Sportig äldre Kawasaki

ZX600 avser modellkoden och F3 att det är tredje årsmodellen eftersom hojen kom 1995. Det är dock fortfarande en ZX-6 R, om än med ett lite tveksamt skick…

Också en bra hoj, men inte alls lika frän som ZXR 750 / ZX-7 R. Samtliga årsmodeller av ”sjuan” har mycket fräsigare kåpor, ”underslung” bromsok bak och USD-gaffel i alla fall från 1991 och framåt.
Jag hittar bara en ZX7R på Blocket just nu och den ser inte ut att vara oskuld https://www.blocket.se/annons/norrbotten/kawasaki_zx7r_ninja/1402031284 Dessutom en smula off geografiskt för jag räknar inte med att hamna där i krokarna i närtid. Ljuddämparen är väl också oortodox...

Jag ägde ju en 1995 Ninja 900
Bra bromsar. Bra växellåda (växla vissa växlar utan koppling ibland)
Men den hade nåt med kylningen som gjorde att Lelles inte ville byta in den. Min hade inget problem med det. Körde väldigt snabbt med den på landsvägar och motorvägare
Tror det var nåt med första generationen zx9 att toppen slog sig och inte höll tätt

Jag fick intrycket att TS siktade på de äldsta generationerna, inte mitten/sent 90-tal.
Men nåja, kika runt lite, är det ren sporthoj så är det väl nästan bara ZXR750 eller ZX-7R som gäller.
Men ZX-10R sent nittiotal, eller ZX-6R har ju också passat direkt in i raceklasser.
Är det mer nostalgi som hägrar så återstår nog bara äldre ZXR750?

Jag fick intrycket att TS siktade på de äldsta generationerna, inte mitten/sent 90-tal.
Men nåja, kika runt lite, är det ren sporthoj så är det väl nästan bara ZXR750 eller ZX-7R som gäller.
Men ZX-10R sent nittiotal, eller ZX-6R har ju också passat direkt in i raceklasser.
Är det mer nostalgi som hägrar så återstår nog bara äldre ZXR750?
Jag är nog närmre millennieskiftet än 80-talet på det jag tittar på. Minnet av när en bekant kom på en ny GSX-R750 i mitten av 80-talet är starkt, men det fanns inget från Kawasaki i samma stil där och då.

Just ZX-7R var väll den utav alla RR hojar från den eran som har värsta körställningen. Var vad jag minns mycket att ligga på tanken och hänga på händerna. På den tiden körde jag ZX-9R och kompisarna hade fireblade och ZX-7R alltid dom med ZX-7R som gnällde när vi stannade

GPZ750R/900 R var de första sportiga ”moderna” modellerna från Kawasaki.
Först kom 900an -84, sedan 750an ett eller två senare (trodde den kom -85 men verkade vara först -86?).
View attachment 518272
Samtidigt, eller strax efter så kom det en modell som hette GPX750, men med bättre sportiga kvaliteter. Dvs 8kg lättare och 14hk starkare.
View attachment 518273
Sedan kom ZXR750 med dammsugarslangarna, den första med giftig Kawa-grön färg!
I princip samma motor som GPXen, men ytterligare 15kg(!) lättare.
Det är denna version som är ”ur-ZXRen” vilken är eftertraktad i fint originalskick!
View attachment 518275
Därefter kom det flera generationer ZXR.
Andra har nog bättre koll än mig med vad man ska ha koll på.
Misstänker att GPX är precis om GPZ, har lättjusterade ventiler med vippa och mutter. Ventilerna nog av det mjuka slaget som plattar sig med många mil. Inget som inte går att slipa till men värt att känna till.
Kamkedjesträckare och kamkedja bör man ha koll på.
Skramlar det och lever om mekaniskt i motorn så får man kanske se över dessa.
Kopplingskorgen var av det mjukare slaget, iaf på min GPZ600R från -85.
Visar sig som att kopplingslamellerna inte glider tillbaka riktigt bra, och kopplingen kan då slira.
Kopplingskorg är dyrt.
Men om det är OK så är allt frid och fröjd och modellerna har väl i det stora hela inga direkta känsliga punkter i ett allmänt perspektiv.
Hur man uppdaterat ZXRen med ventilarrangemanget har jag dock inte koll på, men någon andra generation eller så fick nog en uppdatering.
ZXR750 med dammsugarslangarna och den nästan lite tråkiga färgsättningen, i motsats till de flashiga neon lackeringarna som kom på de flesta hojar i början av 90-talet, vore en dröm. Men man ser inte många på annons. En till överkomligt pris är jag också intresserad av.

ZXR750 med dammsugarslangarna och den nästan lite tråkiga färgsättningen, i motsats till de flashiga neon lackeringarna som kom på de flesta hojar i början av 90-talet, vore en dröm. Men man ser inte många på annons. En till överkomligt pris är jag också intresserad av.
Du menar en sån här som det tipsades om tidigare?

Jag hittar bara en ZX7R på Blocket just nu och den ser inte ut att vara oskuld https://www.blocket.se/annons/norrbotten/kawasaki_zx7r_ninja/1402031284 Dessutom en smula off geografiskt för jag räknar inte med att hamna där i krokarna i närtid. Ljuddämparen är väl också oortodox...

Mina trakter, men ingen hoj jag känner till. Men jag är inte heller väldigt intresserad av en hoj som ägaren vill byta bort mot ”nått” och som ”behöver rengöring av förgasare” när den dåliga gången sannolikt beror på någon form av mekaniskt problem (typ att ingen ägare bemödat sig att göra en ventiljustering under hojens hela livslängd).

Kollar man sedan upp namnet i annonsen så inser man att han bara ägt hojen några veckor och att den inte är besiktad sedan 2010…

Nä, pass på den…

Mina trakter, men ingen hoj jag känner till. Men jag är inte heller väldigt intresserad av en hoj som ägaren vill byta bort mot ”nått” och som ”behöver rengöring av förgasare” när den dåliga gången sannolikt beror på någon form av mekaniskt problem (typ att ingen ägare bemödat sig att göra en ventiljustering under hojens hela livslängd).

Kollar man sedan upp namnet i annonsen så inser man att han bara ägt hojen några veckor och att den inte är besiktad sedan 2010…

Nä, pass på den…
Du gjorde ungefär samma bedömning som jag med skillnaden att i ditt fall var det inte lika långt att åka.

Inser att jag inte riktig förstår hur man citerar på detta forum, men som svar till inlägg 33:
Jo precis en sådan det länkades till i andra inlägget, de är tuffa. Man blir nostalgisk.

Inser att jag inte riktig förstår hur man citerar på detta forum, men som svar till inlägg 33:
Jo precis en sådan det länkades till i andra inlägget, de är tuffa. Man blir nostalgisk.
Välkommen!
Klicka på "svara" under inlägget du vill citera så sköter det sig själv.👍

Last edited:
Sedan finns det ju även den stora GPZ1000RX (-86) snabbast på sin tid, innan ZX10 kom (-88).
GPZ1000RX är dock en tung hoj.
View attachment 518276
ZX10 gen 1 ser ut så här, föregångaren till ZZR1100.
View attachment 518277
ZX10 har en vikt som dagens sporttourers, 220kg, och effekt 135hk.
Så om en stor 1000cc hoj funkar så är dem inte dumma alls.
Har en zx10a, vill flika in att den visserligen är trevlig men lite svår att hitta delar till. Som vattenpump och kåpor t.ex.
Bromsrenoveringskit finns visst nu iofs, förr var det kört.
Men det är därför de ofta är billiga.

Sen är det mer en missil än en sportis, det går att svänga men den är inte till för det. :)

Back