Hjälmar för offroad och äventyr

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
Små raska hojar och en bamse
Tänkte vi kunde posta våra funderingar och erfarenheter kring just dessa praktiska äventyrshjälmar här.

Köpte denna nyligen, Oneal D-SRS Solid, äventyrshjälm. Den kostade 1229 kr och jag har nog aldrig haft en så bekväm och skön hjälm tidigare.

IMG_7909.JPG

IMG_7911.JPG

IMG_7912.JPG

Den har det klassiska D-spännet, alltså inget snabblås med hullingar. Ett internt solvisir, ventilationsöppningar (stängbara) fram vid munnen, ovan visiret, två uppe på och visiren har flera steg som håller det i position. Fler detaljer finns på 24mx hemsidan.

Jag har kört med denna nu några gånger och tycker den är toppen, tyst och mjuk, och hojen låter bättre innifrån denna hjälm. Min förra äventyrshjälm är en Oneal Sierra som är helt OK, men trögare i visiren och klumpigare design med material längre fram som hindrar sikt och rörelsen neråt.

Denna känns lite mindre, smidigare, tystare, och lätt att hantera på alla sätt. Helt klart ett prisvärt köp.

Hjälmar är ju individuellt när det gäller passform så det är svårt när det gäller tips provar alltid innan köp och faktiskt en hjälm köper jag lokalt om jag inte haft samma hjälm tidigare.
Kör ren crosshjälm på grus och vanlig på gata skärm på gata blir bara irriterande turbulens när det blir lite högre farter

Tänkte vi kunde posta våra funderingar och erfarenheter kring just dessa praktiska äventyrshjälmar här.

Köpte denna nyligen, Oneal D-SRS Solid, äventyrshjälm. Den kostade 1229 kr och jag har nog aldrig haft en så bekväm och skön hjälm tidigare.

View attachment 528086

View attachment 528087

View attachment 528088

Den har det klassiska D-spännet, alltså inget snabblås med hullingar. Ett internt solvisir, ventilationsöppningar (stängbara) fram vid munnen, ovan visiret, två uppe på och visiren har flera steg som håller det i position. Fler detaljer finns på 24mx hemsidan.

Jag har kört med denna nu några gånger och tycker den är toppen, tyst och mjuk, och hojen låter bättre innifrån denna hjälm. Min förra äventyrshjälm är en Oneal Sierra som är helt OK, men trögare i visiren och klumpigare design med material längre fram som hindrar sikt och rörelsen neråt.

Denna känns lite mindre, smidigare, tystare, och lätt att hantera på alla sätt. Helt klart ett prisvärt köp.
Aha , intressant , jag står i valet mellan en O’Neal Sierra Echo eller LS2 Pioneer nu , båda kostar runt 1500-1700kr på 24MX , men på O’Neal så är pinlock inkluderat men på LS2 så får man köpa till det , går väl på 200-300kr
Hur är den O’Neal du köpt i storleken ?
Jag har 62-63cm runt elefantskallen och brukar ha XL eller XXL

Aha , intressant , jag står i valet mellan en O’Neal Sierra Echo eller LS2 Pioneer nu , båda kostar runt 1500-1700kr på 24MX , men på O’Neal så är pinlock inkluderat men på LS2 så får man köpa till det , går väl på 200-300kr

Men köp då både Oneal D-SRS Solid och Sierra Echo, testa båda och skicka tillbaka den du minst gillar. Jag har ju inte testat echo men jag skulle nästan kunna lova att du kommer älska D-srs Solid.

...skärm på gata blir bara irriterande turbulens när det blir lite högre farter
Precis vad jag undrar; Vad ska man med skärm till när man sitter på en hoj som gör över 200?
Skärmen är väl till för att skydda mot grenar i skogen (eller?) och dit ger man sig väl inte med en 250-kiloshoj?

Precis vad jag undrar; Vad ska man med skärm till när man sitter på en hoj som gör över 200?
Skärmen är väl till för att skydda mot grenar i skogen (eller?) och dit ger man sig väl inte med en 250-kiloshoj?
Ja och lågt stående motsol , som solskyddet i bilen

• Gilla
Reaktioner: DaK
Om ni tittar lite närmare på skärmen på första hjälmen där så ser ni att den är ganska hålig (med kanaler), denna typ av skärm påverkas mycket mindre av luftflödet än konventionella mx-hjälmars. Dock inte helt omärkbar.

Nu råkar jag hålla med om att man inte vill ha skärm på hjälmen när man kör väg, då fortare än typ 100 kmh. Man behöver ha koll på hur man vinklar huvet, att inte titta uppåt i högre farter. Hur som helst, denna skärmen har förvånantsvärt mindre luftpåverkan än dom vanliga skärmarna. Ni borde prova.

Skärmens nytta: solskydd, grenskydd samt skydd ifall ligisten framför gasar på så det sprutar sten / gegga moja :)

Om man kör med andra som har 250kg klumpar kan det flyga det ena och andra genom luften på grusvägar när de drar på.

Om man kör ren asfalt minskar nyttan med skärmen. Vid högre hastighet är skärm inget vidare (tar vind).

Har ni sett några oberoende tester av dessa hjälmar?
Prislappen antyder att det är nog inte högsta kvalitet med möjligt undantag för LS2 som verkar kunna få till en och annan modell. Oklart där hur de håller ihop över tid.

Har ni sett några oberoende tester av dessa hjälmar?
Prislappen antyder att det är nog inte högsta kvalitet med möjligt undantag för LS2 som verkar kunna få till en och annan modell. Oklart där hur de håller ihop över tid.
Ja det finns en hel del oberoende tester , självklart är det inte högsta kvalité för den prislappen , men för det priset kan man ju kosta på sig att byta vartannat eller 3e år och få prova nåt nytt

Men dom hjälmar ni diskuterar har ju visir - ett fotocromiskt sånt som mörknar av ljuset 👌 bara vid motardkörning tröttnar man ju på skärmen men ja alla är olika liksom smaken
Ja dom har ju även ett nedfällbart solskydd innanför visiret , men när solen står in viss vinkel så är ändå skärmen effektivare , jag har inte varit så imponerad av fotokromatiska visir som jag har provat , men jag kanske har lagt ut för lite pengar , måste köpa ett ganska dyrt för att få ett med bra funktion

Ja dom har ju även ett nedfällbart solskydd innanför visiret , men när solen står in viss vinkel så är ändå skärmen effektivare , jag har inte varit så imponerad av fotokromatiska visir som jag har provat , men jag kanske har lagt ut för lite pengar , måste köpa ett ganska dyrt för att få ett med bra funktion
Har bara kört med arai och shoei som funkar toppen - ibland önskar man lite mer i värsta solen men slipper åka med spegel och leta efter det klara som man tappat längs vägen när mörkret kommer 🫣

Ja och lågt stående motsol , som solskyddet i bilen
Skärmens nytta: solskydd, grenskydd samt skydd ifall ligisten framför gasar på så det sprutar sten / gegga moja :)

Om man kör med andra som har 250kg klumpar kan det flyga det ena och andra genom luften på grusvägar när de drar på.

Om man kör ren asfalt minskar nyttan med skärmen. Vid högre hastighet är skärm inget vidare (tar vind).
Solljus ju finns även om man kör utan skärm, eller hur? Men visst, grenar och grussprut...

😂ja flyger stenar ovanifrån kanske skärmen hjälper men 99%av grusregnet träffar goggles eller visir och en lättare hoj har mönster som skjuter mer bakom än en 1250gs

Jag gillar skärm till viss del.
Otroligt praktiskt vid lågt stående sol/motljus. Solvisiret fungerar bra men att inte få solen i ögonen är ju att föredra.
Över 100km/h (på mina motorcyklar) tar vinden verkligen i. Beroende på vilken av dem jag kör så är det mer eller mindre störande.
I 130km/h blir det någon form av mikro vibrationer som gör att jag ser suddigt 🫣

Kör med Scorpion ADX2, tror den kan heta 930 oxå.
I mitt tycke en riktigt bra hjälm, kanske sämre ventilation än andra men tyst och bekväm för mig med lång/oval skallform.

Den har även korvlucka och är godkänd för att köra med luckan uppe i låst läge - varför man nu skulle vilja göra det, blir ett otroligt vindfång...
Skärmen är borttagbar och det ingår kåpor som sätts på plats istället för skärmen.

Något dyrare än de du kollat på, då jag köpte den var det utförsäljning, tror den kostade 800kr då, kanske 900kr 🤔

1000009832.jpg

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...