"Vad fan får jag för pengarna?"

Saab-vän

Sporthojsnörd
Gick med
28 Jul 2025
Hoj
Bmw nine t
Det undrade Volvos Leif Östling angående skatterna. Men frågan kunde lika gärna ställas kring begagnade motorcyklar.

Jag köpte min första hoj som 18-åring 1995. Efter att ha sommarjobbat hade jag råd med en GSX 750 ES från 1983 i bruksskick för 16.500 kronor. Helst hade jag naturligtvis velat ha något med R i modellbeteckningen, men den tolv år gamla Suzukin dög gott nog.

Jag känner några unga killar idag som också vill köpa motorcykel, men idag ser det lite annorlunda ut vad en 18-åring kan köpa. 16.500 motsvarar enligt SCB idag 27.096 kronor, jag avrundar för enkelhetens skull till 30.000. Vad får man idag för 30.000 kronor? Nä, jag kollar på riktiga motorcyklar och inte A2. Klart en 18-åring vill ha en sporthoj.

Och det finns fortfarande sporthojar på Blocket för under 30.000 i Sverige. Thunderace, Gsxr750 och 1100, Zx9R, CBR 900 och en Rsv 1000 mille. Inga pärlor direkt, en hel del "bara lite småfix", men ändå. Dock är dessa hojar i 30-35-års åldern med allt vad det innebär. För 18-åringarna är det rena medeltiden. Hade jag som 18-åring 1995 köpt en 35 år gammal hoj hade det blivit en från 1960! Då hade jag inte ens kunnat köpa en Norton Commando, de är för nya.

Jag kollar igen på Blocket, vad kostar en kul 12 år gammal motorcykel? Tuono, Superduke och andra roliga nakenvärstingar ligger på 80.000 och över. Ska det vara tusenklubba med clip on börjar priserna en bit över 100.000. Inte ens en 12 år gammal 600-värsting går att få under 100.000. KTM RC390 går faktiskt att få för 30.000, säkert bra chassi men inte så mycket motor. Vill man ha uppåt 700 kubik hamnar man på en Kawasaki z800 för 65.000. Den kan 18-åringarna gilla men det är dubbla budgeten ... 12 år gamla Mt07 och Er6 annonseras ut under sport och kostar minst 50.000. Blockets billigaste Triumph Street triple är från 2010 och går för 42.000. Hmm ... Men motard då? Enkla och roliga? Inte ens 12 år gamla välanvända Husqvarna-motarder går för under 60.000!

När blev det egentligen så dyrt med begagnade motorcyklar?

16.500 motsvarar enligt SCB idag 27.096 kronor, jag avrundar för enkelhetens skull till 30.000. Vad får man idag för 30.000 kronor? Nä, jag kollar på riktiga motorcyklar och inte A2. Klart en 18-åring vill ha en sporthoj.

Och det finns fortfarande sporthojar på Blocket för under 30.000 i Sverige. Thunderace, Gsxr750 och 1100, Zx9R, CBR 900 och en Rsv 1000 mille. Inga pärlor direkt, en hel del "bara lite småfix", men ändå. Dock är dessa hojar i 30-35-års åldern med allt vad det innebär. För 18-åringarna är det rena medeltiden. Hade jag som 18-åring 1995 köpt en 35 år gammal hoj hade det blivit en från 1960! Då hade jag inte ens kunnat köpa en Norton Commando, de är för nya.
Jag förstår vad du försöker säga, men en Mille för 30k är jääävligt mycket sporthoj för pengarna! :rock

De senaste 30 åren har inte bjudit på samma utveckling som de 30 före det, inte på motorcyklar. Och verkligen inte på körglädjen dessa levererar.

Att man får ge mer för en tio år gammal hoj idag än samma hoj kostade ny 2016 tycker jag däremot är lite småsjukt.

Nu bor jag nära Scanias huvudstad, Sötälje, så det var inte något annat obskyrt lastbilsmärke vår vän Leif styrde över... :7peta

Det står en STR från 2009 i garaget som lätt skulle kunna släppas för mindre än 40 000 men den kommer inte ut på blocket. :fakta

En nästan 30 år Daytona kostar under 30 000 men det är, förstås, inte en riktig SportHoj även om det tävlats med den... :hej

Ja begagnatpriserns är orimliga
En kompis sålde sin Yamaha MT-09 -14 förra veckan för 59.000kr , han var billigast i Sverige då på en MT-09 , fick sälja den på 15min och hade flera som hörde av sig och ville köpa den.
Priset var detsamma som han köpte den för 7år sedan , så han har haft en billig hoj 😄

Om det bara är effekt och låg vikt man vill ha så fanns det på nittiotalet. Det kanske inte är så lätt att hantera en effektstark motorcykel, vill minnas att min radfyra spann loss i regn innan halvgas kanske delvis pga däcken dock. Idag finns både traction control och abs, något som gör livet enklare för nyblivna mc-åkare. Det kanske är klokt att betala lite mer för att få en säkrare motorcykel, det kan göra ont att lära sig via misstag.

