Sthlm-->Gbg Vad tror vi på för tid?

För att det ska bli rättvist med tåget så borde man ju köra mellan rälsen, om man startar strax före ett X2000 så borde man ju inte få möte, och dessutom får man ju lite motivation att inte sakta in?

Vem blir först?
Ska vi vara så löjliga kan ju tåget lika gärna köra på motorvägen :3freak :crash

Sthlm-Gbg är inget nytt. Mr.X var inte först heller.
Men med nya satsningen Motorväg hela biten torde man kunna ge sträckan en bättre chans med lite mera marginaler.

Det tog ju Mr.X 2h 23 minuter och 22 sekunder att ta sig till Gbg när han körde mot X2000.
Snittfart 202,12 km/h och 3 tankningar.

View attachment 528101
View attachment 528102

Med motorväg hela biten och extra tank, i korvlådorna, så borde det gå att kapa tiden rejält.

Om den historien ens är sann?

202 km/h över så lång tid inkl tre tankpauser är ingen promenad i parken och även med bättre väg och större tank är det ett svårslaget rekord. Man behöver väl snitta 210-220 och med tanke på att man periodvis behöver köra långsammare så behöver man nog ligga och marscha en bit över 250 km/h stora delen av sträckan.

Stor tank, dubbelt mot original och 1st depåpersonal mitt på sträckan redo vid bensinpumpen kan ju spara flertalet minuter men nej, jag tror ändå inte det är lätt att kapa den tiden.

Det fanns en tid då jag gärna skulle antagit den utmaningen men nu känns det som en väldigt dålig ide. Dessutom skulle jag inte gilla att riskera snuthäng med lite bränsle i tanken. Så några utplacerade kompisar med skåpbilar redo att lasta in en hoj vore nog en bra ide.

Jo, jag fattar att tråden inte är helt seriös men jag kan inte låta bli att fundera kring möjligheten.

Rondellen vid Åkareplatsen är enligt min uppfattning Göteborgs mest underdimensionerade trafikplats. Där måste du åka igenom, tyvärr. Gör inte det kl 16-18.

Rondellen vid Åkareplatsen är enligt min uppfattning Göteborgs mest underdimensionerade trafikplats. Där måste du åka igenom, tyvärr. Gör inte det kl 16-18.
Ja, uppenbart att den som föreslår det läget som slutpunkt inte är bekant med Göteborgs innerstad. Ullevi känns som en bättre målpunkt :blåvitt

Påminnelse om nuvarande rekord :tummenupp

Får man köra gbg->sthlm ist? :va

Mot gbg tackar man nog nej till pga bristande lokalkännedom på västkusten. Mot sthlm är nog görbart, problemen är tankningar och storebror :tungan

Betydligt lättare med bil skulle jag påstå, tankningarna käkar väldigt mycket tid för en hoj och ökar risken för blinkande störningsmoment :hihi

Ja, uppenbart att den som föreslår det läget som slutpunkt inte är bekant med Göteborgs innerstad. Ullevi känns som en bättre målpunkt :blåvitt
Ja, underdimensionerad trafikplats räcker inte som beskrivning. Detta är ett med berått mod medvetet planerat trafikkaos, där alla trafikslag, inklusive större delen av Göteborgs busstrafik, taxitrafiken till centralen och alla bilar som förtvivlat försöker ta sig hem från jobbet leds in för att göra en dans tillsammans och korsa stadens mest trafikerade spårvägsspår flera gånger i någon slags hybrid mellan rondell, U-sväng och trafikljusreglerad multikorsning.

För ett tag sedan kunde man läsa i kvällstidningarna om att en massa bussar fastnat i en rondell i Stockholm och inte kunde ta sig ut. Detta är normalläget här, så i rusningstid står det trafikledare där och dirigerar trafiken för att försöka förhindra det totala haveriet.

Egentligen är Göteborg en olämplig målpunkt som helhet. Stanna i Jönköping eller nåt istället.

Man startar inte resan 15.30 i rusningstrafiken i Stockholm och anländer i Göteborg 2 h senare till Åkareplatsen :crash

Eftersom restiden det rör sig om är 2-2,5h så kan man ju laborera ganska ordentligt när på dygnet man kör.
Från Stockholm är det ju lätt på tok för mycket trafik 06-18 ända fram till Botkyrka.
Göteborg är likväl helt igenomkorkat på vissa tidpunkter för att köra snabbare än 30 km/h utan att få för mycket uppmärksamhet.

Optimal tid är nattetid. Mindre trafik och inga trafikpoliser ute.
02.00-04.00 är Göteborg helt öde och dött. Samma sak med Stockholm.
Sen är det lite upp till dag för att det skall bli bra. Fredag och lördag natt är det ju folk ute och festar.
Söndag natt mot måndag är en väldigt lugn dag. Få rör sig ute. Antalet lastbilar på vägen är minimalt, även om nu vissa åkerier börjat lägga rutterna så att bilarna är på plats ute hos mottagarna måndag morgon. Majoriteten av den tunga trafiken är inte ute måndag 00.00-04.00.

Så en start i Stockholm, en måndag runt 00.30-01.30 borde vara det optimala. Det ger en ankomsttid på 03.00-04.00 i Göteborg.

Själv sugen på en motorvägsmissil så man kommer upp i hyfsad tid till sommarstugan. På E4 har Vespan mer att önska helt klart...

För att det ska bli rättvist med tåget så borde man ju köra mellan rälsen, om man startar strax före ett X2000 så borde man ju inte få möte, och dessutom får man ju lite motivation att inte sakta in?

Vem blir först?
I så fall antingen elhoj, men då räknar vi ju 2-2,5 dagar istället för timmar, eller diesellok (även om det inte finns rena diesellok, det är ju dieselhybrider, dieselmotorn driver en generator som ger el till motorerna som driver på axlarna), men då klarar man sig rätt bra med en Puch Dakota med jackad kolv å andra sidan.

Haha, Åkareplatsen. Ingen rekommenderad plats för Stockholmare. Att ta sig igenom den gordiska knuten av bussar och spårvagnar där tar minst en timme av restiden, om man ens överlever. Snöpligt att falla på mållinjen genom att bli torpederad av en spårvagn :rofl
Snöpligare falla före mållinjen genom bli torpederad av en spårvagn eller buss eller genom att krascha in i någon av Göteborgs vandrande mobilzombies. Mobilzombies som kan komma i svärmar och korsa trafiken när som helst, säkrast genom att vända ryggen mot trafiken.
Det mobilzombien inte kan se finns inte.
Därför, beroende på trafiksituationen i Göteborg föreslår jag målgång vid Burger King, Kallebäcks Delsjömotet enligt Google Maps (trots det ligger ~1km före Kallebäcksmotet).
För det som följer är bara plågor. Kallat ! :rofl
1777185668471.png
VÄSTLÄNKEN eller hur man gör tunnelbana under markytan i lera och dy med stöd av nedan partier & politiker
1777186302577.png

Last edited:
Inte alls, han är i mycket bra form.
Njaaeee, när träffade du honom senast? För ett halvår sedan så såg jag inte honom som en potentiell förare för en ny rekordkörning!:krama
Men vad vet jag? Galen nog är han iaf ff!

Nyheter
Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo