Motorcykelspel med känsla?

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det var länge sedan jag körde något mc-spel. Har kört Forza och Dakkar på Xbox med ratt och där finns det en känsla av att faktiskt köra bil. Responsen är rätt och det finns återkoppling på det man gör på ett realistiskt sätt, fast omgjort så det passar en handkontroll.

Men så laddade jag ned Isle of Man TT 3 som nu är på rea och blev grymt besviken. Det går att lära sig kontrollerna och köra hyfsat snabbt, men det finns inte mycket som påminner om hur man kan slänga runt en sporthoj eller ren tävlingsmaskin. Bromsarna saknar bett och kurvtagningen är som en gammal pråm. Det finns inte mycket inställningar att göra för att korrigera eländet heller. Resten: miljö och ljud, grafik mm är bra, men körningen är knepig.

Finns det något spel som har en vettig känsla i körningen? Där upplevelsen kommer lite närmare?tt-isle-of-man-ride-on-the-edge-3.jpg

Jag kollade på youtube nyligen, där finns många bra tips på hojspel, racingspel osv. Jag är ju offroadvriden så jag sitter med ett antal dessa trial-spel, samt MX vs ATV i kanske tre varianter.

Ser att du gillar asfalt, då blir Isle of Man toppen. Samtliga spel har redan en utarbetad och bra fysik, hur du sedan spelar och med vilken kontrollenhet ger dig den yttre skärpan. Jag antar att du är ute efter en slags simulation.

Personligen har spel alltid varit just spel för mig, snabb action med en bestämd känsla som endast spelet kan ge mig. Du kan bara dämpa abstinensen, för inget spel kan egentligen jämföras med äkta körning. Jag spelar dessutom en hel del MAME (arcade emulation) där finns Super Hang-On m fl, dvs arkadspel som ger dig en snabb start, snabb action i nån minut, och lätta att stänga ner när det blir dags. Använd i så fall musen till analog input då knapparna inte ger dig samma precision.

Jag körde en del MotoGP ifjol. Spel för mc är alltid lurigt. Men jag gillar MotoGP. Det finns ett arkadläge också för dom som vill.

Ride 5/6 är mer tv-spel. Lite wonky men dom har en massa hojar om man gillar sånt.

MotoGP 25 borde väl finnas billigt nu om man vill prova.

Annars kan jag rekommendera VRider, i VR. WSBK licensierat.

*/ ?>
Nyheter
CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...