GPZ750R/900 R var de första sportiga ”moderna” modellerna från Kawasaki.
Först kom 900an -84, sedan 750an ett eller två senare (trodde den kom -85 men verkade vara först -86?).
View attachment 518272
Samtidigt, eller strax efter så kom det en modell som hette GPX750, men med bättre sportiga kvaliteter. Dvs 8kg lättare och 14hk starkare.
View attachment 518273
Sedan kom ZXR750 med dammsugarslangarna, den första med giftig Kawa-grön färg!
I princip samma motor som GPXen, men ytterligare 15kg(!) lättare.
Det är denna version som är ”ur-ZXRen” vilken är eftertraktad i fint originalskick!
View attachment 518275
Därefter kom det flera generationer ZXR.
Andra har nog bättre koll än mig med vad man ska ha koll på.
Misstänker att GPX är precis om GPZ, har lättjusterade ventiler med vippa och mutter. Ventilerna nog av det mjuka slaget som plattar sig med många mil. Inget som inte går att slipa till men värt att känna till.
Kamkedjesträckare och kamkedja bör man ha koll på.
Skramlar det och lever om mekaniskt i motorn så får man kanske se över dessa.
Kopplingskorgen var av det mjukare slaget, iaf på min GPZ600R från -85.
Visar sig som att kopplingslamellerna inte glider tillbaka riktigt bra, och kopplingen kan då slira.
Kopplingskorg är dyrt.
Men om det är OK så är allt frid och fröjd och modellerna har väl i det stora hela inga direkta känsliga punkter i ett allmänt perspektiv.
Hur man uppdaterat ZXRen med ventilarrangemanget har jag dock inte koll på, men någon andra generation eller så fick nog en uppdatering.