Tips på inredning till garaget? Visa era garage?

Kapar tråden lite, jag har också ett nybyggt garage med en garagedel på ca 75 kvadrat, jag har hängt det mesta på verktygstavlor så man ser vad man har grejerna och inte kan lägga dom på hyllor som blir överfulla. Har två lagerhyllor för sånt som inte går att hänga upp och ett ställ för modulbackar till skruv, mutter och brickor. Ev så funderar jag på ett plåtskåp för att ha tex färg och annat som skall undvika tex gnistorna från en rondell och sånt som man vill ha lite mer dammfritt. Nån nämde ljudanläggning och då det kommer till ljudanläggningen kan jag säga att jag nog kommer att ha en av de kraftigaste då det kommer till garaget i denna del av landet:rock

Nu har jag kommit till förvaringen av järn och tänkte mig nåt ställ som fästs på väggen att sen lägga järn på. Har funderat på att bränna ihop nåt själv av profilrör som man bultar fast i väggen men sen slog mig tanken att det skulle var vara fint om det finns några kraftiga skenor och konsoller som är lämpliga till detta, tänker mig nåt liknande Elfa men kraftigare så man kan flytta konsollerna. Det som är lite av en hake är att jag behöver ca 270 cm långa väggskenor för att vara säker på att träffa men skruvarna i reglarna då det är plåtväggar

Bygger jag nåt ställ för järn själv blir det ju fasta konsoller för järnet då det hela kommer att svetsas ihop och det är ju ibland lite svårt att veta hur man vill ha det innan man är klar och inser hur man egentligen skulle gjort och i det fallet skulle ju lösa konsoller vara bättre.

Nån som har tips på nån lämpligt hyllsystem?

Fick nyss hem min arbetsbänk som jag beställde, helt ok kvalitet, svetsarna är väl inte gjorda av någon licenssvetsare och skruv o mutter som medföljer är av sämsta sort. Lådorna känns rejäla och rullar på kraftiga rullager, irriterande att det är olika nycklar till alla lådor och att det inte går att ta ur nycklarna i upplåst läge. Kommer nog att montera någon skiva för att få lite högre arbetshöjd. Klart prisvärd!

Oj fick nästa köpbegär :D plåtskåp ger ju även helt klart bästa "känslan" i ett garage. Ikeagarderober känns malplacerade.

Håll utkik på konkursförsäljning ifrån företag, där kan man fynda plåtskåp och annan verkstadsinredning. Ibland även maskiner och allt annat tänkbart. Nu kan jag inga sidor i huvet men det finns flera stora försäljare som sysslar med sådant. Det behöver inte heller alltid vara konkursbon, SAAB i Jönköping flyttade sin verkstad i somras och hade en stor loppis.

Jag föredrar att förvara mina prylar i skåp som man kan stänga. De blir inte dammiga och fula då.
Om man har öppna hyllor funkar billiga IKEA plastbackar med lock, man kan vara duktig och märka upp dom med innehållet eller så väljer man den transparenta så ser man vad som är i.

Nu har jag kommit till förvaringen av järn och tänkte mig nåt ställ som fästs på väggen att sen lägga järn på.
Nån som har tips på nån lämpligt hyllsystem?

Jag vet inte exakt vad du menar med järn, men jag tänker mig stångmaterial och rör.
Sådant förvaras bäst ståendes om det finns takhöjd till det. Då köper du förslagsvis plaströr(avloppsrör typ Ø100mm) som man kapar på längden så att man får två halvmånar. Bygg en enkel ställning med lite lutning mot väggen och rören funkar som avdelare så att inte hela skiten välter.

Jag har en del större plastbackar från IKEA i mina golvhyllor. Gör det lättare att hålla ordning och ser lite mindre stökigt ut. Lock på för att undvika onödig smuts. Desssutom kan man ta fram eller plocka med sig en hel låda med relevanta prylar vilket minskar på spring.

Takkrokar är alltid bra.

Under arbetsbänkarna har jag har kökslådor från IKEA för skruv och andra småsaker. Förvånansvärt stabila faktiskt.

Ett plåtskåp för kem finns också. Känns rätt.

Då kör vi lite trådlyfts-SM.

