Regn-hoj?

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Jag vet att det inte är det vanliga denna sommar, men jag har "haft otur" eller dålig planering och i princip varit förföljd av regn och dåligt väder denna sommar. Det är kanske 5 kvällar som vi har kunnat sitta ute och njuta på kvällarna utan att frysa eller bli blöt på hela sommaren vilket inte är så kul. Så, det har inte blivit så mycket hojåka heller av samma anledning tyvärr, än så länge bara omkring 300 mil eller så vilket är för lite.

Jag vet att det stora problemet för mig är att jag inte har tillräckligt bra kläder utan det blir blött lite för fort, just nu är det framförallt skorna som suger åt sig regn istället för att stöta bort det, men det är egentligen ganska lätt att åtgärda.

Men hoj då, det finns såklart bättre och sämre hojar att köra med när det är tråkigt väder, men vad är egentligen bra för ruskväder? Scooter håller fötterna torra bakom sin kåpa, men annars då? Jag kör nakenhoj vilket inte är helt optimalt, men vad behövs i utrustning på en bra rusk-hoj? Helkåpa? Halvkåpa?Handtagsvärme?

Fram med era bästa tips!

Med handtagsvärme och bra kläder, kan du köra vilken hoj som helst i regn utan bekymmer.
Bra däck kan väl tilläggas men det skall man alltid ha.

BMW C1?
Monoracer Cabin?
Annars funkar ju alla hojar i regn, bara man har vettiga kläder, handtagsvärme eller det är varmt nog att det inte gör nåt att vara blöt.

• Gilla
Reaktioner: DaK
1000014553.jpg

En sån här kanske?

Ett år när jag kom till Filippinerna så såg jag helt plötsligt just sådana här flera gånger om dagen.
Året efter så lös dom med sin frånvaro så jag tror inte att dom funkade så bra egentligen. Blåste säkert sönder i fartvinden trots att hastigheterna sällan överstiger 70 km/h där.

Jag tycker att handtagsvärme bör kompletteras med nån form av vindavvisare framför händerna. Annars fryser jag om fingrarnas utsidor.
En kåpa som gör att kallt vatten inte rinner mellan tanken och benen tycker jag förgyller tillvaron.

Kåpa är guld värt, så är det bara. Det är därför de finns liksom… (fråga Xjell).

Med det sagt så skall kåpan inte vara för syns skull utan för att styra bort regn och vind från föraren.

Erkänt bra touringhojar brukar också ha bra kåpor.

Kläder… det är skillnad på skit och pannkaka. Beg Rukka, BMW, Stadler osv brukar slå nytt Lindstrands osv med hästlängder. Det brukar mest vara utseendet som gör att man slutar ha dem.

Med vänlig hälsning,

Last edited:
Kåpa är guld värt, så är det bara. Det är därför de finns liksom… (fråga Xjell).

Med det sagt så skall kåpan inte vara för syns skull utan för att styra bort regn och vind från föraren.

Erkänt bra touringhojar brukar också ha bra kåpor.

Kläder… det är skillnad på skor och pannkaka. Beg Rukka, BMW, Stadler osv brukar slå nytt Lindstrands osv med hästlängder. Det brukar mest vara utseendet som gör att man slutar ha dem.

Med vänlig hälsning,
För min del är största anledningen att inte alltid köra i allvädersstället att det är så jävla varmt. Värre än ett svart, operforerat skinnställ till och med. Även med vädringsluckorna öppna.
Men när det regnar eller är kallt är det svårslaget. Man sitter där och har det nästan mysigt i sin vattentäta overall. Speciellt om stövlarna också är vattentäta.
Vattentäta handskar gillar jag inte alls eftersom att jag svettas ganska mycket så istället för torr och varm så är jag kladdig och varm i vattentäta handskar, då föredrar jag handtagsvärme som håller vattnet varmt istället.

En redigt stor helkåpa gör underverk för att hålla borta regn och rusk. dock hjälper det ju inte när man står stilla i bilkö... plus att det blir varmt när solen skiner...
Så, en touringmaskin som GoldWing eller BMW RT/LT kan rekommenderas.

En redigt stor helkåpa gör underverk för att hålla borta regn och rusk. dock hjälper det ju inte när man står stilla i bilkö... plus att det blir varmt när solen skiner...
Så, en touringmaskin som GoldWing eller BMW RT/LT kan rekommenderas.
Undvik för stor vindruta vid regn nattetid. Man (jag åtminstone) får rejäla problem med sikten vid möte om det är mycket vaten på rutan.

Regn = dålig sikt OCH dålig synbarhet. Like it or leave it som man säger.

Regnjacka i neongult är smart även om jackan är vattentät. Anpassa fart är en självklarhet.

Med vänlig hälsning,

Den bästa hoj jag har kört i regn är utan tvekan FJR, kåpglaset styr undan allt från överkroppen, benen sitter skyddade och tom händerna är bra skyddade. Men det bygger ju på att man har ok fart, krypkör man är det skit samma vilken hoj man har.

Regnhoj? Frågan är felställd. Jag har gått och blivit en vackert väder-åkare. Är hojarna nytvättade eller åtminstone rena så håller jag mig inne. Även bilen står nytvättad i garaget. Jag har gott om lediga dagar samtidigt som jag faktiskt gillar att tvätta mina lättvättade hojar.

Att ha en regnhoj med bra kåpa känns väldigt onödigt. Skulle tro att jag skulle kategorisera en sådan som tung, tråkig och ful.

I år har jag tourat i mina vattentäta Gore-Tex-stövlar. Tidigare smidiga stövlar med rätt klumpiga överdragsstövlar. Det sparade plats i packningen med de vattentäta andades inte så bra i 30-32 grader. När den värmen ersattes med mulet och regn så var de guld.
Separata regnbyxor har jag kört med i många år nu. Smidigare än helt ställ. Stretchig neongul regnjacka sitter inte ivägen. Man kan starta dagen med detta på. Då är det bara handskarna som ska bytas när regnet kommer. Nu har jag iofs fyra par med mig. Vanliga med knogskydd, inte vattentäta. Korta perforerade när det är varmt. Lite mjuka handskar som jag har täta regnhandskar över.
Nära till hands(!) i tankväskan.

IMG_1963.jpeg
Mysväder. Fipplar med telefonen och kämpar sen med att få in alla fuktiga fingrar i handskarna igen. Vilket är ett helsike ibland när fodret följt med ut lite.

Inga handskydd men KLEn har. Min blivande regnhoj. Två gånger i lätt sommarregn i jeans, gympadojor och korta handskar. Handskydden gjorde viss nytta även om testerna var lite för dåliga.

IMG_2104.jpeg

Mitt tvådelade regnställ tar ingen stor plats. Skönt att kunna åka i skinnställ när det är varmt. Regnjackan värmer också eftersom det håller ett isolerande luftlager och tätar drag.
Mitt allvädersställ har jag inte testat. Det ska vara vattentätt men känns tungt och klumpigt. Det blir test i höst.
Annars brukar jag köra med skinnstället på vintern också, bara olika tjocka jackor beroende på temperatur.

Ingen som har nämnt nåt om kedjevård ser jag. Jag har inga problem med att tvätta och smörja kedjan, men jag kan inte heller påstå att det är roligt. Och det behövs oftare tycker jag när jag kör i regn än när det är torrt. Hade rem på min gamla Kawasaki VN900, det är ändå rätt skönt att slippa smörja kedja. Kanske kardan på nästa, jag är lite sugen på att testa en BMW R1200 RS tex.

Men nu har jag haft tid att köra lite hoj sista veckan, även utan regn, så nu känns abstinensen lite svagare. Det är ett typiskt tecken på att jag har kört för lite hoj när jag börjar glo på blocket efter andra hojar... :)

Folk verkar inte vilja dela med sig av sina regnhojar.

Här får du en inspirationsbild.
Cab är ju det bästa av två världar. Dessutom en HD. Dom är bra. Sägs det.

View attachment 519539
Ser lite väl AI-genererad ut.

Min regnhoj funkar både på längre semesterturer i alla väder samt på bana.
Samma däck på utmanande grusvägar på Island som på Kinnekulles asfalt.

1000000160.jpg

Ingen som har nämnt nåt om kedjevård ser jag. Jag har inga problem med att tvätta och smörja kedjan, men jag kan inte heller påstå att det är roligt. Och det behövs oftare tycker jag när jag kör i regn än när det är torrt. Hade rem på min gamla Kawasaki VN900, det är ändå rätt skönt att slippa smörja kedja. Kanske kardan på nästa, jag är lite sugen på att testa en BMW R1200 RS tex.

Men nu har jag haft tid att köra lite hoj sista veckan, även utan regn, så nu känns abstinensen lite svagare. Det är ett typiskt tecken på att jag har kört för lite hoj när jag börjar glo på blocket efter andra hojar... :)
Tänker som du. Blir jag blöt själv så torkar jag utan att göra nåt men en utsliten kedja byter inte ut sig själv och hojen blir inte magiskt ren genom att bara stå still

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti