydligen en av de inblandade i olyckan.

Jag pratade med Klas och han var den som inte behövde åka till sjukhuset.
Jag frågade dock honom om han behövde någon att prata med. Men han hade folk att prata med sa han. Jag var även och kollade om Jocke hade nån teampersonal, sambo, flickvän eller nån annan med sig i depån vilket han inte hade.

För jag mekade åt en kille som lurade döden på Mantorp för 4 år sen och det fanns ingen som kollade upp hur det var med oss i teamet förrän kl 5-6 på kvällen.

Min tanke var om det fanns någon med så skulle jag förmedla det till tävlingsledningen.

Sen träffade jag på Klas och en från MotoSE som håller i SM:et och de frågade också Klas om han behövde någon att prata med.

Mycket bra från MotoSE

Mina djupaste kondoleanser till Jocke anhöriga och vänner🌹🌹❤️❤️

Jag hade inte hunnit läsa hela tråden och sett att någon avlidit. Men samtidigt är det ju fakta att det är helt absurt att tro sig kunna tillämpa "vårdslöshet i trafik" beträffande en incident på en racingbana så jag lät inlägget ligga kvar. Polismannen ifråga är fortfarande en idiot.

Är det inte normal rutin att Polisen sätter brottsrubriceringen "vårdslöshet i trafik" så fort det händer något med personskador och fordon att göra?

Alltid tråkigt när en eldsjäl går i förväg, oavsett om det är North West eller SM, Falkenberg eller Oulton Park :(

Visst har man massa åsikter och synpunkter vad gäller själva olyckssituationen, so what?

Hoppas tiden läker alla inblandade så gott det går :hjarta Alla dör men inte alla lever, något många inte förstår. VIF :angel

De har ingen annan rubrik. Det är knappast så att det letar någon att sätta dit, utan polisens uppgift vid allvarliga olyckor är att utreda om någon har brustit i rutiner eller orsakat skadan avsiktligt. med 99% sannolikhet klassas det som race incident och läggs ner.

Oerhört tragiskt oavsett.

Kan undra vad Klas Granström hade på SM i roadracing att göra, bl.a. med tanke på hans varvtider så måste han vara/varit en fara för alla medtävlande, mycket mindre komma bakifrån i starten och dessutom klippa en omkullkörd förare med dödlig utgång. Bara undrar..
https://roadracingsverige.se/

Ursäkta mig men är du en ren och skär jävla idiot?

De har ingen annan rubrik. Det är knappast så att det letar någon att sätta dit, utan polisens uppgift vid allvarliga olyckor är att utreda om någon har brustit i rutiner eller orsakat skadan avsiktligt. med 99% sannolikhet klassas det som race incident och läggs ner.

Oerhört tragiskt oavsett.
Håller med alla andra om att det är fruktansvärt och tragiskt när det händer olyckor som detta.

Angående rubriken polisen har sagt. Så är min amatör gissning att dom sätter en sådan rubrik för att få mer resurser och kunna utreda bättre.
Samma vid tex när det brinner i ett hus då blir ofta rubriken först mordbrand och det ger dom bättre utredning.

Åter igen så blir jag illa berörd när olyckor händer. Hoppas att alla inblandade får den krishantering som behövs. Ofta killar som vi behöver det mer än man vill visa.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard