Lackfråga: Vad är bäst 2k färg eller 1k färg + 2k klarlack?

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Ska lackera kåpor i samma färg som på bilden, men är lite osäker vad som är bäst, eller vad som är lättast att få till bra resultat med.

Alternativ 1
2k färg med härdare i (ingen klarlack)

Alternativ 2
1k färg + 2k klarlack med härdare i

Bifogat

• candy lightning blue.jpg
    candy lightning blue.jpg
    88.1 KB · Visningar: 17
Svårt att se på bilden, men är det metallic så är det 1k bas och 2k klarlack som gäller. Är det en basfärg, dvs inte metallic så är det en 2k lack.

Gissar att kåpan hör till en Kawasaki.
Jag lackade 2 fälgar i vintras i just den färgen. Det lär bli 2k då candy lacken är uppbyggd så. Man lägger först en baslack i helt annan färg, och lägger sedan kort därefter en topplack med rätt färg i. De två lagren är då de 2 komponenterna som härdar samman (ingen klassisk härdare alltså).

Jag gick lite all in och fick i slutändan ihop 8 lager färg fördelat mellan grundfärg, baslack, topplack och klarlack (2 lager av varje).

Du kan läsa mer om hur jag gjorde, och lite tankar här på sida 3:

Gissar att kåpan hör till en Kawasaki.
Jag lackade 2 fälgar i vintras i just den färgen. Det lär bli 2k då candy lacken är uppbyggd så. Man lägger först en baslack i helt annan färg, och lägger sedan kort därefter en topplack med rätt färg i. De två lagren är då de 2 komponenterna som härdar samman (ingen klassisk härdare alltså).

Jag gick lite all in och fick i slutändan ihop 8 lager färg fördelat mellan grundfärg, baslack, topplack och klarlack (2 lager av varje).

Du kan läsa mer om hur jag gjorde, och lite tankar här på sida 3:

Imponerande jobb där, blev snyggt! Använde du färgspruta eller burkspray?

Ja det stämmer, Kawasaki ZX9R, Candy Lightning Blue.

Jag hitta ett färgkit online, den verkar ha grundfärg (primer), basfärg, och sen 2k klarlack ovanpå det. (vorlack+basislack+Profi 2k klarlack). Funderar på att testa med denna.

Svårt att se på bilden, men är det metallic så är det 1k bas och 2k klarlack som gäller. Är det en basfärg, dvs inte metallic så är det en 2k lack.

Tror inte den är metallic, men den ser inte helt plain ut heller, den har djup i sig så det är svårt att säga.

Tror inte den är metallic, men den ser inte helt plain ut heller, den har djup i sig så det är svår

Ingen metallic

Imponerande jobb där, blev snyggt! Använde du färgspruta eller burkspray?

Ja det stämmer, Kawasaki ZX9R, Candy Lightning Blue.

Jag hitta ett färgkit online, den verkar ha grundfärg (primer), basfärg, och sen 2k klarlack ovanpå det. (vorlack+basislack+Profi 2k klarlack). Funderar på att testa med denna.

Jag körde allt med sprayburk. En stor del av slutresultatet om man ska göra så, handlar om att hitta en burk med bra spraymunstycke. Klarlacken i det kittet du hittat är samma som jag använde. Funkade kanon.

Back