Vilken hoj har man roligast på: GSX-R 1000 (K5-K9) eller MT09 (Gen 1-2)?

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
KTM EXC450 -08, Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Vilken har man roligast på, för blandad körning, gata och några bandagar.

MT09 en av de mest populära nakenhojarna och GSX-R är eftertraktad då den är någorlunda bekväm att köra på gata.

Två helt olika typer av mc, som erbjuder lite olika saker, men inom samma budget 50-80k.

Vilken är roligast att äga?

Beror på om du vill kompromissa mest på bana eller landsväg?

Jag har aldrig kört en MT09 men har den inte enklare fjädring än en sporthoj? Sedan är styret högre och fotpinnarna lägre vilket är bekvämt på landsväg men du får inte lika lätt att hänga av dom på en sporthoj och gissar att fotpinnarna kommer ta i om du får upp farten. Visst går dom att flytta upp, men eftersom du anpassar den för bana så blir den sämre på landsväg.

Kan hålla med svaret ovan om att en GSXR 750 är ett bra tips.

Det beror väl på hur / var du kör.
Bana? Gixxer.
Större vägar utanför alla lagliga gränser med livet som insats? Gixxer.
Lite mindre vägar och någorlunda körkortsvänliga hastigheter? Troligen MT...

Mitt personliga val gsxr1000. Varför? Jag sitter bekvämt på gsxr, gsxr har en motor att dö för med trevligt linjär och förutsägbar leverans är precis så galen som man önskar, den är en av de snyggaste hojarna och den går utmärkt att pendla 10 mil enkel väg (förutom att polisen börjar stå och vänta på en längs vägen eller en månad :gnissla)
Och när jag provkörde en mt09 var motorn trött, svarade segt på gas, ramen var sladdrig, fjädringen var gunghästig och bromsarna var lite sådär känsla i. Plus att de dessutom är skitfula.

Sedan tycker andra annorlunda.

Vilken är roligast att äga?
Äga är väl en sak och köra en annan. Jag kan tänka mig att man blir gladare av att studera plånboken när man har en MT-09, men när man når varvstoppet och petar i nästa drev på GSX-R kommer en annan sorts glädje.
Jag hade en MT-09 2021 i några år och trivdes sjukt bra med den som allroundcykel. Tyvärr är det inget man vänder sig om och tittar på eller vill se på bild när man kommit hem.

Även om inköpspriserna är jämförbara tror jag att det kan skilja sig åt på försäkringskostnaden.

Äga är väl en sak och köra en annan. Jag kan tänka mig att man blir gladare av att studera plånboken när man har en MT-09, men när man når varvstoppet och petar i nästa drev på GSX-R kommer en annan sorts glädje.
Jag hade en MT-09 2021 i några år och trivdes sjukt bra med den som allroundcykel. Tyvärr är det inget man vänder sig om och tittar på eller vill se på bild när man kommit hem.

Även om inköpspriserna är jämförbara tror jag att det kan skilja sig åt på försäkringskostnaden.

Äga känns som en viktig del med, det finns vissa hojar man har skitkul på i 20min, men om man skulle spendera några timmar på den, så kanske man inte vill se den igen pga att man har ont lite överallt.

Bra poäng, MT09 var inte jättebilliga i försäkring, (betydligt högre än Z900) men nästan hälften av GSX-R.

Vad var det som fick dig att sälja MT09?

Det är inte leksakerna som är roliga,-det är hur man använder dem …🙄

Köp den som är känns roligast eller billigast 😎

Av dessa skulle jag med självklarhet välja Suzukin, mest för att den ger något jag inte har.

Mt09 är en jätteskojig vardagshoj att skutta runt med; men det är inte en racer. Vilket Suzukin är inklusive mått och komponenter.

Med vänlig hälsning,

Mitt personliga val gsxr1000. Varför? Jag sitter bekvämt på gsxr, gsxr har en motor att dö för med trevligt linjär och förutsägbar leverans är precis så galen som man önskar, den är en av de snyggaste hojarna och den går utmärkt att pendla 10 mil enkel väg (förutom att polisen börjar stå och vänta på en längs vägen eller en månad :gnissla)
Och när jag provkörde en mt09 var motorn trött, svarade segt på gas, ramen var sladdrig, fjädringen var gunghästig och bromsarna var lite sådär känsla i. Plus att de dessutom är skitfula.

Sedan tycker andra annorlunda.

Bra inlägg, svårt att argumentera emot det. Motor, vrid och vindskydd gör det väldigt lätt att täcka många mil. Motorn på alla GSX-R1000 jag kört har varit underbara, bra tryck från låga varv.

MT09 har mjuk fjädring, chassi etc.. De la 90% av budgeten på motorn. Motorn är ju inte slö, det är en pigg och rolig motor, men du kommer från "fel håll", det gjorde jag med. Första gången jag körde en MT09, steg jag av en ZX-9R, och efter provturen körde jag en MT10 (underbar hoj) och då bleknar MT09 i jämförelse. Har man satt ribban med 1000cc sportisar så blir de underväldigande. Meningen är väl att man ska komma från 400-700cc, men det är ju kul att trycka skiten ur en mindre hoj med.

Bra inlägg, svårt att argumentera emot det. Motor, vrid och vindskydd gör det väldigt lätt att täcka många mil. Motorn på alla GSX-R1000 jag kört har varit underbara, bra tryck från låga varv.

MT09 har mjuk fjädring, chassi etc.. De la 90% av budgeten på motorn. Motorn är ju inte slö, det är en pigg och rolig motor, men du kommer från "fel håll", det gjorde jag med. Första gången jag körde en MT09, steg jag av en ZX-9R, och efter provturen körde jag en MT10 (underbar hoj) och då bleknar MT09 i jämförelse. Har man satt ribban med 1000cc sportisar så blir de underväldigande. Meningen är väl att man ska komma från 400-700cc, men det är ju kul att trycka skiten ur en mindre hoj med.
Jag hade dessutom precis kört en Brutale 800RR, och vill man ha en brutal naken bushoj så är det den man ska ha. Den slår MT09 på precis allt. Och för en literklubba att verka sansad och välkammad i jämförelse. :hihi Enda anledningen att jag inte har en sån istället för en slö, tung och tråkig shiver är bland annat priset, och bland annat att startmotorkopplingen är underdimensionerad och dyr att byta. Och att jag köpte shivern just för att den är tung, slö och tråkig för att det skulle gå långsammare på pendlingen.
Motorn i MT09 var faktiskt rätt seg i gassvaret, och inte särskilt rapp, ens jämfört med gamla sporttourers, den har lite oförtjänt gott rykte för motorn.

Jag hade dessutom precis kört en Brutale 800RR, och vill man ha en brutal naken bushoj så är det den man ska ha. Den slår MT09 på precis allt. Och för en literklubba att verka sansad och välkammad i jämförelse. :hihi Enda anledningen att jag inte har en sån istället för en slö, tung och tråkig shiver är bland annat priset, och bland annat att startmotorkopplingen är underdimensionerad och dyr att byta. Och att jag köpte shivern just för att den är tung, slö och tråkig för att det skulle gå långsammare på pendlingen.
Motorn i MT09 var faktiskt rätt seg i gassvaret, och inte särskilt rapp, ens jämfört med gamla sporttourers, den har lite oförtjänt gott rykte för motorn.

Ja men kommer man från mt07 eller ER-6 är motorn fantastisk, och den är faktiskt rätt bra oavsett (bästa på hela hojen). Men i jämförelse med ännu bättre motorer är den såklart lite meh. Kommer man från tex Gixxer, FJR1300 eller K1300S är det förstås inget att skriva hem om. Kort sving gör den livlig men jag trivs rätt illa med att ha styret i ansiktet och kort ned till backen. Speed Triple är mitt nakenval även om jag föredrar påklätt.