Jag har blivit med ett dubbelgarage som ska bli verkstad, och jag behöver lite tips på vars jag hittar bra prylar.

I mitt förra garage hade jag en arbetsbänk som var 240x60cm, 93cm höjd. Den hade 3 ben i framkant, hörnen och mitten, och en liten 40-hylla under längst in mot väggen. Man kunde alltså både sitta med knäna under och stå nära. Såna där färdiga lösningar har ju skåp kant i kant med bänkskivan, jag inbillar mig att det är obekvämt, att man inte kan stå nära och jobba på samma sätt, än mindre sitta ner?

Det jag har krav på är något liknande, 2,5-4m arbetsbänk, minst 60cm djup, verktygstavla på väggen bakom, hyllor skåp ovanför kan funka, men det måste gå att ha frihöjd mot taket också. Och självklart är inte budgeten helt obegränsad. Finns det några vettiga färdiga lösningar? Om inte, vars hittar man vettiga bänkskivor? Hur bra är det med MDF klädd med rostfritt?

Har köksstommar och vanlig köksbänskiva i mitt garage.
Lämnat utrymme mellan stommarna just för att få plats med benen om jag sitter där med en stol.
I hörnan går inte bänkskivorna ihop, lämnat ett lagom avstånd för att balansera mc-hjul.
Bordet i mitten har tyvärr fel höjd. Ska justeras så det har samma höjd som arbetsbänkarna. Jäkligt nimnt att kunna utöka arbetsytan där den behövs.
Bordet som hojen står på är på hjul och lätt att flytta när den står i vägen.
Inte så snyggt, men detta var något förra ägaren började på och jag sen varit väldigt nöjd med. Skulle jag gjort om det från början skulle jag valt en snyggare bänkskiva och lite fräckare skåpsluckor.
Men framförallt ett annat golv!

Edit, ska kanske tillägga att jag varken svetsar eller kör med vinkelslip i garaget, för då hade jag kört på inredning i stål

1000004137.jpg

Last edited:
Oj fick nästa köpbegär :D plåtskåp ger ju även helt klart bästa "känslan" i ett garage. Ikeagarderober känns malplacerade.
En enkel sak som gör att garaget ser roligare ut, och som inte behöver kosta mycket är att ta 3-4 färger man gillar, och som passar bra ihop, och försöka hålla sig till dom som färgtema i garaget.
Mängden garage som invändigt har vita väggar, och grått golv lär vara bra många. De vita väggarna blir rätt snabbt fulla med märken efter saker som står mot väggen, eller minsta stänk då allt syns på vitt. Funkar hur bra som helst men blir stelt.

Jag körde på ljusgrått som "trollar bort" lätta färgstänk lite bättre för dom stora ytorna. Och försökte sedan hålla mig till rött och svart så långt det bara gick.
Nu spårade det lite och jag köpte massa röd inredning, samt fick en bygghandel att bryta till en röd färg till en "list" längst ner på väggarna, som motsvarar den på lyften och skåpluckorna. Men redan utan allt sånt så var det mycket fräschare och trevligare att hänga i garaget. Lite färg kan göra underverk.

471696421_10161817589310589_6371914591765423701_n.jpg
(Självklart är det alltid såhär cleant och städat i garaget)
468241151_10161595148330589_1243113887760711321_n.jpg

Då kör vi lite trådlyfts-SM.

Jag har blivit med ett dubbelgarage som ska bli verkstad, och jag behöver lite tips på vars jag hittar bra prylar.

I mitt förra garage hade jag en arbetsbänk som var 240x60cm, 93cm höjd. Den hade 3 ben i framkant, hörnen och mitten, och en liten 40-hylla under längst in mot väggen. Man kunde alltså både sitta med knäna under och stå nära. Såna där färdiga lösningar har ju skåp kant i kant med bänkskivan, jag inbillar mig att det är obekvämt, att man inte kan stå nära och jobba på samma sätt, än mindre sitta ner?

Det jag har krav på är något liknande, 2,5-4m arbetsbänk, minst 60cm djup, verktygstavla på väggen bakom, hyllor skåp ovanför kan funka, men det måste gå att ha frihöjd mot taket också. Och självklart är inte budgeten helt obegränsad. Finns det några vettiga färdiga lösningar? Om inte, vars hittar man vettiga bänkskivor? Hur bra är det med MDF klädd med rostfritt?
Jag har platsbyggt min arbetsbänk av rejäla plankor.
Sedan har jag lagt ett billigt laminatgolv som ytskikt på det, och breda lister runt för att dölja plank och laminatgolvets kanter.
Rejäjlt och tål mycket stryk, och händer det någonting katastrofalt med ytskicktet sp är det enkelt att byta ut.
Men har haft min bänk i ca 5år, och den är fortfarande utan skador.
Tål att tvättas av med bensin och T-röd.
Under bänken byggde jag ett hyllplan, så jag har två rader med plastbakckar under den, en rad på hyllan, och en på golvet.
Kan vara en väg att gå.

Om du väljer "PRO"-serien från garageinredning.se så är skåpen 61 cm djupa och bänkskivan 63 cm djup.
Men då är man ju ändå fast med att ha skåp under, och det är väl fasta skruvhål för deras hyllor? Hur är dom där skivorna att skruva fast skruvstäd i tex?
Jag har platsbyggt min arbetsbänk av rejäla plankor.
Sedan har jag lagt ett billigt laminatgolv som ytskikt på det, och breda lister runt för att dölja plank och laminatgolvets kanter.
Rejäjlt och tål mycket stryk, och händer det någonting katastrofalt med ytskicktet sp är det enkelt att byta ut.
Men har haft min bänk i ca 5år, och den är fortfarande utan skador.
Tål att tvättas av med bensin och T-röd.
Under bänken byggde jag ett hyllplan, så jag har två rader med plastbakckar under den, en rad på hyllan, och en på golvet.
Kan vara en väg att gå.
Det låter ju som min variant, men jag hade ett 27mm hyllplan på 240x60cm som bänkskiva istället, och en platsbyggd stomme, med 2 240x60x1,8 hyllplan som vägg att sätta upp verktyg på. Nackdelen var just sårbarheten, hyllplanet tålde inte fysiskt våld, och det blev lite statiskt att skruva saker i en träskiva, jag vill ha såna där verkstadstavlor att sätta upp verktyg mm på istället. Ibland kan det vara bra med mer plats än 240cm också, men risken är väl att man i slutändan bara breder ut sig mer, och lik förbannat inte har någon plats kvar :hihi

Men då är man ju ändå fast med att ha skåp under, och det är väl fasta skruvhål för deras hyllor? Hur är dom där skivorna att skruva fast skruvstäd i tex?

Det låter ju som min variant, men jag hade ett 27mm hyllplan på 240x60cm som bänkskiva istället, och en platsbyggd stomme, med 2 240x60x1,8 hyllplan som vägg att sätta upp verktyg på. Nackdelen var just sårbarheten, hyllplanet tålde inte fysiskt våld, och det blev lite statiskt att skruva saker i en träskiva, jag vill ha såna där verkstadstavlor att sätta upp verktyg mm på istället. Ibland kan det vara bra med mer plats än 240cm också, men risken är väl att man i slutändan bara breder ut sig mer, och lik förbannat inte har någon plats kvar :hihi
Bygg bänkskivan av reglar 45x70 eller 45x90 stående på högkant. Limma ihop och hyvla gärna ovansidan plan. Limma/skruva sedan fast en plåt 1,5-2mm.
Bomfast - tål att tappa tunga grejor på. Kan bankas på o skruva fast ett skruvstycke.
Förankra bänken i väggen så att du kan "hänga" tunga prylar i skruvstycket utan att bänken välter.
Det blir en riktig bänk - det mesta du hittar färdigt skall fraktas från Kina och då måste man banta vikten av hänsyn till transportkostnad

Jag mätte min nu, den är 305cm lång och 70cm djup.
Byggd av gamla golvplank, så det är 270x45 under laminatgolvet, väldigt stadigt.
På ena kanten har jag bultat fast ett skruvstäd.
Verktygen har jag i en rullbar vagn, också egenbyggd av en gammal bänk för en OH-apparat som redan hade rejäla hjul, och med lite svetsning fick den rätt antal hyllor.
Men helt rätt, en arbetsbänk är väl som en hårddisk :) - antingen är den ny eller full.

Arbetsbänk_1.jpg

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...