Bagnaia kanske inte alls så säker?

Michelin har förnekat ansvar för Bagnaia's däckhaveri i Österrikes MotoGP sprint. Slutsatsen blir att orsaken till däckhaveriet låg hos Team Ducati.
Felet kan sitta ovanpå cykeln också. Att man är snabb vid ett tillfälle gör inte att man är snabb nästa gång man är på samma bana. Det räcker att temperaturen är annorlunda eller att man har en annan placering i racet eller att den roterande vikten gör att cykeln känns fel eller...

Att MM har en förmåga att köra på gränsen, passera över gränsen och återkomma till rätt sida har han visat många gånger. Den förmågan har inte så många även om några kanske är snabbare än MM när de har perfekta förutsättningar för sina egenskaper.
 
Tror nog Ducati vill ha (minst) en italienare på sin fabrikare.
Annars går väl JMarts kontrakt ut efter nästa säsong...
Antagligen den enda som kan utmana Marc imo.
 
Tror nog Ducati vill ha (minst) en italienare på sin fabrikare.
Annars går väl JMarts kontrakt ut efter nästa säsong...
Antagligen den enda som kan utmana Marc imo.
Det som är så trist denna säsong. Varför hade vi inte kunnat få se MM fajtas med JM på sprintarna där JM var helt outstanding. Men nu är JM nere på botten och harvar. Synd.
 
1) Ska dom sitta på identiska cyklar ? Är det inte nödvändigt att hojen anpassas till föraren ?
Ett typexempel är Fabio Di Giannantonio som var på väg bort tills det gjordes någon ändring på hojen. Som passade Fabio. Citat: In the penultimate race of the 2023 season, he scored his maiden MotoGP Grand Prix victory in the Qatar Grand Prix. This was a huge surprise and meant a lot to him amidst the uncertainties of a MotoGP seat for the 2024 season. Slut citat.
2) I MotoGP räknas poäng för den bäste föraren. Har fabriken tillgång till flera förare ökar chansen till seger om fabriken är osäker på vilken inställning som är optimal om man använder olika inställningar till hojarna. Michelin har förnekat ansvar för Bagnaia's däckhaveri i Österrikes MotoGP sprint. Slutsatsen blir att orsaken till däckhaveriet låg hos Team Ducati.
Slarv eller olämpliga inställningar ?
Har MM's inställningar som gjorde Honda svårkörd för andra börjat sprida sig hos Ducati ?
Bagnaia har fortfarande Bästa Race Lap i Österrike. Satt 2024 då Bagnaia vann i Österike. På Ducati GP-24. På tiden 42:11,173
2025 vann MM GP racet i Österrike på 42:11,006 och Bagnaia var 12,486 sek efter MM.
Tvåa i Österrike var Firmin Aldeguer på Ducati GP-24 1,118 sek efter MM.
Michelin förnekar väl iofs ALLTID ansvar även om ett enskilt däck är slamsor efter några varv. Eller har de någonsin erkänt att deras kvalitet varit bristande?
 
Nyheter
Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

Back
Top