Med vänlig hälsning,

Vad var det som fick dig att sälja MT09?
Jag hamnar alltför ofta på dåliga vägar och tycker en KTM 1290 Super Adventure funkar bättre till det.
Jag saknar motorn i MT-09. Den sjöng ut vackert och gav en bra belöning av att gasa. Känns inte lika irriterande som en rak fyra som hela tiden beter sig som att man gasar för lite. De raka fyror jag provat känns som att ha nån som petar på en med en pinne och väser "kom igen då" hela tiden och vid jämn fart brummar det i handtagen. Ska man bara köra aktivt funkar det säkert bra.

De raka fyror jag provat känns som att ha nån som petar på en med en pinne och väser "kom igen då" hela tiden och vid jämn fart brummar det i handtagen. Ska man bara köra aktivt funkar det säkert bra.
Ha ha precis så upplever jag också radfyror, och det är så klart kul!
Men inte till allt hela tiden :hihi

Blanda inte ihop GSX-R 1000 K5-K6, K7-K8 och K9. De har väsentliga skillnader både i motorkaraktär och chassie.

K5-K6 har ett helt sinnessjukt låg- och mellanregister, de nyare har effekten vid lite eller mycket högre varvtal. K5-K8 är också att betrakta som överviktiga bussar i jämförelse med K9’ans kortare och betydligt mer slimmade chassie. K7-K9 behöver dock ett eftermarknads avgassystem tämligen akut då du inte gärna vill köra omkring med världsrekord i ljuddämparstorlek…

Vill du ha roligaste motorn så är det nog K5-K6 som gäller. Vill du ha bästa och snabbaste hojen runt en bana så är det K9 som gäller.

Blanda inte ihop GSX-R 1000 K5-K6, K7-K8 och K9. De har väsentliga skillnader både i motorkaraktär och chassie.

K5-K6 har ett helt sinnessjukt låg- och mellanregister, de nyare har effekten vid lite eller mycket högre varvtal. K5-K8 är också att betrakta som överviktiga bussar i jämförelse med K9’ans kortare och betydligt mer slimmade chassie. K7-K9 behöver dock ett eftermarknads avgassystem tämligen akut då du inte gärna vill köra omkring med världsrekord i ljuddämparstorlek…

Vill du ha roligaste motorn så är det nog K5-K6 som gäller. Vill du ha bästa och snabbaste hojen runt en bana så är det K9 som gäller.

Tack, jag har inte hundra koll på dem så det uppskattas!

K7 är tyngre på pappret (från 166 till 172kg), men om man byter till enkelsystem som många gjort, kommer inte vikten ned till samma som K5 då?

Om vi säger så här, alla har enkelsystem med Akra/Yoshi dämpare och PC, blir det någon större skillnad mellan K5 och K7 då förutom att kraften kommer lite högre i registret? Om vi slänger in K9 med samma mods? Sittställning och komfort skiljer den något mellan dem?

Ja Brutale är frän, har kört den men det var bokstavligen 10år sedan så jag minns inte jätteväl. Du är den enda jag hört som beskriver MT09 motorn så, de flesta inkl mig själv klagar på hur ryckig gasen är. Vilken årsmodell var det du körde?

Jag hamnar alltför ofta på dåliga vägar och tycker en KTM 1290 Super Adventure funkar bättre till det.
Jag saknar motorn i MT-09. Den sjöng ut vackert och gav en bra belöning av att gasa. Känns inte lika irriterande som en rak fyra som hela tiden beter sig som att man gasar för lite. De raka fyror jag provat känns som att ha nån som petar på en med en pinne och väser "kom igen då" hela tiden och vid jämn fart brummar det i handtagen. Ska man bara köra aktivt funkar det säkert bra.

Rad4 hetsar en hela tiden, som en djävul på axeln, det är sant. Det är någonting med rad4 som gör att microvibrationer transporterar sig via chassiet till handtagen. Vid längre turer blir det lätt att händerna börjar domna av och man försöker skaka liv i dem igen. Jag har märkt detta flera gånger på min ZX9R och även kompisar på S1000R som klagat på det med.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT