"Vad fan får jag för pengarna?"

Var dom verkligen så dyra? Jag har ett vagt minne av att en 98' kostade 89 000kr när den kom, vilket är 145 papp idag, och för dom pengarna får du inget som är i närheten idag.
Någon härinne måste ju sitta på Bike-kataloger från början på 90-talet och veta exakt vad de kostade 🤔

Bike katalogen år 2000 är priset på en skurhink GSX-R 750 119,900:- och Ducati 996 159,000:-
Min SkitHoj köpte jag ny år 2000 så jag vet att det var samma pris som för en SkurHink! :hihi
Betalade mindre även om jag köpte till lite då jag fick 10%. :hihi

1776858121235.png

1776858290695.png

Ni som kan köra, spöar en 1983 Suka GSX 750 en typ 2006 Kawa ER6 eller Honda Hornet? Fjädringen verkar vara lite ballare på GSXen men i övrigt?

Tänker om man kikar på vad man får för faktiskt effekt snarare än att det är en "sporthoj" (jag vet att jag tänker fel nu, men vaffan)

Nya hojar är ju betydligt dyrare nu än då, det driver ju upp begagnatpriserna, både för att hojarna var dyrare från början, och för att det blir högre tryck på begagnatmarknaden. Som sagt, branschen dödar sig själv, all elektronik och alla stödsystem kostar massor, och till slut kommer man till en smärtgräns där folk inte kan/vill betala för det längre.
Håller med. Priser på hojar och mycket annat har ju gått upp generellt vilket driver på beg. priserna.

Sedan är det ju dessutom vår... Från nu, fram till midsommar kommer priser på MC att vara högre än dom är resterande året. Tipsa ungdomarna om att planera köpet så ökar chansen till en bättre affär.

Ja, eller ingenting...

Problemet med inflation är att det räknas på stickprov, och när en tv kostar nästan ingenting så jämnar det ut att elen skenar.
Tittar man på vad alla verkligen behöver köpa varje månad så är den garanterat högre än den officiella siffran, och löneutvecklingen har då inte hängt med heller.

Det är det där som är lite oroväckande - klyftorna mellan de som kunnat spara och de som inte haft utrymme till det ökar markant. De i den tidigare gruppen bekymrar sig inte om stigande matpriser och har ännu mer sparat att lägga på nöjesfordon än för 10 år sedan.

Det är mycket fokus på vänster vs höger idag, men jag tycker nog klyftorna mellan de som lever loppan och de som tvingas kämpa för ett drägligt liv är den stora utmaningen.

Anyway… åter till hojarna… jag är en sån där som inte värderar min tid utan köper begagnat och fixar iordning - oftast till större kostnad än en fullt fungerande hoj/bil kostat. Priserna på såna objekt är helt klart rimliga och jag tycker man får mycket för pengarna.

Nyheter
Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...

Stor invigning på Sulas MC