Jag fick ge 61 loppor för min 2013 KTM 690 Enduro R som hade rullat 1100mil, inkl fint motardkit förvisso. Samt nya vippor, akra system, riktigt fin å välservad.
Säljaren hade flera i kö och det ringde folk när jag tittade på den.. Jag bodde nära å åkte dit direkt.
Tycker ändå att en 13år gammal hoj borde ligga lite mer söderut i priset. Men har inte hittat en likvärdig till lägre pris än.

Nya hojar är ju betydligt dyrare nu än då, det driver ju upp begagnatpriserna, både för att hojarna var dyrare från början, och för att det blir högre tryck på begagnatmarknaden. Som sagt, branschen dödar sig själv, all elektronik och alla stödsystem kostar massor, och till slut kommer man till en smärtgräns där folk inte kan/vill betala för det längre.

Nu bor jag nära Scanias huvudstad, Sötälje, så det var inte något annat obskyrt lastbilsmärke vår vän Leif styrde över... :7peta

Det står en STR från 2009 i garaget som lätt skulle kunna släppas för mindre än 40 000 men den kommer inte ut på blocket. :fakta

En nästan 30 år Daytona kostar under 30 000 men det är, förstås, inte en riktig SportHoj även om det tävlats med den... :hej
Ja av någon anledning är gamla Daytonor rätt billiga. Även gamla Speed triplar är rimliga i pris. Och visst jobbade Leif på Scania.

Jag fick ge 61 loppor för min 2013 KTM 690 Enduro R som hade rullat 1100mil, inkl fint motardkit förvisso. Samt nya vippor, akra system, riktigt fin å välservad.
Säljaren hade flera i kö och det ringde folk när jag tittade på den.. Jag bodde nära å åkte dit direkt.
Tycker ändå att en 13år gammal hoj borde ligga lite mer söderut i priset. Men har inte hittat en likvärdig till lägre pris än.
Jag köpte en 701:a Enduro med 90 mil på mätaren 2016. Den var i princip ny och kostade 70.000. Jag hade nästan fått tillbaka de pengarna tio år senare.

Jag förstår vad du försöker säga, men en Mille för 30k är jääävligt mycket sporthoj för pengarna! :rock

De senaste 30 åren har inte bjudit på samma utveckling som de 30 före det, inte på motorcyklar. Och verkligen inte på körglädjen dessa levererar.
Ja, man ska inte underskatta de gamla sporthojarna. Och de har definitivt sin analoga charm. Men mycket kan fela på 30 år gammal mekanik och elektronik ...

Nya hojar är ju betydligt dyrare nu än då, det driver ju upp begagnatpriserna, både för att hojarna var dyrare från början, och för att det blir högre tryck på begagnatmarknaden. Som sagt, branschen dödar sig själv, all elektronik och alla stödsystem kostar massor, och till slut kommer man till en smärtgräns där folk inte kan/vill betala för det längre.
Jag håller helt med vad du säger. Men räknar man på åtminstone vad vissa modeller kostade på 90-talet så blir man förvånad. Priserna gick upp pga den låga kronkursen. Gsxr 750 1996 kostade ny 128.000, det motsvarar idag 209.000. Ducati 916 kostade 1994 145.000 och idag blir det 244.000. Det är på ett ungefär vad moderna sporthojar går för.

Fast lönerna har ju även ökat mer än prisutvecklingen bara titta på inkomstbasbelopp och prisbasbelopp.

Ja av någon anledning är gamla Daytonor rätt billiga. Även gamla Speed triplar är rimliga i pris. Och visst jobbade Leif på Scania.

Andra generationen Daytona, 97 - 01, är nästan, men bara nästan, lika bra som en FireBlade och kostar därför 15 - 20 tusen mindre. Speed Triple är en kåplös Daytona med färre hästar men mer vrid och är mer värd än en Daytona men fortfarande till rimligt pris.

Babytona, en Daytona 675, är bättre och snabbare på bana men inte lika vacker. :tungan

De här är bäst säger han.

Riktigt underbart att kolla så jag såg fram emot hur bra en 20 år gammal Babytona skulle stå sig mot modärna men...
En halvtimme väl värd för er som gillar någon av de tre men...

Nyheter
Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...

Stor invigning på Sulas MC

Efter att Sulas MC bestämde...

Nyheter från Wunderlich

Wunderlich är ett företag i...

Stark Future tredubblar omsättningen