Jo, testfirman är det nog inget fel på, däremot slutsatserna som publiceras av "batteritillverkaren"
En enskild cell med gigantisk kylflänsar gick att ladda en gång i den hastighet dom lovade och dom anser att det bevisar att hojen (och alla andra fordon som eventuellt ska använda batteriet) klarar det i verkligheten, gång efter gång.
Fler tester skulle visst publiceras snart också, men det kommer att ta lite tid att bevisa att batterierna klarar 100.000 laddcycler utan degradering....
Mmm, dessa tester sker på cellnivå då de flesta sakkunniga ifrågasatt deklarerade prestanda på cellnivå. Det handlar helt riktigt om passiv kylning med en eller två klämda kylfläktar (inte limmade), i ett batteripaket kan vi förmoda att cellerna vore vätskekylda vilket är betydligt effektivare.
Ser jag vad fackmännen säger skulle i- och urladdning av en Litiumcell med 11C orsaka en stor degradering efter bara något tiotal laddningar. Så bara hundratalet i- och urladdningar med 11C utan större degradering skulle nog bekräfta att det i alla fall är en annan kemi/teknik än Litiumjon av något slag.
Det är inte bara livslängden som blir en utmaning att verifiera, att bevisa konfliktfria mineraler, skalbarhet, yield (kassation) etc är nog inte VTTs grej. Hur de tänker ta sig an den bevisföringen återstår att se… Klipp från en produktionslinje?
VTT har nog fokus på tekniska parametrar, vad som blir intressant är väl lagringskapacitet i nedre temperaturspann (-30 grader), energiinnehåll/kg eller liter. Att det tål skada utan att självantända har heller inte verifierats.
Så - det blir intressant att se vilka testfakta som presenteras på måndag i del 2. Personligen skulle jag gissa på kapacitet vid -30 och möjligen energitätheten. Del 3 (om den kommer) skulle jag tänka mig avhandlar livslängd och möjligen säkerhet (fattar ej eld trots skada).
Men vi får väl se hur detta utvecklas och vad som framkommer

Personligen väljer jag att förbehålla tron inom ramen för kyrkan, jag finner däremot fakta och testresultat väldigt intressanta.