Vad är halast att köra på?

Nu tycker jag att du är lite gnällig!
Där har jag kört ifrån flera blåljus bilar,en gång fick jag stanna i Halna och vänta,så dom såg vilket håll jag åkte åt i korsningen.
Gnällig eller inte så gillade jag inte upplevelsen att ålande åka på tväre i färdriktningen. Aldrig upplevt något liknande och är nog skyldig TCns ingenjörer ett tack.

Jag vill se dig göra det i väta och få din autograf. Hoppas de förbättrat beläggningen sedan dess.

Av mina vurpor att döma så är blött gräs halast följt av gräs !

Kompisens farsa hade för många år sedan renoverat upp en gammal motorcykel. Har för mig att det var en Suzuki tvåtaktare typ från -70 talet. Han var jätteduktig på att fixa och renovera gamla bilar både amerikanare & europeiska. Men fick för sig att även ville ha någon häftig motorcykel och kompisens morsa var långt ifrån lika imponerad vi andra.

Första provkörningen blev på planen utanför ladan där garaget var. Gick bra ända tills han kommer ut i det fuktiga gräset och skulle gasa och det slutade med att gubben flyger av och det blir ett moln av blårök när tvåtaktaren rusar på fullgas liggandes med gashandtaget nerkört i gräset.
Han fick inte behålla den för sin hustru och hädanefter bara hålla sig till bilar.
Ett ganska kul minne såhär 25år efter.

Kompisens farsa hade för många år sedan renoverat upp en gammal motorcykel. Har för mig att det var en Suzuki tvåtaktare typ från -70 talet. Han var jätteduktig på att fixa och renovera gamla bilar både amerikanare & europeiska. Men fick för sig att även ville ha någon häftig motorcykel och kompisens morsa var långt ifrån lika imponerad vi andra.

Första provkörningen blev på planen utanför ladan där garaget var. Gick bra ända tills han kommer ut i det fuktiga gräset och skulle gasa och det slutade med att gubben flyger av och det blir ett moln av blårök när tvåtaktaren rusar på fullgas liggandes med gashandtaget nerkört i gräset.
Han fick inte behålla den för sin hustru och hädanefter bara hålla sig till bilar.
Ett ganska kul minne såhär 25år efter.
Fuktigt Gräs är halast ! Också min erfarenhet . :rodnar

Empiriska studier jag gjort på mig själv genom tiderna vittnar om att köra på för mycket adrenalin, ibland i kombination med ego och/eller prestige får friktionen mellan däck och underlag att bli sämre. Särskilt i böj.

Testa is med pudersnö o odubbat
Det gjorde jag in vintras.Var ute med hunden och klev på en snöfläck med is under.
Odubbade kängor. I nästa ögonblick var jag baklänges omkull på avsatsen där vi gick och på väg ner över kanten baklänges. Jag han tänka: Nu dör jag
innan ryggsäcken fastnade på kanten och fick stopp på mig.
Gick inte där med hund igen innan snö och is var borta och våren kommit.

Blöta stränglagningar utan grus är femdjävligt halt också

Alltså bara en sträng Bitumen (tror jag det är).

Där släpper det vid jämmn gas på ganska hög växel, lyckligtvis brukar dom inte vara så långa.

Annars röstar jag på Polack*-spill i rondell med röd asfalt, i duggregn....

*Polackerna får klä skott för alla öststats-lastbilar som geggar ner våra vägar, det var dom som började

Järnvägsräls när det är blött, gärna när det är nergrävt en jäkla massa spår kors och tvärs i ogynsamma vinklar. Jag provade det med moppen (Honda MB5) i hamnen där det gick mycket järnvägsspår på vissa ställe. Halt.

Och någon gång fastnade hjulet i spåret mellan spåren så att säga, känns oskönt när framhjulet låser sig i en viss vinkel när man inte är beredd på det. Fast det är ju precis tvärtom mot halt, då går det mer som på räls. Bokstavligen.

Och varje gång man låg på asfalten och sprattlade, den första tanken: var det någon som såg det? Nr 2: Gick hojen sönder? Nr 3: Gör det ont nånstans?

Detta utspelade sig på i annat sekel kan jag tillägga...

Nyheter
Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...

Stor invigning på Sulas MC