2026 Estrella Galicia 0,0 GP de España

Har man passerat infarten till depån känns det väl som man ska köra ett varv till innan man får åka in, eller? Märkligt att kommentatorerna inte säger någonting om MM:s manöver.

Nu läste jag att det inte finns någon yttre begränsningslinje för depåinfarten så det går inte att åka in för sent.

Känns som lite släntrianmässigt Marquez-hat. 🥱
Själv tyckte jag det var sjukt vaket att vänta tills alla åkt förbi och sedan åka och hämta regn-hojen.
Och ja, det hade varit lika vaket om JMart, Bagnaia, Zarco eller någon annan gjort det. 👍

Folk som hatar att det går bra för Marquez? Nääää det va nytt!

I övrigt:
Bez halkande på en tear-off va väldigt likt Marquez incident på Philip Island 2024.
Och hur sjukt att båda Aprilias kan drabbas av absurda tear-off problem i samma race.
Synd för både Bez och Martin!

Känns som lite släntrianmässigt Marquez-hat. 🥱
Själv tyckte jag det var sjukt vaket att vänta tills alla åkt förbi och sedan åka och hämta regn-hojen.
Och ja, det hade varit lika vaket om JMart, Bagnaia, Zarco eller någon annan gjort det. 👍
Jag hymlar inte med att jag ogillar Marquez. Hans sätt att passera Bagnaia idag var lika vårdslöst som vanligt och bygger på att andra ska backa ur. Osnyggt!

Jag är drillad i bilracing och där finns mig veterligen alltid en tydlig linje för hur sent man får gå in i depån. Missar man det bör man straffas.

Kopierat från MotoGp.com:

"Marc Marquez’ (Ducati Lenovo Team) decision to head into pitlane after his crash in the Sprint saw the #93 able to switch bikes, take back the lead and then win his second Sprint of the season. It was far from conventional, but the seven-time MotoGP champion was confirmed to have not breached any regulations.

Marquez entered the pit lane according to the published definition of crossing the Pit Lane Entry Timing Point, which is the entrance to pitlane where the 60km/h signs are displayed. There is no specific rule that says riders must enter pitlane from a specific place."

Jag hymlar inte med att jag ogillar Marquez. Hans sätt att passera Bagnaia idag var lika vårdslöst som vanligt och bygger på att andra ska backa ur. Osnyggt!

Jag är drillad i bilracing och där finns mig veterligen alltid en tydlig linje för hur sent man får gå in i depån. Missar man det bör man straffas.
Kopierat från MotoGp.com:

"Marc Marquez’ (Ducati Lenovo Team) decision to head into pitlane after his crash in the Sprint saw the #93 able to switch bikes, take back the lead and then win his second Sprint of the season. It was far from conventional, but the seven-time MotoGP champion was confirmed to have not breached any regulations.

Marquez entered the pit lane according to the published definition of crossing the Pit Lane Entry Timing Point, which is the entrance to pitlane where the 60km/h signs are displayed. There is no specific rule that says riders must enter pitlane from a specific place."
Är du säker på att ditt ogillande inte leder dig till att hitta på andra regler för just Marques?
Enligt raggeerz inlägg så bröts inga regler.
Är du verkligen säkert på att du skrivit samma om det var JMart eller Bez som gjort samma sak?
Själv tycker jag Marquez-hatet leder till en massa hyckleri bara. 🤷

Det är en jäkla skillnad på fusk och regelbrott 🤦🏼‍♂️

Detta är en vanlig missuppfattning. I samtliga idrotter/sporter jag någonsin läst reglerna till, är det upp till utövaren att kunna reglerna. Och eftersom man förutsätter att deltagarna tar medvetna beslut blir samtliga regelbrott att räkna som fusk.
#ingagråzoner

Nedanstående påstående används för att strafflägga både Mir och Morbidelli:
“It is noted that the Black Flag with Orange disc was not presented however the FIM MotoGP Stewards Panel are of the opinion that the burden of responsibility remains with the rider in the event of encountering a technical problem.

Under tiden kör mm93 omkull, kör sönder hojen, kör den trasiga hojen emot körriktningen och genar in över gräsmattan i depå och tillåts göra detta utan påföljder.

Marquez later admitted he did make a mistake in staying out on slicks for as long as he did, but also noted that his handlebars were too damaged for him to continue after he fell.

Om någon kan förklara hur det här kan räknas som att alla kör och bedöms lika under samma regelverk så vore jag tacksam.

Last edited:
Detta är en vanlig missuppfattning. I samtliga idrotter/sporter jag någonsin läst reglerna till, är det upp till utövaren att kunna reglerna. Och eftersom man förutsätter att deltagarna tar medvetna beslut blir samtliga regelbrott att räkna som fusk.
#ingagråzoner

Nedanstående påstående används för att strafflägga både Mir och Morbidelli:
“It is noted that the Black Flag with Orange disc was not presented however the FIM MotoGP Stewards Panel are of the opinion that the burden of responsibility remains with the rider in the event of encountering a technical problem.

Under tiden kör mm93 omkull, kör sönder hojen, kör den trasiga hojen emot körriktningen och genar in över gräsmattan i depå och tillåts göra detta utan påföljder.

Marquez later admitted he did make a mistake in staying out on slicks for as long as he did, but also noted that his handlebars were too damaged for him to continue after he fell.

Om någon kan förklara hur det här kan räknas som att alla kör och bedöms lika under samma regelverk så vore jag tacksam.
Så vilken regel bröt han mot? :va

Så svårt kan du ju inte ha med läsförståelsen?
Tja, DU skriver att han kör mot färdriktningen och Zarco verkar tycka det men RD säger att han INTE gör det och så länge man kör in före 60-skyltarna är det OK.
Alltså bryter han inte mot några andra regler än dom som ogillar MM hittar på eller hur?

Jag gillar mycket av vad du skriver och du gillar mycket av vad jag skriver så försök hålla god ton OK?
Edit: gäller mig också såklart. 😉

Är du säker på att ditt ogillande inte leder dig till att hitta på andra regler för just Marques?
Enligt raggeerz inlägg så bröts inga regler.
Är du verkligen säkert på att du skrivit samma om det var JMart eller Bez som gjort samma sak?
Själv tycker jag Marquez-hatet leder till en massa hyckleri bara. 🤷
För mig är det som sagt naturligt att det finns en bortre linje för depåinfarten och därav min reaktion. Senare under dagen har jag lärt mig att det inte finns här och då får jag acceptera det.
För mig måste beslutet att gå i depå komma innan man passerat infarten. Inser man att det är dags lite för sent bör man åka ett varv till.
För en förare som kan köra i motsatt riktning i startfältet innan start är det kanske naturligt att ta alla chanser som finns.

Min tanke om att inträdet var sent delades av flera andra så det är inte helt orimligt.

Tyckte du att han passerade Bagnaia på ett problemfritt sätt?

Detta är en vanlig missuppfattning. […]
du förklarade ingenting relevant här. Jag skrev att det är skillnad mellan fusk och regelbrott.
Du kommer med att det är föraren som bär ansvaret. Det är en helt separat fråga.

Officiellt har du ju uppenbarligen fel också i just detta eftersom det är uträttat. Sen är det upp till dig att ha åsikter om sporten, reglerna och MotoGP. Men det är också en helt annan sak.

För mig är det som sagt naturligt att det finns en bortre linje för depåinfarten och därav min reaktion. Senare under dagen har jag lärt mig att det inte finns här och då får jag acceptera det.
För mig måste beslutet att gå i depå komma innan man passerat infarten. Inser man att det är dags lite för sent bör man åka ett varv till.
För en förare som kan köra i motsatt riktning i startfältet innan start är det kanske naturligt att ta alla chanser som finns.

Min tanke om att inträdet var sent delades av flera andra så det är inte helt orimligt.

Tyckte du att han passerade Bagnaia på ett problemfritt sätt?
Ja, regeln kanske borde finnas och kanske efter detta kommer att finnas. 🤷

Jag tyckte omkörningen var hård men fair.
OM Bagnaia vikt in och crashat gissar jag att MM straffats, men nu blev det inte så.

Jag tyckte Topraks utkörning av Salvadori var värre men den har ingen skrivit om...🤔😉

I valet mellan fortsätta ett varv till på slicks (och riskerna med det) och göra som MM gjorde efter vurpan och riskerna med det (köra in till depån efter depåpåfarten) så blev beslutet att MM gjorde ett godtagbart val. Och MM speedade inte inne depån. Utan skötte sig. :)
Bara gratulera MM till Sprintsegern i Jerez ! :)

Nyheter
Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo